2008 X5 3.0sd DPF poisto, päästöt?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HTK12
    replied
    Originally posted by RRR77 View Post
    Tyhjäkäynnillä vastapaine 3,9mbar, 2000rpm tais olla jtain 20mbar luokkaa ja 3000rpm 45mbar..kai tuo lienee kunnossa vielä.
    Nuo on hyvät lukemat, eli ei mitään ongelmaa.

    Leave a comment:


  • RRR77
    replied
    Tyhjäkäynnillä vastapaine 3,9mbar, 2000rpm tais olla jtain 20mbar luokkaa ja 3000rpm 45mbar..kai tuo lienee kunnossa vielä.

    Leave a comment:


  • paaavosa
    replied
    Dpf

    Mulla Dpf oireili kanssa, tyhjäytin sen ja laitatin ohjelman samalla.Hakiessani auton pajalta jossa tyhjäsivät Dpf:n, niin oli vika koodi viellä päällä,siis ei ollut ohjelmoitu vielä. Kiihdytin siin sit siinä kerran kunnolla kun olin viemässä autoa ohjelmointiin,niin tuli aika mustaa savua ja sit lähti samalla vikakoodi ilmoituskin Dpf:n tukkeutumisesta...Nyt siis ohjelmoitu sekä Dpf tyhjätty.
    Last edited by paaavosa; 08-05-2020, 21:39.

    Leave a comment:


  • ErkkiE
    replied
    Oma kokemus on näistä M57TU2-koneista (joissa siis yhdysrakenteinen katalysaattori+dpf -pönttö heti turbon perässä), että jos on parinkymmenen kilometrin matka suuntaansa, niin sitten juuri ja juuri ehtii poltella tai ainakin polttaa tarpeeksi pitkällle, vaikkei välttämättä ihan ehdikään yhdellä reissulla polttaa loppuun. Jos jää ajot jatkuvasti lyhyemmäksi, niin jossain vaiheessa ennemmin tai myöhemmin menee tuohon (idioottimaiseen) tilaan, jossa vastapaine estää polton käynnistymisen ja edellyttää ajamista koko ajan vikakoodeja nollaillen, kunnes on taas riittävän alhainen vastapaine.

    Itse seurailen säännöllisesti Carlyllä vastapainetta tai (laskennallista) nokea ja/tai matkaa edellisestä onnistuneesta poltosta. Carlyllä onnistuu myös (manuaalisesti) tuo jatkuva nollaaminen.

    Pätkäajoon ilman säännöllistä seuraamisen kykyä/halua miettisin jotain muuta koneistoa kuin näitä DPF:llä.

    E

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by RRR77 View Post
    Joo diagnostiikkaa on kyllä, viimeksi termarirempan jälkeen yritin aktivoida regenerointia, mutta vaikutti siltä että testeri olisi tarvinut pitää kiinni jotta pakkopoltto olisi pysynyt päällä. Erillistä pyynnön aktivointia en löytänyt..en tosin sen kummemmin tutkinutkaan silloin.
    Hankala sanoa käyttämästäsi softasta, mutta ainakin Bemarin vehkeillä regenerointitoive päälle, niin se lähtee kyllä käyntiin, kun edellytykset sille täyttyvät. Jos siellä on jo aktiivinen koodi esim. vastapaineista, niin sitä täytyy lennosta nollailla, kunnes regeneroinnin saa pysymään päällä ilman koodin ilmaantumista.

    Leave a comment:


  • RRR77
    replied
    Joo diagnostiikkaa on kyllä, viimeksi termarirempan jälkeen yritin aktivoida regenerointia, mutta vaikutti siltä että testeri olisi tarvinut pitää kiinni jotta pakkopoltto olisi pysynyt päällä. Erillistä pyynnön aktivointia en löytänyt..en tosin sen kummemmin tutkinutkaan silloin.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by RRR77 View Post
    Sen verran seuraillu lämpöjä että tosiaan se 75c alkaa tolla matkalla olla aika tiukassa riippuen tietenkin pakkasen määrästä. Tämän takia oli tarkoitus hommata pa-lämmitin ens talvelle.

    Jos poltto on 100% niin mitä se käytännössä tarkoittaa ajallisesti ja matkallisesti noin suunnilleen? Pari viime polttoa osunut harmillisesti kotimatkalle, eikä sitä oikein pysty venyttämäänkään ellei poltto ala sattumalta jo kehä kolmosella.
    Ei tuohon mitään valmista reseptiä pysty sanomaan, kun muuttujia on niin paljon. Jos pidempää siivua ei dieselillä tule, niin parempi, jos itellä olisi sen verran diagnostiikkaa käytössä, että kurkkaa satunnaisesti vastapaineet. Jos näyttää selvästi noussuuntaiselta, tarvittaessa aktivoi regenerointipyynnön ja jatkaa vaikka pikkusen pidemmän tasaisen maantiepainotteisen lenkin kotimatkalla.

    Leave a comment:


  • RRR77
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Näissä uudemmissa yhdistelmäpöntöissä vähemmän ongelmia, kuin niissä vanhemmissa erillisissä pöntöissä. Ei toki nämäkään loputtomiin tuollaista pätkäajoa talvella siedä, kun hädin tuskin ehtii lämmetä regeneroinnin vaatimaan 75 C moottorilämpötilaan.
    Sen verran seuraillu lämpöjä että tosiaan se 75c alkaa tolla matkalla olla aika tiukassa riippuen tietenkin pakkasen määrästä. Tämän takia oli tarkoitus hommata pa-lämmitin ens talvelle.

    Jos poltto on 100% niin mitä se käytännössä tarkoittaa ajallisesti ja matkallisesti noin suunnilleen? Pari viime polttoa osunut harmillisesti kotimatkalle, eikä sitä oikein pysty venyttämäänkään ellei poltto ala sattumalta jo kehä kolmosella.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by RRR77 View Post
    Pysyykö nuo oikeasti auki lyhyellä ajollakin? Omassa ei ole ongelmia, 221tkm mittarissa. Duunimatka on 11km suuntaansa, toki ensi talveksi on tarkoitus laittaa pa-käyttöinen mutta silti kylmiä kilsoja tulee suht paljon vuosittaisesta ajomäärästä. Vaimon autossa sama juttu.

    Samaa ajatusta ollut siis kun ketjun aloittajallakin, siksi kyselen.
    Näissä uudemmissa yhdistelmäpöntöissä vähemmän ongelmia, kuin niissä vanhemmissa erillisissä pöntöissä. Ei toki nämäkään loputtomiin tuollaista pätkäajoa talvella siedä, kun hädin tuskin ehtii lämmetä regeneroinnin vaatimaan 75 C moottorilämpötilaan.

    Leave a comment:


  • RRR77
    replied
    Pysyykö nuo oikeasti auki lyhyellä ajollakin? Omassa ei ole ongelmia, 221tkm mittarissa. Duunimatka on 11km suuntaansa, toki ensi talveksi on tarkoitus laittaa pa-käyttöinen mutta silti kylmiä kilsoja tulee suht paljon vuosittaisesta ajomäärästä. Vaimon autossa sama juttu.

    Samaa ajatusta ollut siis kun ketjun aloittajallakin, siksi kyselen.

    Leave a comment:


  • isolohko
    replied
    Originally posted by Rivikuus View Post
    Osaako joku sanoa meneeköhän tuo miten päästöistä läpi jos DPF-suodattimen ottaa pois? Hieman houkuttelisi niin ei tarvitsisi sen kanssa enää temppuilla, kun tukossa tuntuu olevan.
    Kuinkahan paljon murhetta on ollut ja mitä lienee tehty murheiden poistamiseksi ajatellen dpf pitämistä toiminnassa. Nuo lämmöt tuolla jo mainittiin, kun kaikki muutkin polton edellytykset on olemassa ja auto muutenkin kunnossa, ei pitäisi olla tarvetta poistoon. Ja on katsottu kunnon laitteella sen dpf kunto pakkoaukipolttoineen.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Rivikuus View Post
    Aika paljon lyhyttä ajoa tulee ajeltua, niin sen takia se tuon tukkoon taitaa vetää.
    Oletko nyt tarkistanut perusasiat, eli esim. moottorin käyntilämpötilan?

    Leave a comment:


  • Hcet
    replied
    Tässä pitää tietää miten dieseleitten päästöt mitataan katsastuksessa.
    Siellä mitataan vain savutusarvo mikä on yhtä tyhjää kanssa. Tuollaisen 80-luvun jakajapumppudieselinkin saa menemään uusimpiin savutusarvoihin. Tuoreista mitataan vain obd eli vielä vähemmän.

    Oikeassa päästötestissä käryäisi varmasti tai jos trafi keksii miten valvotaan onko softaan koskettu.

    Uskaltaa ottaa siis pois, mutta kyllä sen saa toimimaan ilman murheitakin. Ihan ajatus siinä on ollut takana kun tehtaalla ovat sen laittaneet.

    Leave a comment:


  • Rivikuus
    replied
    Originally posted by dynss View Post
    Jos en nyt ihan paskaa puhu niin ei vaikuta mitenkään. Itsellä Euro3 dieselissä suoraputki ja heittämällä jopa kylmällä koneella läpi. Näistähän kun mitataan vain savutusarvo.
    Mutta eikös 08 ole Euro4? Vai päteekö niiden kohdalla myös sama?

    Leave a comment:


  • Rivikuus
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Jos ohjelmalla ei ole kutiteltu mahdottomia tehoja ja regeneroinnin edellytykset (yleisimpänä moottorin lämmöt) täyttyy, niin ei tuon yhdistelmäpöntön kanssa yleensä ole isompia ongelmia. Kilsojen mukaan voi toki herjata vaihtotarvetta, mutta sen saa piuhan päässä nollattua.
    Aika paljon lyhyttä ajoa tulee ajeltua, niin sen takia se tuon tukkoon taitaa vetää.

    Leave a comment:

Working...
X