Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 118d sopiva vaihtomoottori?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jackson
    Newbiemmer
    • Oct 2014
    • 8
    • Espoo

    BMW 118d sopiva vaihtomoottori?

    Koneesta ketju poikki ja isoa hittiä yläpäässä. En tarkaalleen tiedä mitä on mennyt mutta mieluummin vaihtaisin koneen kuin korjauttaisin. Alkuperäinen kone N47D20U0, jossa 105kw, vuosimalli 2008. Muutama kysymys:
    1) Ovatko kaikki N47D20-versiot (A, B... U jne) keskenään teknisesti vaihtokelpoisia?
    2) Voinko samalla nostaa tehoja ilman että jarrut ym pitää päivittää? Jo 120d:ssä lienee isommat levyt. Esim 320d:n 120kw ja 135kw koneita on paremmin tarjolla. Mitä säännöt sanovat ja mitä katsastusmies sanoo/huomaa?
    3) Voinko panna tilalle vanhemman M47-tyypin koneen? Niitä olisi paljon tarjolla ja niissä taitaa jakopää kestää paremmin. Ovatko kaikki kaapelit ja letkut samoissa paikoissa ja onko elektroniikka vastaava?
    4) Kuinka iso duuni on koneen vaihdossa? Olen vaihtanut koneita veneisiin, prätkiin ja rättisitikkaan mutta en ikinä oikeisiin autoihin. En siis ole ihan tumpelo mutta en halua ryhtyä sellaiseen mikä vaatii erikoistyökaluja tai ammattitaitoa.
  • Zeta
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7552
    • Kotona

    #2
    Missä kilsoissa pamahti? Tässäkin taitaa olla juuri kämppis päällä ketjun tarkistukseen, harmi ettet ehtinyt käyttää autoa siellä....
    -
    Käyttöautona: F20
    Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
    Myydään: HP 12.5" kannettava **220e**
    -

    Comment

    • Jackson
      Newbiemmer
      • Oct 2014
      • 8
      • Espoo

      #3
      Runsaat 200tkm.

      Comment

      • Scyber
        Bimmer Fanatic
        • May 2006
        • 686
        • Hyvinkää

        #4
        Originally posted by Jackson View Post
        Koneesta ketju poikki ja isoa hittiä yläpäässä. En tarkaalleen tiedä mitä on mennyt mutta mieluummin vaihtaisin koneen kuin korjauttaisin. Alkuperäinen kone N47D20U0, jossa 105kw, vuosimalli 2008. Muutama kysymys:
        1) Ovatko kaikki N47D20-versiot (A, B... U jne) keskenään teknisesti vaihtokelpoisia?

        2) Voinko samalla nostaa tehoja ilman että jarrut ym pitää päivittää? Jo 120d:ssä lienee isommat levyt. Esim 320d:n 120kw ja 135kw koneita on paremmin tarjolla. Mitä säännöt sanovat ja mitä katsastusmies sanoo/huomaa?
        3) Voinko panna tilalle vanhemman M47-tyypin koneen? Niitä olisi paljon tarjolla ja niissä taitaa jakopää kestää paremmin. Ovatko kaikki kaapelit ja letkut samoissa paikoissa ja onko elektroniikka vastaava?

        4) Kuinka iso duuni on koneen vaihdossa? Olen vaihtanut koneita veneisiin, prätkiin ja rättisitikkaan mutta en ikinä oikeisiin autoihin. En siis ole ihan tumpelo mutta en halua ryhtyä sellaiseen mikä vaatii erikoistyökaluja tai ammattitaitoa.
        1.
        V: Ei tietääkseni. Mm. laturissa ja imusarjoissa eroja, ekana mitä tulee mieleen.
        2.
        V: Laillisesti ei voi virittää, eli säännöt sanoo ei. Ohjelmalla menee päästöistä läpi vielä hienosti ja mahdoton huomata ilman testeriä. Suosittelen ostamaan eri version jos suunnittelee virittämistä.
        3.
        V: Ei voi laittaa. Tai voi laittaa, mutta onko muutokset järkeviä ja vastaako päästöt yms. jutut että saa lailliseksi niin voi olla että ei.
        4.
        V: Ei mahdottoman iso. Vaatii moottorinostinta ja aikaa. Vanhasta koneesta otetaan imusarjat yms. lisälaitteet ja laitetaan uuteen. Piuhoja ja letkuja on jonkinverran näissä vehkeissä. Toisaalta ei vie kovin montaa tuntia merkkihuollossakaan. Kunhan moottori on oikea joka vaihdetaan. Jaksaisko joku kattoa virallisen työajan tälle?
        Last edited by Scyber; 29-05-2015, 09:42.
        Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
        www.napalmi.com

        Comment

        • Jackson
          Newbiemmer
          • Oct 2014
          • 8
          • Espoo

          #5
          Kiitos Scyberille vastauksista!
          1) Yritin tässä selvitellä näitä eri N47-variantteja ja päädyin siihen että moottorikoodeja on kahden sorttisia. Tuon 118d:n kone on RealOEM:n mukaan N47D20A ja BMWArchiven mukaan N47D20U0. Sama toistuu mun oman 520d:n kohdalla: RealOEM:ssä se on N47D20C ja BMWArchivessa N47D20O1. Tsiisus kuka tän systeemin on keksinyt… Joka tapauksessa, tämä tieto nyt helpottaa koska näitä teknisesti yhteensopivia N47D20A-koneitahan on paljonkin tarjolla, eikä sitten vissiin tarvitse tuijottaa turhan tarkkaan tuota U0/K1/T0… päätettä. Kuittaako joku asiaa paremmin ymmärtävä tämän tulkinnan vielä oikeaksi. Tässä vielä lista BMWArchiven tuntemista moottorikoodeista http://www.bmwarchive.org/m-code/
          2) En ole varma ymmärsinkö oikein Scyberiä tässä. Suositteletko mieluummin hankkimaan uuden 105kW koneen ja lastuttamaan sen, vai että ostan suoraan esim 120kW tai 130kW koneen? Sinällään tuo lisäteho ei ole pakollinen, mutta jos sen saa tässä projektissa kaupanpäälle ilman isompia laittomuuksia niin kannattaa harkita.
          3) Bueno. Ei panna vanhaa M-konetta sitten.
          4) Ok. Ajattelinkin että täyspäinen kaveri osaisi tehdä tuon ilman alan koulutusta.
          Muutama kysymys vielä lisää:
          5) Miten moottorissa oleva tarra (se jossa näkyy pitkä viivakoodi, auton tyyppi, valmistuspäivä jne) kertoo moottorin version? Siinä lukee vain N47, mutta ei koodin loppuosaa. Ks esimerkki tämän ilmoituksen viimeisestä kuvasta http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2013694
          6) Pitääkö moottorin vaihdon jälkeen elektroniikkaa resetoida tms?
          7) Pitääkö moottorin vaihto käydä kirjauttamassa katsastuksessa jos koneen tyyppi ja teho pysyy samana?
          8) Näkeekö katsastusmies jostain koneen tehon, eli tietääkö hän että 105kW kone vaihtui 120kW:seen, vaikka konetyyppi pysyi N47D20A:na?

          Comment

          • exautisti
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 1267
            • oulu

            #6
            Mulla olisi yks c mallin kone joutilaana. Se on tosin pietsoilla mutta nätistihän ne vaihtuu...

            Kaikki moottori tyypit on perusmoottorin osalta käytännössä samoja,tehoihin et voi vaikuttaa moottorin vaihdolla. Softa hommat on sitä varten.
            Last edited by exautisti; 31-05-2015, 12:30.
            -99 punane passatti

            https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

            Tuikun softat
            Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
            BMW Maahantuonti ammattitaidolla
            Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
            Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

            www.mcars.fi

            Kysy 041-5056506

            https://www.facebook.com/MCarsOulu/

            INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

            Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

            Comment

            • Scyber
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 686
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by Jackson View Post
              Kiitos Scyberille vastauksista!
              1) Yritin tässä selvitellä näitä eri N47-variantteja ja päädyin siihen että moottorikoodeja on kahden sorttisia. Tuon 118d:n kone on RealOEM:n mukaan N47D20A ja BMWArchiven mukaan N47D20U0. Sama toistuu mun oman 520d:n kohdalla: RealOEM:ssä se on N47D20C ja BMWArchivessa N47D20O1. Tsiisus kuka tän systeemin on keksinyt… Joka tapauksessa, tämä tieto nyt helpottaa koska näitä teknisesti yhteensopivia N47D20A-koneitahan on paljonkin tarjolla, eikä sitten vissiin tarvitse tuijottaa turhan tarkkaan tuota U0/K1/T0… päätettä. Kuittaako joku asiaa paremmin ymmärtävä tämän tulkinnan vielä oikeaksi. Tässä vielä lista BMWArchiven tuntemista moottorikoodeista http://www.bmwarchive.org/m-code/
              2) En ole varma ymmärsinkö oikein Scyberiä tässä. Suositteletko mieluummin hankkimaan uuden 105kW koneen ja lastuttamaan sen, vai että ostan suoraan esim 120kW tai 130kW koneen? Sinällään tuo lisäteho ei ole pakollinen, mutta jos sen saa tässä projektissa kaupanpäälle ilman isompia laittomuuksia niin kannattaa harkita.
              3) Bueno. Ei panna vanhaa M-konetta sitten.
              4) Ok. Ajattelinkin että täyspäinen kaveri osaisi tehdä tuon ilman alan koulutusta.
              Muutama kysymys vielä lisää:
              5) Miten moottorissa oleva tarra (se jossa näkyy pitkä viivakoodi, auton tyyppi, valmistuspäivä jne) kertoo moottorin version? Siinä lukee vain N47, mutta ei koodin loppuosaa. Ks esimerkki tämän ilmoituksen viimeisestä kuvasta http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2013694
              6) Pitääkö moottorin vaihdon jälkeen elektroniikkaa resetoida tms?
              7) Pitääkö moottorin vaihto käydä kirjauttamassa katsastuksessa jos koneen tyyppi ja teho pysyy samana?
              8) Näkeekö katsastusmies jostain koneen tehon, eli tietääkö hän että 105kW kone vaihtui 120kW:seen, vaikka konetyyppi pysyi N47D20A:na?
              2. Uusi 105kW ja siihen ohjelma
              6. Elektroniikat tulee vanhasta koneesta. Eli ei erityisesti tarvitse resetoida. Voi tietenkin olla että sieltä jotain vikakoodeja ilmestyy / jää. Varsinkin jos edellinen kone on menny kovan rymäyksen kanssa. En tiedä ilmaako N47 polttoainelinjat itsekseen hehkutuksen aikana. Hyvä olis että korkeapainepumpulla olis tavaraa ennen starttia. Jostain joku vois kaivaa löytyiskö työohjeet moottorin vaihtoon sulle. Virratomathan nuo setit on vaihtaessa.
              7. Ei moottorin vaihtoa tarvitse mihinkään merkata, jos lohkot yms. pysyy ns. samana.
              8. En usko että katsastusmiehellä riittää ammattitaito/kiinnostus/aika erottaa näitä moottoreita toisistaan

              Mut ei tosiaan merkkiliikkeessäkään kauaa tuhlaa siihen et ne vaihtaa moottorin. Kannattaa kysäistä tarjous. Marmorilta voi ehkäpä auttaa tunnistamaan moottorin ennen ostoa.
              Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
              www.napalmi.com

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎