Kokemus E46 330D turbiinista

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• M-ERiMiEs
    replied
    Originally posted by KOS56OLAVI View Post
    Otitko sen laatikon itse pois,vai tekikö joku muu,ja jos teki, niin mitä se maksoi,eli mitä oli koko rempan hinta?
    Kai
    Paikallinen valtuutettu (oli halvin tarjousten perusteella jo) irrotti, asensi ja vaihto suodattimet+öljyt. Laatikon irrotus ja öljyt oli karvan yli 750e ja itse turbiini tuo 450e, eli mitä tästä ymmäämmä 1200e. Kunhan meen autolle niin voin katsoo tarkemmin nuo työt, mutta itse asennus- ja irrotustyö oli 400e ja loput töistä öljyä yms. Tietysti 50e paikkeilla oli tuon turbiinin lähetys Naantaliin, mutta sillei voi mitään.

Leave a comment:

• KOS56OLAVI
    replied
    Otitko sen laatikon itse pois,vai tekikö joku muu,ja jos teki, niin mitä se maksoi,eli mitä oli koko rempan hinta?
    Kai

Leave a comment:

• M-ERiMiEs
    replied
    Eilen tuli limppu takas Naantalista ja sanovat lukon olleen tuhannen p*****a, mutta nyt on lisäilty laakeria ja vahvistettu laitetta. Vielä laatikko paikalleen, kunhan kerkeevät pajalta. Loppulaskua ei vielä ole, mutta tuo korjaus ja vahvistus meni kaikkineen n. 500e tienoon.

Edit.

Nyt auto kasassa ja soi mallikkaasti!
    Last edited by M-ERiMiEs; 19-09-2014, 18:46.

Leave a comment:

• KOS56OLAVI
    replied
    Mä olen nyt ajanu 9000 km rempan jälkeen, turbiini ja laatikko toimii kuin junan vessa.
    Last edited by KOS56OLAVI; 19-09-2014, 17:29.

Leave a comment:

• KOS56OLAVI
    replied
    Jos joudut pakosta ajamaan niin aja niin että se loota vaihtaa pienemmälle viitosvaihteelta, eli polje kaasua sen verran että vaihtaa neloselle, niin se turbiini ei ole lukossa,jolloin voi olla ettei sitä jyrähdystä tule ollenkaan.
    Toimi ainakin mulla.
    Tää tilanne tulee kun ajat maantiellä ja sitten ohitat,tai muuten vaan painat kaasua vähän,ja kun se on viitos vaihteella lukossa,niin se jyrähtää,ja aina lähtee lastua.
    Tossa on hyvä korjaamo,siellä tekevät turbiinista vahvemman kuin se on koskaan ollutkaan,siis parempi kuin uutena,,ja laittaa myös sen askin paremmaksi jos haluat.
    Repcon oy
    Jari Niemi
    P. 0400 526544
    Osoite: Putkikatu 17 Naantali

Kai
    Last edited by KOS56OLAVI; 19-08-2014, 19:58.

Leave a comment:

• M-ERiMiEs
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Joo, eli turbiinihan siellä ja ihan hirveästi ei nyt kannattane ajella koska metallipurua on nyt kierrossa ja aika paljon.
    Jeps, eli pajalle mars. Nyt enään se paja eteläsuomesta, joka tän osais totetuttaa ja tietty vois tuota vaikka vahvistaakkin samalla aukasulla vai kestääkö tuosta enteenpäin paikat sen suuremmin isoja vääntöjä?

Leave a comment:

• Hemi
    replied
    Originally posted by M-ERiMiEs View Post
    Nostetaas tätä vähän ylös, eli taitaa itsellä olla sama kohtalo kun ketjun aloittaneella ja oireet melkosen samanlaiset. Öljyt vaihdettu lootaan n. 12tkm sitten ja nyt aloittanut tuon oirehdinnan juuri tuossa 120km/h vauhdissa melkosina tärähtelyinä.

Yhteenvetona vois näitten viestien ja parin muun ketjun pohjalta suunnata tuohon turbiiniin tai tarkemmin turbiinilukkoon. Missäpäin olisi Porvoota lähin paja, joka näitä osaa laittaa ja mitä moinen lysti on tullut kustantamaan?

- Jarkko

Edit. Autona siis -03 330Da facelift, eli 204hv/410nm m57n kone.
    Joo, eli turbiinihan siellä ja ihan hirveästi ei nyt kannattane ajella koska metallipurua on nyt kierrossa ja aika paljon.

Leave a comment:

• M-ERiMiEs
    replied
    Nostetaas tätä vähän ylös, eli taitaa itsellä olla sama kohtalo kun ketjun aloittaneella ja oireet melkosen samanlaiset. Öljyt vaihdettu lootaan n. 12tkm sitten ja nyt aloittanut tuon oirehdinnan juuri tuossa 120km/h vauhdissa melkosina tärähtelyinä.

Yhteenvetona vois näitten viestien ja parin muun ketjun pohjalta suunnata tuohon turbiiniin tai tarkemmin turbiinilukkoon. Missäpäin olisi Porvoota lähin paja, joka näitä osaa laittaa ja mitä moinen lysti on tullut kustantamaan?

- Jarkko

Edit. Autona siis -03 330Da facelift, eli 204hv/410nm m57n kone.
    Last edited by M-ERiMiEs; 18-08-2014, 21:45.

Leave a comment:

• KOS56OLAVI
    replied
    Mulle jäi sellanen mielikuva ZF askista että se olisi vahvempi kuin GM, mutta on niissäkin omat vikansa.
    Niissä keskusteluissa ei tullu eriteltyä mitään määrättyä BMW:n mallia.
    Tuolta kun lukee foorumilta juttuja niin jää mielikuva että GM on aivan täyttä paskaa,ja ZF on jotain aivan ylivertaista.
    Toi GM:n turbiinihan on oikeesti aivan surkea,joka sitten tuhoaa sen askin.

Liittyen laatikon kestoon minua kiinnostaa keskustelu väännön kestosta noissa automaateissa.
    Kun on itselläkin vähän himoa moottorin ohjaus softan päivitykseen,niin että Topias sen tekisi,mutta pieni probleema tulee miten se väännön kasvu laitetaan.
    Ihanne olisi iso alavääntö ,mutta laatikkokorjaajat vissiin suosittaa ettei alle 2500 kierroksen laitettaisi kovasti vääntöä.
    Onko tästä kokemusta?
    Kai

Leave a comment:

• nachi
    replied
    Mitäs mieltä herra Niemi oli ZF:n askista joka löytyy esimerkiksi E38 730d:n perästä mistä laukeilee pakkimäntöjä yhtä solkenaan kuin GM:eistä turbiineja?

Leave a comment:

• KOS56OLAVI
    replied
    Päivitän vähän tietoa tän hetken tilasta.
    Nyt on ajettu noin reilu 5000km,ja turbiini kuin laatikkokin toimii kuin unelma.
    Ei ainuttakaan oiretta tai herjaa tai mitään sellaista käytösta,josta voisi päätellä laatikon kärsineen viallisesta turbiinista.
    En vielläkään elvistele sillä mielellä ettei aski voisi hajota,mutta Jari Niemen työtä voin kehua,mies tietää mitä tekee, ja mistä puhuu.
    Siellä kun se oli työn alla sitä kävin katselemassa,ja puhuttiin noista GM:n ja ZF:n laatikoista,niin on ihan älytöntä millasia töppäyksiä GM:n ukot on ajan saatossa tohonkin askiin tehneet.
    Kai
    Last edited by KOS56OLAVI; 13-07-2014, 14:29.

Leave a comment:

• Daadaa
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Joo, siis sillä kuinka tiheästi öljyjä on vaihdeltu tai onko vaihdeltu lainkaan, ei ole mitään merkitystä turbiinien kestollekkaan.
    Lastutus sen sijaan tuntuu olevan se mitä orggisturbiinit ei kestä edes kevyemmissä e36:ssa, X5:sta puhumattakaan.
    Ehkä myös ajotyyli ja käytetty rengastus vaikuttaa jonkin verran, mutta välillä nämä kestää 150tkm ja välillä 450tkm ja kaikkea siltä väliltä, oli öljyjä vaihdeltu tai ei.

Tuo on hyvä keino varmistaa laatikon puhtaus, että vaihtaa öljyt ja suodattimen 500-1000km:n jälkeen. Muistaa vain huuhdella lauhduttimen hyvin jo sillä ekalla kerralla, koska juuri sinne tuntuu tuo puru sedimentoituvan ja sitä pestessä voi sisältä tulla tulitikunpään kokoisia purupalloja.
    Niin ei ainakaan tässä vehkeessä näyttänyt öljyjen vaihdot auttavan ainakaan tuohon turbiinin kestoon. Minulla on tekniikka täysin vakio, ei ole lastutettu tms. Ja koneenahan on m57, 184hp/390nm, eli se tehottomampi versio.

Oma ajotyylini on melko rauhallinen, mutta mistäs sitä tietää miten ne 230tkm ennen minun omistusta on ajeltu.

Renkaina minun aikana pyörinyt vaihtelevasti 225/45r17 tai 225/40r18 ja 255/35r18.

Lauhdutin huuhdeltiin porakoneella pyöritettävän pumpun avulla ennen laatikon takaisin laittoa.
    Laitettiin astiaan uutta öljyä ja vahva magneetti ja öljyä sitten kierräteltiin molempiin suuntiin
    Lopuksi sitten ihan puhtailla öljyillä vielä sama homma. Jonkin verran sieltäkin saatiin talteen metalli tomua.

Tämän turbiinin oireena oli pieni nykäisy lukon mennessä päälle. Nykäisyä ei huomannut tasaisella/myötämäessä, vaan ainoastaan vedon ollessa päällä. Eli kevyesti kiihdyttäessä tai loivassa vastamäessä.

Siinäpä joitain kokemuksia lisäksi, jos sattuisi jollekkin apuja olemaan vian paikallistamiseen/korjaukseen.

Leave a comment:

• Hemi
    replied
    Originally posted by Daadaa View Post
    Minulla meni turbiini 285tkm kohdilla. Huoltokirjan mukaan öljyjä laatikkoon vaihdeltu ~60tkm välein, viimeisin vaihto oli muistaakseni 220tkm.

Vaihdoin hajonneen tilalle LUKin tekeleen. Huuhtelin laatikon ensimmäisen kerran heti turbiinin vaihdon jälkeen, toisen kerran ajeltuani n.1000km. Molemmilla kerroilla laitoin uudet suodattimet, ja huuhteluun meni öljyä n.15l per kerta. Öljyiksi tuli Texacon Texamatic 7045E, joka maksoi 110e/20L

Nyt uudella turbiinilla ajettu 3000tkm, ja laatikko toimii todella nätisti.

Autona siis e46 330da -02.
    Joo, siis sillä kuinka tiheästi öljyjä on vaihdeltu tai onko vaihdeltu lainkaan, ei ole mitään merkitystä turbiinien kestollekkaan.
    Lastutus sen sijaan tuntuu olevan se mitä orggisturbiinit ei kestä edes kevyemmissä e36:ssa, X5:sta puhumattakaan.
    Ehkä myös ajotyyli ja käytetty rengastus vaikuttaa jonkin verran, mutta välillä nämä kestää 150tkm ja välillä 450tkm ja kaikkea siltä väliltä, oli öljyjä vaihdeltu tai ei.

Tuo on hyvä keino varmistaa laatikon puhtaus, että vaihtaa öljyt ja suodattimen 500-1000km:n jälkeen. Muistaa vain huuhdella lauhduttimen hyvin jo sillä ekalla kerralla, koska juuri sinne tuntuu tuo puru sedimentoituvan ja sitä pestessä voi sisältä tulla tulitikunpään kokoisia purupalloja.

Leave a comment:

• Daadaa
    replied
    Minulla meni turbiini 285tkm kohdilla. Huoltokirjan mukaan öljyjä laatikkoon vaihdeltu ~60tkm välein, viimeisin vaihto oli muistaakseni 220tkm.

Vaihdoin hajonneen tilalle LUKin tekeleen. Huuhtelin laatikon ensimmäisen kerran heti turbiinin vaihdon jälkeen, toisen kerran ajeltuani n.1000km. Molemmilla kerroilla laitoin uudet suodattimet, ja huuhteluun meni öljyä n.15l per kerta. Öljyiksi tuli Texacon Texamatic 7045E, joka maksoi 110e/20L

Nyt uudella turbiinilla ajettu 3000tkm, ja laatikko toimii todella nätisti.

Autona siis e46 330da -02.

Leave a comment:

• KOS56OLAVI
    replied
    Silläkin voi olla merkitys, että kesän lopun, ja ennen talven tuloa ajoin sitä niin, että poljin kaasua reilusti, jolloin vaihto pienemmälle eikä se lukitus ole silloin päällä,vaan se luistaa.
    Talven lähestyessä tuli painettua kaasua vähemmän jolloin piti sen lukon päällä, ja sitten huomasin ton luiston ja sen jyrinän,ja kun en tyhmänä tajunnu niin jatkoin samaa ajotyyliä.
    Siis jos turbiini jyrisee, niin kaasua niin että vaihtaa pienemmälle,
    jolloin ei jyrähtele,ja heti pohja auki ja tsekkaus,sitten tietää mikä on tilanne.

Luin TM lehdestä Golffin testiä, jossa turbon laakerit oli jo saanu merkkejä kulumisesta,ja siinä korostettiin sitä pitkää öljynvaihtoväliä yhtenä suurena syynä
    turbojen ennenaikaiseen kuolemaan.
    Eräs asentaja puhui samaa,kun hän kyselee turbovaihtoja tehdessään mitä on huoltoväli, niin melkein aina 30000 on ollut se vaihtoväli öljylle,ja niillä joilla turbo kestää pitempään eikä rikkoudu on vaihtoväli yleensä 10000.

Automaattilaatikoiden öljyn sopivuudesta on paljon väittämiä,jotka on osittain outoja,esim yksi laatikoita työkseen korjaaja sanoo, että Dextron-3 öljyjä voi laittaa sekaisin kaikkia merkkejä, eli sopivat keskenään eikä tule mitään ongelmaa. Tämän tiedon uskon itse.
    Sitten yksi asentaja väitti "henkensä pantiksi antaen" että mun laatikko hajoaa heti, jos sinne ei laiteta bmw:n omaa huippuöljyä.Tää on hölynpölyä mun mielestä.
    Näissä mustavalkoisissa fakta väittämissä, on yhteistä yleensä se, että väittäjät eivät ole ammattilaisia, siinä hommassa josta kaiken väittävät tietävänsä.
    Itse en tiedä oikein mistään mitään,mutta netti ja lukutaito tuo jonkun verran lisää ymmärrystä,niinkuin tässäkin asiassa on käyny.

Kai

Kai
    Last edited by KOS56OLAVI; 29-05-2014, 14:25.

Leave a comment:

Working...