E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia X

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • rikuh1
    replied


    Eiköhän se ole ohjaustehostimen pyörä siellä. Ilmastoinnin kompura on sen yläpuolella.

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Originally posted by rikuh1 View Post
    Eikös se nyt kuitenkin ole ohjaustehostimen pyörä kuvassa? Vai näänkö väärin.. ilmastoinnin kompuraan harvemmin tulee Banjoliittimiä.

    Ohjaustehostimeen saa pyörän erikseen.
    Tuossa alin oikealla. http://bmwfans.info/parts-catalog/E9...ower_steering/

    Viidellä uralla nyt hihna paikallaan. Hyvin toimii.

    Jokin ei ole linjassa. Laitoin hihnan kyseisen paskana olevan rullan takimmaiseen uraan. Hetken pyörii kivasti ja sit kuuluu nap, hihna hyppää yhden uran eteenpäin. Sammutettiin kone, laitoin hihnan uusiks takimaisee uraan ja sama toistui. Ei pysy takimmaisessa urassa. Siksi hihnasta leikkautuu pari uraa pois.
    Muissa rullissa pysyy takimmaisessa urassa.

    Toimii näin ja hyvä niin. Kysymys enää, minka apulaitteen hihnapyörä tuo on?

    Leave a comment:


  • Bemssi
    replied
    Tekeekö joku uusimaan alueella noita abs hydrauliyksiköiden korjauksia?

    Leave a comment:


  • rikuh1
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Syyllinen ilmastoinnin hihnapyörä.

    En käsitä miksi en tuota eilen huomannut.



    Kokeeksi itsestään kaventunut hihna paikoilleen. Muuten hyvännäköinen.

    E: näköjään ei erikseen saa hihnapyörää. Täytyy purkaamoita soitella...
    Eikös se nyt kuitenkin ole ohjaustehostimen pyörä kuvassa? Vai näänkö väärin.. ilmastoinnin kompuraan harvemmin tulee Banjoliittimiä.

    Ohjaustehostimeen saa pyörän erikseen.

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Syyllinen ilmastoinnin hihnapyörä.

    En käsitä miksi en tuota eilen huomannut.



    Kokeeksi itsestään kaventunut hihna paikoilleen. Muuten hyvännäköinen.

    E: näköjään ei erikseen saa hihnapyörää. Täytyy purkaamoita soitella...
    Last edited by |foder|; 11-08-2021, 17:46.

    Leave a comment:


  • mmie
    replied
    Originally posted by tuomastn View Post
    Moro, Tosiaan mulla ois potilaana tommonen 290tkm rullattu ohjelmoitu bmw e92 325d 2007vm zf ga6hp19z automaattilaatikolla. Vaihteisto pelaa muuten suhteellisen moitteettomasti jos erittäin nätisti ajaa, mutta ongelma ilmenee varsinkin alemmilla vaihteilla, 2 vaihteella esiintyy pahiten. Enemmän kiihdyttäessä ei vaihda isompaa vaihdetta silmään ja lyö käytännössä vapaalle. Ja tästä kuuluu myös paukahdus vaihdelaatikon suunnalta. Kaasua vähän hellittäessä vaihtaa kuitenkin isomman vaihteen. Auto on kerran lyönyt transmission faulty 4F83 clutch c ratio monitoring, mutta koodien nollauksen, sekä rauhallisemman ajotyylin ohella se ei ole palannut. Ensi hätään vaihdoimme lootaan öljyt ja tiivisteitä tms pikku osaa, tosin turbiinin osuutta tyhjentämättä. Solenoidit myös todettu toimiviksi. Oisko kellään neuvoja mistä lähtä purkamaan ongelmaa ennenkuin lahuaa koko paska, tai jos joku sattuisi tietämään missä laitatuttaa sopu hintaan kasaan?
    Siekkinen nyt ainakin, hinnasta ei tietoa mutta siellä foorumilaiset ovat ainakin vahvistuttaneet lodjuja. https://siekkinen.net/index.html

    Recrostakin taitaa olla foorumilaisilla kokemuksia. https://recro.eu/fi/?gclid=EAIaIQobC...SAAEgKVKPD_BwE

    Leave a comment:


  • tuomastn
    replied
    6hp19z oireilee

    Moro, Tosiaan mulla ois potilaana tommonen 290tkm rullattu ohjelmoitu bmw e92 325d 2007vm zf ga6hp19z automaattilaatikolla. Vaihteisto pelaa muuten suhteellisen moitteettomasti jos erittäin nätisti ajaa, mutta ongelma ilmenee varsinkin alemmilla vaihteilla, 2 vaihteella esiintyy pahiten. Enemmän kiihdyttäessä ei vaihda isompaa vaihdetta silmään ja lyö käytännössä vapaalle. Ja tästä kuuluu myös paukahdus vaihdelaatikon suunnalta. Kaasua vähän hellittäessä vaihtaa kuitenkin isomman vaihteen. Auto on kerran lyönyt transmission faulty 4F83 clutch c ratio monitoring, mutta koodien nollauksen, sekä rauhallisemman ajotyylin ohella se ei ole palannut. Ensi hätään vaihdoimme lootaan öljyt ja tiivisteitä tms pikku osaa, tosin turbiinin osuutta tyhjentämättä. Solenoidit myös todettu toimiviksi. Oisko kellään neuvoja mistä lähtä purkamaan ongelmaa ennenkuin lahuaa koko paska, tai jos joku sattuisi tietämään missä laitatuttaa sopu hintaan kasaan?
    Attached Files
    Last edited by tuomastn; 11-08-2021, 18:35.

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Hinurilla auto taas pihassa ja huomenna puran palasiksi. Katsotaan mitä löytyy.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Kuten edellä todettu, niin joku siellä nyt sen leikkaa. Olettaen, että kaikkissa rullissa on sama määrä uria, niin jossain täytyy olla terävä(t), urat jotka leikkaa hihnan. Eli hihna pois ja käsin käymään kaikki läpi huolellisesti. Toki kannattaa myös tarkistaa, että hihna kulkee suorassa, mutta nämä yleensä alkavat ääntämään ilman hihnan leikkaamista.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Mulle tuli 1,5 vuotta sitten laturin vapaarullana semmoinen malli, joka oli kapeampi. Rullassa varaosanumero oli eri kuin laatikon päällä ja rulla oli muuten hyvin samanlainen kuin alkuperäinen. Uria vain oli vähemmän. Se meni palautukseen, mutta melkein jäi tuo pieni ero huomaamatta asennuksen yhteydessä.

    Oletko varmasti tarkistanut myös tuon laturin vapaarullan ja kaikki muut (eikä pelkästään niitä vaihdettuja). Tää voi olla itsestäänselvyys, mutta kysyn silti.

    Joku rullista sen varmaankin leikkaa. Tarkista nyt vielä kaikki rullat ettei niissä ole mitään teräviä reunoja tms.

    Leave a comment:


  • [Snowboarder]
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Erikoinen tapaus.

    Kaverin e90 335i. Moniurahihnan vaihto. Kiristin ja kaksi vapaarullaa vaihtui samalla.
    Vanhasta hihnasta oli kaksi uraa oli leikattu pois, eli hihnaa kavennettu. Syystä tai toisesta.
    Uuden hihnan urien määrä täsmäsi rullissa olevien urien määrään.
    Uusi hihna paikalleen ja koekäyttö. Kaikki ok.

    Loput kasaukset ja ajoon.
    Muutama kilometri ja löyty syy hihnan kaventamiseen. Tasan kaksi uraa hihnan myötäsesti leikkautunut irti muusta hihnasta. Loput viisi uraa hyppäsi pois rullilta.

    Kaikki rullat kokeilin asentaessa ja tuntuivat sormiin hyvältä.

    Se on mysteeri miksi hihna menee pituus suunnassa halki?

    Muilla sattunut mitään vastaavaa? Tai mistähän sitä vikaa etsisi?

    Kumma tapaus kyllä. :think
    Ohjaustehostimen pyörän urat terävät? Tai jonkun muun pyörän/rullan urat kulunut teräväksi? Kulkeeko hihna suorassa joka rullaan nähden?

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Erikoinen tapaus.

    Kaverin e90 335i. Moniurahihnan vaihto. Kiristin ja kaksi vapaarullaa vaihtui samalla.
    Vanhasta hihnasta oli kaksi uraa oli leikattu pois, eli hihnaa kavennettu. Syystä tai toisesta.
    Uuden hihnan urien määrä täsmäsi rullissa olevien urien määrään.
    Uusi hihna paikalleen ja koekäyttö. Kaikki ok.

    Loput kasaukset ja ajoon.
    Muutama kilometri ja löyty syy hihnan kaventamiseen. Tasan kaksi uraa hihnan myötäsesti leikkautunut irti muusta hihnasta. Loput viisi uraa hyppäsi pois rullilta.

    Kaikki rullat kokeilin asentaessa ja tuntuivat sormiin hyvältä.

    Se on mysteeri miksi hihna menee pituus suunnassa halki?

    Muilla sattunut mitään vastaavaa? Tai mistähän sitä vikaa etsisi?

    Kumma tapaus kyllä. :think

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Originally posted by DirtyDiesel View Post
    Millanen toi N52B30 tekniikka on? Itellä kokemusta vaan M57 ja siitä ei mitään pahaa sanottavaa, mut e9x bensa tekniikoista ei tietoa. Meneekö samaan kastiin kun muut N moottorit esim. N47 mitkä on ihan susia vai onko ihan fiksu keksintö?

    E. Foorumilta löyty:
    N52
    -disa läppä irtoaa (saatavilla ”parempi” aftermarket osa)
    -vanos solenoidit(puhdistus yleensä riittää)

    Mut onko muuta?


    Hyvä moottori kolme litraisena. Eikä ole läheskään niin paljon ongelmia kuin noissa neljäpyttyisissä. Jos on vara valita, niin mieluummin n52, kuin uudempi n53, jossa kalliimpia tyyppivikoja enemmän. Sekä jos löytyy mustalla/muovi venakopalla oleva, niin siinä on korjattu ekan mallin tyyppivikoja.

    Vanoksen solenoidit kannattaa vaihtaa jos ovat alkuperäiset tai tarvikkeet, puhdistaminen tuo vaihtelevan pituisen avun. Samalla puhdistaa tai uusii ne suodattimet.

    Disoille riittää tarkastus, ja sen mukaan sitten korjaus tai vaihto uusiin.
    Itelläkin vielä aivan ehjät vajaa 170km ja vm07 leimat.

    Leave a comment:


  • mmie
    replied
    Originally posted by MikeDry View Post
    Ei oo veljelläkään, olis kyl hyvä olla joku suoja, meinaa sitä paskan määrää mitä kone huoneeseen pääsee tosta ja runko palkin päälle.
    Joskus mietin että saisiko siihen jonkun tulpan, vaikka huonekalu tulpan(neliö/suorakaiteen muotoisen) tms, mut on jäänyt mittaaminen
    Törmäsin amöriikan foorumilla topicciin, missä olivat väkästelleet jotain äänieristysbitumia reikien päälle. Oli mukamas rengasmelu hiljentynyt..

    Ja omassa e92:ssa ovat myöskin auki.

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Originally posted by lassiv View Post
    Osaisikohan joku sanoa pitäisikö tuossa olla jotain peitelevyä tms edessä. E91 335i kuskinpuolen etulokari kyseessä. Nyt noista kohtuu isoista rei'istä näkyy suoraan konehuoneen puolelta rengas/jarrut, luulisi että tuossa kuuluisi olla joku muovi/pelti edessä.
    Eipä siinä mitään kuulu olla, taitaa olla tarkoituksella että konehuoneen ilmanvaihto toimii toivotulla tavalla. En ole 10v omistusaikana huomannut että noista nyt niin haittaa olisi, ei sieltä lopulta niin kauheasti tule kuraa sisälle, olisiko ilmavirtauksen suunta juurikin siihen syynä.

    Leave a comment:

Working...
X