Announcement

Collapse
No announcement yet.

E87 ohjaus tiukemmaksi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • apukuski
    Bimmer Rookie
    • Aug 2017
    • 35
    • Espoo

    E87 ohjaus tiukemmaksi

    Tervehdys kaikille tasapuolisesti,

    Tuli tuossa keväällä hankittua vm 2011 116i kun oli sen verran edullinen yksilö. Aluksi olin hyvin tyytyväine autoon, mutta nyt on vähän tullut ryppyjä rakkauteen. Ohjaustuntumaa pitäisi virittää hieman paremmaksi.

    Auton mukana tuli Run flat kesä- ja talvirenkaat. Noilla renkailla auton ajettavuus on varsin tarkka, mutta alustasta tulee järjettömän kova. Huonommilla teillä paikat putoaa hampaista.

    Kesärenkaat oli kovasti kuluneet, joten tein silleen tyhmästi että vaihdoin ne Nokian Hakka Blue 2 renkaisiin (205/55-16). Ajomukavuus parani 100%, mutta samalla ajotuntumasta hävisi tarkkuus. Tarkkuutta saa lisää lisäämällä paineita renkaisiin, mutta samalla häviää mukavuutta, joten kompromissina olen nyt ajellut paineilla 2,2 edessä ja 2,4 takana.

    Suurin ongelma tällä hetkellä on tietynlainen tarkkuuden ja vakauden puute ajotuntumassa ja suuntavakavuus on heikko varsinkin moottoritiellä. Noin 90 km/h asti auto pysyy vielä hyvin hanskassa ilman että pitää jatkuvasti korjailla, mutta 120 km/h on ihan toivotonta, kun pitää jatkuvasti vähän korjata suuntaa että pysyy kaistalla. Tämän lisäksi pienikin sivutuuli on ihan myrkkyä. Tasaisella tiellä kulku on selvästi parempi, mutta pienetkin epätasaisuudet tuntuu persiissä ja muuttaa heti vähän suuntaa.

    Ensiapuna tuli vaihdatettua taka-apurungon puslat powerflexiin, mikä auttoi jonkun verran, mutta ei täysin poistanut oireita. Auto oli myös Schmiedmannilla renkaiden suuntauksessa ja alustan tarkistuksessa, mutta mitään väljää ei kuulemma löytynyt.

    Mitäs tässä nyt seuraavaksi kannattaisi tehdä? Budjetti ei ihan loputtomiin veny ainakaan lyhyen ajan sisällä, mutta mistä olisi nyt eniten hyötyä tämän asian korjaamisessa?

    a) 17" vanteet ja paremmat renkaat
    b) 1M/M3 alatukivarret ja reaktiotangot (näitä on UK:ssa ja USA:ssa porukka ruuvaillut 1-sarjaan kiinni enemmänkin)
    c) Lisää Powerflex-puslia eteen tai taakse
    d) Uudet iskarit ja jouset (esim. Koni FSD + Eibach Prokit)
    e) Aloittaa säästäminen uutta autoa varten

    Tuon b-vaihtoehdon laillisuus Suomessa kiinnostaisi - voiko tuo vaikuttaa esimerkiksi vakuutuskorvauksiin kun tuo ei ole nyt kuitenkaan ihan virallisesti BMW:n hyväksymää puuhaa?
    2011 E87 116i 2.0 Manuaali
  • Orvix
    BTCF Member
    • Sep 2008
    • 140
    • Akaa

    #2
    Tervetuloa foorumille!

    Oma Bmw urani on kestänyt melkein 10 vuotta ja kirjoittelen kokemuksia kahden omistamani BMW mallin perusteella. E46:lla ajelin reilu 200tkm ja sigun autolla olen ajellut noin 80 tkm. E87 taitaa olla alustaltaan aika sama kuin E9x sarja.

    Mitä E46 ja E91 voi yhteistä sanoa, niin ei niistä kumpikaan ole suoraan mennyt. E46 oli 17-tuuman renkailla ja sitä vaivasi koko ajan armoton uraherkkyys. Tuon alustaan vaihdoin lähes kaiken vaihdettavissa olevan eikä se ikinä kunnolliseksi tullut. Aluksi oli Eibachin alusta ja myöhemmin HR:n. Kesärenkaita oli kolmea erilaista ja autoa suunnattiin foorumilta saatujen arvojen mukaan. Renkaatkin ostin täältä luettujen vinkkien perusteella. Ajettavuus vaihteli hengenvaarallisen ja siedettävän välillä. Muuten autosta tykkäsin kovasti ja mutkaista tietä tuolla oli ilo ajaa. Omasta ajosta mutkateiden osuus rajoittuu vaan moottorien ramppeihin, niin ei tuokaan hirveästi lohtua tuonut.

    E91 on valovuoden omistamaani E46:sta edellä mitä maantieajoon tulee. Uraherkkyyttä ei 18 tuuman renkailla ole mainittavaksi asti, mutta ei tuokaan suoraan kulje. Omaani on alustasta tuunattu siten, että siinä on Powerflexin mustat insertit taka-apurungon puslissa ja edessä kippuramallisissa tukivarsissa on M3 puslat. Iskareina on Konin FSD:t M-sport jousien kanssa. Alustasta ei luonnollisesti löydy mistään väljää. Suunnattu luonnollisesti foorumilta kaivettuihin arvoihin. Auton kulku on jo varsin hyvää, mutta silti viimeinen suuntavakaus puuttuu ja maantiellä pientä korjausta joutuu tekemään koko ajan. Tähänkin voisin lähteä vaihtamaan kaikkea yksi kerrallaan, mutta periaatteesta en aio ehjää vaihtaa ehjään.

    Lopullisesti omat silmät aukeni kun perheeseen hankittiin 6-korinen Golf. Siinä on ohjauksessa väljää, joku kolisee takana, etu- ja taka-akselilla erimerkkiset merkkirenkaat on hyvinkin erikoisesti kuluneet, rengaspaineista ei ole mitään tietoa ja ratti on vinossa. Silti tuo kulkee Bemaria paremmin suoraan ja mielestäni vielä hiljaisemmin. Bemarista onkin tullut vaimon auto, kun ei tuo huomaa vaikka yksi rengaskin puuttuisi. Mainittakoon vielä, että itse en ole mikään kultaperse. En huomaa ajossa esim. vaikka kallistuksenvakaaja puuttuisi kokonaan.

    E91:n kulku parani merkittävästi kun kiristin rattiakselin konehuoneessa kulkevan osan. Nuo kiinnitykset ajan saatossa ilmeisesti löystyvät/venyvät ja jo neljäsosakierroksen kiristys toi merkittävän parannuksen. http://bmwfans.info/parts-catalog/E8...er_joint_assy/

    Mitä sinun vaihtoehtoihin tulee, niin

    a) Vaihda vaan, mutta mitkä on paremmat renkaat? Kallista kokeilua.

    b) Ei kait se ketään haittaa, että pellistä prässätyt tukivarret vaihtaa kunnollisiksi. Väittäisin, että pitää olla se kultainen perse, että noiden vaihtamisen huomaa, itse en ainakaan. Ei varmaan sen laittomampaa kun Powerflexien kanssa leikkiminen.

    c) Voi olla hyötyä tai ei. Kannattaa varautua, että menee rahat hukkaan ja melu sisällä lisääntyy. Mulla on yhdet muutama sata kilometriä ajetut Powerflexin puslat kippuroihin etutukivarsiin. Voin niistä edullisesti luopua.

    d) Voi hyvin olla hukkahankinta. Itse en enää FSD:tä laittaisi, kun maksaa pirusti, eikä minusta ole ehjiä alkuperäisiä kummemmat.

    e) Itse nyt kallistuisin tähän. Vaikka bemari on aina bemari, niin kannattaa kokeilla muutakin. On olemassa sellaisiakin autoja, jotka kulkevat luonnostaan suoraan ilman virityksiä ja loputonta säätöä.

    PS. Laita suuntauslappu tänne näytille. Voi olla kulmat mitä sattuu vaikka kuinka on säädetty. Tosin kulmilla ei ole niin suurta merkitystä noin pienillä renkailla.
    E91 325d -10 M-Sport

    Comment

    • apukuski
      Bimmer Rookie
      • Aug 2017
      • 35
      • Espoo

      #3
      Kiitoksia vastauksesta, vaikka se olikin vähän sen suuntainen mitä olin pelännytkin!

      Laitan tuon suuntauslapun jakoon kun ehdin taas pöytäkoneelle.

      Tosiaan run flateilla auto kulkee suoraan ihan kivasti vaikka kulmat olisivatkin pielessä (kuten ostaessa olivat). Kärjistäen voisi sanoa että niillä ajotuntuma oli 10 ja mukavuus 5. Nokialaisilla sitten ajotuntuma 6 mukavuus 9.

      Itse maallikkona mietin että vaihtoehdot on joko tiukentaa alustaa pehmeitä renkaita varten, tai sitten hankkia kovemmat renkaat pehmeää alustaa varten. Nokialaiset tuntuvat tosi pehmeiltä vaikka ovatkin XL-painoluokkaa, ja SE-alusta on vissiin aika joustava rft-renkaita varten viritettynä. Mutta tosiaan kalliita kokeiluja, ja siksi haenkin täältä kokeneempien apuja.

      Täytyy hetimiten tarkistaa tuo ohjausakselin tilanne.
      2011 E87 116i 2.0 Manuaali

      Comment

      • TuomoA
        BTCF Member
        • Apr 2009
        • 538
        • Krs

        #4
        Itselläni ollut vajaa kymmenen bmw:tä mallisarjoista E90,E91, E81, E82 ja yksi E36. Kaikki kulkivat/kulkevat suoraan jopa tuo E36. Yhdessäkään ei oston jälkeen ole ollut minun käytössä RFT renkaita vaan olen ne heti vaihtanut normaaleihin. Merkkeinä Continental, Michelin ja Goodyear(nämä huonoimmat enkä osta enää, kun eivät ole pyöreät). Vanne koot 17-19" ja vähintään 215 leveillä kumeilla.. Ei mitään ongelmia suoraan menemisessä.
        Kulmat säädetty sellaisilla saate sanoilla että, "niin pystyyn kuin saa"

        Joten en täysin allekirjoita tuota suoraan menemis ongelmaa. Noissa E8x autoissa (vuosimallit 2009, 2010 ja 2011) oli kyllä ylitehostettu ohjaustuntuma, joka ei kyllä parasta vastetta antanut vrt E9x (vuosimallit 2005, 2007) olisko se tuo tehostetumpi ohjaus tullut LCIn myötä.

        Nykyisissä autoissa rengastus E82, 215/245-18" ja E90, 235/255-19". Eihän nuo mukulakivillä mitkään mukavimmat ole, mutta suoraan menevät.

        Tiet tottakai vaikuttaa, mutta kyllä 205-16 renkailla auton kaitsematta pitäis kulkea. Meneehän ne muidenkin merkkien autot.

        Edit: alustoina ollut vakiota, HR ja M-sport
        Last edited by TuomoA; 15-08-2017, 09:11.
        G26 420iA Msport SanremoGreen
        F22 220iA Msport EstorilBlau
        F20 118i MsportValenciaOrange
        E82 118dA TitanSilber

        Comment

        • apukuski
          Bimmer Rookie
          • Aug 2017
          • 35
          • Espoo

          #5
          Tuossa vielä nuo kulmat:


          Casterihan tuossa on aika vaatimaton, mutta toisaalta mitä tuolle voisi tehdä kun ei ole säädettävissä...?

          Suoraan tuo menee hyvällä tiellä vielä 80 km/h nopeudess,a jos irrottaa hetkeksi kädet ratista, mutta sen päälle niin ei tosiaan uskalla päästää edes toista kättä irti ratista.

          Tänään kun oli vähän ruuhkaa niin viihdytin itseäni A/B testaamalla ohjausta luistonesto päällä ja ilman. Selkeästi tuo ohjaus jämäköityy kun luistoneston ottaa poista päältä. Mitenköhän tuon saisi luistoneston kanssa samaan jämäkkyyteen...? Autossa on lisävarusteena tosiaan Servotronic ohjaus.
          Attached Files
          2011 E87 116i 2.0 Manuaali

          Comment

          • Orvix
            BTCF Member
            • Sep 2008
            • 140
            • Akaa

            #6
            No joo, ei noissa kulmissa kyllä taida syytä olla ajokäytökselle. 3-sarjaan tuossa olisi erinomaiset kulmat 18-19 tuumaisille pyörille. Jos olisi omat suuntauslaitteen kokeilisin agressiivisemmilla kulmilla (enemmän camberia eteen ja taakse).

            Joku koodarivelho tietää onko servotronicin asetuksia mahdollista muuttaa.
            E91 325d -10 M-Sport

            Comment

            • apukuski
              Bimmer Rookie
              • Aug 2017
              • 35
              • Espoo

              #7
              Tsekkailin haulla että servotronicin säätö ei ole mahdollista. Servotronicittomalla olisi kai mahdollista säätää jotain.

              Joku vika tuossa nyt lienee, kun käyttäytyminen menee näin:
              - Starttaa ja lähde ajamaan - ohjaus ei muutu jäykemmäksi nopeuden mukaan
              - Starttaa, paina DSC päälle ja lähde ajamaan - käyttäytyy normaalisti
              - Kuten yllä, mutta ota DSC pois päältä jonkun ajan jälkeen - käyttäytyy normaalisti

              Eli voisko olla joku sensorin alustusongelma tms.? Täytyy debuggailla tätä enemmän. Softaa tähän ei ole näköjään ikinä päivitetty.

              Nyt olen sahannut motaria jonkun verran DSC päällä ja selvästi paremmalta tuntuu. Tosin tämä vakioalusta ei ole kyllä kaikkein onnistuneimpia. Kallistelee, tärskähtelee ja pompsahtelee. Kaipa sitä pitäisi siis vähän alustaakin päivitellä jäykemmäksi.
              2011 E87 116i 2.0 Manuaali

              Comment

              • apukuski
                Bimmer Rookie
                • Aug 2017
                • 35
                • Espoo

                #8
                No niin, selvisi että autossa oli oikeasti vikaa. ABS anturit oli ottanut osumaa turvonneista kehistä ja kun kehät putsattiin ja anturit vaihdettiin niin auto kulkee paljon paremmin suoraan.

                Nyt on oikeastaan ongelmana tuo alustan käytös vähänkään epätasaisemmalla tiellä. Eli edellisessä viestissä mainittu kallistelu, tärskähtely ja pompsahtelu. Ei tarvitse kovin isoja kuoppia olla tiessä kun joutuu jo rystyset valkoisena puristamaan ohjauspyörää. Alustaa on tarkisteltu useammassakin huollossa, mutta ei siinä kuulemma mitään vikaa ole.

                Silmäilin jo nettiautosta Mazda 3:ia ja Ford Focuksia, mutta ajattelin antaa tälle vielä mahdollisuuden pienen alustamodifikaation kautta. Tavoitteena olisi siis se, että auto ei kallistelisi holtittomasti eikä pompottaisi. Alusta voi olla jäykkä, mutta ei pompottava ja hallinnan tunne moottoritiellä pitää olla parempi kuin tällä vakiolla.

                Heräteostoksena menin tilaamaan Koni FSD:t. Mikähän noiden kanssa olisi paras etenemissuunta pitäen tuon tavoitteen mielessä? FSD:t alle vakiojousten (non-sport) seuraksi vai jollain muilla jousilla (esim. Eibach Pro kit, M-Sport)? Onko jotain muuta mitä tässä voisi harkita? Jäykemmät kallistuksenvakaajat?
                Last edited by apukuski; 23-09-2017, 21:00.
                2011 E87 116i 2.0 Manuaali

                Comment

                • makkis
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 5152
                  • Kouvola, Savisto

                  #9
                  Originally posted by apukuski View Post
                  Tsekkailin haulla että servotronicin säätö ei ole mahdollista. Servotronicittomalla olisi kai mahdollista säätää jotain.

                  Joku vika tuossa nyt lienee, kun käyttäytyminen menee näin:
                  - Starttaa ja lähde ajamaan - ohjaus ei muutu jäykemmäksi nopeuden mukaan
                  - Starttaa, paina DSC päälle ja lähde ajamaan - käyttäytyy normaalisti
                  - Kuten yllä, mutta ota DSC pois päältä jonkun ajan jälkeen - käyttäytyy normaalisti

                  Eli voisko olla joku sensorin alustusongelma tms.? Täytyy debuggailla tätä enemmän. Softaa tähän ei ole näköjään ikinä päivitetty.

                  Nyt olen sahannut motaria jonkun verran DSC päällä ja selvästi paremmalta tuntuu. Tosin tämä vakioalusta ei ole kyllä kaikkein onnistuneimpia. Kallistelee, tärskähtelee ja pompsahtelee. Kaipa sitä pitäisi siis vähän alustaakin päivitellä jäykemmäksi.
                  Tuli tuosta yllä olevasta tekstistä mieleen että miten sä sitä dsc:tä käytät?
                  Automaattisestihan se on aina päällä, jos painat dsc nappia se lähtee pois päältä ja syttyy mittaristoon dsc teksti, jos painat dsc nappia pitkään lähtee dsc:n lisäksi luistonesto ja tällöin mittaristoon syttyy sutivan renkaan kuva.

                  Joten milloin sulla on ja ei ole dsc päällä?

                  Ja paljon lisää painetta renkaisiin.
                  Last edited by makkis; 28-09-2017, 09:47.
                  Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                  Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                  Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                  Comment

                  • apukuski
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2017
                    • 35
                    • Espoo

                    #10
                    Terminologiassa pientä epäselvyyttä. Eli kun painaa kerran lyhyesti sitä nappia, niin menee DTC (=Dynamic Traction Control) päälle, eli mittaristoon tulee se TRACTION teksti ja kuva.

                    Eli itse asiassa näin:

                    - Starttaa ja lähde ajamaan - ohjaus ei muutu jäykemmäksi nopeuden mukaan
                    - Starttaa, paina DTC päälle ja lähde ajamaan - käyttäytyy normaalisti
                    - Kuten yllä, mutta ota DTC pois päältä jonkun ajan jälkeen - käyttäytyy normaalisti
                    2011 E87 116i 2.0 Manuaali

                    Comment

                    • makkis
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 5152
                      • Kouvola, Savisto

                      #11
                      Originally posted by apukuski View Post
                      Terminologiassa pientä epäselvyyttä. Eli kun painaa kerran lyhyesti sitä nappia, niin menee DTC (=Dynamic Traction Control) päälle, eli mittaristoon tulee se TRACTION teksti ja kuva.

                      Eli itse asiassa näin:

                      - Starttaa ja lähde ajamaan - ohjaus ei muutu jäykemmäksi nopeuden mukaan
                      - Starttaa, paina DTC päälle ja lähde ajamaan - käyttäytyy normaalisti
                      - Kuten yllä, mutta ota DTC pois päältä jonkun ajan jälkeen - käyttäytyy normaalisti
                      Silloin kun mittaristoon syttyy teksti tai kuva se on silloin pois päältä
                      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                      Comment

                      • apukuski
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2017
                        • 35
                        • Espoo

                        #12
                        DSC ja DTC on kaksi eri asiaa. DTC on Dynamic Traction Control ja sallii pienen luiston. DTC kytketään päälle painamalla sitä nappia. Ainakin BMW:n mukaan.



                        When driving in deep snow, slush or on loose terrain a small amount of wheel spin improves traction. For these occasions, as well as those when the drivers want a sportier driving style, the DTC can be activated by pressing a button and this allows more slip and reduces the DSC’s curbing of the engine. The result: better traction and more thrust.
                        Painamalla sitä nappia pidempään (>3 sekuntia) menee kaikki ajoavut pois päältä, eli sekä DTC että DSC.
                        2011 E87 116i 2.0 Manuaali

                        Comment

                        • makkis
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 5152
                          • Kouvola, Savisto

                          #13
                          Originally posted by apukuski View Post
                          DSC ja DTC on kaksi eri asiaa. DTC on Dynamic Traction Control ja sallii pienen luiston. DTC kytketään päälle painamalla sitä nappia. Ainakin BMW:n mukaan.





                          Painamalla sitä nappia pidempään (>3 sekuntia) menee kaikki ajoavut pois päältä, eli sekä DTC että DSC.
                          Kyllä se luistonesto(dtc) on päällä ilman erikseen kytkemistä.
                          Olisiko sitten lähinnä siten että nappia näpäyttämällä sinne jää vain dtc ja ajonvakautus lähtee pois ja pitkään painamalla lähtee kaikki pois?

                          Ei nimittäin ole mikään turvallisuusvaruste jos se pitää joka kerta painaa erikseen päälle kun lähdet liikenteeseen, sehän olisi hölmöä.
                          Last edited by makkis; 02-10-2017, 01:17.
                          Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                          Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                          Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                          Comment

                          • apukuski
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2017
                            • 35
                            • Espoo

                            #14
                            Perusluistonesto ei ole DTC vaan DSC (=Dynamic Stability Control) eli kaikkien tiukin luistonesto joka ei salli yhtään luistoa.

                            DTC on dynaaminen luistonesto joka sallii pienen luiston. Se menee päälle lyhyellä painalluksella siitä napista.

                            Pitkällä painalluksella lähtee kaikki pois.

                            Eli kolme tilaa:
                            - DSC (oletus)
                            - DTC (lyhyt painallus)
                            - ei mitään (pitkä painallus)
                            2011 E87 116i 2.0 Manuaali

                            Comment

                            • apukuski
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2017
                              • 35
                              • Espoo

                              #15
                              Kokeilin vaihteeksi vähän tujumpia ja löysempiä rengaspaineita. Kokemukset lyhyesti (edessä/takana):

                              2,6/2,8
                              + napakampi kääntötuntuma
                              - pitoa hävisi
                              - ohjaus liian kevyt
                              - täristää helposti

                              2,0/2,2
                              + pehmeä
                              - liian pehmeä
                              - pitoa hävisi (?!)
                              - kallistelee ja hyllyy todella pahasti
                              - käännöksissä epätarkka

                              Tällä hetkellä 2,3 edessä ja 2,5 takana, ja noihin ym. arvoihin verrattuna on kuin eri auto. Pitoa on sopivasti ja tuntuma on aika ok, ehkä vähän vielä löysähkö. Tosin nämä renkaat ei löysärunkoisina ole ehkä Bemariin ihan optimaaliset. Ajetaan nämä nyt kuitenkin loppuun.
                              2011 E87 116i 2.0 Manuaali

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎