Announcement

Collapse
No announcement yet.

e87 konepelti ei aukea.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LOWE LOW
    Bimmer Rookie
    • Aug 2010
    • 34
    • Rotko

    e87 konepelti ei aukea.

    Eli konepelti otti ja päätti jäädä kiinni. Kun kahvasta vetää pelti ei aukea ja kahva on ihan tunnoton. Pelti ei ole aiemmin lukittunut kunnolla vaan sitä on saanut muutaman kerran pudottaa tai painaa Bemmin merkistä jotta pelti lukittuu, tämä taitaa olla hyvä enne siitä että vaijeri on menossa!
    Käsittääkseni tässä autossa on vain yksi konepellin lukko(kuvan mukaisesti).
    En ole ehtinyt tehdä vielä asian eteen muutakuin katsoin munuaisista konehuoneeseen ja olin näkevinäni vaijerin siellä.
    Jos jollain on kokemusta tai hyviä neuvoja niin niitä otetaan vastaan.:think

    Luin tuossa eri korimallien vastaavanlaisia ratkaisuja samassa tilanteessa ja siellä oli muutamia varteenotettavia keinoja mitä voisi kokeilla:
    -Umpion ritilän sisään lyöminen irti kehyksistään ja sitä kautta pääsisi vaijeriin käsiksi.
    -Auton sisältä kahvan purkaminen ja vaijerin vetäminen pihdeillä.
    Pohjapanssarin irroitus ja alapuolelta joko vaijeriin käsiksi tai ohuella harjateräksellä jos pääsisi lukkoa painamaan.
    -Vasemmanpuoleisen sisälokasuojan pois purkaminen ja sieltä kädellä tähystämällä konepeltiä kohti jos saisi vaijerista kiinni.


  • Mikhou
    BTCF Member
    • May 2009
    • 327
    • Lahti

    #2
    Originally posted by LOWE LOW View Post
    Luin tuossa eri korimallien vastaavanlaisia ratkaisuja samassa tilanteessa ja siellä oli muutamia varteenotettavia keinoja mitä voisi kokeilla:
    -Umpion ritilän sisään lyöminen irti kehyksistään ja sitä kautta pääsisi vaijeriin käsiksi.
    -Auton sisältä kahvan purkaminen ja vaijerin vetäminen pihdeillä.
    Pohjapanssarin irroitus ja alapuolelta joko vaijeriin käsiksi tai ohuella harjateräksellä jos pääsisi lukkoa painamaan.
    -Vasemmanpuoleisen sisälokasuojan pois purkaminen ja sieltä kädellä tähystämällä konepeltiä kohti jos saisi vaijerista kiinni.

    Nuo munuaisethan saa ulkopuolelta muistaakseni irti myös. Siitä saa tilaa luultavasti tarpeeksi ?

    Mikäli tiedät mistä vaijeri on poikki niin (ja toinen pää on vielä lukossa kiinni) niin siitä sitten. Mikäli ei kannattaa mahdollisimman läheltä lukkoa, jotta siitä sais auki.
    E53 X3 3.0sd -07

    ex:
    E87 120d -06
    E46 m3 -01
    E39 535i -98
    E36 318 cabriolet -96

    Comment

    • LOWE LOW
      Bimmer Rookie
      • Aug 2010
      • 34
      • Rotko

      #3
      Originally posted by Mikhou View Post
      Nuo munuaisethan saa ulkopuolelta muistaakseni irti myös. Siitä saa tilaa luultavasti tarpeeksi ?

      Mikäli tiedät mistä vaijeri on poikki niin (ja toinen pää on vielä lukossa kiinni) niin siitä sitten. Mikäli ei kannattaa mahdollisimman läheltä lukkoa, jotta siitä sais auki.
      Kiitti! Tiedätkö saako ne irti ihan kehyksineen vai pelkän ritilän, ei viittis turhaan rikkoa?
      Tässä ohjeessa e38ssa ei kuulemma saa kuin ritilän lyötyä irti sisäänpäin ja sen jälkeen munuaisen kehyksen taiteltua ulos KAI?

      En ole varma mutta luulen että lukon ja konehuoneen välillä on poikki. Olen maskin välistä yrittänyt vetää siellä näkyjää vaijeria pitkällä tukevalla tangolla alaspäin, mutta ei ole auennut. Yksi vaihtoehtohan on irroittaa pohjapanssari ja sieltä kurottaa samaan kyseiseen syylarin edestä menevään vaijeriin joka menee lukkoon. Positiivista on että tässä mallissa vaijeri näkyy maskin takana.
      Last edited by LOWE LOW; 20-05-2014, 18:54.

      Comment

      • Mikhou
        BTCF Member
        • May 2009
        • 327
        • Lahti

        #4
        Ei ne tainnutkaan ihan yksinään lähteä ne munuaiset irti.

        Mutta youtube on kaveri tälläsissä;

        E53 X3 3.0sd -07

        ex:
        E87 120d -06
        E46 m3 -01
        E39 535i -98
        E36 318 cabriolet -96

        Comment

        • LOWE LOW
          Bimmer Rookie
          • Aug 2010
          • 34
          • Rotko

          #5
          Noniin. Nyt avasin kahvan auton sisältä ja totesinkin heti sen avattuani, että vaijeri on poikki kahvan takaa. Sain konepellin auki vaijerin pätkästä pihdeillä.
          Kun konepellin avauskahva pitää olla niin sanotusti "design" jossa vaijeri joutuu tekemään mutkan se rasittaa sitä niin että se menee ajanmyötä poikki. Toisin kuin tavallisesti järkevässä suunnittelussa konepellin avauskahva on kohtisuoraan asennettu avausmekanismiin jolloin ei tälläistä rasitusta tule kun vaijerihan kestää kohtisuoraa vetoa venymättä paljon.

          No kävinkin jo Laakkosella kehumassa ja kävi ilmi, että vaijeri on kaksiosainen. Liitoskappale on vasemman sisälokasuojan takana. Vaijerit maksavat n.13e/kpl, vaihdan tietysti molemmat samalla nyt kun pellin saa vielä auki. Laitan kuvia hommasta sen tehtyäni.
          Last edited by LOWE LOW; 21-05-2014, 23:35.

          Comment

          • LOWE LOW
            Bimmer Rookie
            • Aug 2010
            • 34
            • Rotko

            #6
            Noniin. Eli ostin siis molemmat vaijerit, mutta päädyin lopulta vain vaihtamaan vain sisäpuolen vaijerin, koska tarkemman tarkastelun jälkeen konepellin lukolle menevä vaijeri oli täysin ehjä.
            P.S. Päinvastoin kun minulle Laakkosen huollossa neuvottiin liitoskappale ei ole sisälokasuojan takana(vaurauduin projektiin tunkin ja pukin kanssa) vaan konepellin avattua heti siinä tyrkyllä ohjeeni mukaisesti.

            Työkalut joita saatat tarvita:
            *Mahdollinen asennuskaveri
            -Taskulamppu
            -Hyvin pitävät hanskat.
            -Ristipää ruuvari
            -Talttapää ruuvari
            -Torx-ruuvari/kärki sarja
            -Jokin sisustan purkusarja yms. tai esim. pieni sorkkarauta

            Tässä ohjetta:


            1. Raota kynnyslistaa talttapää ruuvimeisselillä yms. kääntämällä ja vedä lista pois(4kpl kiinnikkeitä).

            2. Irroita konepellin avauskahva(1 ristipää-ruuvi), sitten irroita kuljettajan jalkatilasta polkimien yllä oleva verhoilun osa(4 torx-ruuvia), sitten irroita avauskahvan takaa vasemmalla puolella oleva muovinen verhoilu työntämällä sormet väliin alapuolelta yms. ja vetämällä kovaa kunnes kiinnikkeet antavat periksi(2kpl), osa lähtee molempien kiinnikkeiden napsahdettua alaspäin liuuttamalla pois. Sitten irroita vanhavaijeri kahvan mekanismista.

            3. Nyt avaa konepelti vetämällä vanhasta vaijerista pihdeillä jos mahdollista. Sen jälkeen avaa kuvanmukaisesti kuljettajan puolella oleva vaijerinliitoksen suojakotelo talttapää ruuvimeisselillä kääntämällä.

            4. Irroita auton sisälle lähtevä vaijerinpää yhdyskappaleesta ja pujota se tulipellin läpiviennin läpi. Sitten vedä konehuoneen puolelta ylöspäin vaijeria ja se tulee omaa tunneliaan ulos näppärästi.

            5. Saatuasi vanhanvaijerin pois niin ala syöttää uutta vaijeria jalkatilasta työntämällä sitä samaa reittiä mistä vanha kulki(oma putkensa lepuutus tuen vasemmassa yläkulmassa).

            6. Syötä lisää.

            7. Niin pitkälle kun se tökkää. Tässä vaiheessa tarvitset mahdollisesti kaveria.

            8. Nyt näet vaijerinpään lokasuojan ja jarrusylinterin välissä. Kun kaveri työntää samaa aikaa vaijeria sinun tulee saada ohjattua vaijeria ylöspäin ja kun yletyt vaijeriin vedä se niin pitkälle kun uudessa vaijerissa oleva kuminen läpivienti tyssää.
            9. Nyt pujota uusivaijeri taas samaa reittiä tulipellin läpi ja kiinnitä se yhdyskappaleeseen.
            Kasaa sisusta takaisin päinvastaisessa järjestyksessä ja kytke uusi vaijeri kahvaan ja VOLÀ!
            Last edited by LOWE LOW; 10-06-2014, 21:50.

            Comment

            • teppo_h
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2005
              • 337
              • Finland

              #7
              Olipas vanha postaus, minkä löysin googlen avulla.

              Kiitoksia ohjeista! Vaijerin vaihto meni todella näppärästi.

              Ite otin vaan moottoritilassa sen tulipellin läpiviennin irti niin oli helpompi laittaa uus vaijeri paikalleen.
              Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
              Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
              EX:
              Chevy Suburban K2500 4x4 -97
              Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
              E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
              E36 320i Coupe, E21 318i
              MB W115 240D

              Comment

              • Wesku79
                Bimmer Rookie
                • Feb 2019
                • 99
                • Raahe

                #8
                Edellisessa E87:ssa oli konepellin lukon kanssa vähän erilaista ongelmaa. Siinä oli lukon apukuskin puoleinen salpa ruostunut jäykäksi. Salpa pääsi liikkumaan vain niittauksensa varassa. Pelti ei tahtonut pysyä kiinni ja oli myös jäykkä avattava. Vaihdoin koko lukko-osan ja alkoi pelaamaan.

                Salvassa on tiukka sovite, niin kannattaa muistaa silloin tällöin öljytä se.

                Lukko on samanlainen myös saman ikäisissä 3- ja 5-sarjalaisissa.
                E87 116i N45B16 2007

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎