Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autom.öljynvaihto ohjeet ZF5HP18 (E34, E36, E38, E39)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    Autom.öljynvaihto ohjeet ZF5HP18 (E34, E36, E38, E39)

    Automaatin öljynvaihto ohjeita silloin tällöin joku kyselee, tässä koitan asiaa valaista.

    ZF5HP18 laatikko löytyy pääasiassa 24v kutoskoneisista e34, e36 ja ennen tekniikka uudistusta (9/98) e39. Samoin 728ia sekä 730ia E38. -9/98 jälkeisissä e39:ssä on ZF5HP19 ja sen vaihto ohje ->http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=260725

    Öljyiksi e34 ja e36 dexron3, esim Mobil ATF320. E39:ssä on lifetime oil, eli Esso LT 71141 (http://www.lotky.com/, työkaluketju tai merkkiliike). Lifetime öljyn voi myös korvata Petro Canadan D3M (voitelukeskus) tai Valvolinen Max Life (Motonet).

    Vaihtoon tarvitaan:
    -Suodatin 24341422513
    -Öljypohjan tiiviste 24111219127
    -Täyttöpropun tiiviste 24111219126
    -Tyhjennyspropun tiiviste 24111421508
    -Öljyä n.6litraa, varoiksi kannattaa ostaa litra ylimääräistä jos vaikka menee maahan.

    Vaihto:

    -Auto ilmaan niin että sinne mahtuu alle puuhastelemaan. Pitäisi olla vaakatasossa, mutta pieni etukeno ei haittaa.

    -Täyttö proppu kannattaa löysätä. 17mm kuusiokolo ja se on sitten tiukassa. Kunnon jatkovarsi isoon räikkää on hyvä.
    -Tyhjennys proppu auki, taisi olla 6mm kuusiokolo. Astia alle ja öljyt valuu sinne.



    -Öljy pohja auki, 10mm kannalla tavallisia pultteja. Kun viimeiset on melkein irti, kannattaa kädellä tukea öljypohjaa. Siellä sitten on vielä muutama desi öljyä, varovasti ettei mene hihasta sisään.



    Suodatin irti, 3kpl pieniä torx kantaisia pultteja. Kun suodattimen irroittaa, sieltä tulee öljyä puolisen litraa, eli astia alle. Varmista, että vanhan suodattimen tiiviste tulee pois kolosta. Uuden suodattimen tiiviste voidellaan kevyesti ja suodatin painetaan paikalleen. Ruuvit kiinni.

    Öljypohja puhdistetaan sisäpuolelta, etenkin magneetit.



    Öljypohja paikalleen uuden tiivisteen kanssa. Tyhjennys proppu kiinni uuden tiivisterenkaan kanssa.

    Öljyn täytössä on hyvä olla pumppu (esim. porakone pumppu), letkua ja apumies. Letkuun kannattaa tehdä L mutka(vaikka kupari putkesta) päähän, jotta on helpompi työntää se laatikon sisälle täyttöreiän "huulen" taakse.

    Apumies pumppaa kun toinen ukko auton alla pitelee letkusta kiinni. Kun alkaa tulemaan yli, kannattaa pumppaus lopettaa Auto käyntiin ja vaihteiden läpi selausta jonkin aikaa. Auto jätetään käyntiin (P asentoon keppi) ja lisätään öljyä kunnes täyttöreiästä valuu taas ulos. Auton annetaan käydä tyhjäkäyntiä kunnes laatikonlämpö 30-50C astetta. Noin käden lämpöinen siis. Kun öljyä ei enää saa lisättyä ja lämpötila sopiva, täyttöproppu kiinni kohtuudella.

    Pois tuleva öljy kannattaa mitata, jotta näkee onko sitä jonnekkin kadonnut. Jos on, yleensä syyllinen on vuotava lauhdutin keulalla. Myös uuden öljyn määrä on syytä mitata, näkee suunnilleen onko oikea määrä. N.6litraa sitä menee.
    Last edited by Bmw Master; 04-09-2009, 12:41.
Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎