M20 b25 ja b20 vakio kiertokankien/mäntien kestävyys!!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • turboix
    replied
    [QUOTE=Suutari;903582]
    Eli etsitään järkevää ratkaisua jota ei taida näiltä sivuilta löytyä. Onneksi on nuo naapurin poikien sivutkin ja sen verran kielitaitoakin hommattuna ettei tartte täällä kysellä..

    Kysele sitten siellä jos sieltä saat vastauksia. Miks edes vaivaudut täällä kirjotteleen jos NAAPURIN pojat tietää ja osaa niin paljon paremmin.

    Leave a comment:


  • Muumi
    replied
    Originally posted by Suutari View Post
    Ja niistä parjatuista kuplan mukeista ei ole muuta huonoa sanottavaa siihen m10 koneeseen kun et oikein päin sisään ja pikkasen isompi välys kun normi männillä.

    Nuoli vauhtipyörään päin, ja 8 satasta välys.

    Leave a comment:


  • Suutari
    replied
    Originally posted by timpa View Post
    Ja aika pitkälti uskoisin et jos moottori vaan käy kovilla paineillakin tarpeex rikkaalla niin bemarin omat männät kestää aika kovia tehoja.Itellä m10 missä ne volsun parjatut hillomukit on kestäny ainakin toistasex ihan hyvin 1,5bar paineilla ajelua
    No kannattasko sitten kokeilla sitä 1.5bar:ia vaikka niillä orggismukeilla

    Tarkotus tässä oli että olisi löytynyt näitä suht järkeviä m20 koneeseen käypiä kestävempiä vaihtoehtoja jotka kestää siihen 450hp asti päivittäiskäytössä. Rahalla saa ja hepalla pääsee se on ainakin varmaa..

    mutta itseä ei kiinnostaisi kuin hivenen vakiota kestävemmät kamat, koska ahtimestakin loppuu löyly kesken ja jos sinne laittaa billet kamaa niin sitten mennään munkin autossa jo yli 500hp ja turbo lisäkisi...sen jälkeen on turha enää puhua alle 500hp sääliheposista..

    Eli etsitään järkevää ratkaisua jota ei taida näiltä sivuilta löytyä. Onneksi on nuo naapurin poikien sivutkin ja sen verran kielitaitoakin hommattuna ettei tartte täällä kysellä..

    Ja niistä parjatuista kuplan mukeista ei ole muuta huonoa sanottavaa siihen m10 koneeseen kun et oikein päin sisään ja pikkasen isompi välys kun normi männillä. Jossain ajassa kovalla käytöllä tahtoo alkaa kalisemaan kun helmat kutistuu ajan myötä kovalla käytöllä-->helma halkeaa..vaan hintakin on hiukan eri kun billetillä...

    että sellasta..kaikkiko ajaa joko super billet kamalla tai orggiksilla..

    Kai tässä nytten alkaa jo porukka sen uskomaan ettei kovin kauaa kannata ajella nuilla 400+nm väännöillä niillä vakiokamoilla..

    Eli vaiht. ehtoja kehiin. jos ei ole tietoa tähän aiheeseen lisää niin sitten kannattaa itse alottaa uusi topicci jostain muusta..

    Leave a comment:


  • timpa
    replied
    Ja aika pitkälti uskoisin et jos moottori vaan käy kovilla paineillakin tarpeex rikkaalla niin bemarin omat männät kestää aika kovia tehoja.Itellä m10 missä ne volsun parjatut hillomukit on kestäny ainakin toistasex ihan hyvin 1,5bar paineilla ajelua

    Leave a comment:


  • Ter0
    replied
    Originally posted by makkis View Post
    tälleen ihan ot:nä niin mitä sait irti m20b20 koneesta ~1bar:in ahdoilla??
    Konehan oli 2.5litranen mutta b20 (130mm) kangilla ja niillä paljon parjatuilla kuplan männillä.
    213kw tais olla rengasteho oulun tekulla sillon jos oikein muistan. (~225kw koneesta) ja väännöt mainittinki jo. Vaan tais olla niin että tuo tehonmittaus oli vähän niin ja näin koska ei voinu hukkaportin takia pitää lämää tiskissä ...

    Leave a comment:


  • Suutari
    replied
    Originally posted by ^Tonix^ View Post
    Tässä kyseisessä moottorissa oli/on diselinkampi, 2-litrasen kanget (130mm) ja 325 vakio männät. kierroksia koneesta otettiin 8500rpm.
    Ahdoista ei tietoo ku mittari ei menny kuin 2bar:iin.
    1/4 mile 9,89/227km/h

    Edit: Sivut autosta http://www.spjuvern.com
    Niin ja montako kymmentä tuhatta sillä on ajettu . Eikös se aprillipv ole se sama 1.4 kuin muuallakin..

    Eikä ainakaan omiin silmiin sattunut infoa tusota uudemmasta koneesta...mitä se on syönyt. Vaan voinen kertoa että ei varmasti kestä vaikka kuin on säädöissä nuo vakiokamat pitkään kadulla jos yhtään antaa happea.

    Vähän eri asia kun stripillä käydä 5 krt kesässä ja aina sen jälkeen leväyttää kone auki..ihan vähän vaan eri juttu..

    Esim. takomäntä kestää hetkellistä nakutusta aika kauankin kun sitten kerran menee sytkätulppa soossiks/tulee hehkusytytys niin hajoaa vakiomäntä alta aikayksikön kipinän tullessa väärään aikaan.

    Ei todellakaan ole nuo männänrengaspöydät sitä luokkaa että ne kestää. Ei se metalli rajattomia kestä ihan sama mitä ruottissa lukee..
    PPF foorumilla on myös yksi toinen pirssi jossa käytettiin vakiokamoja..voi käydä lukemassa hieman toisenlaisista kokemuksista sieltä...

    Tais pojat vaihtaa tälle kaudelle kunnon palikat kun kyllästyvät aina purkamaan myllyn kisan jälkeen.

    nuo 130cm kanget kestää jonkun verran enemmän johtuen lyhyemmästä nurjahduspituudesta. Muttei nekään kovin kauaa jaksa.
    Last edited by Suutari; 04-04-2008, 22:44.

    Leave a comment:


  • Tzeimi
    replied
    Originally posted by SledgeHammer82 View Post
    Jos ei malta rauhassa ajaa konetta lämpimäksi on todella hyvät mahdollisuudet saada muistojäljet malttamattomuudesta sylinterien seinämiin.
    Näinpä, maltti on valttia. Itsellä nuo pahnan mukit on kestäneet leikin pitkään, 6 satkua oli välys (sillon joskus, mitä lie nyt).

    Leave a comment:


  • SledgeHammer82
    replied
    Originally posted by Tzeimi View Post
    Minä ymmärrän asian niin, että takomäntä ei tiedä missä moottorissa se on. Koneen tekijä taas tietää ja poraa/porauttaa sylinterit oikealle välykselle. Mäntä laajenee mitä laajenee kulloinkin vallitsevassa lämpötilassa (kuten myös lohko). Ainoa mutta tuossa vw:n männässä on että tapin offsetti (enemmän) on eri kuin rivikoneessa, mutta käytännössä tuo ei ole vakiohelman korkuudella muodostunut isoksi ongelmaksi - en ainakaan ole kuullut.
    Ongelmia syntyy siinä vaiheessa kun ei muisteta takomännän vaativan paljon suuremmat välykset kuin valumännän tapauksessa. Kun sylinterit porataan takomännille sopiviksi on on käynti kylmänä pahan kuuloista kolinaa kun mäntä pääsee heilumaan sylinterissä. Jos ei malta rauhassa ajaa konetta lämpimäksi on todella hyvät mahdollisuudet saada muistojäljet malttamattomuudesta sylinterien seinämiin. Tämä on se pääsyy, miksi ainakin minä vierastan takomäntien asentamista moottoriin, jonne niitä ei ole suunniteltu.

    Leave a comment:


  • Tzeimi
    replied
    Minä ymmärrän asian niin, että takomäntä ei tiedä missä moottorissa se on. Koneen tekijä taas tietää ja poraa/porauttaa sylinterit oikealle välykselle. Mäntä laajenee mitä laajenee kulloinkin vallitsevassa lämpötilassa (kuten myös lohko). Ainoa mutta tuossa vw:n männässä on että tapin offsetti (enemmän) on eri kuin rivikoneessa, mutta käytännössä tuo ei ole vakiohelman korkuudella muodostunut isoksi ongelmaksi - en ainakaan ole kuullut.

    Leave a comment:


  • SledgeHammer82
    replied
    Originally posted by Tzeimi View Post
    Laajeneeko kuplan mäntä vesi-moottorissa enemmän kuin vesikoneen mäntä? Kiinnostaa kovasti. Olisiko jotain referenssiä laittaa, mistä tämä tieto on peräisin?
    Usein kiinnileikkautumisjäljet johtuvat sopimattomasta öljystä - ei kestä kuumaa, ohenee ja voiteleva kalvo häviää IMO.
    Kyse on nyt siitä, että ilmajäähdytteisessä koneessa on pakko olla enemmän pelivaraa lämpölaajenemiselle tehottomamman jäähdytyksen vuoksi. Lisäksi takomännät laajenevat eri tavalla kuin valumännät johtuen männissä vallitsevista sisäisistä jännityksistä ja erilaisesta ainerakenteesta.

    Öljykalvon pettämisestähän kiinnileikkautumisessa onkin kyse, mutta syy öljykalvon pettämiseen voi hyvin olla siinä, että mäntä on laajentunut sylinteriä enemmän ja näin männänrenkaiden sylinterinseinämiin kohdistama paine nousee niin suureksi, että öljykalvo ei enää jaksa pitää pinnankarheuksien huippukohtia toisistaan erossa.

    Leave a comment:


  • Tzeimi
    replied
    Originally posted by SledgeHammer82 View Post
    Etenkin ilmajäähdytteiseen moottoriin suunnitelluissa takomännissä lämpölaajenemiset ovat jo aivan eri suuruusluokassa kuin mitä BMW:n moottoreissa tulisi käyttää. Vaatii aika kovaa ammattitaitoa, että saa moottorin jossa todellisessa käyntilämpötilassa olisi juuri sopivat välykset ja männänrenkaiden vastukset noilla takomännillä. Ja tuolloin taas kylmänä ovat mitat ja toiminta aikalailla päin persettä. Kaipa ne sitten kestää, mutta kone ei tasan tarkkaan toimi yhtä hyvin kuin siihen vartavasten suunnittelluilla männillä. Ihan vaparikoneestakin (m20b25-lohko) olen nähnyt sylinterien seinämillä kiinnileikkautumisjälkiä noilla kuplan männillä ajelun jälkeen.
    Laajeneeko kuplan mäntä vesi-moottorissa enemmän kuin vesikoneen mäntä? Kiinnostaa kovasti. Olisiko jotain referenssiä laittaa, mistä tämä tieto on peräisin?
    Usein kiinnileikkautumisjäljet johtuvat sopimattomasta öljystä - ei kestä kuumaa, ohenee ja voiteleva kalvo häviää IMO.

    Leave a comment:


  • SledgeHammer82
    replied
    Originally posted by timpa View Post
    Noihin kankiin vois kyl satsata mut se on aivan sama on siel omat männät sorvattuna tai vaikka ne kuplan takomännät.Jos se ei mee laihalle niin ne kestää...
    Etenkin ilmajäähdytteiseen moottoriin suunnitelluissa takomännissä lämpölaajenemiset ovat jo aivan eri suuruusluokassa kuin mitä BMW:n moottoreissa tulisi käyttää. Vaatii aika kovaa ammattitaitoa, että saa moottorin jossa todellisessa käyntilämpötilassa olisi juuri sopivat välykset ja männänrenkaiden vastukset noilla takomännillä. Ja tuolloin taas kylmänä ovat mitat ja toiminta aikalailla päin persettä. Kaipa ne sitten kestää, mutta kone ei tasan tarkkaan toimi yhtä hyvin kuin siihen vartavasten suunnittelluilla männillä. Ihan vaparikoneestakin (m20b25-lohko) olen nähnyt sylinterien seinämillä kiinnileikkautumisjälkiä noilla kuplan männillä ajelun jälkeen.

    Leave a comment:


  • ^Tonix^
    replied
    Originally posted by Bullitt View Post
    Bilsportissa oli jokin aikaa sitten E30, jossa oli pelkästään Bemarin vakio-osilla (dieselin kampi, 2-litrasen kanget, jne...) kasattu M20-moottori, ja autolla oli ajettu alle kympin aikoja. "Apulaitteina" oli kyllä muutakin, kuin Bemarin vakiotavaraa. Ahtopaineista ja hevosvoimista ei ollut rakentajallakaan tarkkaa tietoa, mutta viksummat oli kerinny laskemaan, että noin kovaa ei alle 600 hevosvoiman tehoilla mennä.

    200 kaakkia per kanki? Koska Ruotsissa on aprillipäivä?
    Tässä kyseisessä moottorissa oli/on diselinkampi, 2-litrasen kanget (130mm) ja 325 vakio männät. kierroksia koneesta otettiin 8500rpm.
    Ahdoista ei tietoo ku mittari ei menny kuin 2bar:iin.
    1/4 mile 9,89/227km/h

    Edit: Sivut autosta http://www.spjuvern.com
    Last edited by ^Tonix^; 07-04-2007, 13:40.

    Leave a comment:


  • Bullitt
    replied
    Bilsportissa oli jokin aikaa sitten E30, jossa oli pelkästään Bemarin vakio-osilla (dieselin kampi, 2-litrasen kanget, jne...) kasattu M20-moottori, ja autolla oli ajettu alle kympin aikoja. "Apulaitteina" oli kyllä muutakin, kuin Bemarin vakiotavaraa. Ahtopaineista ja hevosvoimista ei ollut rakentajallakaan tarkkaa tietoa, mutta viksummat oli kerinny laskemaan, että noin kovaa ei alle 600 hevosvoiman tehoilla mennä.

    200 kaakkia per kanki? Koska Ruotsissa on aprillipäivä?

    Leave a comment:


  • makkis
    replied
    Originally posted by Ter0 View Post
    Näin kävi aikoinaan mun ekassa m20 turbotusrojektissa b20 vakioveiveille:



    kaks muuta veiviä oli vielä silmin nähden 4:n tapaan kiero, loput 2 näytti olevan suoria..

    ahdot karkaili 1.7bar tuntumaan liian ahtaasta hukkaporttirakennelmasta johtuen.
    Mitattuja lukemia 0.9barilla tais olla joku reilu 420nm 4700rpm:ssä.
    Vaan itse rikkohan tapahtui ihan kevyellä kuormalla, eli nuo pikku ahtokarkailut vaan oli pistäny kamat ässälle ja jossain vaiheessa ne ässäkamat ei enää jaksaneet.

    Omaa pöljyyttähän/tietämättömyyttähän tuonki hajotin. Kyllä näistä oppii.

    edit: Niin kyllähän tuo sen barin ois säädettynä tod näk. kestänykin.. mutta tommoset säätämättömät rykäsyt..
    tälleen ihan ot:nä niin mitä sait irti m20b20 koneesta ~1bar:in ahdoilla??

    Leave a comment:

Working...
X