Lämpimikseen kirjoittelen tämmöisen topickin kun näitä N54 koneita rupee olemaan joka nurkalla ja systeemit senkun ikääntyy ja pikku hiljaa osat alkaa rikkoutumaan. Jos tuntuu että sanat ahtaminen, bensanpaine,vikakoodi yms on uusia sanoja sinulle, niin unohda tämä topikki ja vie autosi osaavaan korjaamoon. Säästä osaavat ihmiset vaivalta niin ei synny pahempia ongelmia.
Yksi yleisistä ahtamattomuus vikakoodeista " 30FF Exhaust fume turbocharger low side "
Seuraavaksi osa syitä miksi näin voi tapahtua:
1. Muu vika
Joku muu on vikana kuin oikea ahto/alipainevuoto, eli tarkista vikakoodit ettei ole muita koodeja muistissa.
Esim: "2AF3 Low fuel pressure sensor" tai muu bensanpaine ongelma mikä vaikuttaa systeemin toimivuuteen.
Joten muu systeemi on hyvä olla kunnossa, ennen kuin ahto ongelmaan alat korjaamaan.
2. Ahtoputki vuoto
Tarkista kaikki liitännät NÄISTÄ AHTOPUTKISTA kylmältä puolelta.
- Jonkin verran putkessa #3 on ollut ongelmia, että kumi alkaa halkeilemaan ahtimien ja coolerin väliltä.
- Myös liitokset imusarjaan ja ahtoilman takaisin kierrätys letkujen kiinnitykset kannattaa tarkistaa.
3. Alipaine vuoto
Turbon hukkaporttien ohjaus tapahtuu osikseen NÄITTEN LETKUJEN/SOLENOIDIEN kautta.
- Kun auton sammuttaa, niin näihin letkuihin kuulusi jäädä hyvähkö alipaine. Tarkista sen irroittamalla TÄMÄ SINISELLÄ MERKITTY LETKU ja kuuntele/laita sormesi letkun eteen, että onko systeemissä vielä alipainetta auton sammuttamisen jälkeen.
Jos on ja alipaine pysyy 30sek, niin systeemi OK ja tuskin vuotaa pahemmin estämättä systeemiä toimimasta oikein.
Jos ei niin jatka tarkistamaan kaikki alipaineletkut ja solenoidit.
- Solenoidi tarkistus JB4 kanssa ( In English)
-Letkujen ja hukkaporttien tarkistus/paineistus ohje ( In English )
4. Turbot rikki
Näissähän voi olla mitä vaan. Siivekkeet väljät yms yms, mutta harvoin (tosi turbo miehet osaa kertoo vielä paremmin siivistä ja niiten välyksistä).
Harvoin siivet tai muut väljät, että vaikuttaa suuresti ahtamiseen.
- N54 ahtimet voivat vuotaa sitten hukkaporttien kelloista läpi.
Testaa laittamalla letku hukkaportin kelloon ja alipaineista se imemällä letkua suullasi tai vaikka ruutalla. Tapahtuu harvoin
- TAI sitten hukkaportit ovat vaan väljät akselista ettei se pääse liikkumaan oikein ja silloin se luultavasti rällättää aika kettumaisesti.
Tässä kun portti ei sulkeudu kunnolla. Tämä tapahtuu todella usein!
Ja hukkaportteja ei erikseen vaihdeta, niin vaihda kokonaan uusi turbo
5. Imusarjan "PCV" vuotaa *KORKEAMMAT AHTOPAINEET*
Korkeimmissa ahtopaine tsydeemeissä TÄMMÖINEN murkula voi kanssa vaivata omalla vuotamisella!
"Rob beck valve" = PCV = positive crankcase valve
6. ??? Maybe some more ???
Yksi yleisistä ahtamattomuus vikakoodeista " 30FF Exhaust fume turbocharger low side "
Seuraavaksi osa syitä miksi näin voi tapahtua:
1. Muu vika
Joku muu on vikana kuin oikea ahto/alipainevuoto, eli tarkista vikakoodit ettei ole muita koodeja muistissa.
Esim: "2AF3 Low fuel pressure sensor" tai muu bensanpaine ongelma mikä vaikuttaa systeemin toimivuuteen.
Joten muu systeemi on hyvä olla kunnossa, ennen kuin ahto ongelmaan alat korjaamaan.
2. Ahtoputki vuoto
Tarkista kaikki liitännät NÄISTÄ AHTOPUTKISTA kylmältä puolelta.
- Jonkin verran putkessa #3 on ollut ongelmia, että kumi alkaa halkeilemaan ahtimien ja coolerin väliltä.
- Myös liitokset imusarjaan ja ahtoilman takaisin kierrätys letkujen kiinnitykset kannattaa tarkistaa.
3. Alipaine vuoto
Turbon hukkaporttien ohjaus tapahtuu osikseen NÄITTEN LETKUJEN/SOLENOIDIEN kautta.
- Kun auton sammuttaa, niin näihin letkuihin kuulusi jäädä hyvähkö alipaine. Tarkista sen irroittamalla TÄMÄ SINISELLÄ MERKITTY LETKU ja kuuntele/laita sormesi letkun eteen, että onko systeemissä vielä alipainetta auton sammuttamisen jälkeen.
Jos on ja alipaine pysyy 30sek, niin systeemi OK ja tuskin vuotaa pahemmin estämättä systeemiä toimimasta oikein.
Jos ei niin jatka tarkistamaan kaikki alipaineletkut ja solenoidit.
- Solenoidi tarkistus JB4 kanssa ( In English)
-Letkujen ja hukkaporttien tarkistus/paineistus ohje ( In English )
4. Turbot rikki
Näissähän voi olla mitä vaan. Siivekkeet väljät yms yms, mutta harvoin (tosi turbo miehet osaa kertoo vielä paremmin siivistä ja niiten välyksistä).
Harvoin siivet tai muut väljät, että vaikuttaa suuresti ahtamiseen.
- N54 ahtimet voivat vuotaa sitten hukkaporttien kelloista läpi.
Testaa laittamalla letku hukkaportin kelloon ja alipaineista se imemällä letkua suullasi tai vaikka ruutalla. Tapahtuu harvoin
- TAI sitten hukkaportit ovat vaan väljät akselista ettei se pääse liikkumaan oikein ja silloin se luultavasti rällättää aika kettumaisesti.
Tässä kun portti ei sulkeudu kunnolla. Tämä tapahtuu todella usein!
Ja hukkaportteja ei erikseen vaihdeta, niin vaihda kokonaan uusi turbo
5. Imusarjan "PCV" vuotaa *KORKEAMMAT AHTOPAINEET*
Korkeimmissa ahtopaine tsydeemeissä TÄMMÖINEN murkula voi kanssa vaivata omalla vuotamisella!
"Rob beck valve" = PCV = positive crankcase valve
6. ??? Maybe some more ???