E39 520d -03 touringin suodattimien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • samtheman1
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 208
    • Mikkeli

    E39 520d -03 touringin suodattimien vaihto

    Jos on joku toinenkin todella äkkinäinen ensimmäisen bemarin omistaja vaihtelemassa suodattimia autoonsa, niin tässä omia kokemuksiani tueksi ja ihan rautalangasta...

    1. Raitisilmasuodattimet: Molemmilla puolilla konehuonetta tuulilasin lähellä, mustien muovikansien alla. Helppoa kuin hengittäminen, eli rautalankasanka käännetään edestä ja muovinen kansi nostetaan ylös/otetaan irti.

    2. Ilmansuodatin: Koneen päältä suojamuovit irti kuusiokoloavaimella. (Takimmaista kannattaa varoa pudottamasta, koska sitä ei välttämättä enää löydy). Edestä päin katsoen vasemmanpuoleisen raitisilmasuodattimen kotelon joutuu irroittamaan, jotta viimeisenkin kuusiokoloruuvin saa irti. Kotelo lähtee, kun irrottaa ensin sen kannen, etupuolelta puristamalla ja nostamalla pikalukitusklemmarin auki ja oikealta puolelta muovinen kiinnike puhallustorvesta irti. Raitisilmasuodattimen kotelo lähtee nostamalla.

    Tarkoitus oli putsata ilmamäärämittari samalla, mutta se näytti olevan liian vaikeasti kiinni. Jätän sen operaation muutenkin tuonnemmaksi, koska kone alkoi vastailla kaasuun ja kuluttaa normaaleita lukemia jo ilmanputsarin vaihdon ansiosta (oli todella pskainen).

    3. Polttoaineensuodatin: Kaksi klemmaria auki ja yhtä monta letkua irti. Torxilla löysytetään suodatinta puristavaa vannetta ja suodatin lähtee nostamalla. Itse katsoin helpommaksi irrottaa koko motin ennen suodattimen vaihtoa, löysentämällä niitä kahta 13mm mutteria. Suodattimen päällä oleva siirtopaineanturi (kuulemma nimeltään) torxilla irti ja uuteen suodattimeen kiinni. Vaihdon jälkeen virta-avain kakkosasentoon niin polttoainepumppu toimii minuutin verran kerrallaan. Tätä kannattaa tehdä muutaman kerran, jotta ilmat häviävät järjestelmästä. Ja auto käyntiin ja eiku kovvoo ajua.

    Letkujen liitokset kannattaa tarkistaa muuten hyvin, sillä minulla otti ilmeisesti jommankumman letkun juuresta ilmoja eikä lähtenyt käyntiin (akkukin oli huono). Katkaisin molempien letkujen päistä palat ja uusin klemmarit, sekä latasin akun, niin rupes toimimaan.
    -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

    Exiä E39 520D, E38 735

    Nykyisiä E61 525D, E65 745
Working...
X