Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lämpenemisongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MNi
    replied
    Tuollahan edellisellä sivulla oli linkki ilmausohjeeseen, lämppäri vielä täysille.

    Jotain mainintaa taisi olla myös paisarin korkista. Jotain vikaahan siellä on jos paineet nousee. Tosin tuo muovinen paisari ei paljoa ylipainetta tarvitse haljetakseen kun ikääkin alkaa olla. Suosittelisin harkitsemaan vakavasti paisarin vaihtoa ja ylipaineen syyn löytämistä.

    Leave a comment:


  • B3Happy
    replied
    Uutta vikaa..

    Noniin elikkäs taas ilmaantu uusia vikoja, rupee jo pikkuhiljaa ärsyttämään kun vähän väliä bemu temppuilee. Eli termarin vaihdon jälkeen noin tuhat huoletonta kilometriä, ja nyt halkes paisuntasäiliö. Paikkasin sen kolvaamalla ja epoxilla, tuntuu pitävän. Liekkö on vika paisarin korkissa vaiko kannentiivisteettä, painetta tuntuu järjestelmässä olevan ihan älyttömästi. Ylävesiletkua kun koittaa kuumana, niin on todella todella kova, ja paine on järjetön.

    Uusi painekorkki on jo tilattu, toivottavasti auttaisi.


    Miten muuten olette ilmanneet autonne? Itsellä tuossa ilmeisesti on vain yksi ilmausruuvi siinä ylävesiletkun lähdöllä. Olen aukaissut sen, ja täyttänyt paisaria niin pitkään että on tullut neste vuotamalla ilmausruuvista. Sen jälkeen ruuvi kiinni, auto käyntiin ja lämmöt täysille ja letkujen puristelua. Onko oikea tapa?

    Leave a comment:


  • B3Happy
    replied
    Originally posted by pepieti View Post
    Päätermari oli rikki. Nyt lämpee taas normaalisti. Toivottavasti kestää pidempään kuin vuoden tällä kertaa...

    Sama homma itsellä, päätermari vaihtoon ja johan rupes lämpiimään.. Termostaatti oli jumiutunut täysin auki.

    Leave a comment:


  • pepieti
    replied
    Päätermari oli rikki. Nyt lämpee taas normaalisti. Toivottavasti kestää pidempään kuin vuoden tällä kertaa...

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Itseäni lainaten: " EGR-termari maksaa marmorillakin 30-40€ ettei siinä hirveesti köyhdy."

    Tosin viime kesänä EGR-termostaatti KL-Varaosista oli täsmälleen sama tuote kuin orkkisosa, BMW-leima oli vaan hiottu pois.

    Leave a comment:


  • pepieti
    replied
    Originally posted by MNi View Post
    Kokeile vaihtaa ensin EGR-termari kun on helppo tehdä vaikka parkkiksella, tosin ei ehkä näillä pakkasilla. Jos vaan talliin pääset niin ei ole paha rasti, videota vaihdosta: KLIK.

    Muistat suojata laturin paksulla rätillä ettei jäähdytysnestettä roiskahda sinne. EGR-termari maksaa marmorillakin 30-40€ ettei siinä hirveesti köyhdy. Huolehdi että mukaan tulee uusi o-rengas. Katso purkaessasi missä kohdassa o-rengas pitää olla, käsittääkseni sitä ei saa rullata ihan juureen asti vaan siihen ensimmäiseen pykälään, kuvaa tuolta: KLIK.

    Termostaatti voi mennä vuodessa, voi kestää myös viisikin vuotta. Arpapeliä tuntuisi olevan foorumia lukiessa.

    Lämpömittarin pitää kyllä nousta vartissa klo 12 asentoon ja pysyä siinä täsmälleen jos termarit ovat kunnossa. Ainakin näin -24 pakkasella, moottoritiellä tai sivutiellä.
    Joo tuli tänään vähän testailtua lisää ja kyllä se tuntuisi aika vahvasti termari olevan jumissa. -15 pakkasessa sain lämmöt isommalla tiellä 81 asteeseen varovasti ajaen. Sitten seuraavista valoista lähtiessä nostin kierrokset 2500-3000 kiihdytyksessä ja lämmöt tippui alle 70 asteeseen.

    Kannattaisiko uudet termarit hakea marmorilta vai onkohan esim. Schmiedmannin termarit ok laatua ettei tarvitsisi vuoden päästä taas vaihtaa?

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Originally posted by pepieti View Post
    Miten kauan termarin pitäisi normioloissa kestää? Omaan e46/330d/2004 vaihdettiin vuosi sitten (25tkm sitten) EGR ja päätermarit ja sen jälkeen auto tuntui lämpenevän varsin nopeasti.

    Nyt tuntuu että olisi taas lämpenemisongelmaa. 9km/20 minuutin duunimatkalla (50% maantietä/kaupunkia) auto lämpeää 18 asteen pakkasella kyllä n. 75-80 asteen lämpöön(piilovalikosta luettu), mutta tuntuisi että termari vuotaa. Valoista vähänkään reippaammin kiihdyttäessä lämmöt laskee 5-10 astetta ja sitten taas normiajossa tai liikennevaloissa seisoessa pikkuhiljaa nousee tonne 75-80 asteeseen. Onkohan tämä ihan normaalia? Ja jos ei ole ja termari pitäisi vaihtaa niin minkähänlaista termaria kannattaisi laittaa että kestäisi enemmän kuin vuoden (ei mitään hajua minkä termarin huollossa viimeksi laittivat)?
    Kokeile vaihtaa ensin EGR-termari kun on helppo tehdä vaikka parkkiksella, tosin ei ehkä näillä pakkasilla. Jos vaan talliin pääset niin ei ole paha rasti, videota vaihdosta: KLIK.

    Muistat suojata laturin paksulla rätillä ettei jäähdytysnestettä roiskahda sinne. EGR-termari maksaa marmorillakin 30-40€ ettei siinä hirveesti köyhdy. Huolehdi että mukaan tulee uusi o-rengas. Katso purkaessasi missä kohdassa o-rengas pitää olla, käsittääkseni sitä ei saa rullata ihan juureen asti vaan siihen ensimmäiseen pykälään, kuvaa tuolta: KLIK.

    Termostaatti voi mennä vuodessa, voi kestää myös viisikin vuotta. Arpapeliä tuntuisi olevan foorumia lukiessa.

    Lämpömittarin pitää kyllä nousta vartissa klo 12 asentoon ja pysyä siinä täsmälleen jos termarit ovat kunnossa. Ainakin näin -24 pakkasella, moottoritiellä tai sivutiellä.

    Salavalikosta voi seurata todellista lämpötilaa asteissa, mittariston lämpömittarihan on enemmänkin suunta-antava. Mutta jos mittari seilaa niin jotain on pielessä.

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Originally posted by HerraHuu View Post
    Se voi nopeuttaa ilmaamista. Yksinkertaistahan tuo on eikä tuhraannu montaa minuuttia. Auto käyntiin ja alaletkun puristelua niin kauan kun ilmaa ei enää tule, välillä lisäät nestettä kun kuluukin. Äläkä täytä piripintaan, kyllä siellä vähän ilmarakoa pitää olla.. Muistat vielä tarkastaa jälkeenpäin parin ajon jälkeen ettei pääse vähiin jos on sattunutkin jäämään ilmakupla johonkin.
    Tuoltahan tuo proseduuri löytyy: KLIK.

    Leave a comment:


  • B3Happy
    replied
    Originally posted by pepieti View Post
    Miten kauan termarin pitäisi normioloissa kestää? Omaan e46/330d/2004 vaihdettiin vuosi sitten (25tkm sitten) EGR ja päätermarit ja sen jälkeen auto tuntui lämpenevän varsin nopeasti.

    Nyt tuntuu että olisi taas lämpenemisongelmaa. 9km/20 minuutin duunimatkalla (50% maantietä/kaupunkia) auto lämpeää 18 asteen pakkasella kyllä n. 75-80 asteen lämpöön(piilovalikosta luettu), mutta tuntuisi että termari vuotaa. Valoista vähänkään reippaammin kiihdyttäessä lämmöt laskee 5-10 astetta ja sitten taas normiajossa tai liikennevaloissa seisoessa pikkuhiljaa nousee tonne 75-80 asteeseen. Onkohan tämä ihan normaalia? Ja jos ei ole ja termari pitäisi vaihtaa niin minkähänlaista termaria kannattaisi laittaa että kestäisi enemmän kuin vuoden (ei mitään hajua minkä termarin huollossa viimeksi laittivat)?


    Voi olla, että kun ajat kovempia nopeuksia (esim. maantiellä) että kun kylmä ilmavirta pääsee puhaltamaan keulan läpi ja täten jäähdyttimen läpi, jäähdytysneste viilenee puhaltavan kylmän ilmavirran takia, ja täten lämpömittarin mukaan lämmöt näyttäisi laskevan. Kun taas kaupunkiin tulet, esim liikennevaloihin seisomaan, ei kylmä ilmavirta pääse enää niin voimakkaasti vaikuttamaan jäähdyttimessä olevaan nesteeseen, ja lämmöt nousevat taas muutaman asteen korkeammalle. Normaalia käytöstä, apuna voisi esimerkiksi koittaa laittaa ilmanottoaukkojen (esim.munuaisten) eteen pahvia tai muuta suojaa, ettei ilmavirta pääse puhaltamaan siitä läpi. Näin ainakin joutuu tekemään moniin moniin autoihin suomessa talvisin.

    Leave a comment:


  • HerraHuu
    replied
    Originally posted by B3Happy View Post
    Varmaan joutuu muutenkin ilmaamista varten nostamaan keulan, nää baijerilaiset on aina vähän veikeitä ilmattavia.
    Se voi nopeuttaa ilmaamista. Yksinkertaistahan tuo on eikä tuhraannu montaa minuuttia. Auto käyntiin ja alaletkun puristelua niin kauan kun ilmaa ei enää tule, välillä lisäät nestettä kun kuluukin. Äläkä täytä piripintaan, kyllä siellä vähän ilmarakoa pitää olla.. Muistat vielä tarkastaa jälkeenpäin parin ajon jälkeen ettei pääse vähiin jos on sattunutkin jäämään ilmakupla johonkin.

    Leave a comment:


  • pepieti
    replied
    Miten kauan termarin pitäisi normioloissa kestää? Omaan e46/330d/2004 vaihdettiin vuosi sitten (25tkm sitten) EGR ja päätermarit ja sen jälkeen auto tuntui lämpenevän varsin nopeasti.

    Nyt tuntuu että olisi taas lämpenemisongelmaa. 9km/20 minuutin duunimatkalla (50% maantietä/kaupunkia) auto lämpeää 18 asteen pakkasella kyllä n. 75-80 asteen lämpöön(piilovalikosta luettu), mutta tuntuisi että termari vuotaa. Valoista vähänkään reippaammin kiihdyttäessä lämmöt laskee 5-10 astetta ja sitten taas normiajossa tai liikennevaloissa seisoessa pikkuhiljaa nousee tonne 75-80 asteeseen. Onkohan tämä ihan normaalia? Ja jos ei ole ja termari pitäisi vaihtaa niin minkähänlaista termaria kannattaisi laittaa että kestäisi enemmän kuin vuoden (ei mitään hajua minkä termarin huollossa viimeksi laittivat)?

    Leave a comment:


  • B3Happy
    replied
    Selvä, kiitokset vastanneille nopeista vastauksista.

    Soitin bmw merkkihuoltoon, tuntui hyllyssä olevan 90 asteinen termostaatti, joten sen käyn huomenna noutamassa. Sanovat että myyvät monessa paikassa myös 105-asteisia, mutta joillain on kuulemma polttanut kannentiivisteen termostaatin vaihdon jälkeen kun paisuntasäiliönkorkki ei ole pitänyt paineita, ja täten kiehumispiste on laskenut.

    Taitaa yksi hyvä etu olla tuossa 90 asteisessa,taitaa järjestelmän ilmaaminen sujua vähän näppärämmin kun ei tarvitse niin korkeisiin lämpötiloihin käyttää.

    Varmaan joutuu muutenkin ilmaamista varten nostamaan keulan, nää baijerilaiset on aina vähän veikeitä ilmattavia.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by B3Happy View Post
    Kannattaako autoon asentaa minkä asteinen termostaatti? Varaosaliike tuntuu tarjoavan 105-asteista termostaattia, kuullostaa vaan niin hurjan korkealta. Vaikka eihän se siinä vielä keitä kun paine nostattaa kiehumispistettä, mutta kuitenkin kuullostaa hurjan korkealta. Varmasti on saatavissa bmw-huollolta noin 90asteisiakin.
    Se lukema vaikuttaa korkealta mutta on nykytekniikkaa eli siinä termostaatissa on myös vastus jolla moottorinohjaus saa termostaatin aukeamaan myös alhaisemmissa lämpötiloissa. Korkea moottorinlämpö vähentää kulutusta osakaasulla ja täyskaasulla moottorin lämmöt ovat samat kuin normaalilla 90-asteisella termostaatilla. Ja bemarilta ainakaan ei saa matalamman lämpötilan termostaatteja.

    Leave a comment:


  • Furior
    replied
    Kuten ylempänä tulikin jo ilmi, paisarin korkki kannattaa vaihtaa myös. Paine nousee, kun termari kunnossa ja lämpenee enemmän. Jos korkki ei toimi, niin paisari sanoo poks.

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Vakiotermostaatti. Ei kannata muuta edes miettiä.

    Sen sijaan uusi paisarin korkki on syytä hankkia, mieluummin alkuperäinen kun se ei maksa 17€ enempää.

    Korkissa on varaventtiili (siitä tuo merkintä 2,0 bar) joten se suojelee mm. paisaria halkeamiselta jos paine nyt jostain syystä nousee.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎