Mukavin ja paras alustaratkaisu
Collapse
X
-
Bilsteinit, varsinkin B8 eivät tunnu kestävän talvea. Tutulla meni kahtena peräkkäisenä talvena edestä B8:t, sitten vaihtui sachsin m-sport iskareihin.
-
-
Originally posted by U. Turhapuro View PostPintakovuus tulee Bilsteinin B8 iskareilla siitä, että iskari on myös erittäin jäykkä ja ns. lyhennetty malli.
T Jukka
Leave a comment:
-
-
Itse taas olen ollut todella tyytyväinen Eibach Pro kit jousiin edessä. Iskarit ovat vakiot. Takana vielä -50mm H&R mutta vaihtuu keväällä myös samaan Eibach Pro kittiin että sais auton hieman suoremmaksi. En tiedä onko mallilla merkitystä, mutta taitaa 540i:ssä olla hieman järeemmät jouset/iskarit?
Leave a comment:
-
-
Pintakovuus tulee Bilsteinin B8 iskareilla siitä, että iskari on myös erittäin jäykkä ja ns. lyhennetty malli.
Leave a comment:
-
-
Alusta
Uudet Sachs:in iskarit ja H&R:n jouset tilattu, vähän ajettu Bilstein&Eibach alustasarja kohta myynnissä edullisesti.
Vaihtuu varmaan vielä tammikuun aikana, jos tilatut tuotteet tulevat ajoissa, ja työt/kelit antaa myöten vaihtotyölle.
T Jukka
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ritariässä View PostTätä Hra Turhapuron autoa ajaneena tämä edellinen alusta oli turhan pintakova ja silti kallisteli reippasti kun kurvaili kovempaa.
Mielestäni perusmadallusjouset jäykähköillä iskareilla ja vakiovakaajien kanssa ei ollut hyvä yhdistelmä, suoraan ajettaessa paukutti kaikki routasaumat vahvasti läpi ja kurveissa kallisteli lähes alkuperäisen alustan mukaisesti.
Makuja jousitusjämäkkyyteen monia. Renkaillakin iso merkitys. Tuntuu noi suosiota kasvattaneet kesäkinukit kestävän +1 tuumaa isomman rengas/vannekoon ilman ajomukavuuden menetystä jos vertaa moniin kalliimpiin premiumrengasmerkkeihin.
Mulla oli orggis M-alusta, edessä jouset oli korvattu edellisen omistajan toimesta Weitekin tekeleillä, joihin en ollut tyytyväinen koko kahden vuoden auton omistuksen aikana.
Joulukuun katsastuksessa oikea etuiskari näytti nollaa, joten pakon edessä on tässä nyt jousitusta vaihdettu yllä kertomani mukaisesti.
Jopa noilla Weitekin -50 jousilla meno oli jopa juhlavaa verrattuna nykykompinaatioon Bilstein+Eibach. Toki montuissa Weitekit töksäytti terävästi, mutta muuten meno oli suht normaalia.
Toi -50 on arvio ja katsastusmies oli aiemmin mitannut alustan muutoskatsastuksessa mitat kaaresta vanteen keskelle 330mm edessä ja takana.
Toinen asia mikä ihmetytti oli, että vanhat takaiskarit ja m-sport 2 jouset antoi iskaritestissä paremmat lukemat mitä nämä Bilstein yhdistelmät...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Havis View PostKallistuksenvaimentimet on myös yks tekijä jolla voidaan vaikuttaa ajo-ominaisuuksien ja mukavuuden suhteeseen. E39:n orkkis kallistuksenvaimentimet riittää normaaliajossa pitkälle, kunhan vaan tukikumit on kunnossa.
Mielestäni perusmadallusjouset jäykähköillä iskareilla ja vakiovakaajien kanssa ei ollut hyvä yhdistelmä, suoraan ajettaessa paukutti kaikki routasaumat vahvasti läpi ja kurveissa kallisteli lähes alkuperäisen alustan mukaisesti.
Makuja jousitusjämäkkyyteen monia. Renkaillakin iso merkitys. Tuntuu noi suosiota kasvattaneet kesäkinukit kestävän +1 tuumaa isomman rengas/vannekoon ilman ajomukavuuden menetystä jos vertaa moniin kalliimpiin premiumrengasmerkkeihin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Havis View PostSiinä tapauksessa iskareissa on joko vikaa tai sit ne on huonosti talveen sopivaa mallia. Semmosiakin varmaan löytyy markkinoilta.
Joka tapauksessa jos ne ei toimi pakkasella ja meinaat kuitenkin ajaa talvellakin melkein uutta ois alle vaihdettava. Jos noissa on takuu ja oot ne ite uutena ostanu, ni sithän asia on yksinkertainen. Tai siis pitäis olla.
Taas köyhä säästi väärässä paikassa, kun osti käytetyn " huippusetin" mitä paikallinenkin rengasliike kehui.
Tai sitten on vaan ikää liikaa, tosin luulin ettei tuollainen keskihintaluokan ja merkkituotteita oleva setti voi olla huono.
Jokatapauksessa täytyy jotain tehdä, auto on aika karmea tällä hetkellä.
Kaikki pikkurypylät tulee läpi. Isolla tiellä menee kyllä hienosti, mutta täytyy pienempiä teitäkin pystyä ajamaan ilman, että ahteri irtoaa penkistä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Ivl View PostSehän tässä onkin, että setti on uutta vastaava, ajettu muutama tuhat korkeintaan, jottei vielä pitäis jäätyä.
Joka tapauksessa jos ne ei toimi pakkasella ja meinaat kuitenkin ajaa talvellakin melkein uutta ois alle vaihdettava. Jos noissa on takuu ja oot ne ite uutena ostanu, ni sithän asia on yksinkertainen. Tai siis pitäis olla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Havis View PostYks merkki iskarin elinkaaren loppumisesta on sen pakkasen sietokyvyn alaneminen. Eli just tuo mistä kerroit. Iskariin on kertynyt nestettä joka jäätyy ja estää iskarin liikkeen.
Hyvällä tuurilla se siitä tokenee sään lauhtuessa, mutta jos se tekee ton aina joka pakkaspäivänä nii ei muuta juuri voi ku mennä iskarikauppaan.
Hoida iskarit kuntoon ensin. Muutenkin noiden jousien vaihtoa vois miettiä vasta lämpimillä keleillä kun asiaa voi testata tarkemmin. Nyt sääolot vaikeuttaa vertailua eikä anna välttämättä oikeaa kuvaa alustan toiminnasta.
Oman kokemukseni mukaan pakkasongelma tulee E39:ssa ensin etuiskareihin. Takana kestää paljon enemmän kilometrejä. Jäykistyy toki kovilla pakkasilla mut harvoin menee ihan tönköks niinku etuset.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Ivl View PostJoku tuossa nyt mättää, eilen oli -8 pakkasta ja koitin painaa etulokarista renkaan kohdalta, niin ei tapahdu mitään. Ei jousta ollenkaan ja painajalla kuitenkin painoa +110kg, joten ei siitä pitäisi olla kiinni. Takana saman setin iskari ja jousi, mutta se painuu kyllä normaalisti.
Yks merkki iskarin elinkaaren loppumisesta on sen pakkasen sietokyvyn alaneminen. Eli just tuo mistä kerroit. Iskariin on kertynyt nestettä joka jäätyy ja estää iskarin liikkeen.
Hyvällä tuurilla se siitä tokenee sään lauhtuessa, mutta jos se tekee ton aina joka pakkaspäivänä nii ei muuta juuri voi ku mennä iskarikauppaan.
Hoida iskarit kuntoon ensin. Muutenkin noiden jousien vaihtoa vois miettiä vasta lämpimillä keleillä kun asiaa voi testata tarkemmin. Nyt sääolot vaikeuttaa vertailua eikä anna välttämättä oikeaa kuvaa alustan toiminnasta.
Oman kokemukseni mukaan pakkasongelma tulee E39:ssa ensin etuiskareihin. Takana kestää paljon enemmän kilometrejä. Jäykistyy toki kovilla pakkasilla mut harvoin menee ihan tönköks niinku etuset.Last edited by Havis; 04-01-2016, 09:27.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by U. Turhapuro View PostTodennäköisesti iskareiden vaihdolla tulee mukavammaksi. Minä vaihdoin vakioalustan uusilla Sachsin iskareilla. Tuli mukava ja hyvä ajaa!
Jäykähköt jouset, lyhyt joustovara ja löysät iskarit on varmaan pahin mahdollinen virhe minkä voi alle laittaa, ei ole mukava eikä hyvä ajaa. Autosta tulee helposti pomppiva hyppykeppi.
Kallistuksenvaimentimet on myös yks tekijä jolla voidaan vaikuttaa ajo-ominaisuuksien ja mukavuuden suhteeseen. E39:n orkkis kallistuksenvaimentimet riittää normaaliajossa pitkälle, kunhan vaan tukikumit on kunnossa.
Omassa E39:ssä edessä ollut originaalipumppujen lisäksi Monroe Reflexit ja nyt Boget (myyjä väitti että on käytännössä samat kuin Sachs, mutta edullisemmat). Molemmat mitä oon kokeillu pelaa ihan jees, ainoo ero tais olla pakkasjäykistymisessä. Toinen jäykisty pienemmillä pakkasilla ku toinen. Taakse ei oo tarvinnut vielä uusia (käsittämättömän hyvin muuten kestää E39 sedanissa takapumput...).Last edited by Havis; 04-01-2016, 09:14.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by U. Turhapuro View PostTodennäköisesti iskareiden vaihdolla tulee mukavammaksi. Minä vaihdoin vakioalustan uusilla Sachsin iskareilla. Tuli mukava ja hyvä ajaa!
Joku tuossa nyt mättää, eilen oli -8 pakkasta ja koitin painaa etulokarista renkaan kohdalta, niin ei tapahdu mitään. Ei jousta ollenkaan ja painajalla kuitenkin painoa +110kg, joten ei siitä pitäisi olla kiinni. Takana saman setin iskari ja jousi, mutta se painuu kyllä normaalisti.
Mistä tiedän onko jouset progressiiviset vai ei, setti ostettu 17.4 viime vuonna. Tuota Bilsteinin settiä Eibachin jousilla kehuivat Oulun Point Ässällä, heidän mukaan Bemariin eniten asennettu setti, ja hintaa olisi ollut 1050e+300 asennus.
T Jukka
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Ivl View PostMulla sama alusta ja samanlaiset fiilikset, alusta pintakova tai ikää liikaa. Isommat töyssyt menee hienosti, mutta pienenpää röpelöä oikeen hakee ja hampaissa tuntuu. Korkeus on oikein sopiva 30/30mm omaan makuun.
Korjaantuuko tuo iskarin vaihdolla vai onko tuo jousien ominaisuus, olisi tarkoitus tilata sachs:n M- iskarit ja kokeilla.
Oiskohan noi hyvät noiden Eibachien kanssa, vai vaihtaa suosiolla samalla H&R -40 etujouset.
Hakusessa ei ole rata-auto, mutta normaaliin ajoon kelpaava 530i, joka olisi jämäkkä, muttei pintakova.
Autossa alunperin M- alusta, jonka korvaavaa nyt etsinnässä ja tuo alla oleva ei sitä mielestäni ole.
Jukka
Leave a comment:
-
-
Alusta
Originally posted by U. Turhapuro View PostNyt tarvittaisiin oikeita näkemyksiä parhaasta alustaratkaisusta e39 bemariin. Mukavuus ja hyvä ajettavuus etusijalla
Vaihdoin keväällä Eibach B12 prokit alustan (eibach jouset + Bilstein B8 iskarit) ja nyt kylmien ja talvisten kelien tultua en ole oikein tyytyväinen tuohon valintaan, koska ilmeisesti on tulossa jo vanhaksi, kun alusta on ehkä liian pintakova omaan makuun.
Vaihtoehtoina vaihtaa Bilsteinin tilalle jotkut muut iskarit. Muuttuko aikeasti sillä hyväksi?
Toisena vaihtoehtona vaihtaa vakio alusta takaisin?
Korjaantuuko tuo iskarin vaihdolla vai onko tuo jousien ominaisuus, olisi tarkoitus tilata sachs:n M- iskarit ja kokeilla.
Oiskohan noi hyvät noiden Eibachien kanssa, vai vaihtaa suosiolla samalla H&R -40 etujouset.
Hakusessa ei ole rata-auto, mutta normaaliin ajoon kelpaava 530i, joka olisi jämäkkä, muttei pintakova.
Autossa alunperin M- alusta, jonka korvaavaa nyt etsinnässä ja tuo alla oleva ei sitä mielestäni ole.
Jukka
Leave a comment:
-
Leave a comment: