Luotettava ja useimpaan tilanteeseen mukautuva laatuauto etsii uutta omistajaa tilantarpeemme lisäännyttyä: toinen mukula tulossa ja mm. ne uudet sisarrattaat on melkoiset tilasyöpöt. Hyvä että eteiseen mahtuu, joten miten sitten enää tähän autoon niin, että mahduttaisi loputkin karavaanin rojut anoppilareissulle mukaan.
HOX! Foorumin e46-keskustelujen sisältöön tutustuttuasi ja allaolevan listan (omistusajaltani) luettuasi ei nyt pitäisi aivan pashat kaupat käyttis-bemusta olla.
-varustettu kyseistä korimallia sopivasti liikuttavalla 110kW moottorilla (vakio) ja vedot hyvin tallessa joskin tuskinpa uuttavastaavat. Kestävä 5-lovinen manuaaliaski.
-perheemme ykkösautona 39kk (ainoana autona 27kk) ja pian 109tkm verran. Mittarissa nyt hieman päälle 351tkm. Ajon nähnyt ulkokuori - asiallinen muttei sliipattu. Sisusta, alusta, tekniikka, mekaniikka ja sähköt kuosissa. Ajot pääasiassa maantietä ja moottoritietä eikä karstoittavaa valorallia ja vedätystä
-auto jättänyt pihaan 0 kertaa, tienpäälle 0 kertaa, hinauskertoja 0, ja tästä otan osittaisen kunnian sekä voidaan ihmetellä dokumentointia ja tositenippua omistusajaltani
-stahlblau, kirkkaat vilkut, sähköetuikkunat ja sivupeilit, sähkölämmitteiset pesurinsuuttimet, ilmastointi, tihkupyyhkijän säätö, penkinlämmittimet, mittariston valaistuksen automaattinen säätö, ajotietokone, cd-radio, DSC on/off, ABS, vetokoukku, jalkatilan ja tavaratilan kaukalomatot, tavaratilan peite ja turvaverkko, ISOFIX, 6 x turvatyynyä, ratin korkeuden ja etäisyyden säädöt, etuistuimien etäisyys/korkeus/kaltevuus, ei pikselivikoja, kaksi sarjaa 16" aluvanteita (toiset OEM), vararengas, työkalut ja varoituslaitteet, DEFA-lohkolämmitin sisäpistokkeella, siistikuntoinen tumma sisustus, etumatkustajien keskikyynärnoja, huoltokirja (2011-2014 myös yksityiskohtaisesti sähköisessä muodossa), ohjekirja
-polttoainetankkia on täytetty poikkeuksetta vain Neste, Shell, Teboil ja ST1 asemilla. PA-suodatin vaihdatettu kerran vuodessa.
-lähes kaikki huolto- ja korjaustoimenpiteet BMW:t tuntevalla ammattihuoltamossa. Huollot ajoissa, korjaukset joko ennakoiden tai tarvittaessa, ja näin vältytty tilanteilta pakonedessä viimehetkellä. Muutamista helpohkoista yhtiön parkkipaikalla tehtävissä olevista huolto- ja korjaustoimenpiteistä suoriuduttu DIY-hengessä
-varaosat marmorilta, Schmiedmannilta tai Fixukselta (EI Motonettia, Ebayta, purkuosia jne). Osa varaosista hankittu iskemättöminä BMW-harrastajilta ja niissäkin alkuperä joko marmori tai Schmiedmann. Aina ensisijaisesti Lemförderiä, Sachsia, Berua, Behriä, Mahlea ja Boschia käyttökohteesta riippuen aina kun on vain ollut saatavilla. Osa alustan kumiosista korvattu Strongflex-tuotteilla
-vaihdatettu KAIKKI taka-apurungon (korin kiinnityskohdissa ei vaurioita) ja peränkiinnityksen kumit, sekä KAIKKI kuluvat alustan kumit, helat, tukivarret ja -tangot ja antureita, kiinnitystarvikkeita uusittu
-auraus- ja ohjauskulmat säädätetty pari kertaa
-vaihdatettu KAIKKI iskunvaimentimet, pohjaanlyöntikumit, suojaputket ja eteen yläpään tuet (taakse jätetty tarkoituksella ehjät alkuperäiset)
-vaihdatettu taakse jarrulevyt ja käsijarrupalat sekä asennussarja. KAIKKI jarrupalat, liukutapit, kumit ja asennustarvikkeet eteen ja taakse. Jarruttaessa ei puoltoa tai täristystä
-vaihdatettu kardaanin tukilaakeri, kuminivel (eli rättinivel), keskitysholkit ja -kumit, uusittu kiinnityspultit, vaihteiston puolella stefa
-moottoriöljyt vaihdettu reilusti alle OBC osoittaman lukeman (suodatin vaihdettu aina samalla), vaihteiston ja tasauspyörästön (eli perän) öljyt vaihdatettu pariinkin otteeseen. Öljyt kautta linjan vaihtuneet tuotteisiin, joissa BMW, Castrol tai Neste logo
-vaihdatettu jäähdytysnesteet kertaalleen, kytkin-/jarrunesteet pari kertaa
-ilman- ja raitisilmasuodattimet vaihdettu huoltojen yhteydessä
-imusarjan "läpät" poistatettu, hehkut ja hehkunohjaus vaihdatettu, huohottimen öljynerotin/suodatin vaihdettu "vortex" mallisesta samanlaiseen (samaan huoltovapaaseen malliin) samalla kun tarkistettu
-turboahdin vaihdatettu (aiemman omistajan aikana)
-moottorin ja vaihteiston tukikumit vaihdatettu
-perän poskistefa vaihdettu ja huohotin aukaistu, vaihteensiirtäjän stefa vaihdatettu
-rattikehä (sport, napeilla) vaihdettu vähemmän kuluneeseen, sekä vaihdekepinnuppi uuteen OEM, laatunahkaa oleva vaihdekepin pussi
-takalasinpyyhkijän akseli ja puhaltimen etuvastus uusittu
-akku ja laturi kuormitusmitattu ja ilmastointi huollettu
-apulaitehihnat vaihdatettu
-EGR venttiili käytössä ja puhdistettu
-ei kadota nesteitä tai öljyjä
-kuljettajan jalan lepuutustuki ja oven tiiviste vaihdettu
-uusittu talvinastat Michelin ja kesäkumit Hankook, pyyhkjänsulat vuosittain
-ei "syö" polttimoita, katsastuksissa ei vikakoodeja. Polttoainetaloutta jaksoin taulukoida ensimmäiset pari vuotta tarkka ka 5,91 litraa/100km sittemmin tankkausväleillä aina siinä 6 litran tuntumassa, yleensä alle
-ei ole vedetty asuntovaunua ja vain harvoin peräkärryä, ei kuljetettu eläimiä, tupakoitu tai muuten paskottu
-AINOINA miinuksina moottoriöljypinnantasoanturi alkoi äskettäin herjaamaan 5-10s ajan käynnistyksen jälkeen (keltainen öljyvalo), mutta sammuu pikimmiten. Öljymäärässä ei puutteita. Anturi kannattaa vaihtaa seuraavan öljynvaihdon yhteydessä. Vetokoukun pistokkeen yhden navan hapettuma, joka vaikuttaa peräkärryn toisen vilkun toimintaan. Miinukseksi voi lukea myös kiveniskut ja pienen alkavan ruvun etukaarissa sekä "reilumpi" kuskin oven alareunassa, sekä jotain kukkaa kontissa (ei puskurin alareunassa), mutta itse tuppaan hyväksymään pienet korin virheet yli 10-vuotiaassa ei-näyttely-autossa. Muutoin vähillä jäljillä säilynyt auto
-mukaan saa vanhan (sport) rattikehän, vaihdekepin nupin, etureaktiotangon (jota ei ollut tarve vaihtaa), täysin käyttökelpoisia käytettyjä jarruosia (no vaihdatinpa varuilta uudet palat) ja pari litraa Castrol moottoriöljyä (ellen ehdi vaihdattamaan), renkaiden pultteja
Ylläoleva listaus on suoraan muistista, joten pitkälti tiedän mitä myyn ja ostajakanditaatin on helppo tulkita mitä on ostamassa. Jos lähtökohtaisesti haluaa halvasti ylläpidettävän käytetyn auton suosittelen jotain 90-luvun jaappanilaista. Tosin tällöin menettää monessa muussa ominaisuudessa.
Kuvia lisään kun vain ehdin. Auto Järvenpää-Vantaa akselilla. Hinta 5500e/perusteltu tarjous. Vaihtoautoa voi ehdottaa ja ensisijaisesti on haussa hieman tuoreempi ja tilavampi (ISOFIX tai sen valmius plussaa). Ehdota, niin kuittaan kyllä jos tarjoamasi vaihdokki ei ole mieleinen. Välirahaa pohditaan tapauskohtaisesti. Yhteydenotto alkuun foorumin yksityisviestillä tai sähköpostilla samsonite85[at]suomi24[piste]fi, niin vaihdetaan sitten puhelinnumeroita mikäli se nähdään tarpeelliseksi.
HOX! Foorumin e46-keskustelujen sisältöön tutustuttuasi ja allaolevan listan (omistusajaltani) luettuasi ei nyt pitäisi aivan pashat kaupat käyttis-bemusta olla.
-varustettu kyseistä korimallia sopivasti liikuttavalla 110kW moottorilla (vakio) ja vedot hyvin tallessa joskin tuskinpa uuttavastaavat. Kestävä 5-lovinen manuaaliaski.
-perheemme ykkösautona 39kk (ainoana autona 27kk) ja pian 109tkm verran. Mittarissa nyt hieman päälle 351tkm. Ajon nähnyt ulkokuori - asiallinen muttei sliipattu. Sisusta, alusta, tekniikka, mekaniikka ja sähköt kuosissa. Ajot pääasiassa maantietä ja moottoritietä eikä karstoittavaa valorallia ja vedätystä
-auto jättänyt pihaan 0 kertaa, tienpäälle 0 kertaa, hinauskertoja 0, ja tästä otan osittaisen kunnian sekä voidaan ihmetellä dokumentointia ja tositenippua omistusajaltani
-stahlblau, kirkkaat vilkut, sähköetuikkunat ja sivupeilit, sähkölämmitteiset pesurinsuuttimet, ilmastointi, tihkupyyhkijän säätö, penkinlämmittimet, mittariston valaistuksen automaattinen säätö, ajotietokone, cd-radio, DSC on/off, ABS, vetokoukku, jalkatilan ja tavaratilan kaukalomatot, tavaratilan peite ja turvaverkko, ISOFIX, 6 x turvatyynyä, ratin korkeuden ja etäisyyden säädöt, etuistuimien etäisyys/korkeus/kaltevuus, ei pikselivikoja, kaksi sarjaa 16" aluvanteita (toiset OEM), vararengas, työkalut ja varoituslaitteet, DEFA-lohkolämmitin sisäpistokkeella, siistikuntoinen tumma sisustus, etumatkustajien keskikyynärnoja, huoltokirja (2011-2014 myös yksityiskohtaisesti sähköisessä muodossa), ohjekirja
-polttoainetankkia on täytetty poikkeuksetta vain Neste, Shell, Teboil ja ST1 asemilla. PA-suodatin vaihdatettu kerran vuodessa.
-lähes kaikki huolto- ja korjaustoimenpiteet BMW:t tuntevalla ammattihuoltamossa. Huollot ajoissa, korjaukset joko ennakoiden tai tarvittaessa, ja näin vältytty tilanteilta pakonedessä viimehetkellä. Muutamista helpohkoista yhtiön parkkipaikalla tehtävissä olevista huolto- ja korjaustoimenpiteistä suoriuduttu DIY-hengessä
-varaosat marmorilta, Schmiedmannilta tai Fixukselta (EI Motonettia, Ebayta, purkuosia jne). Osa varaosista hankittu iskemättöminä BMW-harrastajilta ja niissäkin alkuperä joko marmori tai Schmiedmann. Aina ensisijaisesti Lemförderiä, Sachsia, Berua, Behriä, Mahlea ja Boschia käyttökohteesta riippuen aina kun on vain ollut saatavilla. Osa alustan kumiosista korvattu Strongflex-tuotteilla
-vaihdatettu KAIKKI taka-apurungon (korin kiinnityskohdissa ei vaurioita) ja peränkiinnityksen kumit, sekä KAIKKI kuluvat alustan kumit, helat, tukivarret ja -tangot ja antureita, kiinnitystarvikkeita uusittu
-auraus- ja ohjauskulmat säädätetty pari kertaa
-vaihdatettu KAIKKI iskunvaimentimet, pohjaanlyöntikumit, suojaputket ja eteen yläpään tuet (taakse jätetty tarkoituksella ehjät alkuperäiset)
-vaihdatettu taakse jarrulevyt ja käsijarrupalat sekä asennussarja. KAIKKI jarrupalat, liukutapit, kumit ja asennustarvikkeet eteen ja taakse. Jarruttaessa ei puoltoa tai täristystä
-vaihdatettu kardaanin tukilaakeri, kuminivel (eli rättinivel), keskitysholkit ja -kumit, uusittu kiinnityspultit, vaihteiston puolella stefa
-moottoriöljyt vaihdettu reilusti alle OBC osoittaman lukeman (suodatin vaihdettu aina samalla), vaihteiston ja tasauspyörästön (eli perän) öljyt vaihdatettu pariinkin otteeseen. Öljyt kautta linjan vaihtuneet tuotteisiin, joissa BMW, Castrol tai Neste logo
-vaihdatettu jäähdytysnesteet kertaalleen, kytkin-/jarrunesteet pari kertaa
-ilman- ja raitisilmasuodattimet vaihdettu huoltojen yhteydessä
-imusarjan "läpät" poistatettu, hehkut ja hehkunohjaus vaihdatettu, huohottimen öljynerotin/suodatin vaihdettu "vortex" mallisesta samanlaiseen (samaan huoltovapaaseen malliin) samalla kun tarkistettu
-turboahdin vaihdatettu (aiemman omistajan aikana)
-moottorin ja vaihteiston tukikumit vaihdatettu
-perän poskistefa vaihdettu ja huohotin aukaistu, vaihteensiirtäjän stefa vaihdatettu
-rattikehä (sport, napeilla) vaihdettu vähemmän kuluneeseen, sekä vaihdekepinnuppi uuteen OEM, laatunahkaa oleva vaihdekepin pussi
-takalasinpyyhkijän akseli ja puhaltimen etuvastus uusittu
-akku ja laturi kuormitusmitattu ja ilmastointi huollettu
-apulaitehihnat vaihdatettu
-EGR venttiili käytössä ja puhdistettu
-ei kadota nesteitä tai öljyjä
-kuljettajan jalan lepuutustuki ja oven tiiviste vaihdettu
-uusittu talvinastat Michelin ja kesäkumit Hankook, pyyhkjänsulat vuosittain
-ei "syö" polttimoita, katsastuksissa ei vikakoodeja. Polttoainetaloutta jaksoin taulukoida ensimmäiset pari vuotta tarkka ka 5,91 litraa/100km sittemmin tankkausväleillä aina siinä 6 litran tuntumassa, yleensä alle
-ei ole vedetty asuntovaunua ja vain harvoin peräkärryä, ei kuljetettu eläimiä, tupakoitu tai muuten paskottu
-AINOINA miinuksina moottoriöljypinnantasoanturi alkoi äskettäin herjaamaan 5-10s ajan käynnistyksen jälkeen (keltainen öljyvalo), mutta sammuu pikimmiten. Öljymäärässä ei puutteita. Anturi kannattaa vaihtaa seuraavan öljynvaihdon yhteydessä. Vetokoukun pistokkeen yhden navan hapettuma, joka vaikuttaa peräkärryn toisen vilkun toimintaan. Miinukseksi voi lukea myös kiveniskut ja pienen alkavan ruvun etukaarissa sekä "reilumpi" kuskin oven alareunassa, sekä jotain kukkaa kontissa (ei puskurin alareunassa), mutta itse tuppaan hyväksymään pienet korin virheet yli 10-vuotiaassa ei-näyttely-autossa. Muutoin vähillä jäljillä säilynyt auto
-mukaan saa vanhan (sport) rattikehän, vaihdekepin nupin, etureaktiotangon (jota ei ollut tarve vaihtaa), täysin käyttökelpoisia käytettyjä jarruosia (no vaihdatinpa varuilta uudet palat) ja pari litraa Castrol moottoriöljyä (ellen ehdi vaihdattamaan), renkaiden pultteja
Ylläoleva listaus on suoraan muistista, joten pitkälti tiedän mitä myyn ja ostajakanditaatin on helppo tulkita mitä on ostamassa. Jos lähtökohtaisesti haluaa halvasti ylläpidettävän käytetyn auton suosittelen jotain 90-luvun jaappanilaista. Tosin tällöin menettää monessa muussa ominaisuudessa.
Kuvia lisään kun vain ehdin. Auto Järvenpää-Vantaa akselilla. Hinta 5500e/perusteltu tarjous. Vaihtoautoa voi ehdottaa ja ensisijaisesti on haussa hieman tuoreempi ja tilavampi (ISOFIX tai sen valmius plussaa). Ehdota, niin kuittaan kyllä jos tarjoamasi vaihdokki ei ole mieleinen. Välirahaa pohditaan tapauskohtaisesti. Yhteydenotto alkuun foorumin yksityisviestillä tai sähköpostilla samsonite85[at]suomi24[piste]fi, niin vaihdetaan sitten puhelinnumeroita mikäli se nähdään tarpeelliseksi.