Tänään käytin autoni autosähköllä ja siellä ilmeni viaksi, että ilmamäärämittarissa olevassa imuilman lämpötila-anturissa on vika. Kuulemma anturi haistelee, että ulkona olisi 180 astetta ja sitä mukaan kone saa arvoja. Kone toimii vikatilassa, eli vikakoodi on jatkuvasti päällä. Auto käy liian laihalla.
Vian korjattamiseksi joudun vaihtamaan ilmamäärämittarin, mutta on olemassa toinenkin konsti, joka on seuraava:
Kuulemma, Ilmamäärämittarille menevässä johtosarjassa on kaksi johtoa, jotka ovat tarkoitettu imuilman lämpötila-anturille. Jos johdot pistetään poikki pistokkeesta ja niiden väliin laitetaan 2 kiloOhmin vastuksen, niin sillä vika pitäisi lähteä pois. Kone siinä tapauksessa saa arvoja, että imuilman lämpötila olisi joku 20-25 astetta, joka pitäisi riittää moottorin normaaliin toimintaan.
Pistokkeessä johdot ovat numeroitu. Onko kellään tietoa, mitkä ovat ne kaksi johtoa??? 1 ja 4 on kokeiltu, ei toimi. Ei toiminut, koska pistettiin molemmat poikki.
Kiitos!!!
24.6.2008
Sain tänään selville paikalliselta autosähköltä, ilmamäärämittarin kytkentäkaavio. Asentaja on luetellut ne kaksi johto, jotka ovat tarkoitettu imuilman anturille. Jokaiselle ilmamäärämittarille on olemassa kuulemma useita kytkentäkaavioita, ilmeisesti riippuu mistä niitä etsii...
Eli kyseessä on v.1990 518i E34 M40 moottorilla oleva bemari.
Vaihtoehto 1: ilmamäärämittarille menee 5 johtoa, jotka ovat numeroitu. Kaavio 1 kertoi, että johto yksi on anturin signaalijohto ja 4-johto on maa. 1-johto pistetään poikki. Moottorin puolella olevaan johtopätkään pistetään 2-3 kilo-ohmin vastuksen. Johto 4 pistetään auki, johon liitetään toisen vastuksen pää. Eli 4 johtoa ei laiteta poikki.
Tulos: auto ei käy mitenkään!
Vaihtoehto 2: Kaavio 2 kertoi, että 4-johto on anturin signaalijohto ja 5-johto on maa. 4-johto pistetään poikki. Moottorin puolella olevaan johtopätkään pistetään 2-3 kilo-ohmin vastuksen. Johto 5 pistetään auki, johon liitetään toisen vastuksen pää. Eli 5 johtoa ei laiteta poikki.
Tulos: auto käy hyvin, mutta vähän nykii!
Vikakoodit eivät ole lähteneet itsestään pois, niitä joutui nollamaan testerillä. Vaikka vian korjautuessa, vikakoodien olisi pitänyt häipyä, ainakin asentaja viittasi. Vasta sen jälkeen, kun vikakoodit oli nollattu, auto rupesi toimimaan hyvin.
Ennen vastusta- imuilan anturi ilmoittaa, että imuilman lämpötila on 180 astetta. Vastuksen kanssa testeri näytti, että imuilman lämpötila on 15 astetta. Kyseessä on 2,2kOhmin vastus. Vastuksen hinta oli 0,5e VS uusi ilmamäärämittari 450e.
Bosh oli lopettanut 518i M40 ilmamäärämittareiden valmistamisen. Merkkiliikkeestä niitä kyllä vielä saa, mutta muualta kuulemma ei enää.
Vian korjattamiseksi joudun vaihtamaan ilmamäärämittarin, mutta on olemassa toinenkin konsti, joka on seuraava:
Kuulemma, Ilmamäärämittarille menevässä johtosarjassa on kaksi johtoa, jotka ovat tarkoitettu imuilman lämpötila-anturille. Jos johdot pistetään poikki pistokkeesta ja niiden väliin laitetaan 2 kiloOhmin vastuksen, niin sillä vika pitäisi lähteä pois. Kone siinä tapauksessa saa arvoja, että imuilman lämpötila olisi joku 20-25 astetta, joka pitäisi riittää moottorin normaaliin toimintaan.
Pistokkeessä johdot ovat numeroitu. Onko kellään tietoa, mitkä ovat ne kaksi johtoa??? 1 ja 4 on kokeiltu, ei toimi. Ei toiminut, koska pistettiin molemmat poikki.
Kiitos!!!
24.6.2008
Sain tänään selville paikalliselta autosähköltä, ilmamäärämittarin kytkentäkaavio. Asentaja on luetellut ne kaksi johto, jotka ovat tarkoitettu imuilman anturille. Jokaiselle ilmamäärämittarille on olemassa kuulemma useita kytkentäkaavioita, ilmeisesti riippuu mistä niitä etsii...
Eli kyseessä on v.1990 518i E34 M40 moottorilla oleva bemari.
Vaihtoehto 1: ilmamäärämittarille menee 5 johtoa, jotka ovat numeroitu. Kaavio 1 kertoi, että johto yksi on anturin signaalijohto ja 4-johto on maa. 1-johto pistetään poikki. Moottorin puolella olevaan johtopätkään pistetään 2-3 kilo-ohmin vastuksen. Johto 4 pistetään auki, johon liitetään toisen vastuksen pää. Eli 4 johtoa ei laiteta poikki.
Tulos: auto ei käy mitenkään!
Vaihtoehto 2: Kaavio 2 kertoi, että 4-johto on anturin signaalijohto ja 5-johto on maa. 4-johto pistetään poikki. Moottorin puolella olevaan johtopätkään pistetään 2-3 kilo-ohmin vastuksen. Johto 5 pistetään auki, johon liitetään toisen vastuksen pää. Eli 5 johtoa ei laiteta poikki.
Tulos: auto käy hyvin, mutta vähän nykii!
Vikakoodit eivät ole lähteneet itsestään pois, niitä joutui nollamaan testerillä. Vaikka vian korjautuessa, vikakoodien olisi pitänyt häipyä, ainakin asentaja viittasi. Vasta sen jälkeen, kun vikakoodit oli nollattu, auto rupesi toimimaan hyvin.
Ennen vastusta- imuilan anturi ilmoittaa, että imuilman lämpötila on 180 astetta. Vastuksen kanssa testeri näytti, että imuilman lämpötila on 15 astetta. Kyseessä on 2,2kOhmin vastus. Vastuksen hinta oli 0,5e VS uusi ilmamäärämittari 450e.
Bosh oli lopettanut 518i M40 ilmamäärämittareiden valmistamisen. Merkkiliikkeestä niitä kyllä vielä saa, mutta muualta kuulemma ei enää.