Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alustasarjan ja vanteiden muutoskatsastus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tomppa123
    replied
    Originally posted by NokiLeka View Post
    Että mitä?? Siis puskurit ja peilit otteeseen? Kannattaako tuollaisia edes laittaa otteeseen kun ne ei vaikuta kuin ulkonäköön. Rajummat levitykset kyllä ymmärrän, mutta eihän missään määräyksissä taida lukea että peilien ja puskurien vaihto pitäisi merkitä otteeseen.
    myös angeleyet sun muut lexusvalot merkataan ainakin täälläpäin

    Leave a comment:


  • hoge
    replied
    Originally posted by NokiLeka View Post
    Että mitä?? Siis puskurit ja peilit otteeseen? Kannattaako tuollaisia edes laittaa otteeseen kun ne ei vaikuta kuin ulkonäköön. Rajummat levitykset kyllä ymmärrän, mutta eihän missään määräyksissä taida lukea että peilien ja puskurien vaihto pitäisi merkitä otteeseen.
    Kyselin tähän liittyen siltä katsarilta että mitäs jos vaikka liipasen auton ja etulokari vaihdetaan? Prosentit tulee periaatteessa, käytännössä kuka sellasia muutoskatsastaa. Itsellä vieläkin nousee niskakarvat pystyyn noitten prosenttien takia, sen verta vittumaista oli tapella aken kanssa aikoinaan tekniikanvaihto bemun kanssa. Eihän tuo 2% ole juuri mitään, varsinkaan nyt enään kun kantaauto katsastusta ei tarvi tehdä. Melko tekopyhää touhua. Ja arvasin että joku muu on lemannu nyt lähiaikoina eikä saanu prosentteja, se on vissiin kuun asennosta kiinni miten katsari toimii.

    Leave a comment:


  • NokiLeka
    replied
    Originally posted by Tomppa123 View Post
    Mulla merkattiin sen lisäksi M3 purkuri + peilit otteeseen, prosentit 3%
    Että mitä?? Siis puskurit ja peilit otteeseen? Kannattaako tuollaisia edes laittaa otteeseen kun ne ei vaikuta kuin ulkonäköön. Rajummat levitykset kyllä ymmärrän, mutta eihän missään määräyksissä taida lukea että peilien ja puskurien vaihto pitäisi merkitä otteeseen.

    Leave a comment:


  • Tomppa123
    replied
    Originally posted by Wexi View Post
    Edelliseen autoon vaihdoin alustan, ja ei sitä katsastuksessa mihinkään merkitty, nyt bemun vanteen vaihdon myötä muutoskatsastin 18 tuumaiselle, ja katsastussetä sanoi samalla työllä merkkaavansa alustasarjan mikä on alla.
    Otti vaan rullamitalla navasta kaariin etäisyydet ja merkkas otteeseen, ei prosentteja...
    Mulla merkattiin sen lisäksi M3 purkuri + peilit otteeseen, prosentit 3%

    Leave a comment:


  • Wexi
    replied
    Edelliseen autoon vaihdoin alustan, ja ei sitä katsastuksessa mihinkään merkitty, nyt bemun vanteen vaihdon myötä muutoskatsastin 18 tuumaiselle, ja katsastussetä sanoi samalla työllä merkkaavansa alustasarjan mikä on alla.
    Otti vaan rullamitalla navasta kaariin etäisyydet ja merkkas otteeseen, ei prosentteja...

    Leave a comment:


  • jony
    replied
    Mites jos vaihtaisi eteen muutaman sentin madaltuvat jouset, niin pitääkö niistä olla joku hyväksyntä todistus mukana muutoskatsastuksessa?

    Leave a comment:


  • jsa014
    replied
    Originally posted by tomaatti 325 View Post
    Omia kokemuksia. Omassa oli muutoskatsastettu alustasarja. Vaihdoin sen toiseen hieman korkeampaan. Katsastusmies katseli vähän aikaa papereita ja tuumasi, että ei sitä tarvii katsastaa kun on kertaalleen jo katsastettu madallussarjalle. No sitten renkaiden katsastus. Otteessa suurin vanteen halkaisija 15" ja laitoin 17" eli nehän tarvii katsastaa. Katsastusmies katseli autoa n. minuutin verran pihalla, ei koskenutkaan autoon. Tuumasi vaan, että nehän istuu ihan hyvin, isommatkin vois olla. Tämä tuumailu maksoi 45e... Sitten tosiaan se merkintä mikä tulee rekisteriotteeseen. Siihen tulee siis vaihtoehtoinen rengaskoko. Jos haluan laittaa noille 17" vanteille esim. 10mm leveämmät renkaat niin taas on muutoskatsastettava, näin sanoi ainakin katsastussetä. Vakiokoostahan saa poiketa tuuman isompaan ja olikohan se 30mm leveämpään mutta tästä vaihtoehtoisesta ei. Älytöntä touhua...
    Joo, tämä osoittaa taas että Suomi on autoilun kehitysmaa. Mulla on muutoskatsastettuna eli vaihtoehtoisena rengaskokona 235/40R18 joka nurkassa ja 235/35R19 edessä ja 265/30R19 takana. Noista huolimatta mun 225/45R17 talvirengastus on laiton, koska rekisteriotteen orkkiskokona on 225/60R15. Eli tarttis kai taas käydä muutoskatsastaan tuo 17"kin...

    Maahantuontikatsastuksessa ei suostuttu laittaan toiseksi vakiorengaskooksi 235/45R17 VAIKKA se löytyy lätkästä kuskin ovenkarmissa ja AKEn tietokannasta 525 E34:lle. Mutta kun 540 E34 ei ole koskaan uutena Suomeen tyypitetty, joten ei löyty tietoja. Ja eipä tietenkään voi olettaa että 525:een hyväksytyt renkaat voisi hyväksyä myös 540:iin, kun nyt puhutaan 17" koosta. Tietenkään joku 14" ei sopisi isommista jarruista johtuen.
    Last edited by jsa014; 19-06-2007, 11:01.

    Leave a comment:


  • eeki
    replied
    Originally posted by hoge View Post
    Mulle autoliike muutoskatsasti tuossa alustasarjan vuosikatsastuksen yhteydessä. Olivat saakura laittaneet prosentit jousista. Kokonaista 2% vaihdettuja osia. Soitin katsarille ja kyselin että mites nyt näin, niin ake kuulemaa ruvennut vaatimaan. Saa ne myös pois kun laittaa orggis jouset alle.
    Näin nykyään tosiaan toimitaan. Ote AKEn ohjeesta katsastajille: "Ajoneuvoon vaihdettujen osien prosenttiosuudet on aina muutos- tai rekisteröintikatsastuksessa merkittävä rekisteritietoihin asetuksen liitteiden mukaisesti. (HUOM myös alle 10 %). Muita kuin liitteisiin merkittyjen osien osuuksia ei merkitä rekisteritietoihin.
    Jos liitteessä tarkoitetusta osakokonaisuudesta käytetään vain taulukossa erittelemätön osa, katsastustoimipaikka määrää osuuden arvioimalla."

    Leave a comment:


  • tomaatti 325
    replied
    Omia kokemuksia. Omassa oli muutoskatsastettu alustasarja. Vaihdoin sen toiseen hieman korkeampaan. Katsastusmies katseli vähän aikaa papereita ja tuumasi, että ei sitä tarvii katsastaa kun on kertaalleen jo katsastettu madallussarjalle. No sitten renkaiden katsastus. Otteessa suurin vanteen halkaisija 15" ja laitoin 17" eli nehän tarvii katsastaa. Katsastusmies katseli autoa n. minuutin verran pihalla, ei koskenutkaan autoon. Tuumasi vaan, että nehän istuu ihan hyvin, isommatkin vois olla. Tämä tuumailu maksoi 45e... Sitten tosiaan se merkintä mikä tulee rekisteriotteeseen. Siihen tulee siis vaihtoehtoinen rengaskoko. Jos haluan laittaa noille 17" vanteille esim. 10mm leveämmät renkaat niin taas on muutoskatsastettava, näin sanoi ainakin katsastussetä. Vakiokoostahan saa poiketa tuuman isompaan ja olikohan se 30mm leveämpään mutta tästä vaihtoehtoisesta ei. Älytöntä touhua...

    Leave a comment:


  • Hiski
    replied
    Originally posted by hoge View Post
    Mulle autoliike muutoskatsasti tuossa alustasarjan vuosikatsastuksen yhteydessä. Olivat saakura laittaneet prosentit jousista. Kokonaista 2% vaihdettuja osia. Soitin katsarille ja kyselin että mites nyt näin, niin ake kuulemaa ruvennut vaatimaan. Saa ne myös pois kun laittaa orggis jouset alle.
    Kuullostaa oudolta. Kävin muutoskatsastamassa vuosikatsastuksen yhteydessä viime lauantaina madallusjouset eteen, eikä niistä kyllä kirjattu prosentteja mihinkään. Katsastusmies mittasi varmuuden vuoksi takaakin ja merkkasi etäisyydet sieltäkin otteeseen. Missään vaiheessa ei ollut puhettakaan prosenteista.

    Leave a comment:


  • Rusty
    replied
    Mites teilä on ollut noiden rengaskoon muutoskatsastus, "suppea" vai "laaja". Minulle katsastussetä meinasi, että "laaja" (ilmeisesti ~70e). Näin siis A-Katsastuksessa.

    Edit: K1:sellä alustat ja vanteet 40€. Taidanpa ajella A-Katsastukseen normikokoisilla ja teetättää muutoskatsastuksen erikseen K1:llä.
    Last edited by Rusty; 19-06-2007, 09:04.

    Leave a comment:


  • hoge
    replied
    Mulle autoliike muutoskatsasti tuossa alustasarjan vuosikatsastuksen yhteydessä. Olivat saakura laittaneet prosentit jousista. Kokonaista 2% vaihdettuja osia. Soitin katsarille ja kyselin että mites nyt näin, niin ake kuulemaa ruvennut vaatimaan. Saa ne myös pois kun laittaa orggis jouset alle.

    Leave a comment:


  • Vaiski_Dsm
    replied
    Originally posted by 525iiäxä View Post
    Tai olettavat sillä oikeasti olevan jotain merkitystä...

    Sattuipa nuoruudessani niin, että talvikelillä linkkapysäkiltä hyppäsi juoppolalli eteen -> jarrutuksesta/väistöliikkeestä ei mitään apua -> Heppu konepellille ja siitä tuulilasiin ja auton yli -> taju pois -> ambulanssi ja poliisit paikalle. No, kaveri kiikutettiin sairaalaan ja lopulta vain kulma auki, aivotärähdys ja joitain mustelmia.

    Mutta, autossa sattui olemaan täysin laittomat tummaksi kalvotetut etusivuikkunat, jotka poliisi myös huomasi, muttei niistä mitään tullut. Heppu sai päänsäryn lisäksi jotain sakkoja tms. liikenteen vaarantamisesta. Minulta meni tuulilasi, toinen pyyhkijä ja oikean puolen peili. Kaveri oli poliisin vanha tuttu ja osasivat sanoa ettei silltä korvauksia saa, joten ne meni omasta pussista.
    Entä jos kävisi näin: Olet asentanut 18"-vanteet autoosi, vaikka e36:seen ja ajat nokkakolarin toisen henkilöauton kans. Toisen auton kuljettaja kuolee. Et ole muutoskatsastanut vanteita, joten vakuutusyhtiö ei korvaa mitään kaskosta eikä liikennevakuutuksesta, koska olet ajanut katsastamattomalla autolla. Korvaat kaiken omasta pussista ja pahimmassa tapauksessa menet istumaan. Vaikka kuinka selittäisit, että oli tarkoitus käyttää auto muutoskatsastuksessa heti huomenna, niin korvausta ei tule. Vakuutusyhtiö väittää, että onnettomuutta ei olisi syntynyt, eikä kukaan olisi kuollut, jos et olisi ajanut autollasi.
    Mahdollista?

    Leave a comment:


  • arska84
    replied
    Originally posted by Osku View Post
    Kaikki tekemäsi muutokset merkitään otteeseen

    Eli tulee uusi rek.ote jossa on lisätiedot kohtaan laitettu selostus

    Esimerkkinä mun E30

    -autoon asennettu alustasarja mitta kaaren korkeimpaan kohtaan edessä 330mm ja takana 330mm

    -Katsastuksessa todettu vaihtoehtoinen rengaskoko 225/45/16

    Renkaat pitää olla vanteille soveltuvat Elikkä mun tapauksessa 9"vanteella 225 leveä kumi,on sen normiston mukainen

    Muutoskatsastus on mun mielestä ainakin pelkkää rahastusta
    Kaikki liput ja laput hyväksynnästä jne jne mukaan.
    Nyt maksoi 29€ että katteli renkaita ja käänsi ääriasentoon ja tuumasi että "oho onpas leveät mutta mahtuu hyvin".

    Kannattaa tehdä muutoskats ettei lähe kilvet,luultavasti poliisi vie :think
    Mut poliisit kerran pysäytti ku tolla ex golffilla ajelin ilman vöitä sakothan siitä rapsahti ja menin otteen kanssa maijaan. Toinen poliisi otti otteen ja meni kiertämään autoa ympäri. Autossa oli silloin 215/40 17" kumit joita ei oltu muutoskatsastettu. Eikä niistä mitään puhuttu..

    Leave a comment:


  • 525iiäxä
    replied
    Originally posted by Vaiski_Dsm View Post
    tämä tietenkin vain silloin, jos vakuutusyhtiön tarkastaja huomaa autostasi jotain semmoista, mitä ei ole merkitty papereihin.
    Tai olettavat sillä oikeasti olevan jotain merkitystä...

    Sattuipa nuoruudessani niin, että talvikelillä linkkapysäkiltä hyppäsi juoppolalli eteen -> jarrutuksesta/väistöliikkeestä ei mitään apua -> Heppu konepellille ja siitä tuulilasiin ja auton yli -> taju pois -> ambulanssi ja poliisit paikalle. No, kaveri kiikutettiin sairaalaan ja lopulta vain kulma auki, aivotärähdys ja joitain mustelmia.

    Mutta, autossa sattui olemaan täysin laittomat tummaksi kalvotetut etusivuikkunat, jotka poliisi myös huomasi, muttei niistä mitään tullut. Heppu sai päänsäryn lisäksi jotain sakkoja tms. liikenteen vaarantamisesta. Minulta meni tuulilasi, toinen pyyhkijä ja oikean puolen peili. Kaveri oli poliisin vanha tuttu ja osasivat sanoa ettei silltä korvauksia saa, joten ne meni omasta pussista.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎