Oireet :
- E61 530d on poikkeavaa savutusta tyhjäkäynnillä. Ei mitään ihan älytöntä, mutta siis sellaista, että näkee pakoputkesta tulee muutakin kuin väritöntä savua.
- Käynti muutenkin tuntuu tyhjäkäynnillä vähän sellaiselta putputtavalta ( ei käy kaikilla )
- Normiajossa toimii nyt (lambda-anturin vaihdon jälkeen) hyvin, esimerkiksi 1500 rpm -> 2500 rpm käy kauniisti, ja kulkee railakkaasti yläpäässä, auto suorastaan haluaa moottoritielle, ratti kääntyy sinne kuin huomaamatta, eikä savuta.
- vikakoodina 4b10 - engine-roughness regulator ? ( ja jotain epäolennaisia, "aina" olleita )
Katsoin INPA -softalla “selective mass adjustment” -arvoja, kuten tällä youtubesta löytämälläni videolla https://www.youtube.com/watch?v=LSxsBW6a8wU
ja havainnot tyhjäkäynnillä
Cylinder 1 : Lukema pyörii jossain jossain +5.05 ... +5.09
Cylinder 2 : Lukema pyörii jossain jossain +4.1 luokkaa
Cylinder 3 : Lukema pyörii jossain jossain -2.5 luokkaa
Cylinder 4 : Lukema pyörii jossain jossain -2.85 luokkaa
Cylinder 5 : Lukema pyörii jossain jossain -1.35 luokkaa
Cylinder 6 : Lukema pyörii jossain jossain -1.55 luokkaa
ja havainnot 1500 rpm
Cylinder 1 : Lukema pyörii jossain jossain +4.5
Cylinder 2 : Lukema pyörii jossain jossain +1.7 luokkaa
Cylinder 3 : Lukema pyörii jossain jossain -1.79 luokkaa
Cylinder 4 : Lukema pyörii jossain jossain -2.31 luokkaa
Cylinder 5 : Lukema pyörii jossain jossain -1.11 luokkaa
Cylinder 6 : Lukema pyörii jossain jossain -1.03 luokkaa
ja havainnot 2000 rpm
Cylinder 1 : Lukema pyörii jossain jossain +3.81
Cylinder 2 : Lukema pyörii jossain jossain +0.86 luokkaa
Cylinder 3 : Lukema pyörii jossain jossain -1.24 luokkaa
Cylinder 4 : Lukema pyörii jossain jossain -1.97 luokkaa
Cylinder 5 : Lukema pyörii jossain jossain -1.14 luokkaa
Cylinder 6 : Lukema pyörii jossain jossain -0.28 luokkaa
Päätelmät:
Voisko näistä päätellä, että ehkä kannattaisi 1 & 2 sylinterin suuttimet vaihtaa, tai sitten vaihtaa paikkoja vaikkapa 1 & 2 -> päittäin vaihto 5 & 6 -suuttimien kanssa? Ja katsottaisiin seuraako noi plussalukemat 5. ja 6. sylinterille?
Tarkoittaisko havainnot, että moottorinohjaus koettaa pidentää suuttimien aukioloaikoja 1. ja 2. sylinterillä, koska ne eivät saisi riittävästi polttoainetta (suutin tukossa)? Tai sitten noi miinuksella olevat sylinterit saisivat liikaa polttoainetta (vuotavat?), ja niiden suuttimien aukioloaikoja koetetaan vähentää?
Menikö oikein?
Kiitos
- E61 530d on poikkeavaa savutusta tyhjäkäynnillä. Ei mitään ihan älytöntä, mutta siis sellaista, että näkee pakoputkesta tulee muutakin kuin väritöntä savua.
- Käynti muutenkin tuntuu tyhjäkäynnillä vähän sellaiselta putputtavalta ( ei käy kaikilla )
- Normiajossa toimii nyt (lambda-anturin vaihdon jälkeen) hyvin, esimerkiksi 1500 rpm -> 2500 rpm käy kauniisti, ja kulkee railakkaasti yläpäässä, auto suorastaan haluaa moottoritielle, ratti kääntyy sinne kuin huomaamatta, eikä savuta.
- vikakoodina 4b10 - engine-roughness regulator ? ( ja jotain epäolennaisia, "aina" olleita )
Katsoin INPA -softalla “selective mass adjustment” -arvoja, kuten tällä youtubesta löytämälläni videolla https://www.youtube.com/watch?v=LSxsBW6a8wU
ja havainnot tyhjäkäynnillä
Cylinder 1 : Lukema pyörii jossain jossain +5.05 ... +5.09
Cylinder 2 : Lukema pyörii jossain jossain +4.1 luokkaa
Cylinder 3 : Lukema pyörii jossain jossain -2.5 luokkaa
Cylinder 4 : Lukema pyörii jossain jossain -2.85 luokkaa
Cylinder 5 : Lukema pyörii jossain jossain -1.35 luokkaa
Cylinder 6 : Lukema pyörii jossain jossain -1.55 luokkaa
ja havainnot 1500 rpm
Cylinder 1 : Lukema pyörii jossain jossain +4.5
Cylinder 2 : Lukema pyörii jossain jossain +1.7 luokkaa
Cylinder 3 : Lukema pyörii jossain jossain -1.79 luokkaa
Cylinder 4 : Lukema pyörii jossain jossain -2.31 luokkaa
Cylinder 5 : Lukema pyörii jossain jossain -1.11 luokkaa
Cylinder 6 : Lukema pyörii jossain jossain -1.03 luokkaa
ja havainnot 2000 rpm
Cylinder 1 : Lukema pyörii jossain jossain +3.81
Cylinder 2 : Lukema pyörii jossain jossain +0.86 luokkaa
Cylinder 3 : Lukema pyörii jossain jossain -1.24 luokkaa
Cylinder 4 : Lukema pyörii jossain jossain -1.97 luokkaa
Cylinder 5 : Lukema pyörii jossain jossain -1.14 luokkaa
Cylinder 6 : Lukema pyörii jossain jossain -0.28 luokkaa
Päätelmät:
Voisko näistä päätellä, että ehkä kannattaisi 1 & 2 sylinterin suuttimet vaihtaa, tai sitten vaihtaa paikkoja vaikkapa 1 & 2 -> päittäin vaihto 5 & 6 -suuttimien kanssa? Ja katsottaisiin seuraako noi plussalukemat 5. ja 6. sylinterille?
Tarkoittaisko havainnot, että moottorinohjaus koettaa pidentää suuttimien aukioloaikoja 1. ja 2. sylinterillä, koska ne eivät saisi riittävästi polttoainetta (suutin tukossa)? Tai sitten noi miinuksella olevat sylinterit saisivat liikaa polttoainetta (vuotavat?), ja niiden suuttimien aukioloaikoja koetetaan vähentää?
Menikö oikein?
Kiitos
Comment