No nyt sit koitin ja jos rauhallisesti kytkintä painaa ni ei juurikaan kuulu mitään ääniä, takaa kuuluu se pieni tumaus kun kytkimen nopeesti pohjaan lyö, kuulostas et joku olis inan väljä mut ei se nyt niin vakavalta vaikuta Jos kunnolla rupee kolisee ni vien sit suoraa tutulle korjaajalle ni vaihtaa tarvittavat osat
Nojoo, pitää nyt vähä kattoo et onko tossa oikeeesti edes mitään vakavaa vammaa
e: tai sit koko homma johtuu vaan et jos kytkin oi vähä jummannu ku on seisonu 4kk hyvin vähäsellä ajolla..? Pitää ny koittaa viel sitä et kiihdyttää ykkösellä ja sitte kytkin pohjaan et jos keppi rupee vetelee
Viittiks viel pistää jotain räjäytyskuvaa tai jotain missä näkyis et mis ne kumityynyt sijaitsee? Koitan täs joku päivä sitä kiihdytystä.
Ne on moottorin ja auton korin välissä olevat kumit.
Suht helppo itsekin vaihtaa, joutuu vaan moottoria tunkkaa vähän ylöspäin.
Yläpuolen pultin saa auki useammalla jatkovarrella ja alapuoli sitten auton alta.
Ei tietenkään kannata summan mutikassa ostaa niitä moottorin kumityynyjä. Hyvä siihen on sitten saada varmistus. Vika voi tosiaan olla monessa toisessakin paikassa.
Yleensä selviää helpoiten niin kun tekee ykkösellä rivakan kiihdytyksen ja pitää koko ajan kiinni vaihdekepistä. Jos keppi vääntää tässä vaiheessa reilusti jompaan kumpaan suuntaan on vika todennäköisesti moottorin tai vaihdelaatikon kumityynyistä.
Itsellä tuo 320d kolahteli vaihdettaessa ja vika oli vasemmanpuoleinen moottorin kumityyny joka tuli kahdessa osassa pois.
Tietysti nuo kaikki edellisissä postauksissa olevat jutut voivat aiheuttaa kolahtelua.
Viittiks viel pistää jotain räjäytyskuvaa tai jotain missä näkyis et mis ne kumityynyt sijaitsee? Koitan täs joku päivä sitä kiihdytystä.
Tarkotaks siis että auto käynnissä ja vaihde vapaalla, ja sitte painaa kytkintä ja kattoo liikahtaako vaihdekeppi?
e: tällätavalla ei ainakaan keppi liikahtanut mihinkään suuntaan
Yleensä selviää helpoiten niin kun tekee ykkösellä rivakan kiihdytyksen ja pitää koko ajan kiinni vaihdekepistä. Jos keppi vääntää tässä vaiheessa reilusti jompaan kumpaan suuntaan on vika todennäköisesti moottorin tai vaihdelaatikon kumityynyistä.
Itsellä tuo 320d kolahteli vaihdettaessa ja vika oli vasemmanpuoleinen moottorin kumityyny joka tuli kahdessa osassa pois.
Tietysti nuo kaikki edellisissä postauksissa olevat jutut voivat aiheuttaa kolahtelua.
Hei
Omassa autossa kanssa tumpsahtelua kuuluvissa. Kuuluu selvimmin 1-2 vaihteilla sekä pakille laitettaessa. Myös kaasun pumppaus saa aikaan tumpsauksen. Ongelmasta valitettu huollossa, mutta eivät löytäneet mitään. Pitkittäistukivarsien etummaiset puslat vaihdettu, ei vaikutusta. Myös muut puslat näyttäisi olevan kunnossa. Sellaisen huomasin, kun kardaania pyörittelee, niin vetari lähtee pyöriin pienellä viiveellä. Pitäisikö myös vetarin pyöriä heti kun kardaani pyörähtää?
Edit: oho pitäisi lukea vähän tarkemmin ennenkuin kirjoittelee.
Taivun sittenkin noiden moottorin kumityynyjen/kannakkeiden suuntaan.
Liikkuuko vaihdekeppi kun painaa kytkimen pohjaan?
Tarkotaks siis että auto käynnissä ja vaihde vapaalla, ja sitte painaa kytkintä ja kattoo liikahtaako vaihdekeppi?
e: tällätavalla ei ainakaan keppi liikahtanut mihinkään suuntaan
Tekemällä oppii. Itse tutkisin ensiksi kardaanin osat, perän kannatinkumi ja siinä samalla vilkaisisi vetarit. Sen jälkeen tutkii ne takakelkan puslat (siitä on paljon juttua tällä foorumillakin, searchilla löytää. Mikäli rengas liikkuu sivuttaissuunnassa niin vikana on hyvin todennäköisesti nämä). Myös moottorin kumityynyt aiheuttaa kaikkea mystistä mutta yleensä tämän huomaa jo jopa vaihdekepissä.
Edit: oho pitäisi lukea vähän tarkemmin ennenkuin kirjoittelee.
Taivun sittenkin noiden moottorin kumityynyjen/kannakkeiden suuntaan.
Liikkuuko vaihdekeppi kun painaa kytkimen pohjaan?
Nojuu ku tietäski näistä enemmän Koko ikäni väsänny kakspyöräsiä ni ei oo oikee vielä tietoo autoista et ei oo ihan mun alaa alkaa tutkimaa noita kaikkii
Opettele ajamaan. Sama ongelma kun emäntä joskus ajoi meidän entisellä E30llä ja kytkimen käyttö ei ollut ihan hanskassa.
Aa okei Sais sen vitun kortin jo ni pääsis ajamaan kunnolla Tänään tuli vähän ajattua veljen kanssa ja aluks silläkin tumahti ku paino kytkimen mut siin ku oltii hetki ajettu niin alko tumahdus pienemään kun alko saamaan vähän tuntumaa (veli on kerran ennen sillä ajanu 4kk sitte).
Perheessä koskaan enne ollu bemareita/takavetosia niin kai nää on näitä takavetosten juttuja
Elikkä nyt painaa silmät viis kiloo niin ei millään jaksa ettiä enää kauempaa aiheeseen liittyvää topiccia
Eli kun kiihdyttää ykkösellä ja sit painaa kytkimen pohjaan kun laittaa kakkosen ni kytkimen painaessa pohjaan kuuluu selvä 'tumaus' ääni ni onko mitään vakavempaa vai onko ihan siitä vaan jossei ole kuin kerra ennen ajanu kyseisellä autolla et olis vähä kytkimeen totuttelu hukassa? Ja kakkoselt kolmoselle ni tumaus tulee sillon tällön kun kytkimen pohjaan painaa.. Luultavasti ihan vaan auton 'käsittely'asioita?
Ittellä ei vielä korttia ja tänään käytiin isän kans bemmiä ulkoiluttaas ja tollaset homman huomasin, isä ajanut tolla kerran ennempää joku yli kuukaus sitten..
Opettele ajamaan. Sama ongelma kun emäntä joskus ajoi meidän entisellä E30llä ja kytkimen käyttö ei ollut ihan hanskassa.
Leave a comment: