Hyvin palvelleen E38 730d:n laatikko eka kertaa temppuilee, autolla rullattu melkein 400 tkm.
En tiedä mistä lahtisi asiaa purkamaan, toivottavasti löytyy täältä apuja.
Tilanne:
- eilen aamulla kylmänä käyntiin ja liikkeelle aivan normaalisti, 20km ajon jälkeen valoista liikkeelle laatikko luistaa, kierrosten noustessa nykäisy ja fail safe päälle. Sammutus ja uusi lähtö, sama tulos.
- fail safe päällä kotiin reilu 100km, ei ongelmia
- vikakoodien luku INPAlla:
49 symptom gear check
59 stalling speed
52 gear check 2
- akun kenkä irti hetkeksi, ja tänään aamulla uusi lenkki n.10km, yksi kevyt nykäisy koko matkalla mutta ei varsinaista luistoa, eikä mennyt fail safe tilaan
- uudestaan lukemaan vikakoodit, mutta nyt INPAlla ei päässyt kiinni mihinkään. Carsoftilla yritys, laatikosta (EGS) löytyi vielä
49 shift gear stepper
59 stall speed monitoring
52 speed monitoring
(eli lienee täysin samat kuin INPAlla edellä)
- vikojen nollaus
- uusi lenkki iltapäivällä, eka 10km ei mitään oiretta, sitten valoista taas luisto mutta ei vikatilaan, seuraavat 5km kotiin ei mitään ongelmaa
- yritys lukea vikakoodit myös moottorista (DDE), ei onnistunut INPAlla eikä Carsoftilla
- Carsoftilla löytyi enää
130 cable tacho A (speedometer) or IKE missing (tämä koodi siis ZKE:ltä)
INPAlla on lukemiset onnistunut aikaisemmin hyvin.
Voiko ongelma päästä DDE:n viitata johonkin vikaan itse moduulissa?
Aikaisemmin, viimeisen kahden kuukauden aikana, on ollut pari lievää oiretta:
- jokunen kerta kylmänä pysähtyessä valoihin on kevyesti puskenut ennen pysähtymistä
- normaali kiihdytyksessä kevyt tutina, kevyt tai reipas kiihdytys niin ei mitään
Mitään vikakoodeja ei tullut, ajattelin että kardaanin limppu ehkä menossa.
Toinen juttu oli suuttimien korjausarvoissa; ykkössuutin oli +4, eli lienee vähän liikaa, suuttimen vaihto oli jo suunnitelmissa.
Vaikka laatikko oireilee, voiko vika olla jossain sähkö- tai moottoripuolella ?
Voiko esim. tuo "speedometer" olla aiheuttaja vai onko se oire ?
Googlettamalla tuli vastaan mm. juttuja laatikon nopeusanturista.
Öljyn määrää laatikossa ei ole vielä tarkistettu, pitää tehdä huomenna.
kiitokset etukäteen kaikista vinkeistä.
En tiedä mistä lahtisi asiaa purkamaan, toivottavasti löytyy täältä apuja.
Tilanne:
- eilen aamulla kylmänä käyntiin ja liikkeelle aivan normaalisti, 20km ajon jälkeen valoista liikkeelle laatikko luistaa, kierrosten noustessa nykäisy ja fail safe päälle. Sammutus ja uusi lähtö, sama tulos.
- fail safe päällä kotiin reilu 100km, ei ongelmia
- vikakoodien luku INPAlla:
49 symptom gear check
59 stalling speed
52 gear check 2
- akun kenkä irti hetkeksi, ja tänään aamulla uusi lenkki n.10km, yksi kevyt nykäisy koko matkalla mutta ei varsinaista luistoa, eikä mennyt fail safe tilaan
- uudestaan lukemaan vikakoodit, mutta nyt INPAlla ei päässyt kiinni mihinkään. Carsoftilla yritys, laatikosta (EGS) löytyi vielä
49 shift gear stepper
59 stall speed monitoring
52 speed monitoring
(eli lienee täysin samat kuin INPAlla edellä)
- vikojen nollaus
- uusi lenkki iltapäivällä, eka 10km ei mitään oiretta, sitten valoista taas luisto mutta ei vikatilaan, seuraavat 5km kotiin ei mitään ongelmaa
- yritys lukea vikakoodit myös moottorista (DDE), ei onnistunut INPAlla eikä Carsoftilla
- Carsoftilla löytyi enää
130 cable tacho A (speedometer) or IKE missing (tämä koodi siis ZKE:ltä)
INPAlla on lukemiset onnistunut aikaisemmin hyvin.
Voiko ongelma päästä DDE:n viitata johonkin vikaan itse moduulissa?
Aikaisemmin, viimeisen kahden kuukauden aikana, on ollut pari lievää oiretta:
- jokunen kerta kylmänä pysähtyessä valoihin on kevyesti puskenut ennen pysähtymistä
- normaali kiihdytyksessä kevyt tutina, kevyt tai reipas kiihdytys niin ei mitään
Mitään vikakoodeja ei tullut, ajattelin että kardaanin limppu ehkä menossa.
Toinen juttu oli suuttimien korjausarvoissa; ykkössuutin oli +4, eli lienee vähän liikaa, suuttimen vaihto oli jo suunnitelmissa.
Vaikka laatikko oireilee, voiko vika olla jossain sähkö- tai moottoripuolella ?
Voiko esim. tuo "speedometer" olla aiheuttaja vai onko se oire ?
Googlettamalla tuli vastaan mm. juttuja laatikon nopeusanturista.
Öljyn määrää laatikossa ei ole vielä tarkistettu, pitää tehdä huomenna.
kiitokset etukäteen kaikista vinkeistä.