Eihän se olisi harrastamista ellei purkaisi kaikkea palasiksi

En tyytynyt epäilemään kumipalkeiden kuntoa, koska niissä ei ole vuotoa (perä pysyy ylhäällä ilman kompuraakin vaikka selfleveling suspesion inactive-hälytys onkin päällä). Samoin kummallekin palkeelle menevä paineilmalinja täytyy olla kunnossa samasta syystä.
Tuo aiemmin postattu pdf:kin oli avuksi seuraavissa havainnoissa: Jos perä on alhaalla ja avaa autosta oven tai takaluukun, ryhtyy kompura täyttämään palkeita välittömästi. Jos tietyn ajan sisällä (n. 30 s - 1min) perä ei ole noussut riittävän ylös, tulee tuo ikvä ilmoitus ja kompura lopettaa yrittämisen. Jos perä on valmiiksi vain muutaman kymmenen milliä alampana kuin pitäisi, kompura lähtee päälle vasta kun auton starttaa (säästää akkua). Tällöin hälytys tulee yleensä ajon aikana samasta syystä kuin tuo aiempikin.
Minulla hälytys tuli eilen riippumatta useista uudelleenkäynnistämisistä ja se lähti pois vasta kun auto oli kunnolla lämmin sisältä (ei vielä 25 km ajon jälkeenkään mutta pieni kahvihetki sen jälkeen riitti). Perä ei laskenut ja kun starttauksen jälkeen kuuntelin kompuraa, se yritti saada palkeisiin ilmaa mutta lopetti kun perä ei noussut. Yritin kuunnella jousipalkeiden luona mahdollisia suhinoita (vuotoja) mutta niitä ei ollut. Jos olisi, niin perähän olisi laskeutunut kun kompura sammui. Kompura siis kävi mutta ilma ei päätynyt jousipalkeisiin tai niiden linjoihin.
Annoin auton sulaa tallissa yön yli ja tänään en malttanut olla purkamatta kompuraa (ei hätää, sain sen vielä kasaankin..). Irrotin sähkömoottori-kompressori-kuivain yhdistelmästä palkeenlinjojen ohjausventtiilit ja niiden syöttölinjan venttiilin ja purin ne. Sisällä oli märkää! Venttiileissä oli kondenssivettä ja rakennetta tutkittuani arvaan että sen jäätyminen estää paljelinjojen aukeamisen kompressorille, jolloin kompura pumppaa "seinää vasten".
Tein pikakorjauksen kuivaamalla näkyvän kosteuden ja laitoin liikkuviin osiin hieman silikonisprayta.
Todennäköisesti tämä korjaus ei kestä pitkään vaan kosteus pääsee pian uudestaan venttiileihin. Ikävä kyllä kuivain on integroitu melko kompaktisti pakettiin ja sitä ei saa irrallaan. Korjaustoimenpiteenä pitäisi ostaa koko kompressorihässäkkä..
Ohessa muutama kuva osista.
Ai niin, BMW:n ohjelmalla voi perän korkeutta säätää asettamalla korjauskertoimia tasoantureiden tulokseen. Tosin tuskin virallinen jälleenmyyjähuolto suostuu tekemään muita korjauksia kuin sen että korkeus navasta kaarenreunaan on se mitä ohjeessa lukee..
Leave a comment: