e36 328 viritys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • datzka
    replied
    Originally posted by miq View Post
    Tämä tällainen kiinnostaisi omaankin keksintöön väsätä.. Mutta onkohan kellään projektikuvia/vast olemassa omastaan ketä ois vaihtanu imusatsin ja väsänny/vaihtanu kaasuläppää isommaksi? Löysin kyllä jostain jonkun mutta oli saksaksi kuvatekstit niin ei taivu
    Mistä isompaa kaasuläppärunkoa, vai onko alkup. suurennus se paras? Jälleen jossain oli myynnissä, mielestäni taisi olla aikas suolaisen hintaisia..
    Ja vielä, riittääkö tällaisen toteuttamiseen peukalo keskellä kämmentä vai onko paljon teetettävää taikka hankaluuksia?
    Ite tein ton joskus vuosi sitten tsjp. Eli vaihdoin imusarjan + sorvautin kaasuläpän ja penkitin ennen / jälkeen operaation. Varmasti löytyy jotain viriviri kaasuläppärunkojakin mutta maksaa varmasti $$. Sorvarilla sorvauttaa tuon rungon ja teetät jossain kaasuläpän joka sopii sinne.

    Imusarjakin vaatii aika paljon muutoksia, helpoin on jos saat joltain ostettua valmiin modaussarjan.. Asennuksessa on pari letkua vittumaisissa koloissa imusarjan alla, mutta muuten suht. simppeli. Ilmeisesti 500-sarjaan imusarjan vaihto vaatii vaan enemmän purkamista kuin 300srj:n. Tai näin olen ymmärtänyt

    Leave a comment:


  • lmattila
    replied
    yks kuva löyty

    Leave a comment:


  • miq
    replied
    Tämä tällainen kiinnostaisi omaankin keksintöön väsätä.. Mutta onkohan kellään projektikuvia/vast olemassa omastaan ketä ois vaihtanu imusatsin ja väsänny/vaihtanu kaasuläppää isommaksi? Löysin kyllä jostain jonkun mutta oli saksaksi kuvatekstit niin ei taivu
    Mistä isompaa kaasuläppärunkoa, vai onko alkup. suurennus se paras? Jälleen jossain oli myynnissä, mielestäni taisi olla aikas suolaisen hintaisia..
    Ja vielä, riittääkö tällaisen toteuttamiseen peukalo keskellä kämmentä vai onko paljon teetettävää taikka hankaluuksia?

    Leave a comment:


  • Janza182
    replied
    Originally posted by kolariauto View Post
    Osaako joku sanoa että käykö m50 imusatsi suoraan tohon m52b28 koneeseen vai pitääkö muokata jollain tavalla? Ja jos jollain on hyllyssä käypänen laittakaa ihmeessä privaan ostan pois.
    Foorumilla monta kertaa todettu että joutuu vähän modaamaan. Huohotin, Bensatukin kiinnitys, Kaasuläpän väliin levy...

    Leave a comment:


  • kolariauto
    replied
    Osaako joku sanoa että käykö m50 imusatsi suoraan tohon m52b28 koneeseen vai pitääkö muokata jollain tavalla? Ja jos jollain on hyllyssä käypänen laittakaa ihmeessä privaan ostan pois.

    Leave a comment:


  • Radar
    replied
    Originally posted by quisma View Post
    Pidetään ne porsaat nyt siellä omalla puolella! ne on varmasti oma maailmansa.
    Mulla pointtina tässä oli se, että Radarin kannattaisi tutkia suorituskykyä ja mahdollisesti penkittää auto paikassa, jossa muillakin on tullut bemareistaan parempia moottoritehoja(suhteessa pyörätehoon) lapulle. "vika" voi ihan yksinkertasesti olla siinä, eikä välttämättä kannata alkaa konetta auki repimään enää.

    Katotaan jos sais aikaiseksi mittailla noita kiihtyvyyksiä vkl:na. Laitan tänne sitten aikoja ni voi vertailla.

    Seuraavan kerran penkkiin, jos laitan pakosarjan uusiksi. Samassa penkissä viime viikonloppuna mitattu 20 bemua. Lappuja löytyy tuolta Oulun alueen penkitys-topicista. Kyllä noissa näyttäis olevan aikalailla samat tehohävikit kuin mulla.

    Leave a comment:


  • quisma
    replied
    Pidetään ne porsaat nyt siellä omalla puolella! ne on varmasti oma maailmansa.
    Mulla pointtina tässä oli se, että Radarin kannattaisi tutkia suorituskykyä ja mahdollisesti penkittää auto paikassa, jossa muillakin on tullut bemareistaan parempia moottoritehoja(suhteessa pyörätehoon) lapulle. "vika" voi ihan yksinkertasesti olla siinä, eikä välttämättä kannata alkaa konetta auki repimään enää.

    Leave a comment:


  • 928 GTS
    replied
    Manuaali Porsche 928:lle on mitattu 12% ja se vetää tietysti takaa. Tietenkin normaali kardaani on vähän eri asia kun transakseli mutta tuskin yksi muutos tuplaa häviötä. Automaatille vastaavasti mitattu 20-25% ja sekin käyttää transakselia voiman siirtoon koneelta perässä olevalle vaihdelaatikolle. Ainoa järkevä selitys 12 vs 25% eroon on, että osa häviöstä on kiinteää. Eli jos kone tuottaa 100 heppaa siitä päätyy tiehen 75 ja kun kone tuottaa 400 siitä päätyy tiehen 340.

    Leave a comment:


  • quisma
    replied
    Originally posted by 928 GTS View Post
    Mun käsittääkseni 28% häviö on aivan järkyttävän suuri manuaalivaihteiselle autolle. Modernit automaatitkin on selkeästi parempia. Normaali lukema manuaalille olisi jossain 15% paikkeilla tai jopa vähän allekin.
    Eikös se etuvetosilla autoilla menekin lähemmäs tota 15%, mutta ainakin suurimmassa osassa bemareita (ja yleensäkin takavetosissa) näyttäs tulevan yli 25%. Kyllä mäkin tykkäisin, että se olis näissä bemareissa 15%, mutta kun ei niin ei. Pakko se on uskoo, mitä suurin osa penkeistäkin kertoo

    Leave a comment:


  • lmattila
    replied
    ja mulla ois modattu M50 imusarja tohon toistaiseksi ylimääräisenä.

    Leave a comment:


  • 928 GTS
    replied
    Mun käsittääkseni 28% häviö on aivan järkyttävän suuri manuaalivaihteiselle autolle. Modernit automaatitkin on selkeästi parempia. Normaali lukema manuaalille olisi jossain 15% paikkeilla tai jopa vähän allekin.

    Leave a comment:


  • quisma
    replied
    Mittaapa piruuttaan vaikkapa 0-100 km/h tuloksia, jos sulla tai jollakin tutulla sattuisi olemaan gps-laitetta. Musta jotenkin tuntuu, että siellä on todellakin sitä moottoritehoa enemmän, kun mitä noi kyseiset laput kertoo.Jotain on tällä "Sepolla" nyt hämärää noissa tuloksissa.

    Viestittelin ihan vaan mielenkiinnosta oman autoni penkittäneen äijän kanssa tästä aiheesta. (Kyseessä siis Motorbit Oy) Kertoi ihan rautalangasta vääntäen, että kuinka moottoriteho saadaan pyörätehosta jne. Hän antoi ihan vertauksen vuoksi erään tuoreeltaan tekemänsä dynotuloksen:
    "Tein äsken uudehkon BMW 118d:n
    Valmistajan ilmoittama teho 90kW, mitattu 91,2kW
    Tehohäviö 28%" <- Tässä on siis kyseessä lähes uusi manuaalivaihteinen pikkubemari, jossa tuskin on häviö ainakaan suurempi kun 328:ssa.
    Sullakin vastaavalla häviöllä laskettuna tulisi moottoritehosta melko kiittettävä. Mutta onko tossa sitten pyörätehokaan luotettava?

    Leave a comment:


  • Radar
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    kannattaiskohan kokeilla myös vakio boxilla :think ei välttämättä toimi tuo kellenersin ohjelma noitten muutoksien kanssa...
    Ohjelman pitäisi olla tehty noille muutoksille. Ovat tehneet vastaavia ohjelmointeja aiemminkin. Saksalaisille asiakkaille luonnollisesti dynossa että onhan se vähän eri asia kun jokainen moottori on omanlaisensa.

    Osaatko sanoa tuosta nokkien ajoituksesta?

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by Radar View Post
    Käytin Jäälin autosäädössä, dyno todella laadukas ja säätäjä on pätevä. Itsekkin oletin että ois irronnu jotain 230hv.

    Tosin nyt kun oon vertaillu noita omia lappuja esim. Samppasian lappuun [sama penkki viime vkl:na mitattu] ni näkee heti että eri lukuja on käytetty joissain kohdissa. Esim Ptol on mulla ihan eri. En tosin tiedä mitä se meinaa. Käy huvikseen tsekkaamassa Sampan lappu sen projektiketjusta ni voit vertailla.

    Joko oma auto on laiska romu tai sitten Sepolla on käyny jokin kämmi noiden parametrien suhteen.

    Kuin tarkkaa on virinokkien ajoitus vai meneekö ne ihan samalla rutiinilla kuin vakionokat? Oon miettiny sitäkin vaihtoehtoa että ajoitukset on päin mäntyä kun tuo vääntökäyräkin on mitä sattuu. Kyllä tuolla autolla kuiten liikenteen mukana pysyy
    kannattaiskohan kokeilla myös vakio boxilla :think ei välttämättä toimi tuo kellenersin ohjelma noitten muutoksien kanssa...

    Leave a comment:


  • Radar
    replied
    Originally posted by quisma View Post
    Radar, missä oot käyttänyt autoasi penkitettävänä? Tehohäviö tuntuu ihan käsittämättömän pieneltä. Muutenkin luulisi, että tolla kokoonpanolla irtoisi paljon enemmän tehoo. Oman autoni käytin penkissä, joka mittaa vedon jälkeen rullatessa häviön ja se oli melkein 50kW. Vai mahtaakohan meikäläisellä olla sitten vaihdelaatikko täynnä hiekkaa

    Käytin Jäälin autosäädössä, dyno todella laadukas ja säätäjä on pätevä. Itsekkin oletin että ois irronnu jotain 230hv.

    Tosin nyt kun oon vertaillu noita omia lappuja esim. Samppasian lappuun [sama penkki viime vkl:na mitattu] ni näkee heti että eri lukuja on käytetty joissain kohdissa. Esim Ptol on mulla ihan eri. En tosin tiedä mitä se meinaa. Käy huvikseen tsekkaamassa Sampan lappu sen projektiketjusta ni voit vertailla.

    Joko oma auto on laiska romu tai sitten Sepolla on käyny jokin kämmi noiden parametrien suhteen.

    Kuin tarkkaa on virinokkien ajoitus vai meneekö ne ihan samalla rutiinilla kuin vakionokat? Oon miettiny sitäkin vaihtoehtoa että ajoitukset on päin mäntyä kun tuo vääntökäyräkin on mitä sattuu. Kyllä tuolla autolla kuiten liikenteen mukana pysyy

    Leave a comment:

Working...
X