memebuy23buy

e91 sähköinen vetokoukku?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • _qs
    replied
    Originally posted by Mikiis View Post
    Nostellaanpa vanhaa juttua.

    Olisko jollain tietoa mikä tuon koukun sähkömoottorin osanumero on? Vai pitääkö mennä marmorille uuden moottorin toivossa, ei vain yhtään tekis mieli mennä...

    Koukun mekanismi pelaa kuin unelma, mutta moottori ei tee mitään. Pitää vielä yrittää herätellä tuota moottoria henkiin, mutta varautua ostaan uus.
    Omaan E91:een vaihdoin osan 71606784797 jossa siis se moottori joka vapauttaa sen koukun lukituksestaan. Marmorilla hinta reilu vuosi sitten 150€.

    Mulla oli vanha moottori saanut vettä sisäänsä, sekin läks pelaamaan kyllä kun kontaktisprayssä sitä uitin. Kannattaa samalla kun on takapuskuri irti niin tarkastaa ne koukun johdot. Itsellä oli hiertynyt sellaisen johdinsiteen kohdalta johto rikki ja sadekelillä rimputteli koukun lukituksesta vikaa mittaristoon. Johdon eristeen korjaus auttoi tähän.

    Tästä aiheesta on toinenkin threadi, missä E9x koukun toimintaa selvitetty, kannattaa lukasta sekin läpi:

    Leave a comment:


  • Mikiis
    replied
    Nostellaanpa vanhaa juttua.

    Olisko jollain tietoa mikä tuon koukun sähkömoottorin osanumero on? Vai pitääkö mennä marmorille uuden moottorin toivossa, ei vain yhtään tekis mieli mennä...

    Koukun mekanismi pelaa kuin unelma, mutta moottori ei tee mitään. Pitää vielä yrittää herätellä tuota moottoria henkiin, mutta varautua ostaan uus.

    Leave a comment:


  • Raadon
    replied
    Koukku.

    Näistä pelästyneenä tilasin e91-10:n tämän kuokun.


    Leave a comment:


  • JanMan
    replied
    E61 koukussa ei ole lukitustappia vaan koukku toimii sähköllä alusta loppuun asti. Sähkömoottori pyörittää mekanismia joka tuo koukun paikalleen ja vie sen myös takaisin. Sähkömoottorin päässä mekanismissa on muovisia hammasrattaita joista yksi tuplaratas menee yleensä rikki ja jos näin käy niin koukku ei liiku sen jälkeen mihinkään suuntaan.
    Tämän toteamiseen joudut irrottamaan puskurin jotta pääset käsiksi koukkuun ja purkamaan mekanismin.

    Leave a comment:


  • ronssimies
    replied
    Moi. Kyllä kuuluu surinaa. Ihmetyttää ku se vika herja tuli normi ajossa... Koukku ollut ulkona noin kuukauden. Suihkin sinne crctä ja paukuttelin kumivasaralla mut nöy häppen. Koukun palje näyttäs olevan tiivis ja puhdas. Pitäs sitä lukitustappii varmaan päästä herkistelee vai? Miten paljon purattaa että saa sen tapin esille?

    Leave a comment:


  • JanMan
    replied
    Originally posted by ronssimies View Post
    Moi. Onko e61 lähelle samanlainen koukku kun teillä? Mulla ois jumiutunut tai jotain rikki. Pari viikkoa sitten alkoi herjaa koukkua... Ja nyt vilkuttaa punaista valoa katkaisijassa. Miten ton liukutapin saa esille helpoiten? Koukku on siis ulkona ja ei lähde menemään takas paikoilleen.

    Jos painat koukun napin pohjaan ja pidät pohjassa, niin kuuluuko muuta kuin sähkömoottorin surinaa? Jos ei, niin todennäköisesti koneistossa oleva muovinen hammasratas rikki: http://www.btcf.fi/forum/showthread....nen+vetokoukku

    Leave a comment:


  • ronssimies
    replied
    Moi. Onko e61 lähelle samanlainen koukku kun teillä? Mulla ois jumiutunut tai jotain rikki. Pari viikkoa sitten alkoi herjaa koukkua... Ja nyt vilkuttaa punaista valoa katkaisijassa. Miten ton liukutapin saa esille helpoiten? Koukku on siis ulkona ja ei lähde menemään takas paikoilleen.

    Leave a comment:


  • Homebrew
    replied
    Originally posted by Homebrew View Post
    Tällä hetkellä autossa ei siis ole koukkua lainkaan paikallaan, eikä myöskään ohjainbokseja. Kuitenkin auto rutisee koukun sähköboksivikaa.. Millä tuon mahtais saada hiljaseksi? Ois mukavampi ajella siihen asti kunnes saa ton fiksattua....
    No nyt on taas koukku autossa paikallaan, ei sekään menny ihan kuin elokuvissa. Uusi moottoriyksikkö tuli hommattua jo Huhtikuussa, mutta sai odotella motivaatiota näinkin kauan.

    Koukun ja moottorin kiinnitys sinällään ei ollut vaikeaa, mutta siinä kohtaa alkoi v-käyrä nousemaan kun saatiin koko hoito autoon kiinni ja piti koekäyttää. Eihän se tehnyt mitään, moottori vaan surisi. Sitten tuli nostettua koko homma alas, aikomuksena ottaa moottori uudestaan irti ja herkistellä vapautintappia. No eihän se moottori mihinkään lähtenyt enää kun hampaat olivat kääntyneet sen verran ja lukinneet tapin... No sitten tuli mieleen, että tappia vois lyödä sisäänpäin koukun päästä josko se jumittais.. Ei muutakun moska ja tuurna käteen ja hakkaamaan samalla kun kaveri käytti moottoria... Alkoihan se tappi siellä liikkumaan, joten ei muutakun CRC:tä väliin reippaasti. Puolen tunnin herkistelyn jälkeen koukku toimii jo kohtalaisesti, tipahtaa lukituksesta aavistuksen ja sitten pitää kädellä auttaa että koukku tipahtaa kokonaan alas. Jos sitä nyt muistais käytellä säännöllisesti, niin ehkä se pysyisikin toimintakykyisenä... Eli toisinsanoen, tosta hässäkästä ei ollut mitään oikeasti rikki, liukutappi vaan jumitti tietyssä kohtaa ja sen takia moottori ei päässyt pyörimään koko kierrosta.

    Ps.
    Olisi muuten saatavilla uusi koukun ohjausboxi halpaan hintaa jos jollain on tarvetta.

    Leave a comment:


  • Homebrew
    replied
    Dodih, eilen tuli purettua koukku atomeiksi ja hajotettua moottoriyksikkö lopullisesti... Sisältä yksikkö näytti ihan ehyeltä, ei ruostetta missään... Pitää tänään tutkia tarkemmin mikä siinä tökki vastaan.. Voisi kuitenkin todeta että toista kertaa en lähtis purkamaan =) .

    Nyt on sitten pari vaihtoehtoa.. Joko uusi moottoriyksikkö marmorilta ja toivoo että sillä alkais toimimaan (~140€) tai saksan maalta vähän käytetty koko koukku tukirautoineen (~300-400€ +postit).

    Tällä hetkellä autossa ei siis ole koukkua lainkaan paikallaan, eikä myöskään ohjainbokseja. Kuitenkin auto rutisee koukun sähköboksivikaa.. Millä tuon mahtais saada hiljaseksi? Ois mukavampi ajella siihen asti kunnes saa ton fiksattua....

    Edit. Tietty ton saa hiljaseks laittamalla boxit kiinni ja feikkaamalla anturitiedot.. Pitänee väsätä huomenna väliaikaisratkaisu..
    Edit 2. Nyt on auto ainakin hiljaa... Boxit kiinni ja jumpperi vaan toisen anturihaaran tilalle..
    Last edited by Homebrew; 03-04-2012, 16:25.

    Leave a comment:


  • Homebrew
    replied
    Tossa olis jotain osviittaa toimintaperiaatteesta ja siitä mitä koukun moottori sisältää:


    Sitä ei ole dokumenteista kovin hyvin selvinnyt miten moottori irtoaa siitä koukusta.. Onko se noilla kuudella pultilla kiinni? Sitten on vielä yksi erillinen pultti millä moottori kiinnittyy koukun kannatinrautaan..

    Tuli myös mieleen josko tuohon moottorin kotelon kylkeen porais reiän ja siitä tuuppais ajoittain sisään voiteluainetta. Ruuvi+tiiviste päälle sitten muuksi ajaksi..

    Leave a comment:


  • Casull
    replied
    Jopa se nyt vastustaa...

    Jännä että autosi suuttui siitä kun ottaa piuhan irti moduleista.
    En tosin ole kokeillu omastani mikä tilanne on nyt, voihan olla että se olis jotenkin oppinu kaipaamaan koukku- ja perävaunuvalomoduleita kun ne kerran on kytkettynä.
    Tai sitten homma on vaan kiinni ohjelmoinnista.
    Jos on, niin en kyllä omaani koukkua ohjelmoituta kun kerran tuntuu toimivan noinkin ja hälyttää lukittumattomasta koukusta ihan oikein.
    Perävaunun polttimovalvontaa en edes kaipaa, aina noissa pomppivissa kärryissä yksi lamppu on pimeänä.

    Pakko kai ne modulit on saada nollattua, en jaksa uskoa että olisivat kertakäyttöisiä.
    Jollain ohjelmointisoftalla tai kunnollisella vikakoodienlukuvehkeellä varmaan kannattas yrittää?

    Raportoithan koukkumoottorin rakenteesta sitten kun sen olet purkanu?
    Kiinnostaa tietää vaatiiko se suomen oloissa esim määräaikaispuhdistuksen että toimii talvellakin.

    Leave a comment:


  • Homebrew
    replied
    Täähän menee mielenkiintoiseksi (=menee hermot)... Äskeisen kolmen tunnin tunkkaussession aikana en saanu oikeastaan mitään aikaiseksi..Pari asiaa sentään selvisi..

    CASsille menevän johdon irtiotto ei auta mitään. Tätä tietoa auto taitaa käyttää vaan kun moottori on käynnissä (piuhaan tulee sähköt vaan silloin). Ja vikailmoitukset IDrivesta sai pois kun laittoi kytkimet anturien tilalle ja naksutteli sopivaan asentoon. Eli anturit moottorin sisällä on jumittanu --> joko moottoriyksikön purku ja putsaus tai uusi moottoriyksikkö.

    Tuon nyt vielä ymmärtää, mutta nyt mulla on myös 2kpl ohjausyksiköitä joista on käynnistetty emergency release (5sec nappia pohjassa). Tämän seurauksena napin päässä oleva ledi vilkkuu nopeasti ja ainoa mitä napista saa tapahtumaan on tämä 5sec painalluksen jälkeinen vapautus. Milläköhän tuon vermeen saisi vapautettua tästä tilasta? Virrat on ollut poissa yksiköistä ja siitä ei ole hyötyä. Ei jaksaisi uskoa että moduli menee käyttökelvottomaksi tuon hätävapautuksen seurauksena..

    Nyt kun tota mietti tarkemmin, niin toi the drive has been activated for more than 4 seconds taitaakin meinata sitä että jos moottorilla menee pyörimiseen pidempi aika niin sitten menee jumitilaan.. Ja hyvällä tuurilla siitä tilasta vois päästä pois jos moottori pyörii normaalisti.. Eli pitää ottaa se moottori työn alle...
    Last edited by Homebrew; 30-03-2012, 22:31.

    Leave a comment:


  • Homebrew
    replied
    Once the power supply is available again, the button for the trailer coupling release must be pressed for 5 seconds. This switches on the drive (emergency actuation).

    Tota tuli kokeiltua ja nyt on sitten molemmat modulit samassa tilassa eli vilkuttelee valoa tiheesti ja joutuu kaivamaan laturin esiin että saa syötettyä suoraan koukulle virrat lukitukseen... Mitenköhän ton sais resetoitua, kun ei tunnu resetoituvan vaikka on virratta ties kuinka kauan?...

    Pitänee ottaa CASsille menevä piuha irti josko ainakin vikailmotukset lähtis IDrivesta...

    Leave a comment:


  • Homebrew
    replied
    Originally posted by Casull View Post
    Kuulostais hiukan siltä että vika taitaa olla siinä vetokoukun moottoriboksissa.

    Vasta koukun asentaneena tuon systeemin sähköt on mulle aika tuttuja, lukuunottamatta sitä möykkyä mikä hoitaa koukun operointia.
    Moduli/koukku ei tarvi toimiakseen auton puolelta kuin virran ja maan, kytkentää CASsiin ei tarvi tehdä.
    Kokeilin ekan kerran omaani heti kun nappiin syttyi vihreä valo, silloin oli vielä CAS-piuha kytkemättä.
    Ja jos kerran modulia vaihtamallakaan ei muutosta tapahtunut niin silloin jää vaihtoehdoksi itse moottori tai tarkemmin sen anturit.

    Valitettavasti joudut vaan melkovarmasti irrottamaan puskurin että siihen pääsee käsiksi, homma on muuten luultavasti aika haastava.

    Oletko kokeillut ottaa koukkumodulin liittimestä tuon pelkän CAS-johdon irti?
    Jos vaikka jostain syystä autolta tulee modulille väärää tietoa eikä moduli sen takia anna koukun toimia oikein?
    Koukun ei nimittäin kuulu toimia kuin moottori sammuksissa.

    Asentaessa suunnittelin ensin jättäväni koko piuhan kytkemättä kun mielessä oli pieni pelko ohjelmointitarpeesta ja koukku toimi ilmankin.
    Kiitos vinkeistä, pitää kokeilla ens alkuun uuden modulin kanssa laittaa anturien tilalle kytkimet, siinä ei pitäs kytkiksen mukaan olla mitään eroa normitilanteeseen.. Selviäis ehkä onko vika niissä.. Sitten toi CAS-johdon irroitus kuulostaa myös mielenkiintoiselta... Jos sähkökoukun ohjausmodulilta ottaa liittimen kokonaan irti, niin auto herjaa edelleen, että koukku ei ole lukittunut.. Kertoisi ehkä siitä että vika vois olla johdossa tai CAS-modulin päässä. Jos taas sen lisäksi ottaa toiselta koukkumodulilta liittimen irti, niin auto herjaa koukun sähköistä. Eli vaikuttais siltä että jotenkin se koukku on tohon autoon koodattu.

    Löytyihän se englanninkielinenkin versio:

    Tuolta luettua:
    • The LED flashes slowly red (2 Hz):
      the trailer coupling is not in the locked end position.
    • The LED flashes quickly red (4 Hz):
      • The drive has been activated for longer than 4 seconds.
      • The current necessary for the release function drive has not been reached (12 Amperes).


    If the power supply is interrupted during operation of the trailer coupling release, various signal states can be lost.
    Once the power supply is available again, the button for the trailer coupling release must be pressed for 5 seconds. This switches on the drive (emergency actuation).

    Tota ainakin vois kokeilla.. Pitää vaan varata taas poweri viereen, että saa koukun taas lukittumaan jos moduli ei sitä tee.. Vanhalla modulilla tuota tuli kokeiltuakin..
    Last edited by Homebrew; 30-03-2012, 07:00. Reason: Lisäyksiä..

    Leave a comment:


  • Casull
    replied
    Kuulostais hiukan siltä että vika taitaa olla siinä vetokoukun moottoriboksissa.

    Vasta koukun asentaneena tuon systeemin sähköt on mulle aika tuttuja, lukuunottamatta sitä möykkyä mikä hoitaa koukun operointia.
    Moduli/koukku ei tarvi toimiakseen auton puolelta kuin virran ja maan, kytkentää CASsiin ei tarvi tehdä.
    Kokeilin ekan kerran omaani heti kun nappiin syttyi vihreä valo, silloin oli vielä CAS-piuha kytkemättä.
    Ja jos kerran modulia vaihtamallakaan ei muutosta tapahtunut niin silloin jää vaihtoehdoksi itse moottori tai tarkemmin sen anturit.

    Valitettavasti joudut vaan melkovarmasti irrottamaan puskurin että siihen pääsee käsiksi, homma on muuten luultavasti aika haastava.

    Oletko kokeillut ottaa koukkumodulin liittimestä tuon pelkän CAS-johdon irti?
    Jos vaikka jostain syystä autolta tulee modulille väärää tietoa eikä moduli sen takia anna koukun toimia oikein?
    Koukun ei nimittäin kuulu toimia kuin moottori sammuksissa.

    Asentaessa suunnittelin ensin jättäväni koko piuhan kytkemättä kun mielessä oli pieni pelko ohjelmointitarpeesta ja koukku toimi ilmankin.

    Leave a comment:

Working...
X