BMW E90 ei vastaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • eskelinen
    replied
    Eli nyt on ecu tarkistettu ja testerissä todettu, että ainakin vastaa...
    Onko jollain nyt faktaa olemassa johtosarjoista? Eli elimenluovuttaja on 2008 320i, ja potilas 2007 318i. Alanko nyt kuitenkin vaihtamaan moottorin johtosarjan...?

    Edit 12.5. Nyt loppuu vähäinenkin järki...johtosarja vaihdettu alkuperäisestä moottorista, ecu toimii testerissä, mutta edelleenkään ei näy Inpassa ???
    Sulakkeet käyty läpi. Kokeiltu ilman FRMää.

    Mitä vielä? Mikä voi olla pielessä?
    Last edited by eskelinen; 12-05-2024, 10:27.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Ehdotan kysypä esim. Jyrki Vesalalta siinä Oulun kupeessa, on paikallisia welhoja.

    Leave a comment:


  • eskelinen
    replied
    Oliko jollain Oulussa tai lähialueilla tiedossa joku paja tai henkilö, joka pelaa noiden boksien kanssa? Suosituksia?

    Leave a comment:


  • eskelinen
    replied
    Poistin FRM modulin, ei muutosta. Pitää ottaa tuo DME tarkistettavaksi.

    Iso kiitos kaikista neuvoista tähän asti, ilman mitään apua olisi ollut mahdotonta! Pitää jatkaa tästä ehkä tulevana viikonloppuna, jos saisi jonkun katsomaan tuota DMEtä.
    ...ja auto on varmasti myös myytävänä tällaisenaan...
    Last edited by eskelinen; 05-05-2024, 12:25.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Kokeile nyt ensin ilmestyykö DME väylään kun kytket ensin FRM:n irti. Epäilen ettei vaikutusta, mutta joskus nuo temppuilevat FRM-moduulit voivat saada aikaan monenlaista ihmetystä.

    DME:n osalta sen voisi harkita käyttää tarkastettavana jossakin osaavassa autoelektroniikkapajassa. Tai sitten kokeilee jollakin toisella DME:llä ihan vain tuota väylää, tuleeko näkyviin ylipäätään. Jos DME on rikki, on siihen sitten vaihtoehtona hankkia toinen DME, kloonata sisältö nykyisestä (mikäli luettavissa, mutta saa ilmankin) ja naittaa se nykyisen CAS kanssa. Tai vaihtoehtoisesti hankkia DME ja CAS parina + avain, ohjelmoida ne auton mukaiseksi. Itse hankkisin vain DME:n, kun muut tehtävissä osaavissa käsissä.
    Last edited by JaniLap; 05-05-2024, 11:27.

    Leave a comment:


  • eskelinen
    replied
    DMEtä kysyttiin jo kaupantekovaiheessa, mutta se oli kuulemma myyty jo.

    Tästä en taas ihan hirveästi tiedä, mutta jos joltain olisi ostettavissa parina cas ja dme, niin olisiko auto periaatteessa toimiva niiden puolesta? Ja liekö nuo kalliita, jos kokeilua varten ostaisi?
    Last edited by eskelinen; 05-05-2024, 10:58.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Aivan. Mikään ei siis lähtökohtaisesti viittaa DME:n vikaantumiseen. Mahtaisiko vaihtomoottorin myyjältä olla lainattavissa kyseinen DME tarkastettavaksi ilmestyykö se väylään, kun asennetaan nykyisen DME:n tilalle? Olisi vain yksinkertaisinta verrata käyttäytyykö kuten nykyinen DME. Auto ei tietenkään käynnisty DME:n ja CAS:in parittomuudesta johtuen, mutta tulisi ainakin DME:stä johtuva syy poissuljettua.

    Leave a comment:


  • eskelinen
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Näyttää siltä, että DME pysyy hiljaa vaikka sille tarjoillaan jännite. Haluatko avata mitä autolle on tapahtunut ennen moottorin vaihtoa ja mitä moottorille tapahtui kun se päätettiin vaihtaa toiseen?
    Eli tämä oli talven seisonnassa, ja sen jälkeen käynnistyi normaalisti. Vanos kuitenkin puuttui peliin, ja pakonokka 180 astetta pielessä.
    Elimenluovuttaja on myyjäliikkeen mukaan perään kolaroitu, ja moottori oli testattu ja ilman vikakoodeja. Ainoa ero mitä huomattiin, oli lambdan johtosarja, jossa paikat kahdelle anturille. Tämä vaihdettiin alkuperäisestä sarjasta.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Näyttää siltä, että DME pysyy hiljaa vaikka sille tarjoillaan jännite. Haluatko avata mitä autolle on tapahtunut ennen moottorin vaihtoa ja mitä moottorille tapahtui kun se päätettiin vaihtaa toiseen?

    Leave a comment:


  • eskelinen
    replied
    Sulakkeet on kunnossa. Ohjainboksin pinneille asti tulee jännite. Ja alla kaikki mitä näkyy, eli eipä ole.
    Click image for larger version

Name:	image.png
Views:	197
Size:	229.8 KB
ID:	5501738

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Ohessa yksi kytkentäkaavio MEV9 varten, DME:n pinnijärjestys yleismallinen mutta hansikaslokeron sulakkeiden positiot voivat vaihdella kun ei ole tietoa mikä malliversio yms. kyseessä. Katsot vastaavat omastasi. Tarkista molemmat sulakkeet ja nyt olennaisin on tuo 30 A sulake, jolla DME saa ylipäätään virrat. Sen sijaan DME:n käyttörele kytkeytyy vasta käynnistettäessä, ja sen tilanteen saa tarkastettua INPA:llakin DME:ltä sitten kun siihen saa yhteyden muodostettua.

    Näkyykö ohjainlaitelistalla myös DSC ja MRS tällä hetkellä?
    Attached Files
    Last edited by JaniLap; 04-05-2024, 20:44.

    Leave a comment:


  • eskelinen
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Selvitä ensimmäiseksi tuleeko DME:lle virrat ja aloita katsomalla INPA:lla näkyykö mallisarjan päävalikon ohjainlaitelistassa DME/DDE osoitteessa 12?

    E89-> Functional Jobs --> F2 (Identification)
    Aamulla katsoin tuon listauksen, ja DME ei ole siinä. En osannut kaivatakaan sitä, kun eka kertaa koko Inpa käytössä

    Eli virransyöttö? Ja oikea nasta löytyy kun seuraa siitä 40 A sulakkeesta kohti boksia? Tai löytyykö jostain ihan kuva jossa olisi vaikka kaikkien pinnien järjestys ja selitys?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Selvitä ensimmäiseksi tuleeko DME:lle virrat ja aloita katsomalla INPA:lla näkyykö mallisarjan päävalikon ohjainlaitelistassa DME/DDE osoitteessa 12?

    E89-> Functional Jobs --> F2 (Identification)

    Leave a comment:


  • eskelinen
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    DME - CAS EWS-paritus tehdään DME:n tai CAS:in valikoista. Kummin tahansa.

    Tuleehan DME:lle varmasti virrat? Ellei tule, onhan DME:n sulakkeet ja päävirtarele kunnossa?

    Näetkö DME:n päävalikosta --> Functional Jobs --> F2 Identification ? Pitäisi olla osoitteessa 12 (Funct. Addr.). Mikäli näkyy, niin puuttuukohan sinulta sitten INPA:sta sopivat skriptit tuolle moottorinohjaimelle?

    N46 DME on MEV9 (esim. MEV9N46), joskus myös MEV17.
    Sulake 40A on ehjä, ja rele on toiminut tähän asti...pitää huomenna tarkistaa vielä.

    Skripteistä en tajua mitään, jos voit avata tätä? Moottori valikossa on kyllä ME9.2 / MEV9 for N45/46, mutta toimiiko tai puuttuuko jotain?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    DME - CAS EWS-paritus tehdään DME:n tai CAS:in valikoista. Kummin tahansa.

    Tuleehan DME:lle varmasti virrat? Ellei tule, onhan DME:n sulakkeet ja päävirtarele kunnossa?

    Näetkö DME:n päävalikosta --> Functional Jobs --> F2 Identification ? Pitäisi olla osoitteessa 12 (Funct. Addr.). Mikäli näkyy, niin puuttuukohan sinulta sitten INPA:sta sopivat skriptit tuolle moottorinohjaimelle?

    N46 DME on MEV9 (esim. MEV9N46), joskus myös MEV17.
    Last edited by JaniLap; 04-05-2024, 18:24.

    Leave a comment:

Working...
X