Ainakin omassa autossa on syylärin päädyssä 2 - asentoinen lämpötunnistin, en nyt suorilta muista kytkeytymislämpötiloja, mutta...
Jokatapauksessa ensimmäinen lämpötila kytkee puolitehon sähköflektiin, ja seuraava täyden tehon.
Omasta kokemuksesta tuo puoliteho saattaa joskus kuumana kesäpäivänä hetken käydä, kun siirtyy esimerkiksi maantieltä huoltiksen pihaan, ja auto käy tyhjäkäyntiä.
Melkolailla vähän sitä siis ehjän viskon kanssa tarvitaan moottorin jäähdyttämiseen.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kansiko mennyt? E34 535
Collapse
X
-
Joo-o.... nyt tosiaan taas pelaa lämmöt täydellisesti olosuhteista huolimatta, kun aloin kelaamaan tuota termostaattia vähän enemmän... kotelo auki, termostaatti pois ja OIKEIN päin se sisälle.Ei saatana!!!
Joo, eli ilmasta tässä tais alunperin olla kyse. Lämmöt jatko pelleilyä tuon termostaatin takia. Heti en olis veikannut että se vois tuollaista tehdä, mutta joskus näin.
Kiitos kuitenkin helvetisti kaikille auttaneille, paljon jaksatte nähdä vaivaa auttaessanne tietämättömiä täällä ilmaiseksi.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Klasu- View PostPitäis löytyä raikkari kun omassa 3/91 löytyy myös (ilmastoinnilla)
Se luistava hihna voi myös aiheuttaa tollasta jos vesipumppu ei korkeammilla kierroksilla (vaatii enemmän voimaa) enää pysy mukana huonon hihnan takia.
Ei tuo enää ilmauksesta ole kyllä kiinni, vikaa on myös muualla, vuoto/neste kiertää huonosti/visko ehtoolla....aloittaisin viskosta ja uudesta apulaitehihnasta.
Samalla tarkastaa sitten vesipumpun mahdollisten vuotojen/akselin välyksen varalta. Viskohan siis sijaitsee vesipumpun akselilla.
Oliko niin että kun jäähdyttimessä on 88 asteista nestettä niin flekti kytkeytyy? Jos näin ja sähköflekti kunnossa niin ei viskolla ole niin vakavaa merkitystä. Mittari ei nouse puolesta välistä ennenkuin flekti pyörii.
Leave a comment:
-
-
Pitäis löytyä raikkari kun omassa 3/91 löytyy myös (ilmastoinnilla)
Se luistava hihna voi myös aiheuttaa tollasta jos vesipumppu ei korkeammilla kierroksilla (vaatii enemmän voimaa) enää pysy mukana huonon hihnan takia.
Ei tuo enää ilmauksesta ole kyllä kiinni, vikaa on myös muualla, vuoto/neste kiertää huonosti/visko ehtoolla....aloittaisin viskosta ja uudesta apulaitehihnasta.
Samalla tarkastaa sitten vesipumpun mahdollisten vuotojen/akselin välyksen varalta. Viskohan siis sijaitsee vesipumpun akselilla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by vicmackey View Post
Missä VM nuo raitisilmasuodattimet onpi? Itellä on 1992 ja muistaisin että näissä se jo on?
Noista ohjeista tosin 1 ja 2 ei enää löydy.
Jos ikkunat huurtuu, niin myös lämppärin kennon o-renkaat voivat vuotaa nesteet pihalle.
Leave a comment:
-
-
On ilmastointi, ja ilmausruuvin avasin eilen hetkeksi, alkoi heti sylkemään nestettä. Pitää valosamalla kokeilla tuon viskon toimivuutta.
Ja tuosta lämpeämisestä vielä, eilen kokeilin lisää eri olosuhteissa ja TODELLA rauhallisessa ajossa lämmöt pysyy kurissa, mutta kierroksia nostaessa yleensä nousee sitten yli normin, vaikkakin hitaasti. Hölläämällä sitten lämpöjen noustessa laskeepi takaisin normeihin jonkin ajan päästä. Rajoitusten mukaan olen maantiellä mennyt, mutta enpä ihmettelisi jos lämmöt nousisi ohitustilanteissa yms. touhussa.
Missä VM nuo raitisilmasuodattimet onpi? Itellä on 1992 ja muistaisin että näissä se jo on?
Leave a comment:
-
-
Niin kokeile/varmistu nyt ens siitä viskon toiminnasta...eli kun kone kuuma niin koita käärityn sanomalehden kulmaa vähä tarjota sille viskoflektin siiven kulmalle. Ehjänä ollessaan ei pitäis saada pysähtyy kuumana. Nostaa lämpöjä juurikin kaupunkiajossa silloin. Kannattaa myös tuo vuotokohta yrittää varmistaa...Jos ilmatasku järjestelmässä niin tulee myöskin ilmaa. Oletko kokeillut avata ilmausruuvia? Tuleeko ilmaa?
Leave a comment:
-
-
Voi pojat, hommat vaan laajenee.
Noniin, tuossa nyt oikeastaan vastasitkin jo itsellesi vian.
Elikka syynä on mitä todennäköisimmin viskoflekti. Maantieajossa ajoviima riittää jäähdyttämiseen, eikä ongelmia tule.
Se apulaitehihna pyörittää vesipumppua, ja vesipumpun akselilla olevaa viskoflektiä. Visko on suuri kuormittaja, joten sillon hihna todennäköisesti viimeistään rupeaa parkumaan, jos/kun visko tarraa kiinni.
Viskoa/vesipumppua ja laturia pyörittävän hihnan kireyttä säädetään liikuttamalla laturia.
Laturin kannakkeessa on pultti, ja toisella puolen mutteri.
Pultti on hammastettu kannakkeeseen. Eli MUTTERIA PYÖRITTÄEN (ei pulttia) mutteri löysälle, ja sitten pulttia pyörittämällä liikkuu laturi edestakaisin, niillä kiinnikkeen hampailla. Kun sopiva kireys saavutettu, kiristetään se mutteri, joka lukitsee homman paikalleen.
ÄLÄ yritä saada vanhaa hihnaa pitämään ylikiristämällä, hihnan ei kuulu olla viulunkieli, rikkoo vesipumpun, laturin laakerit ym. ennenaikojaan.
Alkuperäinen sähköflekti on ilmastoinnilla varustetuissa autoissa. Onko autossasi ilmastointi?
Voin kattoa omasta autosta sulle vielä sen sähköisen vesipumpun releen oikein kuvan kanssa, niin voit testata sen toimivuuden vaikkapa hyppylangalla.
Puhallin saa varmaan olla täysillä siksi, että sulla on se alkuperäinen 25v vanha raitisilmasuodatin siellä, eikä meinaa laskea mitään läpi. Ohjeet netistä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by vicmackey View PostEi tunnu nousevan maantie ajossa lämmöt, kaupunkissa tosin nousee mutta myöskin laskee sitten kuitenkin ennalleen hetken päästä. Ei ole sähköflektiä, jos tällä nyt tarkoitetaan sitä kytkettävää flektiä (?)
Apulaite hihna vinkuu välillä ihan helvetisti, ei tosin autoon kuule mutta pelti auki kuulee kyllä liiankin hyvin, eli joo kyllä sekin on hyvä saada vaihtoon. En tiedä onko jossain siinäkin mielessä sitten vikaa, ettei BMW oikeastaan kauhean hyvin ilmaa edes puhalla sisään. Täysillä saa olla usein puhaltimet ettei ikkunat vedä huuruun.
Leave a comment:
-
-
Ei tunnu nousevan maantie ajossa lämmöt, kaupunkissa tosin nousee mutta myöskin laskee sitten kuitenkin ennalleen hetken päästä. Ei ole sähköflektiä, jos tällä nyt tarkoitetaan sitä kytkettävää flektiä (?)
Apulaite hihna vinkuu välillä ihan helvetisti, ei tosin autoon kuule mutta pelti auki kuulee kyllä liiankin hyvin, eli joo kyllä sekin on hyvä saada vaihtoon. En tiedä onko jossain siinäkin mielessä sitten vikaa, ettei BMW oikeastaan kauhean hyvin ilmaa edes puhalla sisään. Täysillä saa olla usein puhaltimet ettei ikkunat vedä huuruun.
Leave a comment:
-
-
Nostaako lämpöjä sekä ihan maantie - että kaupunkiajossa?
Tällä nyt pyrin miettimään tuulettimen toimintaa, eli virtaako syylärin läpi reilusti ilmaa tapahtumahetkellä.
Se nestevuoto olisi myös hyvä löytää. Kun nestettä katoaa, tulee sen tilalle myös ilmaa, ja sitä voi kertyä esimerkiksi juuri siihen termostaatin luokse, jossa se voi aiheuttaa sen, että itse termarin vahapatruuna on ilmassa, eikä termostaatti reagoi oikein.
Tuo ilmausputki auttaa ongelmaan, mutta ei välttämättä poista sitä kokonaan.
Ei yhtään huono idea uusia visko, termari ja vesipumppu. Samalla menee apulaitehihnakin uusiksi kivasti, niin ei tarvitse siitäkään sitten murehtia.
Onko autossa sähköflekti? Jos on, tämän kuuluu myös tulla moottorin jäähdytystalkoisiin mukaan, mikäli visko ei riitä. Tuuletin on tehokas, ja oletettavasti riittää itsessään, vaikka visko leviäisi.
Onko autossa sähköinen kiertovesipumppu vielä paikallaan/toiminnassa, eli se sisäkennon kiertoa tehostava siinä vesiventtiilien alapuolella? Rikkinäisenä/patentoituna mahdollinen vuotopaikka, ja toimivana edesauttaa järjestelmän ilmausta, sekä tietysti kabiinin lämmitystä tehostaa.Last edited by Klasu-; 04-02-2015, 02:02.
Leave a comment:
-
-
Ei sitä termostaattia kannattais poistaa. Ei kierrä nesteet kunnolla ilman sitä.
Leave a comment:
-
-
On vuotanut nestettä aikaisemmin, mutta TODELLA vähän. Tänään kävi taas ajossa lämmöt yli normin, mutta laski nopeasti ennalleen. Ilman termostaattia ei lämpeä oikeastaan ollenkaan. Pakko varmaan se ja vesipumppu uusia, vielä kun kansi ainakin tuntuu olevan ehjä, ei ole nesteet sekoittunut yms. mukavaa..
edit: Tappiin asti ei oikeastaan enään tunnu nousevan missään olosuhteissa, mutta ennen pienen letkun läpikäyntiä nousi ilman termostaattiakin lämmöt hetkessä punaiseen. Ilmeisesti kuitenkin jotain on edelleen "rikki" koska eivät silti lämmöt pelaa kovinkaan normaalisti vieläkään.Last edited by vicmackey; 03-02-2015, 16:47.
Leave a comment:
-
-
Näissä vähän vanhemmissa voi olla myös ihan viisasta kirrata kansi momenttiin.
Leave a comment:
-
Leave a comment: