E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia X

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • benoit
    replied
    Peräongelmaan apuja

    Tuoreena vm -08 320i automaatin (180tkm) omistajana kysyn neuvoa perän ongelmaan. Luin tukun postauksia ja ymmärsin, että lienee viisasta kääntyä osaavampien puoleen. Osaatteko suositella mielellään Län-Uudellamaalla/Uudellamaalla toimivaa pajaa/harrastajaa. Kiinnostaa myös korjaussarjojen edullinen hankintaosoite.
    Kiitos avusta!

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Ymmärsinkö oikein, että kokemuksesi autojen rassaamisesta yleensä ovat rajallisia, vai pelkästään jom coil-overeista? Itse en ole nimenomaan jom coilovereita ikinä asentanut, mutta tuskinpa tuo periaatteiltaan tavallisesta alustaremontista eroaa, varsinkin kun autossa on jo samanlainen alusta.

    Alustaremontti ei ole vaikea rasti, vaikkakin ensimmäiseksi projektiksi ehkä ihan perushuolto tai vaikka jarrupalojen vaihto voisi olla parempi; saisi onnistumisen elämyksiä ja rohkeutta & kokemusta siirtyä seuraavaan vähän vaikeampaan hommaan. Mutta voi sitä aloittaa iskareiden vaihdostakin. Tuossa auttaa, kun nykyinen setti on samanlainen kuin entinen, joten sovittelua lienee odotettavissa vähän vähemmän. Itse aloittaisin takapäästä, koska se on yksinkertaisempi ja siirtyisin sitten etupäähän.

    Jos olet vasta autoharrastuksesi alkumetreillä, niin yleisesti ottaen pitkälle pärjää ihan perustyökaluilla. Hylsysarja on hyvä olla, samoin valikoima lenkkiavaimia, siirtoleukapihdit, joitakin meisseleitä. Niillä pääsee jo pitkälle. Lisäksi jotain irroitusöljyä, brake cleaneria ja pyyhepaperia. Alustaremontissa ihan ehdoton on kunnollinen tunkki ja pukit. Normijousien tapauksessa tarvittaisiin jousipuristimet, eikä liene haitaksi coil-overeiden tapauksessakaan.

    Kun aloitat sen remontin, niin varaa runsaasti aikaa. Kokeneelta harrastajalta iskarien vaihtoon ei kovin montaa tuntia mene, mutta opetellessa aikaa tuhraantuu yleensä monin verroin. Lisäksi olisi hyvä, jos saisit kaveriksi jonkun joka voisi opastaa; hyvä vinkki oikeassa kohtaa säästää monta tuntia tuhraamista.

    Usein autonrassaaminen lähtee rahansäästö mielessä: ajatellaan, että oma työ on ilmaista, ja vaihdetaan vain välittömästi rikkinäinen osa. Ja tässä ei ole mitään vikaa; itse tekemällä säästää valtavasti rahaa. Usein kuitenkin remontin aikana käy niin, että kun autoa alkaa purkamaan löytyykin jotain muutakin vaihdettavaa; pelkkä iskari ei riitäkään, tarvitaan pölysuojat tai yläpäätkin tms. Yllätyksiä siis tulee. Kannattaa valmistautua siis siihen, että remontin saattaa joutua jättämään kesken, tai välillä pitää päästä käymään varaosaliikkeessä.

    Lisäksi mikään ei ole niin turhauttavaa kuin avata sama paikka uudelleen kuukauden päästä; siksi suosittelen että remonttia aloitellessasi mietit mitä kannattaisi tehdä samalla vaivalla; esim jos kerran iskarit vaihtaa, niin kannattaa vaihtaa nuo mainitut pölysuojat ja yläpäänlaakerit samalla.

    Remontissa myös puhtaus on tärkeää. On paljon mukavampaa työskennellä puhtaiden osien kanssa kuin likaisien, ja lisäksi lika on monesti vikaantumista vauhdittava tekijä. Itse olen ottanut periaatteeksi, etten laita puhdistamatonta osaa takaisin paikalleen. Usein kannattaa tehdä jopa pieni ehostus; sipaista vaikka ruosteet hiekkapaperilla pois ja laittaa kerros maalia päälle.

    Niin ja vielä yksi vinkki; usein ajattelee, että remontti menee nopeiten, kun purkaa mahdollisimman vähän. Näinhän se usein meneekin, mutta joskus käy niin, että mutkan kautta on nopeampi reitti kuin suoraan; saattaakin olla, että kun suosiolla irroittaa ympäriltä vähän tavaraa tieltä, niin itse remonttikohde on helpompi korjata, ja aikaa säästyy.

    Perusohjeet itse alustaremonttiin löytyy vaikkapa tästä videosta: https://www.youtube.com/watch?v=4YkVs_jm9R4

    Yleensäkin nuo youtube-videot ovat hyvä apu moneen remonttiin. Kannattaa tosin huomioida, että videot on yleensä tehty joko ruosteettomiin autoihin tai tiukat/ruostuneet pultit on jo herkistelty valmiiksi, joten todellisessa elämässä remontti ei koskaan mene noin helposti kuin videoissa. Niistä saa kuitenkin yleensä käsityksen työvaiheista.

    Tsemppiä autonroplausharrastukseen!
    Tässä tuli omat ajatukset aika hyvin tiivistetysti. Jos ei ole ennen tullut paljon autoja rassattua, niin joku kokeneempi olisi hyvä olla kaverina. Itsellä oli aikoinaan Eno, joka oli ikänsä korjannut henkilöautoja sekä raskastakalustoa. Oli korjaamopäällikkönä ollut pidemmän aikaa, joten osasi kyllä ohjeistaa. Tiesi milloin pitää auttaa ja milloin antaa tehdä, että oppii itse ja saa luottamusta omaan tekemiseen.

    Tuo yleinen huomio on hyvä pitää mielessä, youtube videoilla homma on helppoa, sitten kun sitä suolassa uinutta omaa autoa alkaa korjaamaan, niin osat ei välttämättä irtoakkaan niin helposti kun pultteja voi olla jumissa jne. Videosta toki näkee idean miten tehdään ja mitä puretaan. Kokeneempi osaa ohjeistaa mitä tehdään kun homma ei menekkään kuten videolla. Mukavaa hommaa kun siihen asennoituu oikein ja varaa riittävästi aikaa. Joku kulkuneuvo jolla pääsee varaosaliikkeeseen on hyvä olla niitä yllätyksiä varten.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by Villesuooo View Post
    Morjesta, ajattelin nyt täällä kysästä että onko kellään kokemusta mimmonen homma on vaihtaa jom coilover alustasarja vanhasta samanlaisesta uuteen samanlaiseen? Tarviiko millasia työkaluja taikka mitä kaikkea tarvitsee vaihtaessa? Itsellä ei minkäänmoista kokemusta kyseisestä hommasta.
    Kaikki vastaukset tervetulleita.
    Ymmärsinkö oikein, että kokemuksesi autojen rassaamisesta yleensä ovat rajallisia, vai pelkästään jom coil-overeista? Itse en ole nimenomaan jom coilovereita ikinä asentanut, mutta tuskinpa tuo periaatteiltaan tavallisesta alustaremontista eroaa, varsinkin kun autossa on jo samanlainen alusta.

    Alustaremontti ei ole vaikea rasti, vaikkakin ensimmäiseksi projektiksi ehkä ihan perushuolto tai vaikka jarrupalojen vaihto voisi olla parempi; saisi onnistumisen elämyksiä ja rohkeutta & kokemusta siirtyä seuraavaan vähän vaikeampaan hommaan. Mutta voi sitä aloittaa iskareiden vaihdostakin. Tuossa auttaa, kun nykyinen setti on samanlainen kuin entinen, joten sovittelua lienee odotettavissa vähän vähemmän. Itse aloittaisin takapäästä, koska se on yksinkertaisempi ja siirtyisin sitten etupäähän.

    Jos olet vasta autoharrastuksesi alkumetreillä, niin yleisesti ottaen pitkälle pärjää ihan perustyökaluilla. Hylsysarja on hyvä olla, samoin valikoima lenkkiavaimia, siirtoleukapihdit, joitakin meisseleitä. Niillä pääsee jo pitkälle. Lisäksi jotain irroitusöljyä, brake cleaneria ja pyyhepaperia. Alustaremontissa ihan ehdoton on kunnollinen tunkki ja pukit. Normijousien tapauksessa tarvittaisiin jousipuristimet, eikä liene haitaksi coil-overeiden tapauksessakaan.

    Kun aloitat sen remontin, niin varaa runsaasti aikaa. Kokeneelta harrastajalta iskarien vaihtoon ei kovin montaa tuntia mene, mutta opetellessa aikaa tuhraantuu yleensä monin verroin. Lisäksi olisi hyvä, jos saisit kaveriksi jonkun joka voisi opastaa; hyvä vinkki oikeassa kohtaa säästää monta tuntia tuhraamista.

    Usein autonrassaaminen lähtee rahansäästö mielessä: ajatellaan, että oma työ on ilmaista, ja vaihdetaan vain välittömästi rikkinäinen osa. Ja tässä ei ole mitään vikaa; itse tekemällä säästää valtavasti rahaa. Usein kuitenkin remontin aikana käy niin, että kun autoa alkaa purkamaan löytyykin jotain muutakin vaihdettavaa; pelkkä iskari ei riitäkään, tarvitaan pölysuojat tai yläpäätkin tms. Yllätyksiä siis tulee. Kannattaa valmistautua siis siihen, että remontin saattaa joutua jättämään kesken, tai välillä pitää päästä käymään varaosaliikkeessä.

    Lisäksi mikään ei ole niin turhauttavaa kuin avata sama paikka uudelleen kuukauden päästä; siksi suosittelen että remonttia aloitellessasi mietit mitä kannattaisi tehdä samalla vaivalla; esim jos kerran iskarit vaihtaa, niin kannattaa vaihtaa nuo mainitut pölysuojat ja yläpäänlaakerit samalla.

    Remontissa myös puhtaus on tärkeää. On paljon mukavampaa työskennellä puhtaiden osien kanssa kuin likaisien, ja lisäksi lika on monesti vikaantumista vauhdittava tekijä. Itse olen ottanut periaatteeksi, etten laita puhdistamatonta osaa takaisin paikalleen. Usein kannattaa tehdä jopa pieni ehostus; sipaista vaikka ruosteet hiekkapaperilla pois ja laittaa kerros maalia päälle.

    Niin ja vielä yksi vinkki; usein ajattelee, että remontti menee nopeiten, kun purkaa mahdollisimman vähän. Näinhän se usein meneekin, mutta joskus käy niin, että mutkan kautta on nopeampi reitti kuin suoraan; saattaakin olla, että kun suosiolla irroittaa ympäriltä vähän tavaraa tieltä, niin itse remonttikohde on helpompi korjata, ja aikaa säästyy.

    Perusohjeet itse alustaremonttiin löytyy vaikkapa tästä videosta: https://www.youtube.com/watch?v=4YkVs_jm9R4

    Yleensäkin nuo youtube-videot ovat hyvä apu moneen remonttiin. Kannattaa tosin huomioida, että videot on yleensä tehty joko ruosteettomiin autoihin tai tiukat/ruostuneet pultit on jo herkistelty valmiiksi, joten todellisessa elämässä remontti ei koskaan mene noin helposti kuin videoissa. Niistä saa kuitenkin yleensä käsityksen työvaiheista.

    Tsemppiä autonroplausharrastukseen!

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Originally posted by Villesuooo View Post
    Morjesta, ajattelin nyt täällä kysästä että onko kellään kokemusta mimmonen homma on vaihtaa jom coilover alustasarja vanhasta samanlaisesta uuteen samanlaiseen? Tarviiko millasia työkaluja taikka mitä kaikkea tarvitsee vaihtaessa? Itsellä ei minkäänmoista kokemusta kyseisestä hommasta.
    Kaikki vastaukset tervetulleita.
    Tästä varmaan ihan hyvin pääsee jyvälle.

    Leave a comment:


  • Villesuooo
    replied
    Bmw 320 e92 jom alustasarjan vaihto

    Morjesta, ajattelin nyt täällä kysästä että onko kellään kokemusta mimmonen homma on vaihtaa jom coilover alustasarja vanhasta samanlaisesta uuteen samanlaiseen? Tarviiko millasia työkaluja taikka mitä kaikkea tarvitsee vaihtaessa? Itsellä ei minkäänmoista kokemusta kyseisestä hommasta.
    Kaikki vastaukset tervetulleita.

    Leave a comment:


  • mie
    replied
    e91 abs hydrauliyksikön vaihto ois eessä pitääkö uus/käytetty uus olla samalla numerolla vai onnistuuko koodaamalla eri numeroinen.

    Leave a comment:


  • toNmbbA
    replied
    Pre lci, Onko halogeenivalolliseen koodattavissa ns automaattivalot, että ei tarvitsisi valokatkaisijaa kääntää 0 asentoon kun auton sammuttaa?
    Last edited by toNmbbA; 04-04-2021, 22:15.

    Leave a comment:


  • peltone
    replied
    Originally posted by prh' View Post
    Takaiskarien yläpäät ainakin täällä natisi. Olivat totaalisen riekaleina.
    Joo nyt on natinat ihan sama, tekniikka on tärkeempi.

    Leave a comment:


  • prh'
    replied
    Originally posted by peltone View Post
    -06 E91 takapää vasemmalla alko nitisee natisee. Narinahela vaihettu hetki sitten ja mielestäni tulee iskariosastolta.
    Onko kellää muulla nitissy joku muu ku narinahela?
    Katsoin myöskin että kovin hikinen on iskarin kylki joten ne ajattelin laittaa vaihtoon.
    Takaiskarien yläpäät ainakin täällä natisi. Olivat totaalisen riekaleina.

    Leave a comment:


  • peltone
    replied
    N52 apua tarvitaan rough idle kanssa, tuli yllättäen ja en tiedä mitä pitäs tehä. Jos tiedät ni laita numero ni keskustellaa, videota on tarjota. Kiire on.

    0440352805.

    Whatsapp, puhelin, kaikki
    Last edited by peltone; 04-04-2021, 18:28.

    Leave a comment:


  • toNmbbA
    replied
    Vilkun ääni katosi yllättäen. Mikähän tästä tälläkertaa meni?

    Valojen merkkiääni ja turvavyön äänet kyllä toimii. :think
    Last edited by toNmbbA; 03-04-2021, 22:05.

    Leave a comment:


  • peltone
    replied
    -06 E91 takapää vasemmalla alko nitisee natisee. Narinahela vaihettu hetki sitten ja mielestäni tulee iskariosastolta.
    Onko kellää muulla nitissy joku muu ku narinahela?
    Katsoin myöskin että kovin hikinen on iskarin kylki joten ne ajattelin laittaa vaihtoon.



    Leave a comment:


  • dudeb
    replied
    Ohjaustehostimen hihnapyörän vaihto

    E91, M47N2.

    Onko mitään huomioitavaa ohjaustehostimen hihnapyörän vaihdossa? Kolmella torxilla näyttäisi olevan kiinni ja muovia koko osa. Ei ainakaan kestä kovaa vääntöä.

    Leave a comment:


  • McBeast
    replied
    Originally posted by _Bäri_ View Post
    Samoin mitä useammin katsot tuotetta tai seisotutat ostoskorissa/suosikeissa. Hinnat nousee joka kerta. Eikä varmasti palaudu enään takaisin lähtöhintaan..
    Mikäli ostoskori näin käyttäytyy, niin suosittelen tilausvaiheessa kirjautumaan tyhjällä selaimella ja tilaamaan kirjautumatta sisään.

    Lentojen ja hotellien bookkaamishinnoissa on käytössä samaa kikkailua.

    Leave a comment:


  • _Bäri_
    replied
    Samoin mitä useammin katsot tuotetta tai seisotutat ostoskorissa/suosikeissa. Hinnat nousee joka kerta. Eikä varmasti palaudu enään takaisin lähtöhintaan..

    Leave a comment:

Working...
X