Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57 diesel ( E61 530d ) huono tyhjäkäynti, INPA jne. // VIKA SELVISI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4cyl turbo
    Bimmer Rookie
    • Jun 2020
    • 112
    • Vantaa

    M57 diesel ( E61 530d ) huono tyhjäkäynti, INPA jne. // VIKA SELVISI

    Oireet :
    - E61 530d on poikkeavaa savutusta tyhjäkäynnillä. Ei mitään ihan älytöntä, mutta siis sellaista, että näkee pakoputkesta tulee muutakin kuin väritöntä savua.
    - Käynti muutenkin tuntuu tyhjäkäynnillä vähän sellaiselta putputtavalta ( ei käy kaikilla )
    - Normiajossa toimii nyt (lambda-anturin vaihdon jälkeen) hyvin, esimerkiksi 1500 rpm -> 2500 rpm käy kauniisti, ja kulkee railakkaasti yläpäässä, auto suorastaan haluaa moottoritielle, ratti kääntyy sinne kuin huomaamatta, eikä savuta.
    - vikakoodina 4b10 - engine-roughness regulator ? ( ja jotain epäolennaisia, "aina" olleita )


    Katsoin INPA -softalla “selective mass adjustment” -arvoja, kuten tällä youtubesta löytämälläni videolla https://www.youtube.com/watch?v=LSxsBW6a8wU

    ja havainnot tyhjäkäynnillä

    Cylinder 1 : Lukema pyörii jossain jossain +5.05 ... +5.09
    Cylinder 2 : Lukema pyörii jossain jossain +4.1 luokkaa
    Cylinder 3 : Lukema pyörii jossain jossain -2.5 luokkaa
    ​Cylinder 4 : Lukema pyörii jossain jossain -2.85 luokkaa
    ​Cylinder 5 : Lukema pyörii jossain jossain -1.35 luokkaa
    ​Cylinder 6 : Lukema pyörii jossain jossain -1.55 luokkaa


    ja havainnot 1500 rpm

    Cylinder 1 : Lukema pyörii jossain jossain +4.5
    Cylinder 2 : Lukema pyörii jossain jossain +1.7 luokkaa
    Cylinder 3 : Lukema pyörii jossain jossain -1.79 luokkaa
    ​Cylinder 4 : Lukema pyörii jossain jossain -2.31 luokkaa
    ​Cylinder 5 : Lukema pyörii jossain jossain -1.11 luokkaa
    ​Cylinder 6 : Lukema pyörii jossain jossain -1.03 luokkaa

    ja havainnot 2000 rpm

    Cylinder 1 : Lukema pyörii jossain jossain +3.81
    Cylinder 2 : Lukema pyörii jossain jossain +0.86 luokkaa
    Cylinder 3 : Lukema pyörii jossain jossain -1.24 luokkaa
    ​Cylinder 4 : Lukema pyörii jossain jossain -1.97 luokkaa
    ​Cylinder 5 : Lukema pyörii jossain jossain -1.14 luokkaa
    ​Cylinder 6 : Lukema pyörii jossain jossain -0.28 luokkaa
    ​​

    Päätelmät:
    Voisko näistä päätellä, että ehkä kannattaisi 1 & 2 sylinterin suuttimet vaihtaa, tai sitten vaihtaa paikkoja vaikkapa 1 & 2 -> päittäin vaihto 5 & 6 -suuttimien kanssa? Ja katsottaisiin seuraako noi plussalukemat 5. ja 6. sylinterille?

    Tarkoittaisko havainnot, että moottorinohjaus koettaa pidentää suuttimien aukioloaikoja 1. ja 2. sylinterillä, koska ne eivät saisi riittävästi polttoainetta (suutin tukossa)? Tai sitten noi miinuksella olevat sylinterit saisivat liikaa polttoainetta (vuotavat?), ja niiden suuttimien aukioloaikoja koetetaan vähentää?

    Menikö oikein?

    Kiitos

    Last edited by 4cyl turbo; 14-07-2024, 21:01.
    2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2712
    • Tampere

    #2
    Ykkössuuttimen ehdotan vaihtamaan ensin kokonaan uuteen ja katsomaan sitten tilannetta vastaavalla menetelmällä uudelleen.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • 4cyl turbo
      Bimmer Rookie
      • Jun 2020
      • 112
      • Vantaa

      #3
      Tupla


      Last edited by 4cyl turbo; 02-07-2024, 10:21. Reason: Tuplaviesti - sori
      2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

      Comment

      • 4cyl turbo
        Bimmer Rookie
        • Jun 2020
        • 112
        • Vantaa

        #4
        Kiitos vinkeistä. Koitan vaihtaa ensin sen 1. injektorin. Olen tässä koettanut öögailla käytettyä (-jä) suuttimia, ja laitoin ostoilmoituksenkin.

        Osa-katalogista (Tekniikka-osion sticky -linkistä) päättelen, että esimerkiksi 525d -suuttimet ovat eri osanumero kuin 530d. Vastaavasti pre-LCI vs. LCI osat ovat eri, ja foorumin haulla päättelen ne osat eivät sovi keskenään.

        Osaisko joku sanoa, miten nökö-nuuka 530d on noista injektoreista?
        - pitääkö olla tyyliin saman vuoden autosta?
        - vai sopisiko pre-LCI autoon kaikki pre-LCI 530d -suuttimet?
        - tai peräti 525d suuttimet sopisivat ?

        Helpottaisi, jos olis vinkkejä jollain, että mitä kannattaisi etsiä? Kiitos taas.




        2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

        Comment

        • ErkkiE
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 608
          • Espoon haja-asutus

          #5
          RealOem:stä kannattaa katsoa se sopivuus ja missä mallissa mikäkin suutin on käytössä. Suuttimet vaihtuu solenoidisuuttimista piezoihin, kun kone vaihtuu TU2:ksi, niin ne ei mene ristiin ollenkaan. Erikokoiset suuttimet on sitten otettu ohjelmassa huomioon, vaikka tyyppi olisikin sama. Ja joissain tapauksissa sopii eri mallisarjoista tai on sama suutin vaikka 4-syl ja 6-syl tai on eri suutin, jos on EUR3 tai EUR4. Oikeasti ainoa kunnolla luotettava vastaus löytyy, kun joko katsoo suuttimen päältä numeron ja/tai hakee RealOem kautta oikean (tai noita yhdistellen).

          Sinähän tosiaan taisit muutaman osan hakea eilen minulta, niin auton käynnistystä ja käyntiä eilen kuunnellen, niin kuulosti kyllä (toivottavasti vain?) suutinvialta ja siltä, ettei ihan käynyt heti kaikilla. Savutti aika reippaasti liikkeellelähdössä.

          E
          Last edited by ErkkiE; 03-07-2024, 23:11.

          Comment

          • 4cyl turbo
            Bimmer Rookie
            • Jun 2020
            • 112
            • Vantaa

            #6
            Ymmärrän nyt, että suuttimien sopivuus ole niin yksinkertaista, kuin kuvittelin.

            RealOEM:sta auton valmistenumerolla löytyi suuttimille 2 vaihtoehtoa, ja ne vaikuttivat kovin erilaisilta. Kävin sitten omasta autosta katsomassa, yllätyin miten mukavasti ne injektorit ovat näkösällä, suorastaan tyrkyllä - heti sen päällimmäisen muovin alla, ja niistä pystyy näkemään osanumeroita.

            Osa vaikuttaisi olevan tämä https://www.realoem.com/bmw/enUS/partxref?q=13537793836
            ...ja netistä löysin ehkä vastaavia "7 793 836" kuvia:


            Tulkitsen "7 793 836" olisi se merkitsevä osanumero. Mulle vielä on epäselvää, sopisiko mahdollisesti muut suuttimet, vai pitääkö nimenomaan tuon koodin olla 100% 1-1 sama koodi.


            Off-topic : mulla on aika paljon haasteita saada postattua tänne foorumille, monesti päiväsaikaan joudun yrittämään uudestaan lukuisia kertoja, että menee läpi, ja tänään en saanut postattua päivän aikana lainkaan. En tiedä onko muilla sama​
            2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

            Comment

            • Rattiukko
              BTCF Member
              • Nov 2022
              • 577
              • Uusimaa

              #7
              Se pitää olla täsmälleen samanlainen suutin ja samalla numerolla mitä siellä on aikaisemminkin jos aiot saada korjausarvot kohdilleen.

              Comment

              • 4cyl turbo
                Bimmer Rookie
                • Jun 2020
                • 112
                • Vantaa

                #8
                Kiitos tiedosta. Mulle olisi postissa tulossa muutama käytetty injektori ("huolletut") samalla "7 793 836" osanumerolla kuin autossa on nyt.
                -- Ymmärsinkö oikein, ne tilalle tulevat injektorit on koodattava (INPA:lla tms.) joka tapauksessa?
                -- Tässä videolla https://www.youtube.com/watch?v=X0IwCL6nabE ... 09min 00s -kohdalla jamppa kirjaa ylös suuttimen tiedot, koodausta varten. Niin se sama koodaus on siis täälläkin tehtävä, vaikka osanumerot ovat samat?

                Voiko sitä ennakoida, mitä tapahtuu, jos auton käynnistää 1-2 suuttimen vaihdon jälkeen ilman uudelleen-koodausta? Vähän niinkuin katsoakseen "miltä näyttää"? Mulla INPA -softa ei toimi ihan tip-top, jotkut valikot (reaaliaikainen seuranta) bugittaa jotenkin, toimii, mutta ei 100%, siksi ajattelin jos en ensin koodaisi mitään..
                Last edited by 4cyl turbo; 05-07-2024, 11:47.
                2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

                Comment

                • Rattiukko
                  BTCF Member
                  • Nov 2022
                  • 577
                  • Uusimaa

                  #9
                  Jätin koodaamatta, eikä ole ongelmia ollut. Oletan että vanhemmassa autossa on hieman eri moottoriohjaimen versio ja siinä voi koodaaminen olla tärkeämpää, mutta ei se ainakaan huonompaan suuntaan mene jos ottaa rikkinäisen suuttimen pois ja vaihtaa ehjän tilalle ja jättää koodaamatta.

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9156
                    • Oulu

                    #10
                    Se kalibrointikoodin vaikutus on niin olematon, että sitä ei moottorin käytöksessä tai korjausarvoissa huomaa. Mitä tarkoittaa tässä tapauksessa "korjattu" suutin? Jos tilalle vaihdettavan osan kunto on yhtään epäselvä, niin sillä lisätään soppaan vain yksi lisämuuttuja. Uuden suuttimen saa n. 300€ ja Bosch tehdaskorjatun n. 200€ (jos vanhan rungon palauttaa vaihdossa).
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • 4cyl turbo
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2020
                      • 112
                      • Vantaa

                      #11
                      "Huolletut" suuttimet mitä mulle on tulossa tässä tapauksessa tarkoittaa, että ne on joskus huollettu, sen jälkeen on ajettu 80tkm, ja sen jälkeen osat ovat olleet irti autosta X-ajan.

                      Samaa mieltä, ehkä sinne on syytä laittaa tehdaskorjattu, tai sitten uusi osa.

                      Mutta katsotaan nyt, ainakin jos/kun saan suuttimia irti, ehkä pystyy sanomaan onko se 1. sylinteri jonka suuttimessa mahdollisesti on epäkunnossa. Samalla tulee harjoiteltua suuttimien irroitusta. Jännitän tässä nyt kovasti kumpi tulee ensin postitse ... Suomessa postiin viedyt suuttimet, vai Amazon.de:sta 1-2 päivää myöhemmin Saksasta tilattu OBD2 -lukulaite...
                      2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

                      Comment

                      • 4cyl turbo
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2020
                        • 112
                        • Vantaa

                        #12
                        Vaihdoin 2 suutinta, (no.1 ja no.2) - niiden vaihdolla ei ollut vaikutusta moottorin käyntiin.
                        - suuttimien korjausarvoista INPA:lla, en ole varma onko muutosta tai ei, ohjelma bugittaa niin paljon lukiessa reaaliaikaista dataa, että tuntuu siltä alkuperäisetkin havainnot saattavat olla virheellisiä.

                        Havaintona on:
                        - auton käynnistys avaimesta kääntämällä - auto ei hörähdä suoraan käyntiin, vaan siinä on muutaman sekunnin viive. Vähän vastaavan tuntuinen, kuin ei olisi polttoaineenpaineita lainkaan, ja kestäisi tulla paineet. Lopulta kun selvästi joku sylinteri sytyttää, siinäkin on sellainen 1-3 sekunnin viive että auto käy tosi huonosti, ja sitten hypähtää käyntiin.
                        --- kaasupolkimella avittamalla auto käynnistyy nopeammin
                        - auto ei kuitenkaan ole kuin pari pyttyä olisi kokonaan poissa pelistä. Minulla ei ollut 1. käynnistyksessä injektorien vaihdon jälkeen 2 sylinterin johdot paikoillaan, ja silloin auto ei startannut, meinasi startata, mutta ei kuitenkaan.

                        - tyhjäkäynnillä käynti on tosi huonoa, tuntuu ehkä noin 4. sylinterillä kävisi. Tyhjäkäynti tipahtelee 500-600 kierrokseenkin
                        - kaasua painaessa, auto paikallaan, vaihde vapaalla:
                        --- 1000 kierroksella - moottori käy jo huomattavasti paremmin, ehkä noin 5.5 sylinterillä. Semi lievää mis-firea on
                        --- 1300 kierroksella - moottori käy taas jo selvästi paremmin, 6 sylinterillä, mutta pientä mis-firea on, lievää, selvästi lievempää kuin 1000 kierroksella
                        --- 1500 kierroksella - moottori käy kaikilla sylintereillä, ei ole mis-firea
                        --- 2000 -kierroksella - moottori käy tosi hyvin. Pakoputkesta tuoksuu sellainen kuin pitääkin, sellainen hajuton palaminen.

                        Vikakoodeiksi tulee
                        - 4B10 ( jotain rough running )
                        - 4587 (Fuel filter clogged )

                        Toi 4587 Fuel filter clogged ilmaantui kai pari vuotta sitten, ja vaihdoin sitten auton pohjassa olevan polttoainesuodattimen. Sillä ei ollut vaikutusta, vikakoodi ei poistunut, ja se on vaivannut tähän päivään. Jos vikakoodit nollaa, se 4587 tulee joskus nopeammin takaisin, joskus vähän viiveellä. Matkustajan puolen takapenkin pehmusteen alla oli polttoainetta hieman, silloin kun ihmettelin noita suodatinjuttuja. En tiedä onko tällä vaikutusta, meinaan selvittää lisää.

                        Inpalla katsoin polttoainepaine-arvoja (reaaliaikaisia), ja mielestäni ne vaikuttivat tyhjäkäynnillä suurinpiirtein samaa luokkaa kuin esimerkiksi 2000 -kierroksella.









                        Last edited by 4cyl turbo; 08-07-2024, 15:10.
                        2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5265
                          • Pirkkala

                          #13
                          Olethan sen railitukin päässä olevan paineanturin liittimen tutkinut ettei siinä ole vikaa?

                          Siinä jos on kontaktihäiriöitä se ei välttämättä näy livedatassa mutta käynti menee aivan sekaisin
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2712
                            • Tampere

                            #14
                            Puristuspaineetkin voisi harkita mitattavan, niin näkee onko mäntiä soirona.
                            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • 4cyl turbo
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2020
                              • 112
                              • Vantaa

                              #15
                              Originally posted by Urpo_rotta View Post
                              Olethan sen railitukin päässä olevan paineanturin liittimen tutkinut ettei siinä ole vikaa?
                              Kiitos vinkistä, koitan tän vielä semi-helppona kohteena tarkistaa. Se, että autoon tulee toi 4587 (fuel filter blocked) -koodi, kai se jostain kertoo. En tiedä mistä tarkalleen toi 4587 -koodi tulee, vertaako auto polttoainepainetta esimerkiksi "heated fuel filteriä ennen ja jälkeen" - ja paine-erosta päättelisi jotain. Huomasin, että auto sinänsä on melko älykäs, esimerkiksi se huomasi heti vikakoodeissa kun suuttimien johdot eivät olleet perille työnnetty kiinni.


                              Originally posted by JaniLap View Post
                              Puristuspaineetkin voisi harkita mitattavan, niin näkee onko mäntiä soirona.
                              Minustakin tämä tuntuisi järkevältä. Alan valmistautua tähän. Mitä osia se tarvitsee puristuspainemittarin+sovittimien lisäksi? Varmaankin imusarjan tiivisteet? Muuta?

                              Suuttimet (no.1 ja 2) onnistuin ilman vaihtamaan ilman imusarjan irroitusta, niin imusarjan irroituskin on nyt uutta oppimista.





                              2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎