Eikö sitä 316i:tä ole ollut myös M10-moottorilla? Kerro valmistenumeron 7 viimeistä merkkiä, niin katotaan mikä moottori siellä oikeasti kuuluisi olla.
Nostamalla pelkästään vänkärin puolta ilmaan, on mahdollista tehdä ilmatasku, joten ilmaaminen auto renkaillaan tai koko keula lievästi koholla. Ei mulla kyllä M10-moottoriset ole koskaan mitään ihmeellisempiä ilmauksia tarvinneet. Nestettä koneeseen ja kun jäähdytin on täynnä, niin lämmöt täysille säädettynä käyntiin. Hetken käyttää noin ja jos jäähdyttimessä pinta vajoaa, lisää nestettä ja korkki kiinni. Sitten vain tarkkailemaan että ohjaamoon tulee lämmintä ja lämpömittari pysyy normaalissa.
No nyt sai veden kiertämään, ajeli hetken lämpömittari piirun alle punaisen, odotti 10-15min ja korkki auki ja lisää nestettä. Sitä toisti 4 kertaa niin lämmöt tasaantui ja sisällekki tuli lämmintä, ja 7 viimestä numeroa on 9844949.
1988 316 ruisku lienee M40? Ja silloin ilmaus kuten siihen m50:eenkin eli ilmaruuvi syylärin korkin vierestä auki täyttäessä, jos ei sitä tajua avata niin sitten jotkut jättävät termarin pois kun eivät muuten saa ilmattua.
Ja jos on M20/M40 syyläri M10:n kanssakin niin ilmaus samoin kuin noilla eli syyläri on siksakki ja kun M10:ssäkin termari on alavesiletkussa neste ei mene koneeseen ellei ilmaa laske siitä syylärin ilmaruuvista pois.
M10 siellä on post.9 perusteella kuitenkin. Eli ei ole ilmausruuvia ollenkaan.
1988 316 ruisku lienee M40? Ja silloin ilmaus kuten siihen m50:eenkin eli ilmaruuvi syylärin korkin vierestä auki täyttäessä, jos ei sitä tajua avata niin sitten jotkut jättävät termarin pois kun eivät muuten saa ilmattua.
Ja jos on M20/M40 syyläri M10:n kanssakin niin ilmaus samoin kuin noilla eli syyläri on siksakki ja kun M10:ssäkin termari on alavesiletkussa neste ei mene koneeseen ellei ilmaa laske siitä syylärin ilmaruuvista pois.
Varmaan se korkki kannattaa jossain vaiheessa laittaa kuitenkin kiinni että se hieman "paineistuu" ja alkaa paremmin kiertämään. Sammuttamisen jälkeen odottelee hieman ja avaat tosi varovasti syylärin korkin ja lisäät nestettä jos tarvii. Taas käytät jonku aikaa ja sama homma. Jos ei tälleen onnistu niin jotain on tukossa tai paskana.
Sanoit että tunkkasit yhen nurkan ilmaan. Anna auton olla pyörillään tai koko keula ilmaan, ei vain toista puolta että on kallellaan sivulle.
Näillä ohjeilla. m10:ssä korkki auki käyttäminen ei toimi.
Toki siellä voi olla vikaakin koska teurastetulla termarilla jäähdytyskierto ei toimi. Mutta toisaalta luultavammin ei ole jos ennen termariremppaa ei ollut oireita.
Siis ennen termarin vaihtoa tuli lämmintä hyttiin..sillon kun kone vaan oli lämmin, ja tuon termarin laitoin samoinpäin kuin edellinen oli eli 45asteen mutka ylös, poikittainen putki vespumpulle ja suora pätkä alas syyläriin.
Edit. Ja juuh, kaks viikkoa sitten tuli tuo rottonen haettua ja edellinen termari oli vaan kotelo ilman sisuskaluja
Selvityksen perusteella kun vertasin realoem.com kuvaa, niin koneen etupään letkut ovat siis oikein. Vian on siis oltava muualla jäähdytysjärjestelmässä, esimerkiksi ne tulipellin ja kannen väliset letkut.
Täytyy huomenissa tutkia lisää, nyt piti aamusta töihin lähteä ja jäädä duunipaikalle yöksi kun ei kehdannu autolla ajaa. Kiitoksia kaikille vinkeistä, ootte te bemarikuskit avuliaampia kun yleensä liikenteessä (jotkut) antaa ymmärtää
Vaikka en nyt näiden bemarien sielunelämään ole niin paljoa tutustunut niin ei miulta kaasari sentäs jäis huomaamatta Pikaisen google kuvahaun jälkeen tuo m10b18 http://w123.mbnet.fi/autot/bmw/red2/2.jpg näyttää aivan identtiseltä oman pellin alla olevaan verrattuna. Tainnut joku unohtaa käydä muutoskatsastamassa kun otteessa ole kuin 2% alustasarjasta
Tuossa kuvassahan on K-jetillä varustettu M10 E21sen pellin alla. Tässä olisi tarjolla E30 L-jetillä varustetulla M10:llä:
Eikö sitä 316i:tä ole ollut myös M10-moottorilla? Kerro valmistenumeron 7 viimeistä merkkiä, niin katotaan mikä moottori siellä oikeasti kuuluisi olla.
Nostamalla pelkästään vänkärin puolta ilmaan, on mahdollista tehdä ilmatasku, joten ilmaaminen auto renkaillaan tai koko keula lievästi koholla. Ei mulla kyllä M10-moottoriset ole koskaan mitään ihmeellisempiä ilmauksia tarvinneet. Nestettä koneeseen ja kun jäähdytin on täynnä, niin lämmöt täysille säädettynä käyntiin. Hetken käyttää noin ja jos jäähdyttimessä pinta vajoaa, lisää nestettä ja korkki kiinni. Sitten vain tarkkailemaan että ohjaamoon tulee lämmintä ja lämpömittari pysyy normaalissa.
Varmaan se korkki kannattaa jossain vaiheessa laittaa kuitenkin kiinni että se hieman "paineistuu" ja alkaa paremmin kiertämään. Sammuttamisen jälkeen odottelee hieman ja avaat tosi varovasti syylärin korkin ja lisäät nestettä jos tarvii. Taas käytät jonku aikaa ja sama homma. Jos ei tälleen onnistu niin jotain on tukossa tai paskana.
Sanoit että tunkkasit yhen nurkan ilmaan. Anna auton olla pyörillään tai koko keula ilmaan, ei vain toista puolta että on kallellaan sivulle.
Jos käyttää autoa kolmatta tuntia välillä antaen kierroksia, letkuja puristellen ja nestettä lisäillen niin luulis että nestettä jo täytyy karata jostakin aika paljon. Lämmöt ei nouse korkealle tuomosen käynnin jälkeen mutta 200 metrin ajon jälkeen:think
Mittaa infralla vaikka koneen oikea lämpö kun siihen auton omaan mittariin ei kannata sokeasti luottaa. Ja kyllä termarin olisi pitäny jo nuin pitkällä käynnillä avautua ja alavesiletkun lämmetä. M10:n ilmaus kyllä onnistuu helposti ilman mitään pulloja. Onhan sulla lämpötila hanikka lämpimällä kun ilmaat?
Varmaan kaikki neste mitä lisäsin on sitä mikä tuli yli ilmakuplien saattelemana, ja kun auto hetkenaikaa kävi niin pinta tuli aika paljonkin yli sieltä
Jos käyttää autoa kolmatta tuntia välillä antaen kierroksia, letkuja puristellen ja nestettä lisäillen niin luulis että nestettä jo täytyy karata jostakin aika paljon. Lämmöt ei nouse korkealle tuomosen käynnin jälkeen mutta 200 metrin ajon jälkeen:think
Mittaa infralla vaikka koneen oikea lämpö kun siihen auton omaan mittariin ei kannata sokeasti luottaa. Ja kyllä termarin olisi pitäny jo nuin pitkällä käynnillä avautua ja alavesiletkun lämmetä. M10:n ilmaus kyllä onnistuu helposti ilman mitään pulloja. Onhan sulla lämpötila hanikka lämpimällä kun ilmaat?
Jos nyt on ruisku ja alkuperäinen mallimerkintä 316 niin konehan sinne on vaihdettu!
Mutta itse ongelmaan. Ilmaa on varmasti kierrossa vielä jos sisälle ei lämmintä tule! Muutaman termarin oon vaihtanu m10 koneisiin ja aika helpolla se ilmaus on sujunut..
Heittää syylärin täyteen nestettä, sisä lämppäri täysille. Kone käymään ja lisää jos pinta vajuu. Pieni lenkki ja lisäys tarvittaessa. Muutaman kerran kun on lisänny testin jälkeen niin aina on sisälle lämmintä tullu ja ei oo hävinny nesteitä. Jos häviää niin tarkista vuotaako sisälämppäri..
M50 kone on helppo ilmata mutta m10 vielä helpompi. Itsellä ei m10 lämpötila-anturi toiminut niin joutu epäluulossa vaihtaa jonkin kerran...
Leave a comment: