Mulle tärkeintä tässä madallusjousiasiassa on ajettavuus eikä niinkään ulkonäkö.
Suosittelen, että ei lähde liian matalaa satsia laittamaan suoraan. Tietysti laadukkaat jouset voivat toimia myös suurella tiputuksella mutta epäilen. Ainakin tolla satsilla mikä autossa on nyt, niin mennään ihan rajoilla. Ei ole mukavaa kun välillä tuntuu, että tää on kyllä vähän liian kova/matala...
PS. Mulle on tullut ekat harmaat hiukset päähän...mutta ei toi nyt korkee ole!?
... ja jousissa myös. Nimenmaan H&R jouset kiinnostavat eniten niiden hyvien ajo-ominaisuuksien takia. Tai mistäs minä tiedän miten hyvät ominaisuudet niissä on, mutta niin olen esim. täältä joskus lukenut.
Mulle tärkeintä tässä madallusjousiasiassa on ajettavuus eikä niinkään ulkonäkö.
Emännän 328:ssa on madallus jonka merkistä tai määrästä ei ole tietoa. Auto laahattiin talvi/kauppakassiksi Tukholmasta viime syksynä. Ruotsin päässä se saatiin pienkerrostaloalueella mukavasti ottamaan vatsasta kiinni... "oho, tää onkin aika matala?"
Ajossa etupää tuntuu jo lievästi liian matalalta. Keula on sivusta katsottuna myös vähän matalammalla kuin perä. Alusta ei ole liian kova mutta jokainen tien epätasaisuus kyllä huomataan. Etenkin näin talvella! Madallettuja autoja on ennenkin ollut (mm. 10cm maavaralla liikkunut Chrysler Neon) mutta jotenkin en tämän kanssa ole päässyt ihan "sinuiksi". Kun kevät koittaa ja kesärenkailla (edessä 215 ja takana 235/45/17") pääsee oikeasti kokeilemaan mutka-ajoa, niin alusta voi puhkea kukkaan.
Laitan kuvat niin jos joku enemmän asiaan vihkiintynyt tietää, niin voi arvailla minkälainen madallus pirssissä on (tai jopa minkä merkkinen). Kuvissa alla on 205/55/16" nastat. Tallin lattia on vino (auto pienessä alamäessä).
Villinä arvauksena edestä n.50mm ja perästä n.20-30mm madallus? Merkkiä ei kukaan pysty kuvien perusteella arvaamaan. Sitä varten jousista löytyy merkinnät. Eli renkaat vaan irti ja ihmettelemään mitä jousissa lukee.
Lähinnä mietityttää tuossa 60/30 -sarjassa, että madaltaako se liikaa hyvää ajettavuutta silmällä pitäen.
Ps. Kuva olis kiva...
Emännän 328:ssa on madallus jonka merkistä tai määrästä ei ole tietoa. Auto laahattiin talvi/kauppakassiksi Tukholmasta viime syksynä. Ruotsin päässä se saatiin pienkerrostaloalueella mukavasti ottamaan vatsasta kiinni... "oho, tää onkin aika matala?"
Ajossa etupää tuntuu jo lievästi liian matalalta. Keula on sivusta katsottuna myös vähän matalammalla kuin perä. Alusta ei ole liian kova mutta jokainen tien epätasaisuus kyllä huomataan. Etenkin näin talvella! Madallettuja autoja on ennenkin ollut (mm. 10cm maavaralla liikkunut Chrysler Neon) mutta jotenkin en tämän kanssa ole päässyt ihan "sinuiksi". Kun kevät koittaa ja kesärenkailla (edessä 215 ja takana 235/45/17") pääsee oikeasti kokeilemaan mutka-ajoa, niin alusta voi puhkea kukkaan.
Laitan kuvat niin jos joku enemmän asiaan vihkiintynyt tietää, niin voi arvailla minkälainen madallus pirssissä on (tai jopa minkä merkkinen). Kuvissa alla on 205/55/16" nastat. Tallin lattia on vino (auto pienessä alamäessä).
Onko kenelläkään kokemuksia H&R:n jousisarjoista nelisyl. e36:ssa?
Erityisesti tämä 60/30 -madaltava sarja kiinnostaa, mutta myös 40/15 -madaltavasta saa(pitää) antaa kommenttia. Näiden alustojen madallus suhteessa toisiinsa ja suhteessa vakioon sport alustaan sekä se tärkein eli ajo-ominaisuudet. Kyselin näitä asioita suoraan H&r:ltä ja vastaus oli tyyliin: "on ne hyvät ja hyvältä näyttää..."
Bayermannkaan ei oikeen osannut sanoa faktaa noista ajo-ominaisuuksista verrattuna toisiinsa.
Lähinnä mietityttää tuossa 60/30 -sarjassa, että madaltaako se liikaa hyvää ajettavuutta silmällä pitäen.
Nämä madallusjutut taitaa olla melko vahvasti makuasioita. Toisen matala on toisen horokki ja päinvastoin... E36:n madaltamisesta löytyy vanhoja topicceja paljonkin, ja jopa kuvien kera. Muistan joskus itsekin laittaneeni kuvia 30/15 -sarjan keskusteluun. Tuosta sigusta löytyy oma autoni, jossa on juuri tuo edellä mainittu setti.
Kertokaas nyt joku e36 sedanin omistaja kun ei tuolla searchilla suoraa vastausta löydy. Et mitenkä paljon se weitecin 30/15 madallusjouset pudottaa sitä autoa oikeesti ja minkälaiset ne on ajossa. Pitääkö bemarissa keulan olla matalemmalla kun perän jos noita jousien ostoa ajattelee...
Toi setti jättää keulan liian korkeaksi, jouduin laittamaan lisäksi 18mm madaltavat jousilautaset.
Takapää laskee sopivasti.
Paransi kyllä ajettavuutta!
Kertokaas nyt joku e36 sedanin omistaja kun ei tuolla searchilla suoraa vastausta löydy. Et mitenkä paljon se weitecin 30/15 madallusjouset pudottaa sitä autoa oikeesti ja minkälaiset ne on ajossa. Pitääkö bemarissa keulan olla matalemmalla kun perän jos noita jousien ostoa ajattelee...
Elikkä pitäs saaha tommonen vm.92 4-syl. E36 madallettua ja katoin noita FK:n alustasarjoja ja huomasin että High Tec 40/60mm madaltava alustasarja maksaa 503€ ja saman valmistajan halvempi korkeussäädettävä alustasarjamalli maksaa n. 550€, tosin siinä on säätö vain etupäässä, joten eikö tuo jälkimmäinen olisi kannatavampi vaihtoehto hintaeron ollessa noin pieni? Mitäs tuumitte mahtuuko !8" ET25 vanne alle ton 60mm madalluksen jälkeen vai pitäsko tyytyä suoraan tuumaa pienempään jonka luulis ainakin mahtuvan.
Leave a comment: