memebuy23buy

E46 Ovet ruostuu ala reunoista.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kurre
    replied
    Originally posted by huTsu View Post
    Nooh, bemarin ovipaffinetisyys meni.

    Helposti kuin heinän leikkuu, saranoiden mutterit vanhoille jäljille ja avot oli suoraan linjassaan. Lukon vastetta joutui säätämään hieman alaspäin jotta meni nätisti lukkoon.

    Tosin kun vanha ovi oli irti huomasin että ehkä sitä joutaisi sarana tapit vaihtamaan kun alempi oli jäykkä, ylempi toimi ok mutta ei välystä kummassakaan.
    Tuosta jäykästä saranasta pieni varoituksen sana: Itsellä oli kanssa jäykkyyttä saranassa, jonka huomasi hyvin ovea suljettaessa. Pitihän se myös ajoittaista narinaa.

    Lopulta ko. sarana meni poikki tapin vierestä oven puolelta Eipä siinä, pikakorjaus hitsaamalla, uusi sarana marmorilta, sen purkaminen osiin (se sisältää myös korin puoleisen osan), ovi irti ja vaihtamaan.
    Tässä vaiheessa iski jo pientä vitutusta..saranatappi umpijumissa korin puoleisessa osassa..sen kanssa jonkin aikaa tapeltua (taisin lopulta päästää sen kaasulla lämpimäks) sain sen irti. Putsaus ja uusi tilalle kunnon rasvan kanssa ja ovi luistaa kuin suksi.

    Itsellä tuota jäykkyyttä ilmeni pitkän aikaa..ainakin vuoden verran. Eli vinkkinä: vaihda ajoissa ettei tuu sitten yllätyksenä

    Leave a comment:


  • Järppä
    replied
    Originally posted by MNi View Post
    Hyvä jos siitä oli apua. Ovipaffineitsyys on siis korkattu.

    Mites oven välyksien säätö onnistui?
    Nooh, bemarin ovipaffinetisyys meni.

    Helposti kuin heinän leikkuu, saranoiden mutterit vanhoille jäljille ja avot oli suoraan linjassaan. Lukon vastetta joutui säätämään hieman alaspäin jotta meni nätisti lukkoon.

    Tosin kun vanha ovi oli irti huomasin että ehkä sitä joutaisi sarana tapit vaihtamaan kun alempi oli jäykkä, ylempi toimi ok mutta ei välystä kummassakaan.

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Hyvä jos siitä oli apua. Ovipaffineitsyys on siis korkattu.

    Mites oven välyksien säätö onnistui?

    Leave a comment:


  • Järppä
    replied
    Originally posted by pouri View Post
    Voi voi, omassa näyttää molemmat etuovet aika samoilta. Ulkopuolella ei vielä näy mitään. Oispa inspiraatiota ja viitseliäisyyttä käydä nuo läpi. Johtosarja ilmeisesti irrotetaan oven sisältä ja vedetään läpiviennin läpi pois ovesta?


    Tuolta löydät keskustelua.
    Johtosarja "avataan" oven karmista. Suojalevyn pultti auki jonka alta löytyy pikaliitin johtosarjalle.
    Aika huolellisesti saa käydä oven läpi jotta saisi ongelman pois, mulla oli ruoste levinnyt ulkopintaan. Vanha ovi oli maalattu uudestaan, olisko otettu ruosteet pois.

    Ja unohtui sanoa syvä kumarrus ja kiitos MNi:lle ohjeista.

    Leave a comment:


  • pouri
    replied
    Voi voi, omassa näyttää molemmat etuovet aika samoilta. Ulkopuolella ei vielä näy mitään. Oispa inspiraatiota ja viitseliäisyyttä käydä nuo läpi. Johtosarja ilmeisesti irrotetaan oven sisältä ja vedetään läpiviennin läpi pois ovesta?

    Leave a comment:


  • Järppä
    replied
    Siinä on kaunista kukintaa kerrassaan. Tänään vaihdoin oven ihan ok homma tehdä, isoin pulma tuli ikkunan kiinnityksen kanssa kun ei ollut torx-hylsyä mutta perus 5,5mm hylsyllä onnistui aukaisu onneks. Joskus aamu kymmeltä aloitettiin, uusi ovi paikallaan yhden aikaan mutta juuri tulin vasta äsken oven vaihdosta kotiin. Aikaa paloi eniten oven ja ovipahvien vaimentamiseen, erillis-sarjan laittoon ja kaiken maailman diivailuun. Airbagin valo palaa tietenkin, kaipaa nollausta.
    Pelkääjän ovi on kunnossa mutta pitää vielä vaimentaa, erillis-sarjan asensin ja vaimensin ovipahvin.
    Last edited by Järppä; 23-08-2017, 21:35.

    Leave a comment:


  • janne30
    replied
    Itellä oli 2002 vuosimallin e46 suomiauto eikä ruostetta missään. Rullattu 260tkm

    Nykyään 2004 saksantuonti 230tkm ja kuskinovi vaihdettu talven aikana takuuseen.
    Nyt huomasin apparin ovessa alkavaa kuplaa, eiköhä senki pääse talvella vaihtamaa. Takaovissa ei mitään ja takaluukussa kaasujousien kannakkeissa ruostetta.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by poke View Post
    Meillä on sitten vaan sattunut helvetin hyvä tuuri noitten kanssa kun ei ole kuprunnut yhdestäkään.
    70-80% näistä ei koskaan oikeasti kupruilekkaan, vaikka näin nettimaailman perusteella tuntuukin että lähes jokainen.
    Millään ulkoisilla olosuhteilla ei tähän voi käytännössä vaikuttaa, eli etelä-Italian vähän ajetusta/huolletusta tuonnista voi kaikki luukut olla kuppaa, kun taas Helsingissä 400tkm ajettu voi olla ihan virheetön.
    Eli ongelma ei suinkaan ole siinä että mikään vaikuttaisi oven saumaan ulkoapäin, vaan nimenomaan oven puristesauman sisälle on jäänyt epäpuhtaita prosessiliemiä jonka jälkeen liitos on saumattu=suljettu paskat sisälle.
    Nämä sitten reagoivat sinkin kanssa niin että epäjalo sinkki alkaa saumassa luopumaan ja pullistaa sauman+saumakitin+maalin auki/ruvelle.
    Koko mallisarjassa ko.ongelmaa on vielä vähemmän kuin Suomessa keskimäärin, koska jos/kun mm.Saksassa omistaja/liike havaitsee ensimmäiset pienet merkit alkavasta "kupasta", korjataan vauriot ja saa auto näkymättömän "export" leiman jonka jälkeen se hieman kanssasisariaan halvempana löytää tiensä Suomeen.
    Eli Saksalaiset ja Italialaiset tietävät mistä oikeasti on kyse kun pienikin pilkku ilmestyy saumaan ja Suomalaiset eivät(kuvittelevat vieläkin tämänkin johtuvan "huollosta".
    Tätä kautta sitten nämä "ihan virheettömät"...mutta "hyvällä kaupalla" saadut yhksilöt valikoituvat tänne.
    Tämän todistaa se tosiasia että orggis Suomiautoissa luukkuongelmia on keskimäärin selvästi vähemmän kuin tuontikalustossa, vaikka ulkoiset olosuhteet täällä ovat helposti rankemmat.
    Last edited by Hemi; 22-05-2014, 12:03.

    Leave a comment:


  • |jaakko|
    replied
    Originally posted by poke View Post
    Meillä on sitten vaan sattunut helvetin hyvä tuuri noitten kanssa kun ei ole kuprunnut yhdestäkään.
    Ei itelläkään '01 +300tkm ajetussa ollut mitään ennenkun jouduin Jaloselta tilaamaan apparin puolelle oven, siinä meni "ruosteeton yksilö"

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Tällä ei ole mitään vaikutusta ko.ilmiöön koska se on oven saumarakenteessa sisäsyntyistä.
    Eli ko.ongelma ei synny saumaan mistään ulkoapäin tulevasta, vaan kyse on luukkujen purestesauman sisällä muhivista paskaisista prosessiliemistä.
    Kaikissa e46/e39:ssä tätä ongelmaa vain ei ole ja mikään ulkopuolinen tekijä ei hidasta eikä nopeuta prosessia/ongelmaa jos se on oven valmistusprosessissa jo kehittynyt.
    Meillä on sitten vaan sattunut helvetin hyvä tuuri noitten kanssa kun ei ole kuprunnut yhdestäkään.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by poke View Post
    Kyllä paras lääke ruosteen poissa pysymiseen on se, että pesee ne oven sisäkantitkin joskus. Varsinkaan konepesussa ne ei peseydy koskaan.

    Itse pesen automme käsin ja vähintäin joka toinen kerta myös ovien sisäpuolet, konepellin sisäreunat, takaluukun sisäreunat ja lokasuojien sisäkaarista paskat pois. Eipä ole ollut ongelmia ruostuvien luukkujen kanssa tai kaarien kanssa.
    vaimon E46 on 2004 ja 200tkm ajettu, eikä ole vielä ruostepilkkuja siinäkään.
    Tällä ei ole mitään vaikutusta ko.ilmiöön koska se on oven saumarakenteessa sisäsyntyistä.
    Eli ko.ongelma ei synny saumaan mistään ulkoapäin tulevasta, vaan kyse on luukkujen purestesauman sisällä muhivista paskaisista prosessiliemistä.
    Kaikissa e46/e39:ssä tätä ongelmaa vain ei ole ja mikään ulkopuolinen tekijä ei hidasta eikä nopeuta prosessia/ongelmaa jos se on oven valmistusprosessissa jo kehittynyt.

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Kyllä paras lääke ruosteen poissa pysymiseen on se, että pesee ne oven sisäkantitkin joskus. Varsinkaan konepesussa ne ei peseydy koskaan.

    Itse pesen automme käsin ja vähintäin joka toinen kerta myös ovien sisäpuolet, konepellin sisäreunat, takaluukun sisäreunat ja lokasuojien sisäkaarista paskat pois. Eipä ole ollut ongelmia ruostuvien luukkujen kanssa tai kaarien kanssa.
    vaimon E46 on 2004 ja 200tkm ajettu, eikä ole vielä ruostepilkkuja siinäkään.

    Leave a comment:


  • rikuh1
    replied
    Originally posted by MNi View Post
    2004 alkaen on 12 v puhkiruostumattomuustakuu. Tapauskohtaista miten korvataan. Huomaa että jos päättävät vaihtaa uuden oven/ovet, niin vanhoista ovista vaihdetaan kaikki vanhat osat uuteen runkoon.

    Tässä kohtaa fiksu omistaja hankkii omalla kustannuksellaan kuluvimmat osat kuten sisäkahvan-lukon välisen vaijerin, ehkä ovipahvien kiinnikkeitä jne valmiiksi korjausta varten. Itse laittaisin myös ikkunan nostomekanismin samaan syssyyn uusiksi, erityisesti kuskin oveen jossa sitä eniten käytetään. Jos ovitiiviste on kovin huonossa kunnossa, kannattaa sekin ottaa uutena kun saa asennuksen kerran ilmaiseksi, jne.
    Niin, tapauskohtaista varmasti mutta ainakin omassa tapauksessa kun vaihdettiin koritakuuseen konepelti sekä molemmat etuovet, niin eivät ne sentään vanhoja kiinnikkeitä sinne laittaneet, myös oveen liimattavat tiivisteet vaihdettiin uusiin. Pääosin toki kaikki tulee vanhasta, mutta kyllä sinne myös uusia nippeleitä laitetaan tehtaan piikkiin.

    Leave a comment:


  • shirE
    replied
    Kävin näyttämässä laakkosella mutta sano ku auto on rekisteröity 29.11.03 niin ei oo ku 6v takuu kk kiinni ni ois 12v. Vaikka auton vm on 04.

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    2004 alkaen on 12 v puhkiruostumattomuustakuu. Tapauskohtaista miten korvataan. Huomaa että jos päättävät vaihtaa uuden oven/ovet, niin vanhoista ovista vaihdetaan kaikki vanhat osat uuteen runkoon.

    Tässä kohtaa fiksu omistaja hankkii omalla kustannuksellaan kuluvimmat osat kuten sisäkahvan-lukon välisen vaijerin, ehkä ovipahvien kiinnikkeitä jne valmiiksi korjausta varten. Itse laittaisin myös ikkunan nostomekanismin samaan syssyyn uusiksi, erityisesti kuskin oveen jossa sitä eniten käytetään. Jos ovitiiviste on kovin huonossa kunnossa, kannattaa sekin ottaa uutena kun saa asennuksen kerran ilmaiseksi, jne.

    Leave a comment:

Working...
X