memebuy23buy

M20B25 moottorin viritys ahtamalla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jonsku
    replied
    Tämänhän voisi melkein siirtää tuonne projekti-osioon, sen verran perusteellista juttua tulee


    Kannattaa muuten vilkaista www.pure-pf.com / forum / projekt - osiosta ainakin projektikuvia jos ei ruotsi taitu, löytyy esimerkkiä BMW-koneen turbottamiseen

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Originally posted by blenheim View Post




    Vaikkakin yhdessä pinnassa oli tämännäköistä jälkeä itse akselissa. Yritin kannen laakeripinnoilta tutkia vastaavanlaisia jälkiä, mutta etsimällä sai kyllä etsiä. Liekö siis kunnossa vai olisiko syytä etsiskellä uudempaa kantta tuhottavaksi?
    Mitäs on arvon raati mieltä rojektista ja näistä sisällä olevista hiluista? Niin, kuvistahan siis aukeaa linkki isompiin kuviin, jollei joku vielä jummartanut kokeilla
    Mittaat vaan laakerivälykset siitä kannesta, jos menee rajoihin eikä isompia naarmuja näy niin ei tarvii uutta kantta etsiä. Kaikissa mitä oon avannu on ollu vähän naarmuja, mutta silti välykset ok.

    Leave a comment:


  • blenheim
    replied
    Jälleen jatkuu tarinointi moottorin purkamisen osalta. Tästähän kehkeytyy melkein diy ohjeet m20b25 moottorin turbottamiselle . Noh, joka tapauksessa, tänään tuli purettua koko kone, tai se mitä siitä vielä oli purkamatta, täysin atomeiksi. Jäljellä olivat siis männät, öljypohjan suojissa olevat vermeet ja ja... Noh, kattavasti tuokin selittää. Antaa kuvien ja niihin liittyvien kuvatekstien kertoa enemmän:



    Moottori saatiin siis jo eilen tapeltua telineelle riippumaan ja roikkumaan. Nyt se odotti vain purkamista. Yllättävän jämäkkä ja toimiva tuo piilhelvetin teline onkin... Tuli sekin testattua.




    Öljypohja lähti näppärästi pois, hieman hämmentävä oli se ratkaisu, että öljypohjan päällä on vielä erillinen kansi, joka suojaa kytkimen rakenteet. Eikö sitä olisi voinut samantein vaikka samaan valuun ympätä tahi jotain...
    Öljypumppuun en sen kummemmin vielä paneutunut, yhtenä palana se sieltä lähti, toivottavasti menee samanlaisena myös takaisinkin.
    Kaikki oli hyvin nipussa ja pultit olivat pysyneet kiinni, ei tullut mitään ihmeempiä yllätyksiäkään. Ja piruuttani Haynesin korjausoppaasta katselin kiertokankien pitkittäisvälysmitan ja rakotulkilla katselin, mahtui jopa ohjearvoihin. Eli päittäisvälystä ei juurikaan ollut. Kiertokankien pultitkin olivat tiukassa. Kampiakselikin oli irroittamisen jälkeen tutkiessani hyvässä hapessa, laakeriliuskoissa oli pientä samentumista, akselin laakeripinnoissa ei ollut jälkiä öljyttömyydestä tahi suuremmista varpusista kitkapinnoilla.
    Kanget irti ja katselemaan mitä se on syönyt...



    Männät tulivat kankineen sieltä kivuttomasti käsivoimin avittamalla pois. Huomioni kiinnitti nuo jäljet männän kummallakin puolella, männäntapittomalla sivulla. Sivulla, jossa on männäntappi, ei vastaavaa jälkeä ollut. Mistähän tämä voi johtua? Joskus päässyt hieman kuivaksi? Vaihtokamaa ovat siis... Sylinterin pinnoissa ei ollut leikkautumisen jälkiä. Sylinteripinnat täytyy kuitenkin hoonata uudelleen, pientä pykälää oli havaittavissa aivan yläreunan tuntumassa, mutta männät tulivat ulos sen kummemmin jumittelematta silläkohdin. Eli vielä ei ole pahaksi päässyt.

    Kiertokankien laakeriliuskat olivat myös harmaantuneet kierrosten saatossa, sielläkään ei ollut jälkiä kuivana käymisestä eikä myöskään epäpuhtauksista. Ainoat jotka hieman huolta herättävät ovat nuo männät ja nokka-akseli, joka sekään ei tarkemmalla tutkimuksella kunnon valossa enää järin huolestuttavalta vaikuttanut.




    Vaikkakin yhdessä pinnassa oli tämännäköistä jälkeä itse akselissa. Yritin kannen laakeripinnoilta tutkia vastaavanlaisia jälkiä, mutta etsimällä sai kyllä etsiä. Liekö siis kunnossa vai olisiko syytä etsiskellä uudempaa kantta tuhottavaksi?
    Mitäs on arvon raati mieltä rojektista ja näistä sisällä olevista hiluista? Niin, kuvistahan siis aukeaa linkki isompiin kuviin, jollei joku vielä jummartanut kokeilla

    Leave a comment:


  • blenheim
    replied
    Pientä kuvakertomusta näin tiistai-illan ratoksi (toivottavasti tänään on tiistai...):




    Siitä se lähtee, moottori kuvassa vielä paikassaan rungossa. Siitä alkoi armoton taistelu korroosion ja miehen välillä. Välillä lauloi kyllä rälläkkäkin pultteja irrotellessa, mutta yleisesti WD-40 ja sopivat hylsyt sekä raaka voima toimivat. Rystysethän siitä sai ruvelle ja nikotiinitason veressä melko korkealle.
    Kuorma-auton hiabin avustamana koria nostamalla saatiin koko etukelkka siitä liu'tettua alta pois.



    Siitä se purkaminen sitten lähtee, koneen hain seuraavana päivänä irroittamisen jälkeen hallille purkua varten. Auto on siis kaverini, minä teen pelkästään moottorin kasauksen ja virityksen. Koneen jatkeena on Getrag 260. Laatikon kylkeen on valettu numerot: 260.0.1346.90 (tai 80), hieman arpomalla tuo numero kuvista, reippaasti likaa vielä päällä ja laatikko hallilla sekä minä kotona . Onko mitään ideoita, paljonko tuo laatikko kestää voimaa? Ja mitä sille pitäisi tehdä sen kestävyyden lisäämiseksi. Tuntuisi olevan vielä melko timmissä kunnossa, ulinoita ei ollut ja vaihteet menevät päälle kivuttomasti.



    Koneen purku alkoi luonnollisestikin kannesta, alta paljastui kuvanmukainen näky. Sen voin sanoa irroitusoperaatiosta, että hihnapyörän pultti siinä keskellä oli melkolailla kiinni, kunnon työkaluja kun ei ole niin vanha hihna ja luja ote ja pulttipyssyllä pultti auki. Hihnahan siinä paukahti muutaman säikeen osalta, päästi muuten hiton kovan äänen (!), mutta aukesipa kuitenkin.
    Toisessa kuvassa näkyy koko homma leväytettynä. Siitä paljastuu myös työpöydän tilanpuute ja sotkuisuus. Paras keino noiden pienten käikäleiden, jotka pitävät jousilautasta venttiilinvarressa kiinni, irroittamiseen oli 13mm hylsy, jatkovarsi ja iso moska. Venttiilinjousipuristimella loppui usko ensimmäisen venttiilin jälkeen .

    Tässä siis muutamat kuvat aiheesta, toivottavasti antaa jotain virikettä kertoa ja jakaa kokemuksia muiden osalta. Tarinaa lisää luvassa huomenissa jos ehdin. Tänään tappelin lohkon moottoritelineeseen, jossa sitä on mukavampi pyöritellä ja purkaa kuin lastulevytrukkilavan päällä... Jälleen kerran Biltema pelastaa, vajaat 50e maksoi jämäkän oloinen moottoriteline, kiinnikkeet ovat hämmästyttävän toimivat, joskin omat kiinnityspultit pitää moottorin ja kiinnikesysteemin väliin hommata. Auton omat pultit olivat liian lyhyet, joten kauppareissu siitäkin tuli.

    Huomenna tappelen öljypohjan irti ja putsailen kampikammion kuvauskuntoon, pitää myös muistaa ottaa kuvat noista nokka-akselin laakerointipisteiden naarmuista.

    Leave a comment:


  • blenheim
    replied
    Joo, kiitoksia varsinkin ttw:lle varsin tyhjentävästä vastauksesta. Pitää tutkia ajan kanssa ja mittailla kulumat niistä laakerointipisteistä jos siitä vielä kalun saisi. Täytyy miettiä jos siitä ei kalua saa, niin kokeilee holkitella sitä ja katsella miten onnistuu. Jonkunhan sitä on kokeiltava .

    Moottorinohjausjärjestelmäksi laitetaan VEMSin megasquirt johdannainen systeemi, löytyy hyvin ominaisuuksia ja hintakin oli hiluineen varsin maltillinen. Että sen puolesta ei pitäisi jäädä enää uupumaan hommat. Moottorinohjausjärjestelmän tärkeys nyt on ilmiselvää, niitä on tullut jo muutama hetki tehtyäkin, japsinelosista aina jenkkikaseihin . Ja säätötaito se on se joka ratkaisee, hyvälläkin boksilla saa kilkkeet jumiin kampikammion puolella...

    Tuon turbodieselkampura-jutun kuulin myös jostain muualta, voisi melkeinpä metsästellä moisen tähän hätään jostain. Kuuluu olevan melko tukeva ja kestävä virityskäytössä. Männät ja kanget menevät vaihtoon, jää sitten sitä tehoreserviä jos nyt auton omistaja intoutuu haluamaan jatkossa lisää . Tehotavoite tosiaan tällä hetkellä siellä 350-400 hp. Sen jälkeen katsellaan jos jää tarvetta vieläkin puristaa enemmän mehua hedelmästä.

    Mitenkäs se tapahtuu tuo liekkiurien koneistaminen lohkoon? Ei ole koskaan tullut vielä eteen moista episodia, joten jokin kuvamateriaali olisi paikallaan. Vaikka kunnon terästiivisteellä se ei lienekään se ensimmäinen ongelma joka vastaan tulee käytössä.

    Siitä laipaltahan saa sitten parhaiten nuo tiedot mittaristoonkin. Eiköhän se semmoinen sitten täydy lisätä hankintalistalle.

    Ja tulipahan se tänään tapeltua kampiakselin päätypultinkin kanssa useampi hetki. Kun järki loppui, alkoi voima puhumaan ja johan se lähtikin aukeamaan. Kovin tiukassa on se reiluun 400Nm kiristetty pultti... Jos vielä tässä illemmalla saisi aikaiseksi lykkiä kuvia rojektin etenemisestä ja sisuskalujen kunnosta internetin bittiavaruuteen.

    Leave a comment:


  • Zeik88
    replied
    Tai sitten vaan laitat kunnonmoottorin ohjauksen niin ei tarvii valttamatta tunkee miljoonaa sinne alakertaan. Itella 1.3 bar ahoilla ihan vakio sisuskalut ja kannenpultit ja hyvin on pelannu jo pitkaan

    Leave a comment:


  • ttw
    replied
    Noniin, tervetuloa joukkoon vain omasta puolestani .

    Elikkäs, kuten jr66 mainitsi niin nokka on tosiaan laakeroitu kanteen.
    Holkittaminen voisi onnistua mutta en ole kuullut vielä ainakaan kenenkään tehneen niin.

    Käytännössä jos nokan laakerit ovat huonossa kunnossa niin uusi kansi on yleisempi vaihtoehto korjata asia.

    Öljynpaineen ahtimelle voi ryöstää monestakin paikasta.

    Voi haaroittaa öljykellolta tai tehdä sinne öljykellon juureen toisen liitännän.
    Paras tapa mielestäni on kuitenkin ostaa aluslaippa suodattimen alle.
    Laippa on vissiin tarkoitettu alunperin öljynlämpö ja öljynpaine -mittarien asennukseen mutta ainakin Garretin ahtimissa on sama 1/8 NPT kierre mikä löytyy useimmista mittareista. Biltemasta ainakin saa laippaa neljällä ulosotolla.

    Sisuskalut:

    Jos ei mitään numeronmurskainta olla rakentamassa niin sorvatut vakiomännät vakiokamoilla menee ok.

    Takomäntiä löytyy mm. ROSS, Wiseco, CP Pistons.

    Kampurana menee yleensä vakio mutta turbodieselin kampiakselia on myös käytetty.

    Puristussuhteet menee sitten (pari esimerkkiä):

    CP Takomännät + Autoverdi 135mm kanget + TD kampura = 7.8
    CP Takomännät + Autoverdi 140mm kanget + orig. kampi = 8.2

    Kiertokankia löytyy mm. Eagle, Autoverdi, Crower, PO-Metal yms.
    Jos hillitysti meinaat ottaa niin turbodieselin kanget menee myös.

    Kannentiiviste:

    Kansipahvi kannattaa vaihtaa tottakai metalliseen, esim. Cometic MLS tai Elringin kynsitiiviste.
    Lohkoon voi myös koneistaa erilliset urat liekkirenkaille mutta noilla metallitiivisteillä pääsee riittävän pitkälle (1.5 bar ainakin).

    Kannen kiinnitys ilman muuta sitten pinnapulteilla, esim. ARP.



    Toivottavasti selventää

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Jonkinsortin laakeriholkit siellä taisi pukkien sisällä olla vaan mitä jos ne ovatkin loppu tahi loppumaisillaan?

    Ei ole holkkeja, nokka on laakeroitu suoraan kanteen (lähes ?) kaikissa bmw-koneissa.

    Leave a comment:


  • blenheim
    started a topic M20B25 moottorin viritys ahtamalla

    M20B25 moottorin viritys ahtamalla

    Kesätersehdys!

    Pientä jeesailua ja pohdintaa olisi tarpeen tännepäin otsikonmukaisen konetyypin virityksessä ja laittelussa. Nyt on työn alla kohtuullisesti rullattu pata, tarkoituksena laittaa ahdistajaa pakosarjan taakse ja nostaa sitä moottorin hyötysuhdetta hivenen paremmaksi. Omat rajansa ilmeisesti asettaa 12 tappinen kansi.
    Liekö täällä kenelläkään kokemusta kyseisen moottorityypin laajemmasta virityksestä ja toimintavarmuudesta?

    Näin ensialkuun herää kysymys mistä ottaa öljynpaineet ahtimelle? Suoraan suodattimelta, siihen jonkun jalan patentoimalla vai onko jotain valmista sivistynyttä konstia?

    Nokka-akselin kannesta irroittaessani huomasin laakeripinnoilla akselissa jälkiä, millähän tämä olisi jatkossa ehkäistävissä kyseisen moottorin kanssa. Tarkemmin en ehtinyt vielä tutkia, josko niitä jälkiä oli myös itsessään laakeripukeissa. Jonkinsortin laakeriholkit siellä taisi pukkien sisällä olla vaan mitä jos ne ovatkin loppu tahi loppumaisillaan?

    Minkälaista sisuskalua pitäisi harkita virityskäyttöön? Bimmerit vielä toistaiseksi hieman tuntemattomia omalla kohdallani, joten toivoakseni täällä riittää jengillä pinnaa loputtomille kysymyksille, pohdiskeluille ja ajoittain hivenen hulluillekin ideoille.

    Rojektin edetessä kuviakin ilmaantunee joko tänne tahi varsinaiseen koostettuun rojektikertomukseen, joka sittemmin palvelkoot muita kyseisen moottorinrakentajia ja virittäjiä jonkinsortin tietolähteenä. Kuvia on kertynyt jo kohtuullinen määrä, lähinnä sen takia että apina osaisi kasata myös moottorin oikein ja oikeissa osien järjestyksissä.
    Last edited by blenheim; 08-07-2008, 19:11.
Working...
X