Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kansiko mennyt? E34 535

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Klasu-
    replied
    Jotain 13l sinne tosiaan menee.

    Ainakin omassa autossa, kun kaikki on kunnossa, on tuo ilmaus varsin helppo homma.

    Vaihdoin vastikään lohkolämmittimen vastuksen, ja näinollen jouduin suurelta osin tyhjentämään järjestelmän.

    Varmaan n. 10l meni ihan kaatamalla paisarista, jonka jälkeen lypsämällä letkuja se muutama litra.
    Kone käyntiin, hetki lypsämistä, niin olikin käytännössä valmis.
    Tässäkohtaa voikin pistää paisarin korkin takaisin, ja käyttää koneen lämpimäksi, tietysti se lämppäri kokoajan täysillä, että ilma poistuu sieltä.

    Vähän kierroksia voi korottaa, 2-3krpm pitää hetkenaikaa...sitten vaan sammutus, antaa auton jäähtyä kylmäksi, ja tarkastaa nestetason paisarissa, lisäys merkkiin, ja pitäisi olla sillä selvä.
    Jonkun tilkan saatoin lisätä vielä tämän jälkeen ajettuani autolla jokusen päivän.

    EDIT : Sitten on tietenkin aina mahdollisuus, että järjestelmässä on vuoto, imee ilmaa sinne, ja tekee ilmalukkoa. Syylärin muovipäätyjen visuaalinen tarkastus paikallaan. Onko auto hävittänyt nestettä ennen tätä oireilua?
    Last edited by Klasu-; 02-02-2015, 19:35.

    Leave a comment:


  • Dalglish
    replied
    Originally posted by vicmackey View Post
    Jep, käytin termostaattia kattilassa ja heitin takaisin paikalleen: ei puhaltanut taaskaan lämmintä. Uudestaan pieni letku irti; paineilmalla läpi ja takaisin kiinni. Nyt taas pelaa... :think

    Nesteet tuntuu olevan edelleen liian vähissä, paljonko tossa 3.5 mahtaa se tilavuus olla? Joku 10-12L?
    Tuoltahan FAQ osiosta löytyy kaikkea hyödyllistä.

    Leave a comment:


  • vicmackey
    replied
    Jep, käytin termostaattia kattilassa ja heitin takaisin paikalleen: ei puhaltanut taaskaan lämmintä. Uudestaan pieni letku irti; paineilmalla läpi ja takaisin kiinni. Nyt taas pelaa... :think

    Nesteet tuntuu olevan edelleen liian vähissä, paljonko tossa 3.5 mahtaa se tilavuus olla? Joku 10-12L?
    Last edited by vicmackey; 02-02-2015, 16:14.

    Leave a comment:


  • Klasu-
    replied
    Kai sä nyt siis tarkastit sen pienen letkun/putken puhtauden koko matkaltaan paineilmalla tmv?

    Jos se putki on tukossa (edelleen) keittää se kohta uudelleen.

    Sen putken tarkoitus on normaalissa toiminnassa kuljettaa pieni määrä jäähdytinnestettä syyläristä paisuntasäiliön nestepinnan yläpuolelle.
    Näinollen, jos järjestelmään jostain pääseekin vähän ilmaa, kertyy se syylärin yläosaan, josta pieneen letkuun, ja ilmakuplat päätyy paisarin yläosaan = automaattinen ilmaus.

    Jos ei mitänä tietoa milloin on osaa uusittu, laittaisin heti tilaisuuden tullen uuden vesipumpun, termarin ja viskoflektin. Halpa vakuutus työläämmälle/kalliimmalle kansirempalle.

    EDIT : Kai sulla toimii se paisuntasäiliössä oleva alhaisen jäähdytinnesteen anturi? Kun on sekä lämpömittaus, että tasopinnan mittaus, ja se toimiva automaatti-ilmaus, on jäähdytinjärjestelmä hyvällä tolalla. Ei pääse kovin helposti tulemaan mitään yllätyksiä, kun pienet vuodotkin auto ilmoittaa hyvissä ajoin ennen sitä tienvarressa kiroilua.
    Last edited by Klasu-; 02-02-2015, 15:18.

    Leave a comment:


  • vicmackey
    replied
    Eipä nouse lämmöt enään, outoa että korjaantui vain käyttämällä tuota pienempää letkua irti... mistäköhän johtui, vai ilakoinko turhain aikaisin?

    EDIT: Lämmintä puhaltaa, lämmöt pysyy kurissa ja ei kerry enään painetta putkiin ja kiertää nesteet joka paikassa. Selvisköhän tässä säikähdyksellä?
    Last edited by vicmackey; 02-02-2015, 11:51.

    Leave a comment:


  • vicmackey
    replied
    Käytin nyt tota pienempää letkua irti, sylkäs vettä sieltä ulos hieman (?!) ja heitin auton käyntiin (oli lämmin) niin lämmöt laski jonkin verran ja alko puhaltaa taas lämmintä? Mitä tästä nyt pitäis aattella? Ei nouse nyt ainakaan lämmöt yli normin.

    EDIT: Käyntiin siis kun kiristin tuon letkun takaisin paikalleen.

    EDIT 2: Täytyy tosiaan ruokatunnilla hakea pakkasnestettä jostain puljusta ja heittää termostaatti takaisin ja heittää pari lenkkiä, niin näkee miten pelaa. Raportoin tänne sitten...
    Last edited by vicmackey; 02-02-2015, 07:44.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Mitenkäs vesipumppu kun noin nopeasti nousee lämmöt?

    Leave a comment:


  • vicmackey
    replied
    Otin termostaatin irti ja kyllä vesi ainakin niissä isommissa putkissa kiersi, mutta lämmintä ei puhaltanut ja jonkin ajan päästä taas nousi normilämmöistä varmaan 10 sekunnissa seuraavaan viivaan...

    Täytyy töistä tullessa katsastaa tuo pienempi letku.

    Leave a comment:


  • Klasu-
    replied
    Kuulostaa ainakin siltä, että jos kansipahvi vielä onkin ehjä, niin ei välttämättä enää huomenna...

    Heti alkuun syylärin kuskin puolen ylänurkasta pieni letku irti, paisarista korkki irti, ja vaikkapa paineilmalla tarkastaa, että letkusta puhaltamalla ilma kulkeutuu esteettä paisuntasäiliön yläosaan.
    Tämän letkun tarkoitus on ilmata järjestelmää, ja tukossa ollessaan voi aiheuttaa kaikenlaista.

    Kun tämä on tarkastettu, letkut takaisin kiinni, ja järjestelmään asianmukaiset pakkasnesteet, ettei se ole kohta jäässäkin.
    Kun nestettä ei paisariin kaatamalla mene enempää, lypsetään ylävesiletkua, ja sitä lyhyttä vesipumpun letkua käsin, ja seurataan paisarin nestepintaa, täytetään tarpeen mukaan.

    Seuraavaksi lämmönsäätimet kabiinista täysille, puhallusta päälle, ja kone käyntiin, lypsetään samoja letkuja, paisarin korkki irti. Lisätään nestettä tarvittaessa, siten että paisuntasäiliössä on kokoajan riittävästi. Paisarin korkki kiinni, ja autoon istumaan ja seuraamaan lämpömittaria, ja että sisälle tulee lämmintä.
    Jos lämmöt alkaa karata, peli välittömästi seis. Mittari ei saa nousta yli puolivälin.

    Mikäli näin, tarkastetaan viskon toiminta, eli kun lämmöt meinaa karata, pyöriikö viskoflekti kunnolla, saako pysäytettyä helposti sormin. Ehjää ei todellakaan saa.
    Varovaisuutta, ehjä visko vie sormet mennessään, ja sitten itkettää. Jotkut on käyttänyt sanomalehteä tmv. välissä, mutta taas varovasti, jos propelli imaisee sanomalehden tuulitunnelin tai syylärin väliin, voi romua ruveta lentämään.
    Onko autossa ilmastointi? Jos on, siellä on vielä sähköinen, kahdella nopeudella toimiva puhallin. Jos ilma ei liiku syylärin läpi, auto keittää satavarmasti.

    Näillä alkuun. Tärkeää on välttää ylikuumenemista koko prosessin aikana.
    Last edited by Klasu-; 02-02-2015, 04:18.

    Leave a comment:


  • vicmackey
    started a topic Kansiko mennyt? E34 535

    Kansiko mennyt? E34 535

    Joo, eli alko keittämään viikonloppuna. Lämmöt putosi aina takas normiin kun hieman polki, mut esim tyhjäkäynnillä nousi uhkaavan nopeasti punaista kohden. -> pelti auki, sylkenyt bemari nesteet melkeen kokonaan pihalle. Tänään kun ei ollut enään pakkasnestettä mistään saatavilla, heitin vettä ihan reilusti paisariin ja käytin hetken pihalla, lämmöt nousi taas punaiseen hetkessä. Ei kierrä enään vesi ilmeisesti ollenkaan. :think

    Eipä puhalla enään edes lämmintä, eilen puhalsi vielä. Ihankun ois vaan hajonnut enemmän nesteen lisäämisen jälkeen !!!
Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎