Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW X5 E70 Kaasuläppä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TseiPii
    BTCF Member
    • Apr 2012
    • 188
    • Keskellä Suomea

    BMW X5 E70 Kaasuläppä

    Ei nyt löytynyt äkkiseltään threadia kyseisestä aiheesta joten kirjotellaan nyt jos jotakuta auttas joskus.


    Eli autona on E70 x5 3.0d malli, vm 4/09. Vikakoodia rupes heittämään kaasuläpästä (koodia ei nyt muista). Auton sammuttaminenhan oli aikalailla sellanen että olis mäntiä vastaan vasaralla lyönyt, eli aikalailla rysähtäen sammahti. Sitte rupeski jossain vaihees heittämään DPF-vikakoodia 480A partikelfiltersystem.


    Ite en nyt äkkiseltään löytäny ohjeita/vinkkejä miten tai kuinka homma kannattaa tehä. Eli moottorin päällysuoja veks, etummainen poikkituki pois (4kpl pultteja 13mm hylsyllä). Ahtoputki irrottaa kaasuläpästä ja siirtää sivuun, sähköjohto irti. Kaasuläpästähän saa 2 pulttia irti ihan perus räikkä + tx30 hylsy mutta 1 pultti oli ainakin itellä niin että sinne ei hylsy sopinu mitenkään päin. Tässä tilanteessa ainakin omalla kohdalla pelasti pro master T-avain tx30. Aikaa meni loppuviimein about 30 min.


    Sitten laitoon rouvan kuskiksi ja lähettiin ajelemaan noin 40km lenkki. Ite olin läppäri sylis inpan kans ja nollailin vikakoodia sitä mukaan kun ilmestyi. Itellä oli jo auto puoli lämpönen ennenku lähettiin ajamaan ja noin 20km ajon jälkeen risteykses oli aikamoinen käry kabiinis, ei tappava mutta huomas että jotain tapahtuu konehuonees. Jonkin verran tulee "ns normaalisti" käryjä kabiiniin (vuotavaa liitosta ettitään) mutta nyt oli kohtalaisen paljo kovempi käry kabiinis. Tuon 40 km lenkin jälkeen ei enää ylimääräisiä käryjä tullut kabiiniin ja vikakoodiakaan ei enää ilmestyny.


    Vinkkinä sellanen että jos ei meinaa lämmöt nousta niin sammuttaa lämmityslaitteen. En suosittele kovalla pakkasella tai oikeen kosteella kelillä...


    Vikakoodia tulee vielä parista hehkusta että ne ei ilmeisesti vaikuttanu asiaan mutta tosiaan tuota dpf-koodia ei oo enää tullut. Nythän auto sammuu tosi nätisti.


    Kaasuläpän tilasin motointegrator (pierburg) ja hintaa oli lähetyskuluineen 176e



    Kaasuläpän ja egr-venttiilin välinen tiiviste kannattaa sitte tilata etukäteen, tuskin löytyy monesta paikkaa hyllystä
    Last edited by TseiPii; 21-11-2020, 20:31.
    E30 318i -85

    E30 320i -87 ex
    E36 316i -91 ex
    E36 325i -94 ex
    E46 325i -03 ex
    E46 316i -02 ex
    E61 525i -06 ex
    E46 320d -03

    E70 3.0d - 09


    E39 M5 pyhänä
Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎