Announcement

Collapse
No announcement yet.

BTCF Ratapäivä Ahveniston moottoriradalla 9.9.2017

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BTCF Hallitus
    BTCF Ry
    • Aug 2004
    • 300

    BTCF Ratapäivä Ahveniston moottoriradalla 9.9.2017

    Hei kaikki!

    Ratakauden 2017 täysimittaisten moottoriratojen ratapäivä olisi Ahveniston moottoriradalla lauantaina 9.9.2017 Rata on varattu meille ajamiseen klo 10.00-18.00. (Viimeisellä tunnilla saa ajaa myös muilla merkeillä, kunhan BTCF-jäsen).

    Jos sinulla on BMW, Alpina tai Mini (BMW) ja olet maksanut jäsenyyden, olet tervetullut ajamaan ratapäiville, katsomaan voi tulla katsomaan kuka tahansa ja millä tahansa.

    MELURAJA 95db!

    TAPAHTUMA FACEBOOKISSA



    Yhteystiedot: Puh. 0400 817 002 | [email protected]
    Osoite: Poltinahontie 47 | 13100 Hämeenlinna|

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------

    Ajopäivä alkaa ilmoittautumisella ja katsastuksella, jonka jälkeen seuraa kaikille pakollinen kuljettajakokous.

    Alueelle saa tulla veloituksetta vaikka valokuvaamaan, morjestamaan kavereita, istumaan kyytiin sekä talkoohommiakin on tarjolla (lippumies, katsastus, ilmoittautuminen jne.). Ajamiseen vaaditaan BTCF Ry jäsenyys! Mikäli olet halukas ajamaan radalla etkä ole jäsen, muista liittyä ajoissa. Paikanpäällä jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista!

    Jos olet tulossa radalle ajamaan:
    - Sinun pitää olla BTCF Ry:n jäsen (pl. rataan tutustuminen / maisema-ajo)
    - Jokaisella autossa olijalla tulee olla KYPÄRÄ päässä (pl. rataan tutustuminen / maisema-ajo)
    - Autossa maksimissaan 2 henkilöä etupenkeillä turvavöissä, ikkunat suljettuna kyydissä olevien kohdalta.
    - Ajovalot autossa päällä radalla ollessa, kilpa-autoissa joissa valoja ei ole, sallitaan poikkeus.
    - Auton tulee olla teknisesti kunnossa ja ajoneuvovakuutuksen voimassa!
    - Vakuutuksen voimassaolo tulee todistaa pyydettäessä. (Tällä viitataan eritoten kilpa-autoihin ja siirtokilpisiin.)

    - Siirtotarrojen vakuutus ei välttämättä ole voimassa radalla, tarkista omasi!
    - Ratahenkilökunnalla on oikeus evätä pääsy radalle jos vakuutuksissa epäselvyyksiä.

    - BTCF Ry ei ota vastuuta alueella ajosta. Ajaminen omalla vastuulla!

    RATAPÄIVIEN JÄRJESTÄMINEN

    Jokaiseen ajopäivään tarvitsemme myös lippumiehiä, joten jos haluat auttaa järjestämisessä, tule rohkeasti ilmoittautumaan järjestäjille, neuvomme ja opastamme lippumiehen toimenkuvan. Kaikki tehtävät ovat helppoja ja hetkenkin apu on aina paikallaan.
    Lippumiehenä/-naisena saat aitiopaikan radan tapahtumiin ja oivan tilaisuuden ottaa parhaat valokuvat.

    HUOM! OBS! TEKNISIÄ NEUVOJA!
    - Tarkista öljyt. Moottorilämpöjen noustessa uudetkin koneet sattavat kuluttaa öljyä. Tarkista myös mahdolliset öljyvuodot.
    - Täytä tankki, radalla kuluu polttoainetta, näin estät bensapumppua haukkaamasta ilmaa.
    - Rengaspaineilla on suuri merkitys ajo-ominaisuuksiin ja renkaiden kulumiseen.
    - Autojen renkaiden ilmanpaineita on syytä NOSTAA noin 0,5 bar tai käyttää valmistajan suosittelemaa maksimikuorman arvoja. Alipaine voi olla rata-ajossa vaarallista!
    - Jarrupalat ja nesteet on syytä tarkistaa etukäteen. Vanhat jarrunesteet keittävät jo parin kierroksen jälkeen, mikä johtaa jarrujen heikkenemiseen ja jopa häviämiseen.
    - Jarruletkujen ja -putkien kunto tulee tarkistaa. Ennen radalle menoa, polje jarruja kovaa jo varikolla ollessasi, jos jarruputki/-letku on hajotakseen niin mielummin parkissa, kuin mutkaa lähestyessä.
    - Paremmat jarrunesteet ja jarrupalat ovat suositeltavia.
    - Vanhemmissa autoissa jäähdytysjärjestelmän puhtaudesta tulisi huolehtia, ylikuumenemisen estämiseksi.
    - Tyhjennä matkustamo kaikesta ylimääräisestä. Varmista mm. subwooferin kiinnitys tukevaksi, jos omistat sellaisen!

    Teknisiä neuvoja kannattaa aina kysellä paikalla olevilta kanssaharrastajilta!
    Jos autoosi tulee vikaa niin melko varmasti varikolta löytyy joku joka osaa asiassa auttaa.
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------

    Esiintulleita kysymyksiä ja niiden vastaukset:¨

    Q: Miten pääsen ajamaan radalle, mitä minun täytyy tehdä?
    A: Saavuttuasi paikalle, käy täyttämässä vastuunvapautuslappu järjestäjän määrittämässä paikassa ja sen jälkeen voit kysyä auton katsastusta. Katsastuksessa tarkastetaan akun kiinnitys, auton yleiskunto ja se ettei autossa ole mitään irtoesineitä, jotka voisivat vaarantaa autossa olijat. Jollain radoilla myös auton pakoäänet mitataan katsastuksen yhteydessä, jottei radan määräämät desibelit ylity.

    Q: Kumpaan ajoryhmään kuulun?
    A: Lähtökohtaisesti aloittelevat kuljettajat ja ei-motorsport autot kuuluvat hitaaseen ryhmään. Kokeneemmat kuljettajat (ajoneuvosta riippumatta) sekä kilpurit ja motorsport autot kuuluvat nopeaan. Joskus voi olla hankala määrittää sinulle sopivaa, silloin käy kokeilemassa nopeassa ryhmässä ja mikäli olet tientukkeena niin siirry hitaaseen. Järjestäjällä on oikeus siirtää kuljettajia paremmin sopiviin ryhmiin päivän aikana!

    Q: Saako tulla eri merkkisellä autolla?
    A: Paikalle saa tulla kaiken merkkisillä, mutta ajamaan pääsee koko päivän vain BMW, Mini (uusi mini) ja ALPINA autoilla. Muun merkkisille on varattu ajovuoro päivän lopuksi.

    Q: Mitä maksaa?
    A: Radalla ajaminen on BTCF Ry jäsenille ilmaista.

    Q: Saako avoautolla mennä radalle?
    A: Avolla pääsee radalle, kunhan ajetaan katto ylhäällä ja ikkunat suljettuina.

    Q: Mulla on inssi ensi kuussa, pääsenkö silti ajamaan kun ratahan on suljettu alue?
    A: Valitettavasti et, radalle menijällä pitää olla B-kortti suoritettuna ja ajo-oikeus voimassa.

    Q: Mitä jos tulen myöhemmin paikalle, saako auton vielä katsastettua, pääsenkö ajamaan?
    A: Kyllä, katsastus toimii kokoajan - katsastuksen ja ilmoittautumisen jälkeen pääset radalle. Kuljettajakokouksen sisältö annetaan sinulle luettavaksi ja hyväksyttäväksi.

    Q: Tulen myöhemmin paikalle ensikertalaisena, mistä saan tietoa radalla ajamisesta?
    A: Kysy rohkeasti paikalla olevilta järjestäjiltä (tunnistaa BTCF-turvaliiveistä) tai ilmoittautumisesta.

    Q: Maksoin jäsenmaksun äskettäin enkä ole vielä saanut jäsenkorttia, pääsenkö ajamaan?
    A: Kyllä, ota kuitti jäsenmaksusta mukaan.

    Q: Saako radalla ajaa moottoripyörällä?
    A: Ei saa, BTCF Ry ratapäivät on tarkoitettu ainoastaan autoille.

    Q: Saako polttaa kumia tai driftata?
    A: Lähtökohtaisesti radoilla ei saa kumpaakaan tehdä, kerromme radan tapahtumaketjussa mikäli driftaus tai kuminpoltto on sallittua.

    Q: Kehtaanko tulla omalla E30/E36/E34/E39/E60/E65/Exx/Fxx-pommilla ajamaan?
    A: Kyllä kehtaa. Ratapäivät ei ole tarkoitettu kilvanajoa tai paremmuuden mittailua varten, vaan ajoharjoittelua oman ajotaidon ja auton tuntemuksen kehittämiseksi. Myös hauskanpito on sallittua.

    Q: Saako talkoohommista mitään porkkanaa?
    A: Ratavastaavan harkinnalla kerho voi tarjota ruokailun ratapäivän yhteydessä.

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------

    AIKATAULU (viitteellinen, saattaa muuttua paikanpäällä)

    10.00 Ilmoittautuminen ja katsastus alkaa

    10.10 -10.45 Rataan tutustuminen (Rajoitettu nopeus 80km/h)

    10.50 Kuljettajakokous

    n.11.00 - 11.30 Nopea ryhmä

    11.30 - 12.00 Hidas ryhmä

    12.00 - 12.30 Nopea ryhmä

    12.30 - 13.00 Hidas ryhmä

    13.00 - 13.30 Nopea ryhmä

    13.30 - 14.00 Hidas ryhmä

    14.00 - 14.30 Nopea ryhmä

    14.30 - 15.00 Hidas ryhmä

    15.00 - 15.30 Nopea ryhmä

    15.30 - 16.00 Hidas ryhmä

    16.00 - 16.30 Nopea ryhmä

    16.30 - 17.00 Hidas ryhmä

    17.00 - 17.50 Ei ryhmäjakoa (Ellei tilanne vaadi), kaikki merkit sallittu radalla (kunhan BTCF Ry-jäsen)

    17.50 - 18.00 Loppusiivous

    18.00 Rata suljetaan

    Esimerkki ryhmäjaosta:
    Nopea ryhmä = yli 350hp siviiliautot / kilpa-autot / kokeneet rata-ajajat
    Hidas ryhmä = alle 150hp siviiliautot / kokemattomat rata-ajajat / varovaisemmin rataa kiertävät.
    Muut näiden genrejen ulkopuolella sitten pelisilmällä oikeaan ryhmään. Kuten näin:
    200-250hp auto + kokenut rata-ajaja = mielummin nopea ryhmä
    300-350hp auto + kokematon rata-ajaja = mielummin hidas ryhmä
    Jos et ole varma tehokkaalla autolla kumpaan kuulut niin aloita nopeassa ryhmässä ja jos huomaat että sinua usein ohitetaan niin siirry hitaaseen seuraavalla ajovuorolla.
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------
    Ajovuorot hidas/nopea ovat ehdottomat, ja järjestäjällä on oikeus siirtää kuljettajia paremmin sopiviin ryhmiin päivän aikana!
    - Nopeassa ryhmässä aina Drifting kielletty.
    - Tarpeen mukaan toinen kuljettajakokous järjestetään iltapäivällä.
    - Edetään tilanteen mukaan vuorojen suhteen.

    Kysymyksiä saa ja pitää esittää - kirjoita mietteesi alle niin vastaillaan.
    Mukavia ajoharjoitteluja kaikille! Nähdään radalla!


    MELURAJA 95db!
Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎