Announcement

Collapse
No announcement yet.

Latausongelma oikosulusta - ratkaistu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rattiukko
    BTCF Member
    • Nov 2022
    • 594
    • Uusimaa

    #16
    Autosi on periaatteessa kevythybridi, se ei aina lataa ollenkaan. Siellä on agm akku jota ei pidetä aina täynnä ja sinne otetaan hidastaessa energiaa talteen laturilla. Autossasi ei siis ole välttämättä mitään vikaa. Jos kaikki toimii niin ajelet vaan menemään. Jos haluat hybriditoiminnon pois niin sen voi tehdä koodaamalla sopivalla ohjelmalla.

    Olet varmaankin ladannut akkua vielä täyteen ja kun IBS näkee että akku täynnä niin eihän se lataa heti vaan antaa sen tyhjentyä hetken että energian talteenotolle on tilaa.

    Tupakansytyttimeen laitettavan jännitemittarin kanssa voit seurailla miten se latailee.
    Last edited by Rattiukko; 08-01-2025, 23:18.

    Comment

    • joehi5
      Newbiemmer
      • Dec 2024
      • 10
      • Helsinki

      #17
      En silti usko, että tuosta on kysymys. Vian ollessa päällä akun jännite on koko ajan luokkaa 11,9V - niin alas toi mainitsemasi systeemi sitä tuskin päästäisi. Mm. pyyhkijät ja pissapoika toimivat silloin huomattavan laiskasti - ei ole toiminut aiemmin. Ja kertaalleen jäin auton kanssa tien päälle, kun purki moottoritieajossa akun kokonaan tyhjäksi. Sen jälkeen olen pitänyt akun latingissa, mutta kylmänä toi vika on aina toistunut.

      Toi(kin) arvelu voisi kyllä johtaa jäljet laturin säätimeen, koska sehän tuota latausta varmasti säätelee myös akun varaustilan mukaan. Ja se voi myös luulla vain säätävänsä latausta pois tai lukea akun varauksen pieleen, eikä sitten näytä latauksen vikavaloa.

      Jos joku ihmettelee miksen jo tee jotain vaan edelleen setvin vikaa: auto toimii tämän hetken tarpeessa kaupunkiajossa luotettavasti välillä lataillen, joten on aikaa yrittää paikantaa vika tarkkaan, ettei uusi vanhaan autoon turhaan kalliimpia osia.
      Last edited by joehi5; 10-01-2025, 11:51.

      Comment

      • joehi5
        Newbiemmer
        • Dec 2024
        • 10
        • Helsinki

        #18
        Vikakoodeja yritettiin lukea tällaisella, mutta BMW-valikon toiminnot ei tuntuneet toimivan ainakaan käyttöohjeen mukaan: https://www.motonet.fi/tuote/quickly...oduct=70-01195. ”Yleisellä” puolella näytti vain yhden vikakoodin, joka ei varmaan vastaa todellisuutta. Vikakoodin ja huoltovälin nollaus kuitenkin toimi.

        Comment

        • Rattiukko
          BTCF Member
          • Nov 2022
          • 594
          • Uusimaa

          #19
          Esim bimmer tool android softa play kaupasta ja sopiva bluetooth palikka mitä sen sivuilla suosittelevat niin voit itse lueskella kännykällä vikakoodit. Yksi vikavaihtoehto on tietysti se IBS että toimii jotenkin väärin.

          Comment

          • joehi5
            Newbiemmer
            • Dec 2024
            • 10
            • Helsinki

            #20
            Nyt on testattu mitä keksin kokeilla:

            1. Kone kylmänä käyntiin, akun jännite ennen starttia 12,4V. Käydessä jännite putosi noin 15 min kuluessa 11,9V -> 11,6V. Lataus ei siis käynnistynyt, vaikka lämmitin laturia lisäksi kuumailmapuhaltimella. Moottorin sammutus ja uudelleen starttaus heti perään -> lataus käynnistyi heti.

            2. Kone kylmä, laturin lämmitys kuumailmapuhaltimella ennen starttia, akun jännite 12,5V. Lataus käynnistyi heti startista.

            Laitan säätimen tilaukseen. Kiitos kaikille asiaa arponeille! Laitan vielä loppuratkaisun, kun sellaisen saavutan.

            Comment

            • joehi5
              Newbiemmer
              • Dec 2024
              • 10
              • Helsinki

              #21
              Vaihdoin säätimen ja lataus toimii normaalisti. Vanhan säätimen hiilet oli aivan loppu, joten vika saattoi johtua myös niistä.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎