Pamahti omasta E81:stä ensin oikea ikkunahissi paskaksi, jonka korjautin huoltoliikkeessä joka veloitti työstä osineen miltei 600e, joten vasemman lauettua samalla tavalla ihan parin kuukauden sisään päätin tehdä homman itse.
Netistä löytyy hyvät videot hommaan hakemalla "BMW Window regulator", tässä muutama erinomaisen tärkeä thriidi aiheesta:
Hommassa on nimittäin yksi kuoppa, joka on helposti vältettävissä: ikkunan kiinnityspultit (kuvassa hammasrattaan näköinen, jossa kuusiokololovi keskellä) tulee kiinni ulkopellin puolelta, mutta pultin sisäpuolisessa päässä on myös TORX-pää, joka helposti saattaa hämätä kääntämään pulttia väärään suuntaan. Tähän lankesi myös omasta autosta toisen puolen vaihtanut huoltomulkero, joka työn aikana soitti ja ilmoitti, ettei pultit aukea millään ja että joutuu poraamaan ne auki, eikä hän voi ottaa vastuuta, jos lasi työssä rikkoutuu. Loppulaskulla oli 8h työtä, eli kyseessä oli työn tekemisen harjoittelua asiakkaan ajalla ja autolla.

Tässä siis lasin ulkosivulta kuvattuna

Ja tässä sisäpuolelta, jossa hämäävästi on tuo T20-pää.
Irroitukseen on ihan oma työkalukin:
mutta itse avasin ihan vaan vasaralla ja talttapäällä lyömällä kevyesti, kuten tässäkin on tehty:

Aikaa ikkunannostimen vaihtoon meni säätämisineen noin 2h, joten ei kyllä kannata maksaa huoltofirmalle enemmästä. Uuden ikkunannostimen saa saksasta noin 130 eurolla, kunhan ei hajota moottoria sen jälkeen turhalla edestakaisin ajelemisella, kun lasi putoaa oven sisään. Varaosanumeron saa realoemista:
Hope this helps.
Netistä löytyy hyvät videot hommaan hakemalla "BMW Window regulator", tässä muutama erinomaisen tärkeä thriidi aiheesta:
Hommassa on nimittäin yksi kuoppa, joka on helposti vältettävissä: ikkunan kiinnityspultit (kuvassa hammasrattaan näköinen, jossa kuusiokololovi keskellä) tulee kiinni ulkopellin puolelta, mutta pultin sisäpuolisessa päässä on myös TORX-pää, joka helposti saattaa hämätä kääntämään pulttia väärään suuntaan. Tähän lankesi myös omasta autosta toisen puolen vaihtanut huoltomulkero, joka työn aikana soitti ja ilmoitti, ettei pultit aukea millään ja että joutuu poraamaan ne auki, eikä hän voi ottaa vastuuta, jos lasi työssä rikkoutuu. Loppulaskulla oli 8h työtä, eli kyseessä oli työn tekemisen harjoittelua asiakkaan ajalla ja autolla.

Tässä siis lasin ulkosivulta kuvattuna

Ja tässä sisäpuolelta, jossa hämäävästi on tuo T20-pää.
Irroitukseen on ihan oma työkalukin:
mutta itse avasin ihan vaan vasaralla ja talttapäällä lyömällä kevyesti, kuten tässäkin on tehty:
Aikaa ikkunannostimen vaihtoon meni säätämisineen noin 2h, joten ei kyllä kannata maksaa huoltofirmalle enemmästä. Uuden ikkunannostimen saa saksasta noin 130 eurolla, kunhan ei hajota moottoria sen jälkeen turhalla edestakaisin ajelemisella, kun lasi putoaa oven sisään. Varaosanumeron saa realoemista:
Hope this helps.
Comment