Vaihteiden vaihto e39 M5, synkrot lopussa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Esko
    replied
    Originally posted by Wiking View Post
    En löytäny kuin tämän:


    Onko VP yleensä sit tosiaan vitullaan?
    Kannattaisko etsiä kevyttä kiinteää vp:tä?
    Riippuu vähän miten autolla on ajettu. Paljon repiviä lähtöjä ja polkemista, niin todennäköisesti on entinen. Melkeimpä joka toisessa kytkinrempassa joutuu uusimaan myös vauhtiksen. Onhan toi vakio vauhtipyörä aika helvetin painava, mutta saa siitäkin pari kiloa kevennettyä noin kompromissina ja hinta jää silti verrattain edulliseksi vrt mitä vaikkapa noi UUC:n paketit maksaa. Paha mennä sanomaan etukäteen missä kunnossa se vauhtipyörä, että sen näkee vasta ku ottaa laatikon irti. Oliko jotain 22mm laidasta laitaan mitä siinä saa olla klappia. Uudessa on muistaakseni about 12mm

    Leave a comment:


  • Jube
    replied
    Hitto kun ei pääse kokeilemaan itse, mutta jotenkin tuntuu hieman kaukaa haetulta sekin että vika on kytkimessä jos se toimii kaikinpuolin normaalisti, poljin on normaalin tuntoinen, ottaa normaalissa kohtaa, ei "haukkaa", ei luista jne..
    Voin toki olla väärässäkin kun en ole e39 M5:sta omistanut mutta antaisin sinuna asiantuntijan kokeilla ja tunnostella autoasi ennen mitään remonttia :think
    Last edited by Jube; 14-09-2010, 20:46.

    Leave a comment:


  • Wiking
    replied
    Originally posted by Esko View Post
    Itellä just uusittiin tuhat kilometriä sitten uusi kytkin ja vauhtipyörä. Kytkin ottaa kiinni melkein samantien, kun poljin irtoaa lattiasta. Noita vaihtoehtoja kytkimiksi löytyy aika paljolti. Jos ihan vakiokytkimen haluat, niin LUK/Sachs lähtee edullisimmin noin 300€:lla Saksan ebaystä. Kannattaa varautua sitten siihen, että kaksoismassavauhtipyöräkin alkaa olemaan ehtoon puolella. Brittien ebaystä löytyy noita LUK:n kytkin+vauhtipyörä paketteja noin 700-800€ hintaan.

    Haulla löytyy enempi pohdintaa noista eri kytkin ja vauhtipyöräpaketeistä.
    En löytäny kuin tämän:


    Onko VP yleensä sit tosiaan vitullaan?
    Kannattaisko etsiä kevyttä kiinteää vp:tä?

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Itellä just uusittiin tuhat kilometriä sitten uusi kytkin ja vauhtipyörä. Kytkin ottaa kiinni melkein samantien, kun poljin irtoaa lattiasta. Noita vaihtoehtoja kytkimiksi löytyy aika paljolti. Jos ihan vakiokytkimen haluat, niin LUK/Sachs lähtee edullisimmin noin 300€:lla Saksan ebaystä. Kannattaa varautua sitten siihen, että kaksoismassavauhtipyöräkin alkaa olemaan ehtoon puolella. Brittien ebaystä löytyy noita LUK:n kytkin+vauhtipyörä paketteja noin 700-800€ hintaan.

    Haulla löytyy enempi pohdintaa noista eri kytkin ja vauhtipyöräpaketeistä.

    Leave a comment:


  • Wiking
    replied
    Jos, mä nyt tuohon vaihtaisin kytkimen niin minkälaista suosittelisitte?
    Vakio vai parempi?
    Mistä kannattais ostaa?

    Leave a comment:


  • Wiking
    replied
    Originally posted by Jube View Post
    Onko se kytkin normaalin tuontoinen?
    Ottaako epänormaalin alhaalta, eli liikahtaako auto heti kun nostaa kytkinpoljinta millin lattiasta?

    Tuli vain mieleen jos laatikkoa ja mahdollisesti kytkintä on joku käyttänyt irti :think
    Ei, kyllä kytkinpolkimen liikerata tuntuu ihan normaalilta ja ottaa kiinni noin puolivälissä liikettä..

    Leave a comment:


  • Jube
    replied
    Onko se kytkin normaalin tuontoinen?
    Ottaako epänormaalin alhaalta, eli liikahtaako auto heti kun nostaa kytkinpoljinta millin lattiasta?

    Tuli vain mieleen jos laatikkoa ja mahdollisesti kytkintä on joku käyttänyt irti :think

    Leave a comment:


  • gubbe89
    replied
    Kytkimen takkuilun selvittämisen voisi kuvitella olevan helpointa niin, että auton ollessa paikallaan sammuksissa käsijarru alhaalla laittaa vaihteen silmään, painaa kytkimen pohjaan ja starttaa -> nytkähtääkö? Tai jos vielä hienostuneemmin haluaa, niin tekee saman operaation takapää ilmassa ja katsoo pyörähtääkö renkaat. Jos vielä kokeilee jarru pohjassa, niin huomaa, hyytyykö startti.

    Vaihteidenhan nyt ei kuuluisikaan vaihteelle kovin ylisuurella nopeudella kytkeytyäkään päälle ilman helvetillistä sorvaamista, koska ei synkronointikaan kaikkeen pysty. Mutta jos kyse on siitä, että liikkeestä kytkin pohjassa pysähdyttyä paikallaan ei saa vaihdetta päälle rämppäämättä kaikkia läpi, niin jossain mättää ja pahasti, viittaisi siirtäjiin, jos auto ei pyri liikkumaan eteenpäin. Jos vaihde lähtee ongelmitta päältä kytkin pohjassa auton liikkuessa, ei kytkinkään voi jumittaa kovin ankarasti - paitsi jos vaihteen vetää aina silloin pois, kun kummankaan suuntaista vetoa ei ole. Kaksoispoljenta ja välikaasu tai pelkästään kierrosten sovittaminen ilman kytkintä rajaa ainakin siirtäjät pois kehistä, mikäli vaihteet näin menevät nätisti päälle. Tuolloin vika on joko kytkimessä ja/tai synkroissa, kun kumpaakaan ei periaatteessa kierrossovituksella tarvita.

    Kutoselta kakkoselle vaihdettaessa pyörimisnopeuserot ovat todella suuret ja synkronointi joutuu tekemään todella paljon töitä, jotta saa sovitettua nopeudet. Siksi alaspäin kytkin pohjassa vaihdettaessa pykälä pykälältä vaihteet menevät helpommin päälle, koska yhden vaihteen välinen nopeusero on suhteellisen pieni verrattuna 6->2. Etenkin kovemmassa vauhdissa tämä tulee esille. Laatikolle terveellisintä olisikin ajovaihteella pysähtyä kytkin pohjassa, ja vasta paikallaan vaihtaa liikkeellelähtövaihde päälle, koska tällöin synkrot eivät kulu, kun laatikossa ei pyöri mikään. Se nyt ei toki taas liity tietysti mitenkään siihen, jos laatikon toiminta muutenkin takkuilee.

    Kuulostaa jotenkin ristiriitaiselta tuo ikiöljy laatikossa. Uskallan väittää, että yli 200tkm ajettu öljy laatikossa ei enää ole kovinkaan tehokkaasti voitelevaa ja varmasti aiheuttaa jonkin sortin takkuilua. Varsinkin M5:n kaltaisessa tehokkaassa autossa öljyt olisi hyvä vaihtaa 20-50tkm välein, sitä hilua kun kuitenkin aina tulee ja laatikon läpi siirretään isoja voimia. Etenkin, kun näillä todennäköisesti ei ajeta nättiä matka-ajoa, vaan räppäillään vähän pienemmillä hoodeilla tai radalla ja keppi heiluu koko ajan. Toivottavasti öljynvaihdosta löytyi pitempiaikaista apua.
    Last edited by gubbe89; 13-09-2010, 23:37.

    Leave a comment:


  • Wiking
    replied
    Originally posted by zJark View Post
    Cellin kanssa täysin samoilla linjoilla. Lootan puolella vika ei varmastikkaan piile...VIELÄ.
    Kytkin kannattaa kyllä tarkistaa ensin.
    Mutta siinäkin on kääntöpuolensa nimittäin kun sen kerran ottaa auki niin en laittaisi kyllä enää vanhoja paskoja takasi ellei sitten ole ensikäden tietoa että kykä on juuri rempattu eikä mitään näkyvää vauriota ole.
    Silloin voi harkita suorittavansa huolellisen puhdistuksen ja testaa vaan että levy liikkuu vaivatta kytkinakselilla. Kevyt voitelu ja nippuun.
    Tuli ituossa huomattua sellainenkin asia, että jos ei meinaa mennä 6-vaihteelta esim. suoraan kakkoselle, niin välikaasu tosiaan tuntuis auttavan asiaan:think
    ->vikaa kytkimen toiminnassa?

    Leave a comment:


  • Wiking
    replied
    Originally posted by duuk View Post
    Onko kyse tästä autosta? http://www.nettiauto.com/bmw/m5/3344791
    Oireet viittaisivat kyseiseen yksilöön..
    Johan nyt toki, tiedätkö asiasta jotain

    Leave a comment:


  • duuk
    replied
    Onko kyse tästä autosta? http://www.nettiauto.com/bmw/m5/3344791
    Oireet viittaisivat kyseiseen yksilöön..

    Leave a comment:


  • Wiking
    replied
    Originally posted by Dandy View Post
    Kakkosvaihde onkin melkein kaikissa bemareissa "asetettava" silmään eri lailla kuin vaikka japseissa.
    Tämä huomattu parissa edellisessä bemarissa, tiedä sitten onko vika vai ominaisuus... Eli onko niissä jo joku joskus hieman pahoinpidellyt kakkosen syncroa?

    Leave a comment:


  • Dandy
    replied
    Originally posted by Wiking View Post
    Huh, ensivaikutelma öljynvaihdon jälkeen on ainakin positiivinen, kertaakaan ei tökänny vastaan ku vaihtoi vaihdetta eikä myöskään rusahtanu

    Palataan asiaan mikäli ongelmat jatkuu pidemmän testiajelun jälkeen...
    Hyvä jos tuli kuntoon pelkällä öljynvaihdolla. Kyllä laatikko varmasti ääntäisi/vaihteet eivät menisi ollenkaan päälle, jos laatikossa olisi vika.

    Omissa bemareissa ollut useammassa sellaista, ettei välttämättä ole mennyt 1. vaihde tai pakki sisään liikkeelle lähtiessä. Kun käyttää jotain muuta vaihdetta ensin niin toimii normaalisti. En tiedä mistä johtuu ja laatikko toiminut aina muutoin normaalisti. Satunnaisesti vain ilmennyt tuota ongelmaa. Kakkosvaihde onkin melkein kaikissa bemareissa "asetettava" silmään eri lailla kuin vaikka japseissa.

    Leave a comment:


  • mailman
    replied
    Originally posted by Wiking View Post
    Huh, ensivaikutelma öljynvaihdon jälkeen on ainakin positiivinen, kertaakaan ei tökänny vastaan ku vaihtoi vaihdetta eikä myöskään rusahtanu

    Palataan asiaan mikäli ongelmat jatkuu pidemmän testiajelun jälkeen...
    Hieno homma
    Nyt vasta bongasin tän topicin, kun pari viikkoa olin omatoimisella "jäähyllä" täältä

    Leave a comment:


  • Wiking
    replied
    Huh, ensivaikutelma öljynvaihdon jälkeen on ainakin positiivinen, kertaakaan ei tökänny vastaan ku vaihtoi vaihdetta eikä myöskään rusahtanu

    Palataan asiaan mikäli ongelmat jatkuu pidemmän testiajelun jälkeen...

    Leave a comment:

Working...
X