Announcement

Collapse
No announcement yet.

X25 tutisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • henkka86
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Tarkasta vielä taka kartaanin laippalähdön boorit jakoaskin ulostulosta. Jos yhtään ruskehtavaa pintaruostetta alueella niin merkki alkavasta boorien kuluneisuudesta ja välyksestä siinä saumassa.
    Tuossa meidän perheen x3:ssa ilmeni sama vika. Isolla vaihteella ajettaessa ja etenkin ylämäkeen auto tutisee jatkuvasti. Vika löytyi tuosta jakolaatikon päässä olevasta 3 haaraisesta boorilaipasta, joka on väljä. Uusi osa tilattu vaihteistokaupasta. Tuohon settiin kuuluu shimmilevysarja, sokka ja o-rengas. Samalla vaihetaan vielä jakolaatikon öljyt kahteen kertaan sekä nollataan adaptaatiot. Toivottavasti tulee tällä kuntoon.
    Last edited by henkka86; 17-11-2021, 18:24.

    Leave a comment:


  • Pantse
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Itse en asiakkaan auton tutinoita suostu tutkimaan yhtään jos ei ole toisella rengassarjalla kokeiltu ensin
    Ääni tälle.

    Leave a comment:


  • jaki
    replied
    Jatketaan...edelleen harjoituksia.
    Nyt vaihdettu jakolaatikon takalaippa, siinä oli ihan hiukkasen väljää, ja tuolla oli minimaalinen vaikutus parempaan. Perustutina edelleen läsnä.
    Ja, toistetaan, tutina loppuu veitsellä leikaten, kun nykäisee vauhdissa N:lle. Eli jäljelle jää (muistaen, että etukardaanin irrotus ei vaikuttanut mitään), laatikon takaosa, jakolaatikon laakerit, kardaani.
    En ole kuullut ikinä, että perä tutisisi, ja olisi 100% äänetön muuten.
    Pyöränlaakeri se tuskin voi olla, kun kaartaminen ei muuta yhtään tutinan laatua.
    Voiko kardaani oireilla noin, että heti kun on lämmennyt vähän alkaa tutina. Kylmänä ei tutise yhtään.

    Leave a comment:


  • jaki
    replied
    Originally posted by Munanjatke View Post
    Voimansiirto nykii


    Onko milloin viimeksi vaihdettu jakolaatikon öljyt ja tehty tarvittava nollaus, sekä jakolaatikon servomoottorin ratas voisi olla hyvä vaihtaa ja nollata arvot, öljyt maksaa noin 35€/L ja ratas 20€. kaikkinensa parintunnin homma, ja olisi pari vaihtoehtoa vähemmän..


    En huomannut kommenteista että näitä olisi tehty
    Joo, öljyt vaihdettu ja adaptoitu, useammankin kerran. Jakolaatikko on nyt kuitenkin kunnossa. Tuo nykiminen on niin satunnaista ja ylipäätään, tässä se tutina on se ensisijainen kohde.
    Jakolaatikossa voi olla kardaanin pään laakerit löysät, muta katsotaan nyt.
    Raportoin, kun on lisää osia vaihdettu

    Leave a comment:


  • Munanjatke
    replied
    Originally posted by jaki View Post
    Pitää miettiä.
    Jos käännän autoa jyrkästi hiljaisella nopeudela soralla, voimansiirto nykii selvästi. Asvaltilla ei huomaa mitään.
    Suoraan kiihdytettäessä ei nyi yhtään.
    Tuo kuitenkin viittaisi alkavaan kulumaan jakolaatikossa, siksi mietin, jos sen vaihtaisi kuitenkin. Samalla sulkisi tuon jakolaatikon pääkardaanin laakeriepäillyn pois.
    Googlella muissa laatikoissa on se ulostulostumppi löystynyt pooreiltaan, mutta ne oli löysiä jo paikallaan. Minulla se on todella tiukka, siis, kun yritti heiluttaa. Voiko tuollainen lämmetessään löystyä, voi kai

    Voimansiirto nykii :think


    Onko milloin viimeksi vaihdettu jakolaatikon öljyt ja tehty tarvittava nollaus, sekä jakolaatikon servomoottorin ratas voisi olla hyvä vaihtaa ja nollata arvot, öljyt maksaa noin 35€/L ja ratas 20€. kaikkinensa parintunnin homma, ja olisi pari vaihtoehtoa vähemmän..


    En huomannut kommenteista että näitä olisi tehty

    Leave a comment:


  • jaki
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Tuota velipojan tärinää kun Laakkosella selvittelivät, niin laittoivat tärinäantureita pitkin auton pohjaa/voimansiirtoa ja ajelivat nosturilla. Kardaanin värinä selvisi lopulta laittamalla lisäpainoja kylkeen kiinni, niin värinän taajuus muuttui tms.

    Että jos ei muu auta niin tuommoinen syvällisempi diaknoosi onnistui ainakin Lahden Laakkosella. Ei toki halpaa hommaa.
    Pitää miettiä.
    Jos käännän autoa jyrkästi hiljaisella nopeudela soralla, voimansiirto nykii selvästi. Asvaltilla ei huomaa mitään.
    Suoraan kiihdytettäessä ei nyi yhtään.
    Tuo kuitenkin viittaisi alkavaan kulumaan jakolaatikossa, siksi mietin, jos sen vaihtaisi kuitenkin. Samalla sulkisi tuon jakolaatikon pääkardaanin laakeriepäillyn pois.
    Googlella muissa laatikoissa on se ulostulostumppi löystynyt pooreiltaan, mutta ne oli löysiä jo paikallaan. Minulla se on todella tiukka, siis, kun yritti heiluttaa. Voiko tuollainen lämmetessään löystyä, voi kai
    Last edited by jaki; 18-10-2021, 09:19.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Tuota velipojan tärinää kun Laakkosella selvittelivät, niin laittoivat tärinäantureita pitkin auton pohjaa/voimansiirtoa ja ajelivat nosturilla. Kardaanin värinä selvisi lopulta laittamalla lisäpainoja kylkeen kiinni, niin värinän taajuus muuttui tms.

    Että jos ei muu auta niin tuommoinen syvällisempi diaknoosi onnistui ainakin Lahden Laakkosella. Ei toki halpaa hommaa.

    Leave a comment:


  • jaki
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Tarkasta vielä taka kartaanin laippalähdön boorit jakoaskin ulostulosta. Jos yhtään ruskehtavaa pintaruostetta alueella niin merkki alkavasta boorien kuluneisuudesta ja välyksestä siinä saumassa.
    Vaan, kun tuossa ei tuntunut yhtään löysää, mutta
    Entäs, jos tuo vaatii, että pitää ensin lämmetä ajossa = paikallaan tiukka:think

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by jaki View Post
    Siinä on vakionopeusnivel, yhdellä mutterilla kiinni.
    Tutina ei siis tule heti vaan pienen hetken päästä = joku lämpenee ja sitten tutistaan.

    Saksasta saisi peruskorjatun atc 450:n tonnilla. Ilmoituksen mukaan kaikki sisuskalut uusittu. Oma epäillys siis jakolaatikon takakardaanin laakereista.
    On tämä nyt vaikeaa
    Tarkasta vielä taka kartaanin laippalähdön boorit jakoaskin ulostulosta. Jos yhtään ruskehtavaa pintaruostetta alueella niin merkki alkavasta boorien kuluneisuudesta ja välyksestä siinä saumassa.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Onpa kyllä varsin erikoinen vika.

    Yks mitä voisit kokeilumielessä tehdä niin laita kardaanin keskikiinnityksen alle vaikka 10mm prikkoja ja pitemmät pultit, ja käy ajamassa.

    Jos kardaanissa on linjaus pielessä, se voi tutista ihmeellisellä tavalla. Tuolla kikalla jos saa aikaan jonkun muutoksen, asiaa voisi epäillä enemmänkin.

    Kiihdytystutinat on omalla kohdalla ollu oikeestaan aina vetarin sisäniveliä (tripoidinivel) joskus olleet niinkin pahoja että ainoastaan tilanteessa missä ei ole vetoa eikä moottorijarrua päällä, on ollut tutisematta.


    Mulla oli kerran e91 n47 automaatti, joka tutisi niin paljon täyskaasukiihdytyksessä että koko auto heilui.

    Siihen tuli vaihdettua koneesta taaksepäin kaikki liikkuvat osat laatikkoa myöten. Ei vaikutusta

    Vaihdoin suuttimet, ei auttanut.

    Jäljelle jäi enää kone, ja sitä en alkanut avaamaan. Epäilykseni oli, että jako pielessä jonka takia syntyy tutina, joka alkaa kertaantumaan rakenteita pitkin kasvaen koko ajan.

    Kyseinen tapaus oli kyllä aivan uskomaton.

    Leave a comment:


  • jaki
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Onko taka kardaani takapäästä kumilimppu + 3 haara boorilaippa mallinen?
    Siinä on vakionopeusnivel, yhdellä mutterilla kiinni.
    Tutina ei siis tule heti vaan pienen hetken päästä = joku lämpenee ja sitten tutistaan.

    Saksasta saisi peruskorjatun atc 450:n tonnilla. Ilmoituksen mukaan kaikki sisuskalut uusittu. Oma epäillys siis jakolaatikon takakardaanin laakereista.
    On tämä nyt vaikeaa

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Onko taka kardaani takapäästä kumilimppu + 3 haara boorilaippa mallinen?

    Leave a comment:


  • jaki
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Vaikuttiko vaihde mitenkään?
    Edelleen, ei.
    Tuo on pakko olla joko kardaani (joka on siis jo vaihdettu) tai sitten jakolaatikko.
    Kardaanihan oli käytetty, voihan olla, että se ei ole tasapainossa, vaikka tutina pieneni, kun vaihdoin tuon tilalle (edellisessä oli löysää).
    Jakolaatikoissa (ATC 450) ei kuulemma ole ollut vikoja, ei ainakaan tällaisia.
    Ja, edelleen: eetukardaani irti ja ei mitään muutosta.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Vaikuttiko vaihde mitenkään?

    Leave a comment:


  • jaki
    replied
    Originally posted by melperri View Post
    Pakkohan tutinan sitten on tulla jostain kohtaa voimansiirrosta.
    Niinpä

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎