memebuy23buy

m51d25 remmiahdin ja holsetti??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mikap92
    replied
    Originally posted by pope_ View Post
    cfm tossa lukeekin, cid on moottorin tilavuus (1 cid = 0.016 litraa), Ev Volumetric efficiency ja PR oli lyhenne tosta pressure ratio.
    Kiitoksia mistä tuon ahtimen max rpm löytyisi?
    Last edited by mikap92; 29-03-2025, 11:13.

    Leave a comment:


  • pope
    replied
    Originally posted by mikap92 View Post
    mitähän nuotlyhenteet kaikki tarkoittavat tuossa kaavassa esm.cfm,cid,ev ja PR eli mitä nuot ainakin tarkoittaa?
    cfm tossa lukeekin, cid on moottorin tilavuus (1 cid = 0.016 litraa), Ev Volumetric efficiency ja PR oli lyhenne tosta pressure ratio.

    Leave a comment:


  • mikap92
    replied
    Originally posted by pope_ View Post
    Tosta:

    Moottorisi ilman tarve (vaparina)

    cfm=(cid x rpm x 0,5 x Ev)/1,78

    1 cfm = 28,316 l/m
    Ev = ei hajuakaan mitä tollasessa diisselissä vois olla. Omiin laskuihin m60b40 kanssa heitin hatusta siihen 0.89


    Pressure ratio (1 bar = 14,7 psi)

    PR = (14,7 + boost)/14,7

    Noilla pitäs päästä alkuun..

    Mitään häviöitä noissa ei sitten ole otettu huomioon. Itse en nähnyt tarpeelliseksi alkaa niitä laskemaan. Taisin tuolloin laskea ahdot 1.3 baarin ottamatta häviöitä huomioon ja oletin, että ahdot jäävät reiluun baariin.



    Joo hyvähän se on hoksata ettei tota lujempaa ainakaa remmiä pyöritä, eikä toi nyt ehkä tässä tapauksessa kauhean vaarallinen ohje ollut. Yleisesti ottaen kyllä kannattaa hiukan tarkempi olla.

    Täytyyhän se moottorin ilman tarve tietää jo ihan pelkästään siksi, että osaa valita oikean ahtimen, eikä siitä muutenkaan varmaan pahitteeksi ole, että vähän tietää mitä on tekemässä ja paljonko milläkin välityksillä on ylipainetta tulossa.

    Seuraava pelkkää mutuilua ja voin hyvin ola väärässäkin:

    Jotenkin toi eaton m62 kuullostaa tosi pieneltä 2,5l moottoriin mihin on kuitenkin tarkoitus saada ihan kunnon ahdot. Tosin mulla ei ole hajuakaan paljon tollanen eaton m62 ilmaa kierrokselta tuottaa, mutta max rpm lienee jossainn 11000 paikeilla? Eikös se m112 tuota jotain suutinpyörtein 1,5 litraa/kierros joten aika paljon vähemmän varmaan toi m62.

    EDIT: Siinä vielä ihan lukemisen arvoinen kirja jos aihe kiinnostaa:

    http://www.bentleypublishers.com/aut...ercharged.html
    mitähän nuotlyhenteet kaikki tarkoittavat tuossa kaavassa esm.cfm,cid,ev ja PR eli mitä nuot ainakin tarkoittaa?

    Leave a comment:


  • pope
    replied
    Originally posted by pope_ View Post
    En nyt ulkoa muista niitä kaavoja, mutta voinhan mä ne sulle jostain katsoa.
    Tosta:

    Moottorisi ilman tarve (vaparina)

    cfm=(cid x rpm x 0,5 x Ev)/1,78

    1 cfm = 28,316 l/m
    Ev = ei hajuakaan mitä tollasessa diisselissä vois olla. Omiin laskuihin m60b40 kanssa heitin hatusta siihen 0.89


    Pressure ratio (1 bar = 14,7 psi)

    PR = (14,7 + boost)/14,7

    Noilla pitäs päästä alkuun..

    Mitään häviöitä noissa ei sitten ole otettu huomioon. Itse en nähnyt tarpeelliseksi alkaa niitä laskemaan. Taisin tuolloin laskea ahdot 1.3 baarin ottamatta häviöitä huomioon ja oletin, että ahdot jäävät reiluun baariin.

    Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
    No mutta tämä oli esimerkki ettei nyt ainakaa ylikerroksia anneta remmiahtimelle ja jos on m62:n tulossa jäärataräppäily autoon niin eiköhän sinne voi laittaa suoraan maksimivälityksen :think
    Joo hyvähän se on hoksata ettei tota lujempaa ainakaa remmiä pyöritä, eikä toi nyt ehkä tässä tapauksessa kauhean vaarallinen ohje ollut. Yleisesti ottaen kyllä kannattaa hiukan tarkempi olla.

    Täytyyhän se moottorin ilman tarve tietää jo ihan pelkästään siksi, että osaa valita oikean ahtimen, eikä siitä muutenkaan varmaan pahitteeksi ole, että vähän tietää mitä on tekemässä ja paljonko milläkin välityksillä on ylipainetta tulossa.

    Seuraava pelkkää mutuilua ja voin hyvin ola väärässäkin:

    Jotenkin toi eaton m62 kuullostaa tosi pieneltä 2,5l moottoriin mihin on kuitenkin tarkoitus saada ihan kunnon ahdot. Tosin mulla ei ole hajuakaan paljon tollanen eaton m62 ilmaa kierrokselta tuottaa, mutta max rpm lienee jossainn 11000 paikeilla? Eikös se m112 tuota jotain suurinpyörtein 1,5 litraa/kierros joten aika paljon vähemmän varmaan toi m62.

    EDIT: Siinä vielä ihan lukemisen arvoinen kirja jos aihe kiinnostaa:

    Last edited by pope; 19-12-2013, 16:53.

    Leave a comment:


  • HeiSy
    replied
    Originally posted by mikap92 View Post
    Samahan se on ottaa kaikki irti tuosta mitä saa eli tuolla sun laskuista saa maksimi välityksen?
    Kyllä sen nyt piti oikea kaava siihen olla korjatkaa nyt joku vielä jos ei ollut. Sit vaan tarvii tietää sen m62:n max rpm :think

    Leave a comment:


  • mikap92
    replied
    Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
    No mutta tämä oli esimerkki ettei nyt ainakaa ylikerroksia anneta remmiahtimelle ja jos on m62:n tulossa jäärataräppäily autoon niin eiköhän sinne voi laittaa suoraan maksimivälityksen :think
    Samahan se on ottaa kaikki irti tuosta mitä saa eli tuolla sun laskuista saa maksimi välityksen?

    Leave a comment:


  • HeiSy
    replied
    Originally posted by pope_ View Post
    En nyt ulkoa muista niitä kaavoja, mutta voinhan mä ne sulle jostain katsoa.



    Ei näin . Ensin mietitään paljonko ahtoja halutaan ja paljon moottori tarvitsee ilmaa, jotta saavutetaan halutut ahdot ja lähdetään siitä etiäppäin.
    No mutta tämä oli esimerkki ettei nyt ainakaa ylikerroksia anneta remmiahtimelle ja jos on m62:n tulossa jäärataräppäily autoon niin eiköhän sinne voi laittaa suoraan maksimivälityksen :think

    Leave a comment:


  • marko84
    replied
    Suutari nimimerkki tällä foorumilla on kehitellyt juurikin tuohon remmi/turbo comboon sopivan lisäilma venttiilin, pistä sille privaa
    Itsekin tuollaisen hankin ja hyvältä vaikuttaa

    Itsekin aion jättää remmin pyörimään vaikka turbo alkaa ahtamaan, niinkuin joku jo sanoikin ei se remmi juurikaan tehoja syö kun ei enää painetta joudu tekemään.

    Ja kyllä se remmiahdin vie tehoja,riipppuu tietenkin ahdintyypistä.
    Itsellä tuo Eaton m112 joka haukkaa tehoista pois n.60hv, turbo lisäämällä nuokin hevoset pitäisi tulla takaisin reserviin pitkälti.

    Tuo m62 näyttäisi haukkaavan n.30-35hv: http://www.capa.com.au/eaton_m62data.htm
    Last edited by marko84; 19-12-2013, 07:20.

    Leave a comment:


  • vaappu
    replied
    Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
    Miksiköhän siitä kaivonpohjaventtiilistä tarvii se muoviosa vaihtaa :think

    Kun esimerkiksi 2.5" kaivonpohjaventtiili on mitoitettu max 10bar paineelle sellaisenaan.
    Tuskin sitä on tarkoitettu koko ajan edes takaisin hakattavaksi.

    Kaasua ränkytät rata päivillä yms, niin varmasti muovi antautuu.

    Leave a comment:


  • vaappu
    replied
    Mulla mikä on 3" niin siinä on jousi sisällä mikä myös painaa sitä muovi mäntää kiinni koko ajan.

    Varmaan kestävämpi , en muuta osaa sanoa. Niin se takaveto korollan tekijä kimple oli tehny männä aikana, pelannut hyvin.

    En ole vielä purkanut omaa takaiskua, vaiheessa... Mutta itse teen tosiaan noin,


    Suora lainaus :

    Itsellä on 1,6 litraisessa koneessa rotrex remmiahdin ja isohko holset.
    Rotrex puhaltaa Holsetille lisää ilmaa,( läpi holsetin). Kun tuotto loppuu rotrexilta niin aukeaa venttiili mistä holset imee ilman suoraan ohitse rotrexin. Eli kun ylipaine ahtimien välissä muuttuu alipaineeksi.. yksinkertaista. Vaihtoa ei edes huomaa ajossa. Rotrexiä ei pudoteta pois pelistä missään vaiheessa, sille ei ole tarvetta. Koska sehän ei joudu enää tekemään painetta sen jälkeen kun alipaine venttiili avautuu josta holset imee ilmansa.





    Eikä tarvi säätää , sähköä tai muuta joutavaa

    Leave a comment:


  • pope
    replied
    Originally posted by mikap92 View Post
    Ok onko sinulla siihen jokin kaava jolla tuon voisi helposti laskea?
    En nyt ulkoa muista niitä kaavoja, mutta voinhan mä ne sulle jostain katsoa.

    Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
    Etsit mikä on ostamasi remmiahtimen maks pyörintänopeus ja jaat sen moottorin maks pyörimisnopeudella. Sitten sillä tuloksella kerrot remmiahtimen siivan koon ja saat siivan koon kampuran päähä.
    Ei näin . Ensin mietitään paljonko ahtoja halutaan ja paljon moottori tarvitsee ilmaa, jotta saavutetaan halutut ahdot ja lähdetään siitä etiäppäin.

    Leave a comment:


  • HeiSy
    replied
    Originally posted by mikap92 View Post
    mistäköhän tällaisen venttilin helpoiten löytäs?

    ja sitten tarttis vielä tuon välitys suhteen tuommoselle remmiturbolle eli miten lasketaan??
    Ainakin kodinrakennus.com tai sit googleen kirjotat "takaiskuventtiili york"

    Etsit mikä on ostamasi remmiahtimen maks pyörintänopeus ja jaat sen moottorin maks pyörimisnopeudella. Sitten sillä tuloksella kerrot remmiahtimen siivan koon ja saat siivan koon kampuran päähä.

    Leave a comment:


  • mikap92
    replied
    Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
    Miksiköhän siitä kaivonpohjaventtiilistä tarvii se muoviosa vaihtaa :think

    Kun esimerkiksi 2.5" kaivonpohjaventtiili on mitoitettu max 10bar paineelle sellaisenaan.
    mistäköhän tällaisen venttilin helpoiten löytäs?

    ja sitten tarttis vielä tuon välitys suhteen tuommoselle remmiturbolle eli miten lasketaan??

    Leave a comment:


  • HeiSy
    replied
    Miksiköhän siitä kaivonpohjaventtiilistä tarvii se muoviosa vaihtaa :think

    Kun esimerkiksi 2.5" kaivonpohjaventtiili on mitoitettu max 10bar paineelle sellaisenaan.

    Leave a comment:


  • Kojootti5
    replied
    Originally posted by Mikkeri View Post
    Itse ainakin olen siinä uskossa että tuollaisen remmiahtimen pyöritys vie tehoa, mitä enemmän kierroksia, sen enemmän tehonmenetystä.

    Jos turbo jo kerran ahtaa, niin se remmiahdin pyörii turhaan siellä.

    Voihan tuon remmin välitykset tehdä sellaisiksi että ahtaa jo matalilla kierroksilla reilusti, jolloin korkeilla kierroksilla olisi varmaan hyvä ettei se pyöri turhaan siellä.
    Kun remmillä ei ole vastusta niin ei se voimaa vie montaakaan kilowattia tyhjänä pyöriessään.

    Jotkut muistaakseni on käyttänyt volvon vene moottoreista löytyvää läppä systeemiä joka toimii kaivonpohja venttiilin tavoin. ainakin näin muistelisin

    itse varmaan välittäisin remmiahtimen niin että kun ollaan rajottimella niin remmi olisi jotakuinkin tapissa, jos vain tuotto tämän sallii.

    Leave a comment:

Working...
X