Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia X

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 5156
    • Kuopio

    Originally posted by Silmaauki View Post
    Mun kaksi E9x:ää (sigussa) on ohjaustehostimen ”tehokkuunden” osalta aika erilaisia. 335 vaatii hieman enemmän voimaa kuin tuo 318. Toki jonkin verran vaikuttaa mallikohtaiset erot. Tuossa 335:ssä näyttäis olevan hydraulinen ja toisessa sähköinen. Vaikka tuo 335 on raskaampi niin en ole ennen kiinnittänyt siihen sen enempää huomiota kun se tuntuu toimivan oikein hyvin ja ongelmitta.

    Katsastuksessa vain inssi hieman sitä ”raskautta” ihmetteli ja jäin nyt miettimään, että mikähän tässä on se normaali tilanne? Pitäiskö tuosta ollaan yhtään huolissaan?
    Vikana voi olla kampiakselin hihnapyörä voi myös olla jo revennyt, jaksaa pyörittää laturia ja ohjaustehostajaa mutta myös luistaa kun pumppu alkaa tekemään töitä.

    Lisäksi pre-faceliftissä on raskaampi ohjaus kuin faceliftissä.
    Last edited by jani; 04-08-2021, 22:14.
    F33 435d Mineral-grau metallic
    K40 K1200s sondermodell

    Comment

    • Silmaauki
      BTCF Member
      • Jan 2015
      • 1800
      • Turku

      Originally posted by jani View Post
      Vikana voi olla kampiakselin hihnapyörä voi myös olla jo revennyt, jaksaa pyörittää laturia ja ohjaustehostajaa mutta myös luistaa kun pumppu alkaa tekemään töitä.

      Lisäksi pre-faceliftissä on raskaampi ohjaus kuin faceliftissä.
      Tämä on pre, joten se voi olla "syynä".

      Tuo moniurahihna on vaihdettu noin 15tkm sitten. Tuossa 2tkm sitten vähän purin muuta pois ja katsoin että oli kyllä hyvässä kunnossa.

      Ja toisaalta tää on aina ollut yhtä raskas.
      E93 335i Aarre, Montego blue
      E90 318i talvipulkka

      Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

      Comment

      • Haju69
        Administrator
        • Nov 2005
        • 16355
        • Leppävirta

        Originally posted by Haju69 View Post
        Saako näitä turbon ja dpf välisen liitoksen v-band? liittimiä muualtakin kuin bmw varaosa liikkeistä? En ole moisia tarvinnut ennen hommata. Ei rupea pitämään tuo liitos turbon vaihdon jälkeen. Pultti katkesi turbon vaihtohommissa, uutta mutteria hitsaten ja pulttia tilalle mutta sieltä se vaan jaksaa falskata. Eihän siellä mitään tiivistettä ole? Koitin tuossa löysätä alapäästä dpf ja sitten kiristin yläpäästä mutta vielä jäi tuolla auton alla näemmä yksi kannake löysäämättä kun en huomannut (8) http://bmwfans.info/parts-catalog/E9...culate_filter/

        Tuo M47N koneinen auto kyseessä.

        Vai onko jotain mitä en nyt hoksaa
        Pitääkö tuossa turbon ja dpf välissä olla joku tiiviste?

        Tässä linkissä osa "O" vaikuttaisi tiivisteelle. Mutta ei sille osanumeroa löydy. Luulen että jos tuollainen pitää olla niin ei sitä siellä nyt ole.


        Ostin turbon asennussarjalla tiivisteineen eikä siinä mukana ainakaan tullut tuohon käypäistä tiivistettä.
        Last edited by Haju69; 05-08-2021, 06:31.
        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

        Comment

        • aae30
          BTCF Member
          • May 2010
          • 2701
          • .fi

          Eihän sitä ole listattuna kuvan yläreunassakaan.
          Eli osakuvissa kun menet "Exhaust system"in puolelle, löydät esim. tämän:
          http://bmwfans.info/parts-catalog/E9...culate_filter/

          Ja siinä kun klikkaat 2 screw clamp infon [+], saat näkyviin:
          Only in conjunction with
          Gasket
          18 30 8 518 970
          Quantity: 1
          Ja googlehaku vahvisti ^osanumeron pyöreäksi metallitiivisteeksi.

          edit: asennuskittiin ei siis vissiin kuulunut toi itse "N" ruuvikiristinkään?
          Last edited by aae30; 05-08-2021, 07:27.
          Sorry I'm Not Sorry
          E34 540iA 93 sedan
          E34 540iA 93 sedan
          E39 530iA 00 touring

          Comment

          • Haju69
            Administrator
            • Nov 2005
            • 16355
            • Leppävirta

            Originally posted by aae30 View Post
            Eihän sitä ole listattuna kuvan yläreunassakaan.
            Eli osakuvissa kun menet "Exhaust system"in puolelle, löydät esim. tämän:
            http://bmwfans.info/parts-catalog/E9...culate_filter/

            Ja siinä kun klikkaat 2 screw clamp infon [+], saat näkyviin:


            Ja googlehaku vahvisti ^osanumeron pyöreäksi metallitiivisteeksi.

            edit: asennuskittiin ei siis vissiin kuulunut toi itse "N" ruuvikiristinkään?
            Eli pitää olla tiiviste. Ei ollut sitäkään klemmaria mukana.
            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

            Comment

            • Vicious_e36
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2015
              • 841
              • Hämeenlinna

              Millanen toi N52B30 tekniikka on? Itellä kokemusta vaan M57 ja siitä ei mitään pahaa sanottavaa, mut e9x bensa tekniikoista ei tietoa. Meneekö samaan kastiin kun muut N moottorit esim. N47 mitkä on ihan susia vai onko ihan fiksu keksintö?

              E. Foorumilta löyty:
              N52
              -disa läppä irtoaa (saatavilla ”parempi” aftermarket osa)
              -vanos solenoidit(puhdistus yleensä riittää)

              Mut onko muuta?
              Last edited by Vicious_e36; 07-08-2021, 13:41.
              e36 325 ’92 (HöntsäDee) Coupe

              ex:
              e36 328i ’95 Touring,
              e91 330d ’06 Touring, e91 330d '06 Touring,
              e36 328i ’95 Coupe, e90 330i ’06 Sedan,
              e46 320d ’03 Touring, e60 530d ’04 Sedan,
              e36 323i '98 Sedan, e36 318iS '95 Coupe,
              e36 316i '96 Sedan, e46 330d '04 Touring,
              e46 316i '03 Sedan, e36 320i '95 Touring,
              e36 320i '95 Coupe, e36 325i '92 Sedan,
              e36 316i '97 Touring, e30 316i '89 2d Sedan.

              Comment

              • lassiv
                BTCF Member
                • Nov 2015
                • 312
                • Lahti

                Osaisikohan joku sanoa pitäisikö tuossa olla jotain peitelevyä tms edessä. E91 335i kuskinpuolen etulokari kyseessä. Nyt noista kohtuu isoista rei'istä näkyy suoraan konehuoneen puolelta rengas/jarrut, luulisi että tuossa kuuluisi olla joku muovi/pelti edessä.
                Attached Files

                ex. E91 335i -07, f36 420d gc -15, e90 330d LCI -09, e46 cabriolet 330i -01, st205 gt-four -95

                Comment

                • Silmaauki
                  BTCF Member
                  • Jan 2015
                  • 1800
                  • Turku

                  Originally posted by lassiv View Post
                  Osaisikohan joku sanoa pitäisikö tuossa olla jotain peitelevyä tms edessä. E91 335i kuskinpuolen etulokari kyseessä. Nyt noista kohtuu isoista rei'istä näkyy suoraan konehuoneen puolelta rengas/jarrut, luulisi että tuossa kuuluisi olla joku muovi/pelti edessä.
                  Ei ole minullakaan tuossa kohtaa mitään edessä.
                  E93 335i Aarre, Montego blue
                  E90 318i talvipulkka

                  Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                  Comment

                  • tuningki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 1205
                    • $ievi

                    Rusakko rikko säleikön puskurista ja tuo ympyröity rima katkesi. Ilmeisesti täytyy tuo koko kehikko vaihtaa jos ehjän haluu?:think
                    Attached Files
                    Bmw 320d -10
                    Volvo s40 2.4 -05
                    ex:bmw 316 e46 1.9 -02
                    ,ex:Bmw 316 e46 1.9 -02{palanut}
                    ,ex:opel vectra B 2,0 -00 4d,ex:-volvo s40 2.0 -96,ex:e36 316i -95 4d m3 luuk,ex: e36 316i -91 4d ,ex: e30 320i -90 2d,first:e30 316 -87 2d

                    Comment

                    • MikeDry
                      BTCF Member
                      • May 2006
                      • 6189
                      • Helsinki

                      Originally posted by lassiv View Post
                      Osaisikohan joku sanoa pitäisikö tuossa olla jotain peitelevyä tms edessä. E91 335i kuskinpuolen etulokari kyseessä. Nyt noista kohtuu isoista rei'istä näkyy suoraan konehuoneen puolelta rengas/jarrut, luulisi että tuossa kuuluisi olla joku muovi/pelti edessä.
                      Ei oo veljelläkään, olis kyl hyvä olla joku suoja, meinaa sitä paskan määrää mitä kone huoneeseen pääsee tosta ja runko palkin päälle.
                      Joskus mietin että saisiko siihen jonkun tulpan, vaikka huonekalu tulpan(neliö/suorakaiteen muotoisen) tms, mut on jäänyt mittaaminen
                      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                      Comment

                      • Dualfun
                        Moderator
                        • Jan 2003
                        • 17839
                        • PKS

                        Originally posted by lassiv View Post
                        Osaisikohan joku sanoa pitäisikö tuossa olla jotain peitelevyä tms edessä. E91 335i kuskinpuolen etulokari kyseessä. Nyt noista kohtuu isoista rei'istä näkyy suoraan konehuoneen puolelta rengas/jarrut, luulisi että tuossa kuuluisi olla joku muovi/pelti edessä.
                        Eipä siinä mitään kuulu olla, taitaa olla tarkoituksella että konehuoneen ilmanvaihto toimii toivotulla tavalla. En ole 10v omistusaikana huomannut että noista nyt niin haittaa olisi, ei sieltä lopulta niin kauheasti tule kuraa sisälle, olisiko ilmavirtauksen suunta juurikin siihen syynä.
                        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                        E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                        ½ E36
                        ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                        Muut talouden vehkeet:
                        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                        Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                        Comment

                        • mmie
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2012
                          • 504
                          • Kouvola

                          Originally posted by MikeDry View Post
                          Ei oo veljelläkään, olis kyl hyvä olla joku suoja, meinaa sitä paskan määrää mitä kone huoneeseen pääsee tosta ja runko palkin päälle.
                          Joskus mietin että saisiko siihen jonkun tulpan, vaikka huonekalu tulpan(neliö/suorakaiteen muotoisen) tms, mut on jäänyt mittaaminen
                          Törmäsin amöriikan foorumilla topicciin, missä olivat väkästelleet jotain äänieristysbitumia reikien päälle. Oli mukamas rengasmelu hiljentynyt..

                          Ja omassa e92:ssa ovat myöskin auki.
                          ex e36 325
                          ex e46 328
                          e92 335i FBO
                          Ducati 900S ie
                          KTM 640
                          Suzuki GT550
                          Honda CBR600

                          Comment

                          • bemmeri
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4181

                            Originally posted by DirtyDiesel View Post
                            Millanen toi N52B30 tekniikka on? Itellä kokemusta vaan M57 ja siitä ei mitään pahaa sanottavaa, mut e9x bensa tekniikoista ei tietoa. Meneekö samaan kastiin kun muut N moottorit esim. N47 mitkä on ihan susia vai onko ihan fiksu keksintö?

                            E. Foorumilta löyty:
                            N52
                            -disa läppä irtoaa (saatavilla ”parempi” aftermarket osa)
                            -vanos solenoidit(puhdistus yleensä riittää)

                            Mut onko muuta?


                            Hyvä moottori kolme litraisena. Eikä ole läheskään niin paljon ongelmia kuin noissa neljäpyttyisissä. Jos on vara valita, niin mieluummin n52, kuin uudempi n53, jossa kalliimpia tyyppivikoja enemmän. Sekä jos löytyy mustalla/muovi venakopalla oleva, niin siinä on korjattu ekan mallin tyyppivikoja.

                            Vanoksen solenoidit kannattaa vaihtaa jos ovat alkuperäiset tai tarvikkeet, puhdistaminen tuo vaihtelevan pituisen avun. Samalla puhdistaa tai uusii ne suodattimet.

                            Disoille riittää tarkastus, ja sen mukaan sitten korjaus tai vaihto uusiin.
                            Itelläkin vielä aivan ehjät vajaa 170km ja vm07 leimat.
                            EVERYTHING | WORKS

                            Comment

                            • |foder|
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 7067
                              • Forssa

                              Erikoinen tapaus.

                              Kaverin e90 335i. Moniurahihnan vaihto. Kiristin ja kaksi vapaarullaa vaihtui samalla.
                              Vanhasta hihnasta oli kaksi uraa oli leikattu pois, eli hihnaa kavennettu. Syystä tai toisesta.
                              Uuden hihnan urien määrä täsmäsi rullissa olevien urien määrään.
                              Uusi hihna paikalleen ja koekäyttö. Kaikki ok.

                              Loput kasaukset ja ajoon.
                              Muutama kilometri ja löyty syy hihnan kaventamiseen. Tasan kaksi uraa hihnan myötäsesti leikkautunut irti muusta hihnasta. Loput viisi uraa hyppäsi pois rullilta.

                              Kaikki rullat kokeilin asentaessa ja tuntuivat sormiin hyvältä.

                              Se on mysteeri miksi hihna menee pituus suunnassa halki?

                              Muilla sattunut mitään vastaavaa? Tai mistähän sitä vikaa etsisi?

                              Kumma tapaus kyllä. :think
                              Nyt:
                              E82 135i -11

                              Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                              Comment

                              • [Snowboarder]
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2008
                                • 2187
                                • Karstula

                                Originally posted by |foder| View Post
                                Erikoinen tapaus.

                                Kaverin e90 335i. Moniurahihnan vaihto. Kiristin ja kaksi vapaarullaa vaihtui samalla.
                                Vanhasta hihnasta oli kaksi uraa oli leikattu pois, eli hihnaa kavennettu. Syystä tai toisesta.
                                Uuden hihnan urien määrä täsmäsi rullissa olevien urien määrään.
                                Uusi hihna paikalleen ja koekäyttö. Kaikki ok.

                                Loput kasaukset ja ajoon.
                                Muutama kilometri ja löyty syy hihnan kaventamiseen. Tasan kaksi uraa hihnan myötäsesti leikkautunut irti muusta hihnasta. Loput viisi uraa hyppäsi pois rullilta.

                                Kaikki rullat kokeilin asentaessa ja tuntuivat sormiin hyvältä.

                                Se on mysteeri miksi hihna menee pituus suunnassa halki?

                                Muilla sattunut mitään vastaavaa? Tai mistähän sitä vikaa etsisi?

                                Kumma tapaus kyllä. :think
                                Ohjaustehostimen pyörän urat terävät? Tai jonkun muun pyörän/rullan urat kulunut teräväksi? Kulkeeko hihna suorassa joka rullaan nähden?
                                Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                                Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎