Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 jäähdytyshelvetti...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • WSE1
    replied
    Järjestelmän koeponnistuksella vuotokohta selviää parhaiten, laitteisto pitäisi kyllä olla joka korjaamolla...

    Leave a comment:


  • Janne-90
    replied
    mulla vuosi viime vuonna melko huomaamattomasti omas e39 termostaatin kotelon tiiviste. Vian huomas kuumana kun puristeli letkuja että tuli kuplia.

    Lämpö ongelmat alkoi 2 vuotta sitten talvella lapissa ja wetteri ei osannu kertoa ku kansipahvi sökö. Pahvi edelleen kunnossa. Kansipahveja ei kannata alkaa vaihtamaan jos ei ole varmuutta. Lopulliseksi syyksi paljastui tödennäköisesti jumittavat magneettiventtiilit jotka jätti ilmaa kennoille kun ilmattiin järjestelmä aina uudestaan ku tein remonttia. Onneks omasta on lämpöongelmat loppuneet. Olen uusinu vesipumpun, termarin+kotelon, vesiventtiilit ja paisuntasäiliön + tiivisteet. Vesipumppu uusittiin koska ei ollu koskaan vaihdettu.

    Leave a comment:


  • DrugLord
    replied
    Mulla oli kans samanlainen vika, se korjaantui kun vaihdoin termostaatin ja moottorin takana olevan liittimen ( oli murtunut poikki ) ja tein kansirempan. Tuttava teki homman ja osineen päivineen makso joku reilu 600€. Jos termostaatti vuotaa juuresta havaitsee sen helposti ns. hieman vihertävästä sakkaumasta moottorin kyljessä termostaatin alla.

    Leave a comment:


  • S4Driver
    replied
    Kavalaa nesteen häviämistä täälläkin.
    Omassa vessassa syylari falskas. Vuotoa ei havainnut ennen ilmastointihärpäkkeiden poistoa. Ilmastoinnin kenno pois nokalta niin sieltähän se vuoto ilmeni, jäähyssä reikä.

    Leave a comment:


  • Tuoppo
    replied
    Originally posted by BeMyWife320 View Post
    Kaveri mittas tänään pakokaasuarvot paisuntasäiliöstä eikä arvot noussu... Se epäili termostaattia, sen alunen oli hitusen märkä...

    Mitäköhän helvettiä tässä nyt tekis kun yks sanoo toista ja toinen toista? Joku vaisto sanois että Tammer Diesel ei itsekkään ollut ihan varma kansipahvista, vaan tekis mielellään ja sen jälkeen tutkisi oliko se se... Alan nyt kallistuun Autokeskuksen puolelle, siellä luulisi olevan vehkeet millä saavat 100% varmuuden viasta, oli se sitten pahvi, termari, anturi tai mikä!?
    Termostaatti on sen verta edullinen ja helppo vaihtaa, että sen vaihtaisin ensimmäisenä. Varsinkin sillon, jos autoon sitä ei koskaan ole vaihdettu.

    Leave a comment:


  • BeMyWife320
    replied
    Kaveri mittas tänään pakokaasuarvot paisuntasäiliöstä eikä arvot noussu... Se epäili termostaattia, sen alunen oli hitusen märkä...

    Mitäköhän helvettiä tässä nyt tekis kun yks sanoo toista ja toinen toista? Joku vaisto sanois että Tammer Diesel ei itsekkään ollut ihan varma kansipahvista, vaan tekis mielellään ja sen jälkeen tutkisi oliko se se... Alan nyt kallistuun Autokeskuksen puolelle, siellä luulisi olevan vehkeet millä saavat 100% varmuuden viasta, oli se sitten pahvi, termari, anturi tai mikä!?

    Leave a comment:


  • 328 e36
    replied
    Originally posted by BeMyWife320 View Post

    Tyhmä kysymys mutta onko kansipahvi ja kannentiiviste sama asia?
    Jep sama asia on.. molempia nimityksiä käytetään yleisesti.

    Leave a comment:


  • BeMyWife320
    replied
    Käytin auton Tammerdieselissä, tekivät painetestin ja sanoivat että kansipahvi. Eli jäähdytysjärjestelmässä ilmeisesti liikaa painetta. Hinta-arvio korjauksesta 1500€, ja särähti aika pahasti korvaan. Jännä että Autokeskuksella sanoivat tekevän saman työn 1150€:llä.

    Tyhmä kysymys mutta onko kansipahvi ja kannentiiviste sama asia?

    Nyt pitäs viedä auto yhelle äijälle, joka harrastepohjalta korjailee, mutta jono voi olla aikas monta viikkoa... jonkun verran halvemmalla luultavasti silti pääsee... vitutuksen määrä on sanoin kuvailematon!

    Leave a comment:


  • ReiluReiska
    replied
    Töissä eräs linja-auto teki vastaavaa että jäähdytysnesteen tason varoitusvalo syttyi kun auton oli ajanut suurinpiirtein lämpimäksi. Syyksi paljastui viallinen kansi/kansipahvi (en muista tarkkaa syytä). Pääsi kehittämään painetta jäähdytysjärjestelmään, jolloin silikoni letkut laajenivat ja nestetaso hieman aleni. Kun nestekorkin avasi, niin kuului vaimea "whuuumsss" ja nestetaso tuli taas jopa yli normaali tason.

    Joten voisiko sinunkin tapauksessa ongelmaan liittyä moottorin kansi/pahvi kuten tuolla jo ehdoteltiin? Ehkä lämpimän ei vuoda, mutta kylmänä taas hieman tihkuu? Perinteinen jäähdytysneste kun on siitä omituista kamaa että "hiusvuoto" (esim. letkuliitos hieman löysällä) paljastuu enemmänkin kylmänä kuin kuumana.

    Leave a comment:


  • atte.o
    replied
    Yksi vastaava tapaus ollut missä syyksi selvisi katkennut kansipultti. Pääsi kannen välistä valumaan neste.

    Leave a comment:


  • Jürgen_
    replied
    Vuodon etsintään on hyvä käyttää UV-väriainetta, samantapaista kuin ilmastoinnin vuodonetsinnässäkin. Jos eivät paikalliset kauppiaat halua jostain syystä sitä myydä niin kysy multa vaikkapa privalla

    Leave a comment:


  • Harzzza
    replied
    Originally posted by BeMyWife320 View Post
    Moro!

    Potilas 318 vm. 98, ajettu 130tkm. Vaihdettu

    2008 vesipumppu
    2009 paisuntasäiliö + korkki
    2009 ylävesiletku + muovinen mutka
    10/2009 koneen takaa muovinen mutka (osa 9: http://www.realoem.com/bmw/showparts...65&hg=11&fg=35)

    Viimesenä mainittu osa vaihdettu RK City huollossa Tampereella, mutta tämän jälkeen vuoto jatkui.. Välillä pohjalevy kosteana, ei aina. Käytin uudestaan, mutta eivät löytäneet vuotoa. Jäähdytinnesteen merkkivalo syttynyt kuitenkin läpi talven aina silloin tällöin (n. kerran parissa viikossa), ja nyt meni siinä määrin hermot että asiasta otetaan selko.

    Pari viikkoa sitten huomasin moottoritietä ajaessani että kun nopeuden nosti 120-130, jäähdytinnesteen merkkivalo sytty. Kun laski nopeuden 90-100 väliin, valo sammu. Johtunee siis elektronisesta lämpötilan ohjauksesta/laskusta, jolloin nesteen tilavuus pienenee? Huoltoasemalle kun ajoin sivuun ja varovasti avasin korkkia, nestettä alko tulviin. Lisäksi kun valo on syttynyt ja esim. seuraavana päivänä (kone kylmänä) oon nestettä lisänny, pinta oli n. minimi-kohdassa. Outoa?

    Pohjalevy on ajoin ollut paisuntasäiliön paikkeilta märkä (ja levinnyt siitä muualle), mutta en kyllä näe sielläkään silmin erottuvaa vuotoa. Mielessä on käynyt jopa kansipahvi, kannattaisko käydä koeponnistaan? Vai olisko järkevintä viedä auto marmoritiskille, siellä ainakin luulis ukkojen löytävän vuotopaikan? Olis kiva saada auto kerralla kuntoon, ettei aina tarvii jännittää varsinkaan pidemmille reissuille lähtiessä...
    No ei kannata kuumana avata paisuntasäiliöö... kuumana siellä on aina ylipainetta joka tulee yli jos aukasee korkkia. Paras seurata aamusin kylmänä nestepinnan tasoa. Ja lisätä sillon jos selvästi katoo jonnekkin... Toi varotusvalo ei sais syttyä ees vielä alarajassakaan vaan vasta just sen alapuolella. Itellä kans hyvin pieni vuoto jäähdyttimessä niin että varottaa sillon tällön harvakseltaan kun paisari alkaa tyhjetä. Vaikka paisari ois tyhjä, on systeemissä vielä sittenkin nestettä yleensä riittävästi jäähdyttämään ettei se varotusvalo tarkota välitöntä paniikkia jossei solkenaan vuoda.. Toki täytyy nestepinta pitää min-max välissä. Noi on pahoja löytää jos jäähdytin tai sen letkuliitos tihkuttaa, ne kun vuotaa just kuumana kun paine on korkeimmillaan, ja tietysti tienpäälle. Sit se lämpö kuivaa vuotojäljetkin nopeesti ja näppärästi pois Mut kyllä kun ajaa reippaan pätkän ja alkaa ettiä kosteeta kohtaa niin pitäs se vuoto löytyä. Toivottavasti ei kansibaffi tee temppuja... toisaalta sillon kyllä melkein katoo putkesta höyrynä vetet maisemiin... sillon ei juuri pojalevylle ilmestys mitään.. ellei ulospäin valskaa.

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Olisikohan jäähdytin rivahtanut alaosastaan. Järjestelmän koeponnistamisella vuoto toki löytyy nopeasti missä tahansa korjaamossa.

    Leave a comment:


  • BeMyWife320
    started a topic E46 jäähdytyshelvetti...

    E46 jäähdytyshelvetti...

    Moro!

    Potilas 318 vm. 98, ajettu 130tkm. Vaihdettu

    2008 vesipumppu
    2009 paisuntasäiliö + korkki
    2009 ylävesiletku + muovinen mutka
    10/2009 koneen takaa muovinen mutka (osa 9: http://www.realoem.com/bmw/showparts...65&hg=11&fg=35)

    Viimesenä mainittu osa vaihdettu RK City huollossa Tampereella, mutta tämän jälkeen vuoto jatkui.. Välillä pohjalevy kosteana, ei aina. Käytin uudestaan, mutta eivät löytäneet vuotoa. Jäähdytinnesteen merkkivalo syttynyt kuitenkin läpi talven aina silloin tällöin (n. kerran parissa viikossa), ja nyt meni siinä määrin hermot että asiasta otetaan selko.

    Pari viikkoa sitten huomasin moottoritietä ajaessani että kun nopeuden nosti 120-130, jäähdytinnesteen merkkivalo sytty. Kun laski nopeuden 90-100 väliin, valo sammu. Johtunee siis elektronisesta lämpötilan ohjauksesta/laskusta, jolloin nesteen tilavuus pienenee? Huoltoasemalle kun ajoin sivuun ja varovasti avasin korkkia, nestettä alko tulviin. Lisäksi kun valo on syttynyt ja esim. seuraavana päivänä (kone kylmänä) oon nestettä lisänny, pinta oli n. minimi-kohdassa. Outoa?

    Pohjalevy on ajoin ollut paisuntasäiliön paikkeilta märkä (ja levinnyt siitä muualle), mutta en kyllä näe sielläkään silmin erottuvaa vuotoa. Mielessä on käynyt jopa kansipahvi, kannattaisko käydä koeponnistaan? Vai olisko järkevintä viedä auto marmoritiskille, siellä ainakin luulis ukkojen löytävän vuotopaikan? Olis kiva saada auto kerralla kuntoon, ettei aina tarvii jännittää varsinkaan pidemmille reissuille lähtiessä...
Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎