Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 ei pihahdakkaan. ajonesto??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cell
    replied
    Originally posted by Rocla View Post
    No nämä navathan ovat yhteydessä toisiin aina kun startti pyörii...

    Napojen A ja C oikosuljenta ei

    A: käynnistä autoa
    B: synnytä massiivista oikosulkua

    vaan pyörittää starttia, joskaan solenoidi ei vedä, jolloin startti vain pyörii "yksikseen".
    Tottahan tuo, joutui vaan kommentoimaan kun lainauksessa kirjoittaja toteaa että A on varmasti plus ja C on maa, ja sitten ilman sen kummempia selittelyjä ehdotetaan laittamaan niiden (plussan ja miinuksen) väliin ruuvimeisseli.

    Leave a comment:


  • Rocla
    replied
    Originally posted by Jartza 528 View Post
    Kyllähän se näin on
    Näinhän se ei ole, vaikka lähelle kuitenkin.

    Originally posted by Cell View Post
    Plussa ja miinus ruuvimeisselillä yhteen, noh, ainakin varmaan asentaja starttaa
    No nämä navathan ovat yhteydessä toisiin aina kun startti pyörii...

    Tuossa solenoidissa on 4 napaa, yksi ei näy.

    A=Päävirta suoraan akun + navalta.
    B=Kevenninreleen ohjausnapa.
    C=Starttimoottorin syöttö.

    Ja se ei näkyvissä oleva napa siellä alla on se virtalukolta tuleva heräte, millä startti kytketään päälle.

    Kun avain käännetään käynnistys asentoon syötetään +12v siihen alimpaan napaan.

    Tällöin solenoidin vetokäämi vetää solenoidin toiseen reunaan, samalla solenoidi siirtää haarukalla bendixlaitteen vauhtipyörän kehällä. Pitokäämi solenoidin sisällä pitää solenoidin siellä toisessa reunassa, samalla solenoidi yhdistää navat A ja C toisiinsa, tällöin käynnistin alkaa pyöriä. Napa B on maadoitettu kaikkissa muissa tilanteissa paitsi solenoidin vetäessä, silloin maadoitus katkeaa ja kevenninrele katkaisee virran esim. valoilta, puhaltimelta, sähkölaseilta yms. että virta varmasti riittää startin pyörittämiseen.

    Napojen A ja C oikosuljenta ei

    A: käynnistä autoa
    B: synnytä massiivista oikosulkua

    vaan pyörittää starttia, joskaan solenoidi ei vedä, jolloin startti vain pyörii "yksikseen".
    Last edited by Rocla; 16-02-2011, 14:25.

    Leave a comment:


  • Jartza 528
    replied
    Originally posted by JML View Post
    Eikös nuo A ja C oo kumpikin plussaa? Startin runko on miinusta. Herätteen tullessa solenoidille se pukkaa startin hammaspyörän vauhtipyörälle ja A:n kautta kytkeytyy positiivinen jännite startille, eli siis A ja C kytkeytyy. Näin minä asian olen ymmärtänyt vaikken sähkömies olekaan...

    Kyllä minullekin on traktorihommissa tuttu tuo hieman väkivaltainen startti, eli kytkeä A ja C ruuvimeisselillä yhteen.
    Kyllähän se näin on

    Leave a comment:


  • JML
    replied
    Eikös nuo A ja C oo kumpikin plussaa? Startin runko on miinusta. Herätteen tullessa solenoidille se pukkaa startin hammaspyörän vauhtipyörälle ja A:n kautta kytkeytyy positiivinen jännite startille, eli siis A ja C kytkeytyy. Näin minä asian olen ymmärtänyt vaikken sähkömies olekaan...

    Kyllä minullekin on traktorihommissa tuttu tuo hieman väkivaltainen startti, eli kytkeä A ja C ruuvimeisselillä yhteen.


    Originally posted by Cell View Post
    Plussa ja miinus ruuvimeisselillä yhteen, noh, ainakin varmaan asentaja starttaa

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by Jartza 528 View Post
    Starttaako auto oikein, jos yhdistät A:n ja C:n esim. ruuvimeisselillä yhteen kun virrat on avaimesta päällä?
    Plussa ja miinus ruuvimeisselillä yhteen, noh, ainakin varmaan asentaja starttaa

    Leave a comment:


  • Jartza 528
    replied
    Originally posted by mikkam View Post
    Kuva selventää.. http://i1189.photobucket.com/albums/...2011289ABC.jpg

    Eli kun mittaa A:n ja C:n mittari näyttää 12.3V vaikka virtalukko on off asennolla. Ja kun mittaa A:n ja B:n, mittari näyttää nollaa startattaessa. Mittasinko oikein? Käsittääkseni A on maa, C on plus ja B virtalukolta tuleva heräte?
    Starttaako auto oikein, jos yhdistät A:n ja C:n esim. ruuvimeisselillä yhteen kun virrat on avaimesta päällä?

    Leave a comment:


  • mikkam
    replied
    oiskohan se sitten toi kuuluisa virtalukonpohja...

    Leave a comment:


  • JML
    replied
    Joo mun käsityksen mukaan tuohon B:lle tulevalle johtimelle pitäisi tulla positiivinen jännite startatessa, eli sen ja auton rungon välistä mitattuna pitäisi mittarissa näkyä jännite. Jos ei näy, niin sitten vika ei luultavasti ole solenoidissa.

    Leave a comment:


  • mikkam
    replied
    Originally posted by JML View Post
    ei kannata purkuosien kanssa ruveta sähläämään jos alle satkun saa kunnostetun. se on kuluva osa koko startti. Mut kokeile nyt ekaks, että tuleeko jännite sinne startin solenoidia ohjaavalle piuhalle startatessa....
    Kuva selventää.. http://i1189.photobucket.com/albums/...2011289ABC.jpg

    Eli kun mittaa A:n ja C:n mittari näyttää 12.3V vaikka virtalukko on off asennolla. Ja kun mittaa A:n ja B:n, mittari näyttää nollaa startattaessa. Mittasinko oikein? Käsittääkseni A on maa, C on plus ja B virtalukolta tuleva heräte?

    Leave a comment:


  • JML
    replied
    ei kannata purkuosien kanssa ruveta sähläämään jos alle satkun saa kunnostetun. se on kuluva osa koko startti. Mut kokeile nyt ekaks, että tuleeko jännite sinne startin solenoidia ohjaavalle piuhalle startatessa....
    Last edited by JML; 14-02-2011, 22:46.

    Leave a comment:


  • mikkam
    replied
    Originally posted by JML View Post
    kyllä se startin mukana normaalisti tulee. Halpakin vielä on.
    purkuosana parinkympin tienoilla... epäilyt kohdistuu pikkuhiljaa siihen ja sama se on kokeilla tohon rahaan..

    Leave a comment:


  • JML
    replied
    kyllä se startin mukana normaalisti tulee. Halpakin vielä on.

    Leave a comment:


  • mikkam
    replied
    tuleeko solenoidi esim tuon http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/132588/2 mukana?

    Leave a comment:


  • JML
    replied
    Tuleeko sinne solenoidille virta startatessa siihen johtimen, joka ohjaa sen toimintaa? Jos tulee, niin solenoidi rikki ja startti vaihtoon.

    Leave a comment:


  • mikkam
    replied
    Originally posted by Slazha View Post
    startin pitäs kyllä pyöriä mutta bensa ja kipuna varmaan hukassa jos ei tunnistimelta tule tietoa
    pyörispä vaan toi turkasen startti..

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎