Koria ruvetaan jossain vaiheessa hitsailemaan ja sen jälkeen vähän maalia ovenkahvasta alaspäin.
Elikkäs projekti ei ole vielä kuollut, hitaasti mutta vakaasti.
Noniin, nyt on M20:stä kasattu kansi venttiilien osalta, valmiina koneistamolle tiivistepinnan tarkistusta varten.
Tässä olen miettinyt mitenkä helpoiten käy turbolle öljynsyöttö, äkkiseltään katselin bilteman öljysuodattimen jalalle tulevaa laippaa. Nyt mietin että kummasta suunnasta se puhdas öljy siellä kiertää. Puhtaaltahan se on järkevintä ottaa eikä likaiselta. Eli siitä keskeltä vai sivuilta.
Lohkon sylinteripintojen hoonaus on vielä edessä. Katselin männänrenkaan avulla päävälystä ja meni kirkkaasti vielä ohjearvoihin, oli alakantissaan ihan (liekö ollut toleranssi 0.20-0.50mm ja 0.30mm liuska meni vaivoin paikallensa).
Ehkä se tänäkesänä vielä käy...
Jaa niin, turbokin on osteltu, hyllyssä odottelee sijoitustaan parituhatta kilometriä ajettu Holset HX35:nen kun edullisesti sai! VEMS pähkäilyt on myöskin käynnissä. Eipä se kummonen homma näytä olevan laittaa tuota konetta toimimaan sillä.
Tuollahan se vielä makoilee, sisustaa purettu ja mietitty mitä tehdään laholle korille . Hiekkapuhallettava olis, mutta että jaksaako. Laikka käteen ja mädät pois. Kone on edelleen levällään, laakerit on tulossa nyt mallia motonet tod näk. Näkisin, ettei niillä pahemmin hallaa voi tehdä koneelle jos vaan voitelu toimii.
Kanttakin on pikkusen hiplailtu ja mietitty mitä tehdään. Toisesta M20:stä vissiin pamahti kansi halki, ei toimi vesikierto kunnolla. Veikkailtiin tuossa, että antaa painetta jäähdytyskiertoon... Sitäkin pitäisi tiirailla. Kyseinen vehje on kiinni 325iX:ssä, ei varmaan hirveästi helpota armoton rääkki jääradalla ja hupskeikkaa, lämmöt punarajalla! Että näin nyt kun kerran ehdin turista tänne. Jos kesäksi olisi valmis, tiedä nyt sitten minkä vuoden kesäksi .
Yrittäjänäkin pitäisi ehtiä toimimaan ja saada muitakin projekteja valmiiksi...
Ainiin, unohtuipa tuossa mainita, että autoon tuli ostettua turboksi Holset HX35, sopivankokoisilla pesillä. (Toisinsanoen en niitä muista enkä jaksa enää ottaa selvää )
Joopa joo, kyllä kyllä. Lomalla hyvä pohtia noita, paljoa ei ole tullut saatua aikaseks. GT37 tai HX40:nen sinne sitten varmaan on pakko tunkea. Kannet ajattelin itse työstellä jahka saa sen virtauspenkin rakenneltua.
Täytyypi katsella tarkemmin jahka pohjoisenlomalta kotiutuu etelän vetelien sekaan jälleen.
saanko udellla tuosta maintsemastasi virtauspenkin teosta?
jos saan niin mistä ole piirustukset hommaillu vai onko omat mietinnät?:think
Joopa joo, kyllä kyllä. Lomalla hyvä pohtia noita, paljoa ei ole tullut saatua aikaseks. GT37 tai HX40:nen sinne sitten varmaan on pakko tunkea. Kannet ajattelin itse työstellä jahka saa sen virtauspenkin rakenneltua.
Täytyypi katsella tarkemmin jahka pohjoisenlomalta kotiutuu etelän vetelien sekaan jälleen.
Noitten laippojen kanssa kannattaa olla tarkkana, et öljy tulee turbolle puhtaalta puolelta. Esim. tossa Pölöteeman laipassa kaikki lähdöt on likaisella puolella ennen suodatinta. Voi jäädä turbaanin elinikä lyhkäseksi jos sinne paskasta öljyä tuuppaa notta.
ainakin bailey motorsport tekee suodattimia öljyletkun väliin
Ei kuulalaakeriahtimia. Jos lompakko kestää niin Holsetin HX40super Aivan mahtava ahdin, herää yhtä alhaalta kun HX35 mutta tuotto riittää 600hp pintaan.
Aamuyön pitkinä pimeinä tunteina tuli tässä mietittyä ja pohdittua vähän tuota ahdinvalintaa. Valikoima rajautui nyt jokseenkin seuraaviin ahtimiin:
Poroturbolta: KKK K27-5313
Jaettu turbiinikotelo Siipikoko 53/64mm
A/R 13
Luullakseni on varsin passeli, herännee sopivasti ja tuottoa riittää myös ylemmäs jonkin verran. Eihän tämä tietenkään mikään ämpärin kokoinen fööni ole, jolla saadaan ylös lisää. Kompromissejahan nämä ovat... Tuplaturboa sitten kun alkaa tuntua liian vaivalloiselta saada alas sekä ylös vääntöä .
Garretilla näytti olevan nettisivuillaan ainakin vallan pelkkiä kuulalaakeriturpoja. Vielä ei ole kuulalaakeriturbojen maailmaan tullut perehdyttyä niin kovin, että osaisin mitään niiden toiminnan erilaisuudesta sanoa. Liekö kovastikin häiriöherkempiä ja kalliimpia pitää? Vesijäähdytyksen vaativat mokomat melkein kaikki noin äkkiseltään vilkaistuna...
Yksi sopiva vaihtoehto Garretilta lienee kuitenkin tämä: GT3071R - 700382
Linkistä lisäspeksit... Jos mahtaisi suomenniemeltä moinen löytyä.
Tässä nyt nopeasti pohdittuna kaksi eri vaihtoehtoa. Suositelkaa nyt tekin, jotka oletta aikaisemmin tämän tehneet jotain vaihtoehtoja ahtimiksi. Mikä on koettu hyväksi ja mitä ei missään nimessä.
Elikkä taas puskee kuvaa ja turinaa. Päivän hommana oli lähinnä osien puhdistelu ja tiirailu. Öljypohja on joskus ottanut pientä osumaa ja hankautumaa... Tiedä mitenkä paljon siitä oikein on kulunutkaan...
Moottorista puretut kilkkeet on sulassa sovussa ja hyvässä järjestyksessä ylitäyden verstaani lattialla... Kuten kuvasta näkyy on romua kertynyt nurkkiin vähän liiankin kanssa. Osa on melkolailla loppuunajettuja jo. Edelleen niitä kunnon toimitiloja odotellessa. Syksymmällä sitten .
Kuten tosiaan aikaisemmin mainitsin, tuo koholla oleva osa on hivenen kärsineen oloinen. Mittaamaan en vielä ole päässyt, mutta tuntuu ohuemmalta mitä uutena... Olisiko siihen hyvä tikkailla kiinni tuoretta köykämiiniä muutama milli? Ettei nyt korkkaa sitten jossainpäin maailmaa... Tuskin se paino enää niillä tavoitetehoilla tuntuu jos niihin joskus päästään . "Pohjapanssarointi" väsättävä maastoautoista tuttuun tyyliin ettei kivet tee tuhojaan.
Osia puhdistuksen jälkeen. Ero on huomattava. Vasemmanpuoleinen tumma osa on siis nokkaremmin alumiinisia kotelorakenteita alhaalta, keskimmäinen on nokkaremmin yläpuolinen suojus muistaakseni, johon myös sytkävermeet kiinnittyivät. Kaikki osat osapuilleen tuon vasemmanpuoleisen näköisiä kun irroitin autosta. Joskus on ruikkinut öljyä kohtuullisestikin... Oikealla sitten kampiakselin pään tiivisterakennetta ja kytkimen käyttöhässäkkää.
Ja luonnollisesti tuli tehtyä myös työkaluja tämän projektin tiimoilta. Kampiakselin päässä ollut pultti piti jollain saada auki ja luonnollisesti kampiakseli jumiin. Ei muutakuin kaverin pajalle ja siellä sitten työkalu tekoon. 10mm levystä leikottu ympyrä, jonka pulttijako on sama kuin vauhtipyörässä, keskiö mahtuu siihen akselin loppupätkän päälle ja keskittyy siihen. Varsi on 5mm paksua lattarautaa ja sekin antoi periksi loppujen lopuksi ennenkuin pultti aukesi. Mutta eipähän ratkennut hitsisaumasta .
Jatkosta en vielä tiedä, aikaa menee osia puunaillessa, lohkoa kiillotellessa ja maalaillessa, miettiessä kannen porttaamista ja työstämistä, uusia kilkkeitä sisään ja sitä ahdinta. Hyviä ideoita otetaan vastaan ja edelleen sitä suodattimen kaulaan tulevaa laippaa, josta öljyt tulevat puhtaalta puolelta, saa tarjota. Kirjoittelen tänne taas kun tulee kirjoiteltavaa. Kuvia tulee myös jatkossa.
Jasso jasso, no penteles. Pitänee tosiaan kehitellä siihen joku sopiva laippa, ettei ahdistajan laakerit huuda hoosiannaa ensimmäisen parintuhannen kilometrin jälkeen. Ruotsinpoikien foorumilta löyty kyllä nättejä kuvia ja kertomusta.
Jos ei täällä kenelläkään ole hajua mistä sopivan palikan siihen saisi niin pitänee varmaan Ååkkea ja Börjeä ahdistella ja kysellä mistä saisi palikkaa sieltäpäin . Olisinpa ajoissa älynnyt tuonkin, olisi vanhemmat saaneet tuoda sieltä sopivan kun kerran Ruotsinmaalla kävivät...
Niin, illalla pistän vielä jotain kuvaa ja tarinaa tämän päivän hommasta.
Öljynpaineen ahtimelle voi ryöstää monestakin paikasta.
Voi haaroittaa öljykellolta tai tehdä sinne öljykellon juureen toisen liitännän.
Paras tapa mielestäni on kuitenkin ostaa aluslaippa suodattimen alle.
Laippa on vissiin tarkoitettu alunperin öljynlämpö ja öljynpaine -mittarien asennukseen mutta ainakin Garretin ahtimissa on sama 1/8 NPT kierre mikä löytyy useimmista mittareista. Biltemasta ainakin saa laippaa neljällä ulosotolla.
.
Noitten laippojen kanssa kannattaa olla tarkkana, et öljy tulee turbolle puhtaalta puolelta. Esim. tossa Pölöteeman laipassa kaikki lähdöt on likaisella puolella ennen suodatinta. Voi jäädä turbaanin elinikä lyhkäseksi jos sinne paskasta öljyä tuuppaa notta.
Leave a comment: