No nämä navathan ovat yhteydessä toisiin aina kun startti pyörii...
Napojen A ja C oikosuljenta ei
A: käynnistä autoa
B: synnytä massiivista oikosulkua
vaan pyörittää starttia, joskaan solenoidi ei vedä, jolloin startti vain pyörii "yksikseen".
Tottahan tuo, joutui vaan kommentoimaan kun lainauksessa kirjoittaja toteaa että A on varmasti plus ja C on maa, ja sitten ilman sen kummempia selittelyjä ehdotetaan laittamaan niiden (plussan ja miinuksen) väliin ruuvimeisseli.
Plussa ja miinus ruuvimeisselillä yhteen, noh, ainakin varmaan asentaja starttaa
No nämä navathan ovat yhteydessä toisiin aina kun startti pyörii...
Tuossa solenoidissa on 4 napaa, yksi ei näy.
A=Päävirta suoraan akun + navalta.
B=Kevenninreleen ohjausnapa.
C=Starttimoottorin syöttö.
Ja se ei näkyvissä oleva napa siellä alla on se virtalukolta tuleva heräte, millä startti kytketään päälle.
Kun avain käännetään käynnistys asentoon syötetään +12v siihen alimpaan napaan.
Tällöin solenoidin vetokäämi vetää solenoidin toiseen reunaan, samalla solenoidi siirtää haarukalla bendixlaitteen vauhtipyörän kehällä. Pitokäämi solenoidin sisällä pitää solenoidin siellä toisessa reunassa, samalla solenoidi yhdistää navat A ja C toisiinsa, tällöin käynnistin alkaa pyöriä. Napa B on maadoitettu kaikkissa muissa tilanteissa paitsi solenoidin vetäessä, silloin maadoitus katkeaa ja kevenninrele katkaisee virran esim. valoilta, puhaltimelta, sähkölaseilta yms. että virta varmasti riittää startin pyörittämiseen.
Napojen A ja C oikosuljenta ei
A: käynnistä autoa
B: synnytä massiivista oikosulkua
vaan pyörittää starttia, joskaan solenoidi ei vedä, jolloin startti vain pyörii "yksikseen".
Eikös nuo A ja C oo kumpikin plussaa? Startin runko on miinusta. Herätteen tullessa solenoidille se pukkaa startin hammaspyörän vauhtipyörälle ja A:n kautta kytkeytyy positiivinen jännite startille, eli siis A ja C kytkeytyy. Näin minä asian olen ymmärtänyt vaikken sähkömies olekaan...
Kyllä minullekin on traktorihommissa tuttu tuo hieman väkivaltainen startti, eli kytkeä A ja C ruuvimeisselillä yhteen.
Eikös nuo A ja C oo kumpikin plussaa? Startin runko on miinusta. Herätteen tullessa solenoidille se pukkaa startin hammaspyörän vauhtipyörälle ja A:n kautta kytkeytyy positiivinen jännite startille, eli siis A ja C kytkeytyy. Näin minä asian olen ymmärtänyt vaikken sähkömies olekaan...
Kyllä minullekin on traktorihommissa tuttu tuo hieman väkivaltainen startti, eli kytkeä A ja C ruuvimeisselillä yhteen.
Eli kun mittaa A:n ja C:n mittari näyttää 12.3V vaikka virtalukko on off asennolla. Ja kun mittaa A:n ja B:n, mittari näyttää nollaa startattaessa. Mittasinko oikein? Käsittääkseni A on maa, C on plus ja B virtalukolta tuleva heräte?
Starttaako auto oikein, jos yhdistät A:n ja C:n esim. ruuvimeisselillä yhteen kun virrat on avaimesta päällä?
Joo mun käsityksen mukaan tuohon B:lle tulevalle johtimelle pitäisi tulla positiivinen jännite startatessa, eli sen ja auton rungon välistä mitattuna pitäisi mittarissa näkyä jännite. Jos ei näy, niin sitten vika ei luultavasti ole solenoidissa.
ei kannata purkuosien kanssa ruveta sähläämään jos alle satkun saa kunnostetun. se on kuluva osa koko startti. Mut kokeile nyt ekaks, että tuleeko jännite sinne startin solenoidia ohjaavalle piuhalle startatessa....
Eli kun mittaa A:n ja C:n mittari näyttää 12.3V vaikka virtalukko on off asennolla. Ja kun mittaa A:n ja B:n, mittari näyttää nollaa startattaessa. Mittasinko oikein? Käsittääkseni A on maa, C on plus ja B virtalukolta tuleva heräte?
ei kannata purkuosien kanssa ruveta sähläämään jos alle satkun saa kunnostetun. se on kuluva osa koko startti. Mut kokeile nyt ekaks, että tuleeko jännite sinne startin solenoidia ohjaavalle piuhalle startatessa....
Leave a comment: