E36 madaltaminen yhdistetty topikit

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • wert
    replied
    E36 Madallus??

    onko kenelkään takana 255/35 18R? Renkaita kuinka paljon sitä uskaltaisi madaltaa? Ettei ajo ominaisuudet kärsi ja voisi vielä olla viisi ihmistä kyydissä, kun nyt on jo kaaret aika lähellä.
    Vanne on 9 tuumaa leveä ja ET40.


    Tossa on kuvat autosta.

    Last edited by wert; 05-05-2006, 00:55.

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Originally posted by Ha2
    Joku tässä kait kyseli H&R:n -40/15 setistä nelisylinterisessä E36:ssa. Mulla on nuo jouset alla vakioiskareiden kanssa. Täytyy kyllä sanoa, että tykkään alustasta ja vastaa omia tarpeita hyvin. Jouset on jämäkät mutta alusta ei ole kivireki, eli jouset on hyvin progressiiviset. Perusajossa ei tipu hampaat ja tiukemmassa kurvauksessa jäykkyyttäkin löytyy. Vielä kun on kaikki alustan kulmat "vihreällä" niin hyvä on ajella. Renkaat on 225/45-17 ympäriinsä.

    Vähän on nuo mun kuvat "taiteellisia" (no ei ees niitä) mutta tältä se suunnilleen näyttää:

    Kuva 1
    Kuva 2

    edittiä: Sen verran vielä, että itse en tosiaankaan kaipaa matalempaa alustaa, koska tuonkin on jo saanut raapimaan sillon tällön. Eilenki sai öljypohjalla aurata polanteita.
    Kiitos! Noita kokemuksia juuri kaipailinkin.

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Originally posted by Cell
    Geometrioita tuskin on monikaan täällä laskeskellut ja miettinyt, saati sitten mihin päin siirtäminen parantaisi ja huonontaisi. Radalla ajavat eivät tuollaisia alustoja käytä joten heiltä ei voi kysyä ja kadulla ajavat menevät lähes täysin mutu-tuntumalla. Sorry, ei ole helppoa tietä tällä kertaa.
    Joo, ei ole helppoa ei, kun ei edes myyjät/valmistaja osaa sanoa miten alusta käyttäytyy 60/30 pudotuksella. Taitaa olla niin ettei näin onnettoman asiakkaan pienet ongelmat liikuta H&R:n neuvontaa vaan käsketään sihteerikköhäirikkö Yvonne Menzebachin vastata kysymyksiin, kun samanlainen alusta sattuu olemaan juuri hänen 316i:ssä. Tietäähän sen mitä sieltä tulee... "Näyttää hyvältä ja ajettavuus on täysin ok."

    Originally posted by Cell
    Sinuna toivoisin että nuo enemmän madaltavat ovat jäykemmät, jos ne ovat yhtä löysät niin joustomatkan lyhetessä tulee lyömään pohjaan paljon helpommin, lisäksi kulmat muuttuvat kurvissa enemmän ei-toivottuun suuntaan kun auto sukeltaa syvemmälle.
    Kun ei ole. Molemmat ovat Yvonnen mukaan 10-15% vakio M-sporttia jäykemmät. Voi voi...

    Originally posted by Cell
    Madaltamalla eri päitä eri määrän, muutat auton painojakaumaa, noilla satseilla enemmän etupainoiseksi. Tämä muuttaa auton ajettavuutta paljon enemmän kuin mahdolliset pienet jäykkyyserot. Paremmalta se näyttää, mutta kuten juhiskin jo sanoi, originaali m-alusta saattaa olla parempi ajettava, kellokin saattaa tykätä. Itse saattaisin valita M3-alustan kopioinnin, eli mahdolliset erilaiset tukivarret ja puslat paikalleen, uudet samalla korkeudella olevat jouset ja nuo bilsteinit. Voisi olla kova juttu, ihan ajettavuuden kantilta.

    Kyllä se kori väsyy jatkuvasti kun sitä pomputetaan, paha ongelma siitä tulee vasta kun paikat alkaa revetä. Takaripustuksia noista e36:sta on muutamilta revennyt, joten olettaa voi että periksi antaa. Mikään korin jäykistys ei myöskään ole pahaksi, joten kyllä nuo poikkituetkin vois olla ihan hyvä idea, ei ne pelkästään ulkonäön vuoksi ole olemassa.
    Taitaa olla tässä tilanteessa parempi valinta ottaa 40/15 pudottavat jouset. Tuo M-sport alusta on todellakin hyvä, mutta vähän jäykempi olisi mun mielestä parempi.

    Meillä on vähän saman suuntaiset ajatukset. Tarkoituksena nimittäin laittaa esim. M3 yläpäät ja epäkeskopuslat. Lisäksi se x-brace, josta ainakin netin mukaan pitäisi olla aikuisten oikeasti hyötyä. Poikkituen tarpeellisuudesta en ole vielä aivan vakuutunut, mutta eihän sitä tiedä, jos vaikka joskus siinäkin asiassa viisastuisi. Pyöränkulmat ajattelin säätää samoihin arvoihin kuin m3:ssa, mutta niiden kanssa voi sitten pelata niin kuin huvittaa.

    Kyllä tämä vielä tästä selviää...

    Leave a comment:


  • Ha2
    replied
    H&r -40/15

    Joku tässä kait kyseli H&R:n -40/15 setistä nelisylinterisessä E36:ssa. Mulla on nuo jouset alla vakioiskareiden kanssa. Täytyy kyllä sanoa, että tykkään alustasta ja vastaa omia tarpeita hyvin. Jouset on jämäkät mutta alusta ei ole kivireki, eli jouset on hyvin progressiiviset. Perusajossa ei tipu hampaat ja tiukemmassa kurvauksessa jäykkyyttäkin löytyy. Vielä kun on kaikki alustan kulmat "vihreällä" niin hyvä on ajella. Renkaat on 225/45-17 ympäriinsä.

    Vähän on nuo mun kuvat "taiteellisia" (no ei ees niit&#228 mutta tältä se suunnilleen näyttää:

    Kuva 1
    Kuva 2

    edittiä: Sen verran vielä, että itse en tosiaankaan kaipaa matalempaa alustaa, koska tuonkin on jo saanut raapimaan sillon tällön. Eilenki sai öljypohjalla aurata polanteita.

    Leave a comment:


  • Juhis
    replied
    Mitä olen erilaisilla E36 M3 Coupeilla ajellut, niin kyllä E36 M3 Coupen EHJÄ vakioalusta on aivan huippuluokkaa pidoltaan ja ajo-ominaisuuksiltaan. Kun auto vedetään kenttään, ei edes vetävien pyörien pito ole läheskään sitä luokkaa kuin vakioalustalla. E36 M3 Coupen vakioalustan laadusta kertoo sekin, että edes täyskaasukiihdytyksessä pienillä vaihteilla ei takarenkaat meinaa lyödä tyhjää ja pelli alla on kuitenkin 286hv eikä mitään luistonestoja paitsi lukkoperä totta kai löytyy vakiona. Todella matalaksi vedettynä takapään pito on huomattavasti heikompi. Ja E36 malleissa sentään pyöränkulmia sentään pystyy säätämään vakiona todella monipuolisesti verrattuna vanhempiin malleihin esimerkiksi E30 ja E34 mallisarjat.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Geometrioita tuskin on monikaan täällä laskeskellut ja miettinyt, saati sitten mihin päin siirtäminen parantaisi ja huonontaisi. Radalla ajavat eivät tuollaisia alustoja käytä joten heiltä ei voi kysyä ja kadulla ajavat menevät lähes täysin mutu-tuntumalla. Sorry, ei ole helppoa tietä tällä kertaa.

    Sinuna toivoisin että nuo enemmän madaltavat ovat jäykemmät, jos ne ovat yhtä löysät niin joustomatkan lyhetessä tulee lyömään pohjaan paljon helpommin, lisäksi kulmat muuttuvat kurvissa enemmän ei-toivottuun suuntaan kun auto sukeltaa syvemmälle.

    Madaltamalla eri päitä eri määrän, muutat auton painojakaumaa, noilla satseilla enemmän etupainoiseksi. Tämä muuttaa auton ajettavuutta paljon enemmän kuin mahdolliset pienet jäykkyyserot. Paremmalta se näyttää, mutta kuten juhiskin jo sanoi, originaali m-alusta saattaa olla parempi ajettava, kellokin saattaa tykätä. Itse saattaisin valita M3-alustan kopioinnin, eli mahdolliset erilaiset tukivarret ja puslat paikalleen, uudet samalla korkeudella olevat jouset ja nuo bilsteinit. Voisi olla kova juttu, ihan ajettavuuden kantilta.

    Kyllä se kori väsyy jatkuvasti kun sitä pomputetaan, paha ongelma siitä tulee vasta kun paikat alkaa revetä. Takaripustuksia noista e36:sta on muutamilta revennyt, joten olettaa voi että periksi antaa. Mikään korin jäykistys ei myöskään ole pahaksi, joten kyllä nuo poikkituetkin vois olla ihan hyvä idea, ei ne pelkästään ulkonäön vuoksi ole olemassa.

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Originally posted by Cell
    Ei ne jouset ajettavuutta määritä NOIN paljoa. Kyllä se on kokonaisratkaisu mikä ominaisuudet määrittää, eikä madallus aina tarkoita parempaa autoa rata-ajoon. Alustageometriat menee päin persettä madaltaessa, eikä kello tykkää välttämättä laisinkaan. Pelkillä jousilla ei ole todellakaan niin paljoa väliä kuin nyt luulet. Sitäpaitsi lopputulos riippuu autosta paljon miten se niillä jousilla käyttäytyy, sekä ennenkaikkea kuljettajan mieltymyksistä (siis tämä onko parempi vai huonompi). Ovatko puslat löystyneet, paljonko kori on löystynyt, miten kuormattu (varusteet ja muut ryjät), onko jäykisteitä asennettu...

    Kai muuten autosta löytyy jo x-brace ja poikkituet?
    No sitähän tässä alunperin haettiinkin meneekö 60/30 -jousilla alusta liian matalaksi ja ne geometriat pieleen. Edelleenkään ei ole faktaa tullut tekeekö ne H&R:n 60/30 -jouset näin. 40/15 -sarja todennäköisesti parempi kuitenkin kuin vakio M-tech. Noiden jousien jäykkyyksissä ei pitäsis olla käytännössä suurta eroa. Toisilla ainoastaan tippuu enemmän ja se tiputtaisi myös painopistettä, jos ei niistä muuta hyötyä olisi.

    Iskarin ovat pääosassa auton ajettavuutta haettaessa ja ne ovatkin kunnossa IMHO parhaalla merkillä eli Bilsteineilla.

    Poikkitukia tuskin tulee, mutta X-brace kylläkin, kun sinne asti ehditään. Ja vielä muutakin. Korin väsyminen tuskin on ongelma vielä näillä kilometreillä joten eipä aleta vahvistushitsaamaan.

    Ei katsos viitsisi ostaa montaa eri jousisarjaa vain testatakseen. Taitaa kuitenkin olla parasta olla vain hiljaa ja ostaa ne vähemmän madaltavat ettei vain tule turhia puheita.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Ei ne jouset ajettavuutta määritä NOIN paljoa. Kyllä se on kokonaisratkaisu mikä ominaisuudet määrittää, eikä madallus aina tarkoita parempaa autoa rata-ajoon. Alustageometriat menee päin persettä madaltaessa, eikä kello tykkää välttämättä laisinkaan. Pelkillä jousilla ei ole todellakaan niin paljoa väliä kuin nyt luulet. Sitäpaitsi lopputulos riippuu autosta paljon miten se niillä jousilla käyttäytyy, sekä ennenkaikkea kuljettajan mieltymyksistä (siis tämä onko parempi vai huonompi). Ovatko puslat löystyneet, paljonko kori on löystynyt, miten kuormattu (varusteet ja muut ryjät), onko jäykisteitä asennettu...

    Kai muuten autosta löytyy jo x-brace ja poikkituet?

    Leave a comment:


  • Juhis
    replied
    Originally posted by Freak
    Ja noin sanoo mies jonka omassa autossa on maavaraa kortsupaketin verran...
    Onko se nyt siis viimosen päälle rata-auto?
    Niin no.. mulla on tuossa omassa E36 coupessa kyllä maavaraa ihan sopivasti tämän hetken asetuksilla. Ja alustana on korkeussäädettävä KW Variante 2, joka kyllä täyttää minun vaatimukset aivan mukavasti. E34 535i:ssa alusta on jo huomattavasti matalampi, mutta se onkin haluttu sellaiseksi pelkistä ulkonäkösyistä. Ei todellakaan ajettavuuden takia.

    Originally posted by Freak
    Meinaatko, että viimeinen sana e36:n ajo-ominaisuuksissa on tehtaan m-technic alusta? H&R:n jouset vain pilaa sen ja kaikki se on ainoastaan ulkonäköön suunnattua? Hmmm.... Mielipide se on tuokin enkä ala vastaan väittämään.
    No ei se viimeinen sana ole, mutta ehjä tehtaan M-Technic alusta on vaan pirun hyvä ajaa ainakin E36 Coupessa! Ja H&R alustalla siitä saadaan vielä jämäkämpi ja jonkin verran matalampi. Eikä minun mielestä todellakaan mene pilalle vaan minun makutottumuksien mukaan pelkästään parempaan suuntaan.

    Originally posted by Freak
    Teen omat ratkaisuni ja elän niiden mukaan. Katsotaan vaikka vuoden päästä miten on äijän käynyt. Ajattelin vain, jos jollain olisi kokemusta noista jousista samanlaisessa autossa, mutta taisi olla liikaa vaadittu.
    Älä nyt herneitä vedä turhaan. Johan sanoin, että tuo H&R alusta on ihan hyvä ajaa. Minulla on henkilökohtaisia kokemuksia sellaisista. Olen kummiskin noita E36 malleja tuonut Suomeen "muutamia kymmeniä", joten eri mallisilla alustollakin ajamisesta on "jotain kokemusta"..

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Originally posted by Juhis
    Voi elämä sun kanssa.. Nuo on just kaksi ääripäätä ajettavuudessa. Kadulle olisi mukava olla maavaraa ja normaaleja ajo-olosuhteita + Suomen paskoja teitä ajatellen myös pehmeyttä ja mukavuutta. Radalle taas maavaraa ei tarvita läheskään niin paljoa ja alustan täytyy olla huomattavasti jäykempi, jottei kierrosajoissa menetetä auton kallistelun ja huonon ajettavuuden takia.

    Ja edelleen.. jos ulkonäöllä ei ole merkitystä, vaan hyvällä ajettavuudella, niin sillaisen tarjoaa jo _EHJÄ_ BMW:n oma M-Technic alusta!!! Mutta jos haluat välttämättä vaihtaa ne jouset, niin H&R on varmaan sulle ihan hyvä kompromissi.
    Ja noin sanoo mies jonka omassa autossa on maavaraa kortsupaketin verran...
    Onko se nyt siis viimosen päälle rata-auto?

    Meinaatko, että viimeinen sana e36:n ajo-ominaisuuksissa on tehtaan m-technic alusta? H&R:n jouset vain pilaa sen ja kaikki se on ainoastaan ulkonäköön suunnattua? Hmmm.... Mielipide se on tuokin enkä ala vastaan väittämään.

    Teen omat ratkaisuni ja elän niiden mukaan. Katsotaan vaikka vuoden päästä miten on äijän käynyt. Ajattelin vain, jos jollain olisi kokemusta noista jousista samanlaisessa autossa, mutta taisi olla liikaa vaadittu.

    LUKITAAN! ARKISTOIDAAN!

    Leave a comment:


  • Juhis
    replied
    Originally posted by Freak
    Lisätääs vielä. Hyvää ajettavuutta haetaan niin kadulle kuin radallekin.
    Voi elämä sun kanssa.. Nuo on just kaksi ääripäätä ajettavuudessa. Kadulle olisi mukava olla maavaraa ja normaaleja ajo-olosuhteita + Suomen paskoja teitä ajatellen myös pehmeyttä ja mukavuutta. Radalle taas maavaraa ei tarvita läheskään niin paljoa ja alustan täytyy olla huomattavasti jäykempi, jottei kierrosajoissa menetetä auton kallistelun ja huonon ajettavuuden takia.

    Ja edelleen.. jos ulkonäöllä ei ole merkitystä, vaan hyvällä ajettavuudella, niin sillaisen tarjoaa jo _EHJÄ_ BMW:n oma M-Technic alusta!!! Mutta jos haluat välttämättä vaihtaa ne jouset, niin H&R on varmaan sulle ihan hyvä kompromissi.

    Leave a comment:


  • Ari Lipsanen
    replied
    jokoha biltema möis kunno racing alustaa

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Juhis pieni pesusieni....

    Originally posted by Juhis
    Yleisesti ottaen veikkaisin, että sinun makuun on sitä parempi ajettava mitä korkeampi alusta.. Ei miksi alat ylipäätään madaltamaan, jos ulkonäöllä ei ole mitään merkitystä, koska paras ajomukavuus saavutetaan kuitenkin tehtaan ehjällä (M-) vakioalustalla?

    H&R alustat on lähes poikkeuksetta hyviä ajettavia, myös E36:ssa. Valitettavasti ne ovat vain omaan makuuni usein olleet liian korkeita horokkeja. Mutta jos tavoittelet vain miellyttävää, hieman vakiomallia jämäkämpää ajettavuutta, niin ei taatusti ole huono valinta!
    Ei hyvä ajomukavuus ole todellakaan sama asia kuin hyvät ajo-ominasuudet. Jos haluaisin autostani matalan, niin ostaisin jotkut weitecin tms. jouset tai rälläköisin vanhoista kierteen kaks pois. Jos rahaa olisi kuin roskaa, olisin kyselemättä ostanut Bilsteinin PSS tai H&R:n säädettävät tolpat, mutta kun ei ole, niin ei ole... Joten täytyy täällä kysellä typeriä.

    Tarkoitin nimenomaan sitä, että matala auto ei välttämättä ole hyvä ajaa. Eli mielummin hieman korkeampi alusta ja paremmat ajo-ominaisuudet. Sanomattakin lienee selvää, että iskareina on nyt Bilsteinit. Jouset vain puuttuu...

    Lisätääs vielä. Hyvää ajettavuutta haetaan niin kadulle kuin radallekin.

    Leave a comment:


  • alspe
    replied
    Originally posted by E38
    Suosittelen, että ei lähde liian matalaa satsia laittamaan suoraan. Tietysti laadukkaat jouset voivat toimia myös suurella tiputuksella mutta epäilen. Ainakin tolla satsilla mikä autossa on nyt, niin mennään ihan rajoilla. Ei ole mukavaa kun välillä tuntuu, että tää on kyllä vähän liian kova/matala...

    PS. Mulle on tullut ekat harmaat hiukset päähän...mutta ei toi nyt korkee ole!?
    No jos tuolla satsilla on kova tai muuten huono ajaa, niin voisi laatua epäillä huonoksi niissä jousissa. Eihän tuo ole niin "tontissa" kuin voisi olla, mutta hyvä korkeus omasta mielestäni.

    Leave a comment:


  • Juhis
    replied
    Originally posted by Freak
    ... ja jousissa myös. Nimenmaan H&R jouset kiinnostavat eniten niiden hyvien ajo-ominaisuuksien takia. Tai mistäs minä tiedän miten hyvät ominaisuudet niissä on, mutta niin olen esim. täältä joskus lukenut.

    Mulle tärkeintä tässä madallusjousiasiassa on ajettavuus eikä niinkään ulkonäkö.
    Yleisesti ottaen veikkaisin, että sinun makuun on sitä parempi ajettava mitä korkeampi alusta.. Ei miksi alat ylipäätään madaltamaan, jos ulkonäöllä ei ole mitään merkitystä, koska paras ajomukavuus saavutetaan kuitenkin tehtaan ehjällä (M-) vakioalustalla?

    H&R alustat on lähes poikkeuksetta hyviä ajettavia, myös E36:ssa. Valitettavasti ne ovat vain omaan makuuni usein olleet liian korkeita horokkeja. Mutta jos tavoittelet vain miellyttävää, hieman vakiomallia jämäkämpää ajettavuutta, niin ei taatusti ole huono valinta!

    Leave a comment:

Working...
X