Originally posted by makebm5
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Asiantuntija väittää: 70 prosenttia lataushybridien moottoreista kärsii ruostumisonge
Collapse
X
-
Originally posted by naikou View PostOletko ikinä seurannut diagnostiikkalaitteella että kuinka kauan käynnistämisen jälkeen +10 ulkolämpötilassa se ottaa aikaa että polttis suostuu käymään edes nättiä tasasta tyhjäkäyntiä stoikalla seoksella?Last edited by makebm5; 10-06-2023, 10:06.BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Originally posted by naikou View PostOk eli se on varmaankin suorasuihkutuksen ja imusarjan pyörreläppien takia mahdollista että nykyaikainen moottori suostuu toimimaan hyvin heti kylmiltään laihalla seoksellaBMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Sigun 530e on nyt suunnilleen 2v ollut käytössä, omaa ajoa n. 68tkm. Jutun innoittamana kävin kurkistamassa öljykorkin alle ja siellä näytti ihan OK:lta. Viimeisin bensa-ajelu oli 9pv sitten ja nokka-akselin nokka näytti ehkä kuivalta, mutta esim. ruuvin yms päällä oli vielä öljyä. Ei ruostetta, mikä oli ehkä tärkein havainto.
Noin kerran kuukaudessa ajetaan sellainen 1100km siivu pariin päivään, loppuajat sitten aikalailla työ- ja kauppamatka-ajelua. Yleisesti, vajaa 3tkm kuussa eli ~31tkm/v ajosuoritteella. MyBMW ilmoittaa esim. toukokuulle (3.9l/100km) 3139km, josta 1045km sähköllä, 1/3 kuvaa aika hyvin normikuukautta, mutta voi olla myös puolet, mitä oli esim. huhtikuu (2.5l/100km) 2427km, josta 1315km sähköllä.
Kolmisen viikkoa kuukaudesta saattaa siis mennä, että bensamoottori ei pörähdäkään. Nykyään yrittää tankkauksenkin suorittaa niin, että siellä ei olisi 40L turhaa vaan sen verran, että ei tule hälytyksiä käyttösäteen lyhenemisestä tms. Siksi tuo polttomoottorin sisäinen kuluminen suhteessa hybridiauton käyttötapaan kiinnostaa erityisesti.
Talvella tilanne on eri. Kun vielä ei ole opittu miten pitää oikein ladata/lämmittää, että pääsisi ehkä sähköllä työpaikalle asti (paluumatka lämpimästä hallista aina sähköllä), niin se polttomoottori hörähtää päälle aina kun on alle -8°C pakkaset, eli juuri silloin kun haluaisi lähinnä säästellä konetta. Ajoa saa kyllä suorittaa ihan useamman kilometrin, ennen kuin antaisi ajaa sähköllä. Tällöin tulee pohdittua, kumpi on ikävämpää koneelle; ajaa lämpimäksi kun on pakkokäynnistetty umpijäästä vai kääntää heti sähkölle kun vähän olisi palkki noussut yli sinisen?
Tuo Moottori-lehden esimerkki toki pelottaa, mutta valitettavasti varsinkin tällä forumilla on nykybemarien laadusta kohtuullisen laajaa näkyvyyttä ja muutkin ongelmat kuin käyttämättömyys saattavat tulla kyseeseen. Kyse saattaa olla siis muustakin, tuo nokka-akseli on aika hurjan näköinen kieltämättä.
Itse en välttämättä enää halua autoa ilman sähköajomahdollisuutta. G30:en kesäinen n. 50-53km käyttösäde kattaa todella paljon matkoista ja jos tulevaisuudessa on 80km, niin pitää olla jo poikkeuspv jotta joutuisi enemmän suorittamaan. Pitkillä matkoilla ei halua luopua tankkausmahdollisuudesta, eli 600km lisää (tankki täyteen) n. 4 minuutissa. Auto on aina kompromissi käyttötarpeensa ja -mahdollisuuksien mukaan, itselläni on mahdollista ladata molemmissa päissä ja kesällä taitaa melkein kaikki sähkö aurinko-aikaan tulla paneleista, joten tässä oikeasti ollaan kylän kovimpia eko-pettereitä (yhtiössä on toinenkin 530e, mutta olen ainoa Petteri).
Taloustilanteesta johtuen auto ei ole vaihtumassa moneen vuoteen, voi siis hyvinkin olla, että 150tkm menee rikki. Sinällään hassu ajatus, mutta tuossa kohtaa koneella olisi ajettu vasta n. 100tkm ja sähkömoottorilla 50tkm. Tuplatekniikka painaa ja maksaa, mutta ajosuorite jakautuu hiukan tasaisemmin.
Aina kannattaa kokeilla jos hybridi tulee eteen?BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
Comment
-
-
Originally posted by Petteri75 View PostSigun 530e on nyt suunnilleen 2v ollut käytössä, omaa ajoa n. 68tkm. Jutun innoittamana kävin kurkistamassa öljykorkin alle ja siellä näytti ihan OK:lta. Viimeisin bensa-ajelu oli 9pv sitten ja nokka-akselin nokka näytti ehkä kuivalta, mutta esim. ruuvin yms päällä oli vielä öljyä. Ei ruostetta, mikä oli ehkä tärkein havainto.
Noin kerran kuukaudessa ajetaan sellainen 1100km siivu pariin päivään, loppuajat sitten aikalailla työ- ja kauppamatka-ajelua. Yleisesti, vajaa 3tkm kuussa eli ~31tkm/v ajosuoritteella. MyBMW ilmoittaa esim. toukokuulle (3.9l/100km) 3139km, josta 1045km sähköllä, 1/3 kuvaa aika hyvin normikuukautta, mutta voi olla myös puolet, mitä oli esim. huhtikuu (2.5l/100km) 2427km, josta 1315km sähköllä.
Kolmisen viikkoa kuukaudesta saattaa siis mennä, että bensamoottori ei pörähdäkään. Nykyään yrittää tankkauksenkin suorittaa niin, että siellä ei olisi 40L turhaa vaan sen verran, että ei tule hälytyksiä käyttösäteen lyhenemisestä tms. Siksi tuo polttomoottorin sisäinen kuluminen suhteessa hybridiauton käyttötapaan kiinnostaa erityisesti.
Talvella tilanne on eri. Kun vielä ei ole opittu miten pitää oikein ladata/lämmittää, että pääsisi ehkä sähköllä työpaikalle asti (paluumatka lämpimästä hallista aina sähköllä), niin se polttomoottori hörähtää päälle aina kun on alle -8°C pakkaset, eli juuri silloin kun haluaisi lähinnä säästellä konetta. Ajoa saa kyllä suorittaa ihan useamman kilometrin, ennen kuin antaisi ajaa sähköllä. Tällöin tulee pohdittua, kumpi on ikävämpää koneelle; ajaa lämpimäksi kun on pakkokäynnistetty umpijäästä vai kääntää heti sähkölle kun vähän olisi palkki noussut yli sinisen?
Tuo Moottori-lehden esimerkki toki pelottaa, mutta valitettavasti varsinkin tällä forumilla on nykybemarien laadusta kohtuullisen laajaa näkyvyyttä ja muutkin ongelmat kuin käyttämättömyys saattavat tulla kyseeseen. Kyse saattaa olla siis muustakin, tuo nokka-akseli on aika hurjan näköinen kieltämättä.
Itse en välttämättä enää halua autoa ilman sähköajomahdollisuutta. G30:en kesäinen n. 50-53km käyttösäde kattaa todella paljon matkoista ja jos tulevaisuudessa on 80km, niin pitää olla jo poikkeuspv jotta joutuisi enemmän suorittamaan. Pitkillä matkoilla ei halua luopua tankkausmahdollisuudesta, eli 600km lisää (tankki täyteen) n. 4 minuutissa. Auto on aina kompromissi käyttötarpeensa ja -mahdollisuuksien mukaan, itselläni on mahdollista ladata molemmissa päissä ja kesällä taitaa melkein kaikki sähkö aurinko-aikaan tulla paneleista, joten tässä oikeasti ollaan kylän kovimpia eko-pettereitä (yhtiössä on toinenkin 530e, mutta olen ainoa Petteri).
Taloustilanteesta johtuen auto ei ole vaihtumassa moneen vuoteen, voi siis hyvinkin olla, että 150tkm menee rikki. Sinällään hassu ajatus, mutta tuossa kohtaa koneella olisi ajettu vasta n. 100tkm ja sähkömoottorilla 50tkm. Tuplatekniikka painaa ja maksaa, mutta ajosuorite jakautuu hiukan tasaisemmin.
Aina kannattaa kokeilla jos hybridi tulee eteen?
Lehden jutussa hybridiautolla on ajettu 2½ vuoteen vain 20tkm ja kuukaudessa ajettaa 'pitkiä' 200-300km matkoja bensalla muutama kappale ja sitten sanotaan että keskikulutus on 1,6l/100km. täsmään. Jos otetaan keskiarvoksi 250km, niin noista pitkistä matkoista tulee pelkästään 15tkm ja kokonaisuudestaa autolla on ajettu tuona aikana 20tkm. Ja sitten kulutus olisi1,6l/100km bensalla ajetussa maantieajossa.
Jos keskikulutus on totta, niin auto on juurikin käytetty niin, että joka paikkaan on pyritty ajamaan sähköllä ja kone on sitten käynyt viimeiset kilometrit kun sähkö on loppunut ja ei ole oikein koskaan ollut normilämpöinen. Uskottavampaa on, matka-ajo on tehty niin paljon sähköllä kuin vaan voi. 250km ei ole ajettu kerralla vaan yhteen suuntaan, matka on 125km ja akku ladataan kääntöpisteellä täyteen. Nyt tilanne onkin sitten se että tuo 125km ajetaan hybridimoodissa sitten että akku on tyhjä matkan jälkeen. Tällöin alkaa kokonaiskulutus 1,6l/100km kuulostamaan uskotava. Polttomoottori on käynyt matkasta vain puolet, ja öljyjä kuivaava matka-ajoa on jäänyt hyvinkin vähäiseksiMini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostTuossa Moottorin jutussa ei faktat oikein täsmään mitenkään, hyvin epäilyttävä tarina. Plus nuo asiatuntijan heitot 70% taitaa olla ihan hölyn pölyä, eivät perustu yhtään mihnkään faktaan.
Lehden jutussa hybridiautolla on ajettu 2½ vuoteen vain 20tkm ja kuukaudessa ajettaa 'pitkiä' 200-300km matkoja bensalla muutama kappale ja sitten sanotaan että keskikulutus on 1,6l/100km. täsmään. Jos otetaan keskiarvoksi 250km, niin noista pitkistä matkoista tulee pelkästään 15tkm ja kokonaisuudestaa autolla on ajettu tuona aikana 20tkm. Ja sitten kulutus olisi1,6l/100km bensalla ajetussa maantieajossa.
Jos keskikulutus on totta, niin auto on juurikin käytetty niin, että joka paikkaan on pyritty ajamaan sähköllä ja kone on sitten käynyt viimeiset kilometrit kun sähkö on loppunut ja ei ole oikein koskaan ollut normilämpöinen. Uskottavampaa on, matka-ajo on tehty niin paljon sähköllä kuin vaan voi. 250km ei ole ajettu kerralla vaan yhteen suuntaan, matka on 125km ja akku ladataan kääntöpisteellä täyteen. Nyt tilanne onkin sitten se että tuo 125km ajetaan hybridimoodissa sitten että akku on tyhjä matkan jälkeen. Tällöin alkaa kokonaiskulutus 1,6l/100km kuulostamaan uskotava. Polttomoottori on käynyt matkasta vain puolet, ja öljyjä kuivaava matka-ajoa on jäänyt hyvinkin vähäiseksiBMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Originally posted by makebm5 View PostSinällään mielenkiintoista että jos BMW ei ole asiaa ottanut huomioon mutta GM teki näin jo vuonna 2010. Aiempi hybridi Opel Ampera teki tietyn väli ajoin "pakkokäyttöä " koneelle vaikka virtaa olisikin ja lienee syy tähän ollut torjua ongelmia koneessa.
Pakkokäyttö on toisaalta vähän niin ja näin. Lähinurkissa pyörimisessä se vain pahentaa tilannetta, kun matka on 1,5-3km niin kone ei saavuta käyttölämpötilaansa, parempi tuo matka olisi mennä sähköllä joka kerta jos se on mahdollista.
Talvella 'pakkostartit' polttomoottorilla ja automatiikka on vielä typerämpää. Pakkasella pakkostartti voi johtua siitä että akku on syväjäässä ja sähkömoottori ei saa riittävästi virtaa. Mutta joissakin autoissa käynnistyminen on ohjelmoitu ulkolämpötilan mukaan riippumatta siitä olisiko sähköajo mahdollista tai ei akun puolesta. Jos automatiikan (hybrid ajo) jättää päälle, niin eiköhän auton aivot sammuta polttomoottorin heti ensimmäisessä mahdollisessa välissä ja sitten matka jatkuu sähköllä. Koneeseen saatiin näin maksimimäärä kosteutta generoitua. Omistaja on onnellinen kun paljon bensaa kuluttava ajo kylmässä muuttui sähköllä etenemiseksi ja kulutus pysyy kurissaMini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostTuossa Moottorin jutussa ei faktat oikein täsmään mitenkään, hyvin epäilyttävä tarina. Plus nuo asiatuntijan heitot 70% taitaa olla ihan hölyn pölyä, eivät perustu yhtään mihnkään faktaan.
Lehden jutussa hybridiautolla on ajettu 2½ vuoteen vain 20tkm ja kuukaudessa ajettaa 'pitkiä' 200-300km matkoja bensalla muutama kappale ja sitten sanotaan että keskikulutus on 1,6l/100km. täsmään. Jos otetaan keskiarvoksi 250km, niin noista pitkistä matkoista tulee pelkästään 15tkm ja kokonaisuudestaa autolla on ajettu tuona aikana 20tkm. Ja sitten kulutus olisi1,6l/100km bensalla ajetussa maantieajossa.
Jos keskikulutus on totta, niin auto on juurikin käytetty niin, että joka paikkaan on pyritty ajamaan sähköllä ja kone on sitten käynyt viimeiset kilometrit kun sähkö on loppunut ja ei ole oikein koskaan ollut normilämpöinen. Uskottavampaa on, matka-ajo on tehty niin paljon sähköllä kuin vaan voi. 250km ei ole ajettu kerralla vaan yhteen suuntaan, matka on 125km ja akku ladataan kääntöpisteellä täyteen. Nyt tilanne onkin sitten se että tuo 125km ajetaan hybridimoodissa sitten että akku on tyhjä matkan jälkeen. Tällöin alkaa kokonaiskulutus 1,6l/100km kuulostamaan uskotava. Polttomoottori on käynyt matkasta vain puolet, ja öljyjä kuivaava matka-ajoa on jäänyt hyvinkin vähäiseksi
Comment
-
-
Originally posted by Takapainoinen Taapertaja View PostTestailin tänään Carlyllä tuota öljyn lämpenemistä. 10 min taajamapyörityksen jälkeen oli 100 astetta. Ilmanlämpötila oli 17 astetta.
Jotenkin epäilen, että pahinta ruostepullaa hybrideille on syksy-talvi-kevät ja auton säilytys lämpöisessä tallissa / parkkihallissa. Joita käyttäen kondensoituminen, auton eri pintojen lämpötilojen ees-taas, ees-taas sahaaminen on jatkuvaa.
Lisäksi sellaiset ajorupeamat, että sähkö loppuu kesken muttei "tarpeeksi ajoissa" vaan polttiksella ajetaan lopuksi vain lyhyt matka - ei lähellekään järkevää öljyjen käyntilämpötilaa. Tota vaikkapa talvikauden noin 120 työpäivää ees-taas toistaen ja auton käyttäjien muut vastaavat pätkäajot päälle niin tuollainen "ajoprofiili" on hybriditekniikalle melko kuluttavaa ajoa.
Oletuksena muistaen keskivertoisen tuularitepon "nollat taulussa" -tyyppinen autonkäyttö Tossa mielessä massoille sopii täyssähköautot kuin nyrkki silmään; yhtään mitään ei tarvitse ajatella - pelkkä rangen tuijottaminen riittää, kaikki muu ... voiko sanoa "mekaaninen ajattelu" jää historiaan.i8 '14
Comment
-
-
Originally posted by Takapainoinen Taapertaja View PostSport-modella lähdöstä alkaen, eli polttis päällä. Akun varaus oli täysi.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Suurin osa vuodesta on varmaankin sitä plusmiinus 5 lämpötilaa, semmosia kellä on vähän pidempi työmatka ei varmaan juurikaan ongelmia tule kosteuden kertymisestä moottoriöljyn joukkoon. En tiedä miten se öljy lämpee keväällä, syksyllä tai talvella siihen optimi lämpötilaan jos ajetaan taajamassa 10-15min pätkiä kuten itsellä on tilanne tällä hetkellä. Omilla autoilla vaikkakin ne on vain pelkkiä polttiksia niin ajan vähintään kerran viikossa pidemmän lenkin että moottoriöljy on pidempään kuin hetken siellä 100 kieppeillä, toki en pelkästään sen takia vaan myös ihan ajamisen ilostaE39 523i Turbo
Comment
-
Comment