Announcement

Collapse
No announcement yet.

N43B16 nytkyttää (E87 116i)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mankeli
    Newbiemmer
    • Aug 2019
    • 4
    • Tampere

    N43B16 nytkyttää (E87 116i)

    Autossani on ongelma että nytkyttää liikkeelle lähdettäessä, erityisesti kun kone ei ole vielä lämmennyt. Ongelma on ollut jo pitkään, mutta aina vain pahentunut. Korjausliike epäili vian olevan suuttimissa, aiemmin tähän yksi suutin vaihdettukin joka aikoinaan korjasikin ongelmaa hieman. Vikakoodeja ei anna kuin P0420 joka taas viittaa enemmän katalysaattorin ongelmiin.

    Onko muilla ollut samantyyppistä nytkyttelyä? Onko tähän muuta korjausta kuin suuttimien vaihto, vai pystyykö näitä putsauttamaan missään? Suuttimien vaihto kun on kohtuullisen kallis remontti. Vai onko kyseessä niin yleinen vika että merkkiliikkeessä korjauttaa ilman rahallista korvausta? Kokemuksia?
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2567
    • Tampere

    #2
    Tervetuloa foorumille - tänne on moni löytänyt viimeistään siinä vaiheessa, kun autossa on tullut vastaan enemmän tai vähemmän epämääräisiä vikoja.

    Tyypillisesti N43-moottoreissa vikaantuvia tai ainakin huomiota vaativia kohteita ovat NOx-anturi, sytytyspuolat, sytytystuplat, suuttimet, lambda-anturit, NOx-katalysaattori. On toki muitakin murheita, mutta moottorin käynnin kannalta edellä mainitut ovat mahdollisia. Suurin osa on onneksi korjattavissa kohtuullisilla kustannuksilla (esim. tehdasuusi suutin reilut 200 euroa), mutta esim. NOx-katalysaattorin rikkoontuminen on sitten kalliimpi korjattava.

    Kerrotko taustatietona paljonko moottorilla on ajettu ja onko yhden suuttimen vaihdon lisäksi edellä mainitsemiani kohteita uusittu aiemmin?

    Ehdottaisin että autoa tutkittaisiin hieman tarkemmin livedatan tarkkailun muodossa ja mikäli vikakoodit on luettu jollakin yleistesterillä, niin myös vikakoodit vielä lukuun merkkikohtaisella testerillä.

    Mikäli olet Tampereen suunnalla, niin voin puolestani tutkia autoa ja tarjota oman arvioni vikakohteista/korjaustarpeista. Itselläni on kuluneen kesän aikana jo useampi vastaavalla moottorilla oleva tullut vastaan nimen omaan käyntiongelmien ja suurentuneen polttoaineenkulutuksen johdosta.
    N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Mankeli
      Newbiemmer
      • Aug 2019
      • 4
      • Tampere

      #3
      Originally posted by JaniLap View Post
      Tervetuloa foorumille - tänne on moni löytänyt viimeistään siinä vaiheessa, kun autossa on tullut vastaan enemmän tai vähemmän epämääräisiä vikoja.

      Tyypillisesti N43-moottoreissa vikaantuvia tai ainakin huomiota vaativia kohteita ovat NOx-anturi, sytytyspuolat, sytytystuplat, suuttimet, lambda-anturit, NOx-katalysaattori. On toki muitakin murheita, mutta moottorin käynnin kannalta edellä mainitut ovat mahdollisia. Suurin osa on onneksi korjattavissa kohtuullisilla kustannuksilla (esim. tehdasuusi suutin reilut 200 euroa), mutta esim. NOx-katalysaattorin rikkoontuminen on sitten kalliimpi korjattava.

      Kerrotko taustatietona paljonko moottorilla on ajettu ja onko yhden suuttimen vaihdon lisäksi edellä mainitsemiani kohteita uusittu aiemmin?

      Ehdottaisin että autoa tutkittaisiin hieman tarkemmin livedatan tarkkailun muodossa ja mikäli vikakoodit on luettu jollakin yleistesterillä, niin myös vikakoodit vielä lukuun merkkikohtaisella testerillä.

      Mikäli olet Tampereen suunnalla, niin voin puolestani tutkia autoa ja tarjota oman arvioni vikakohteista/korjaustarpeista. Itselläni on kuluneen kesän aikana jo useampi vastaavalla moottorilla oleva tullut vastaan nimen omaan käyntiongelmien ja suurentuneen polttoaineenkulutuksen johdosta.
      Kiitos.

      Autolla on ajettu 163 tkm, ja tuo suutindiagnoosi tehtiin 141 tkm kohdalla juurikin Tampereella RKCH:ssa, jonka luotan olevan oikea ja yleismittaria paremmalla testerillä mahdollisesti tehtynä. Silloin tosiaan vaihdettiin vain yksi ruiskusuutin joka ongelmaan kyllä myös auttoi. Suosittelivat kaikkien suuttimien vaihtoa kerrasta, mutta halusin tuolloin vain yhden vaihtoon kun autoon oli muitakin kalliita remppoja juuri tehty, ja henkilökohtaisella tasolla kyrsi koko auto . Tulpat on vaihdettu 140 tkm kohdalla, tuo ei silloin tuonut samaiseen vikaan apuja. Yksi puola vaihdettiin misfire-vian takia 162 tkm kohdalla mutta tuolloin meno meni ihan mahdottomaksi, kun ei käynyt kunnolla.

      Haluaisinkin sulkea tuon ruiskusuuttimien aiheuttaman mahdollisen vian pois. En haluaisi lähteä kuitenkaan suuttimia summamutikassa vaihtelemaan, vaan mahdollisesti tehdä jonkinlaisen puhdistuksen/huollon, jos siitä yleensä on edes hyötyä, ja tuolla nyt ainakin testata vaikutusta, jos ei pahan hintainen. Finjector Helsingissä taitaa näitä ainakin tehdä, mutta se on turhan pitkän matkan päässä. Markettien ihmeaineista suuttimien toimintaan tuskin on suurempaa puhdistusvaikutusta.

      Ja Tampereen Atalassa tosiaan asustelen.

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2567
        • Tampere

        #4
        Originally posted by Mankeli View Post
        Haluaisinkin sulkea tuon ruiskusuuttimien aiheuttaman mahdollisen vian pois.
        Tämä on mahdollista todeta/päätellä livedataa ja systeemin komponenttien toimintaa tarkastelemalla. Ole siis tarpeen mukaan yhteyksissä.
        N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • Janzki
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 4947
          • Lohja

          #5
          Originally posted by Mankeli View Post
          Kiitos.

          Autolla on ajettu 163 tkm, ja tuo suutindiagnoosi tehtiin 141 tkm kohdalla juurikin Tampereella RKCH:ssa, jonka luotan olevan oikea ja yleismittaria paremmalla testerillä mahdollisesti tehtynä. Silloin tosiaan vaihdettiin vain yksi ruiskusuutin joka ongelmaan kyllä myös auttoi. Suosittelivat kaikkien suuttimien vaihtoa kerrasta, mutta halusin tuolloin vain yhden vaihtoon kun autoon oli muitakin kalliita remppoja juuri tehty, ja henkilökohtaisella tasolla kyrsi koko auto . Tulpat on vaihdettu 140 tkm kohdalla, tuo ei silloin tuonut samaiseen vikaan apuja. Yksi puola vaihdettiin misfire-vian takia 162 tkm kohdalla mutta tuolloin meno meni ihan mahdottomaksi, kun ei käynyt kunnolla.

          Haluaisinkin sulkea tuon ruiskusuuttimien aiheuttaman mahdollisen vian pois. En haluaisi lähteä kuitenkaan suuttimia summamutikassa vaihtelemaan, vaan mahdollisesti tehdä jonkinlaisen puhdistuksen/huollon, jos siitä yleensä on edes hyötyä, ja tuolla nyt ainakin testata vaikutusta, jos ei pahan hintainen. Finjector Helsingissä taitaa näitä ainakin tehdä, mutta se on turhan pitkän matkan päässä. Markettien ihmeaineista suuttimien toimintaan tuskin on suurempaa puhdistusvaikutusta.

          Ja Tampereen Atalassa tosiaan asustelen.
          Noita suuttimia ei voi huoltaa.

          Ota sytytystulpat ylös..Niistä näkee suoraan suuttimien kunnon jos ei ole laitteita tarkistaa korjauksia.

          Katit näissä sulaa kun suutin / suuttimet vuotaa raakaa läpi koneen..samalla hajoaa myös NoX pönttö ja anturi raa’an tavaran sekä jälkipalamisen myötä.
          Sähköposti.
          IG: janzki_

          Comment

          • Mankeli
            Newbiemmer
            • Aug 2019
            • 4
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Janzki View Post
            Noita suuttimia ei voi huoltaa.

            Ota sytytystulpat ylös..Niistä näkee suoraan suuttimien kunnon jos ei ole laitteita tarkistaa korjauksia.

            Katit näissä sulaa kun suutin / suuttimet vuotaa raakaa läpi koneen..samalla hajoaa myös NoX pönttö ja anturi raa’an tavaran sekä jälkipalamisen myötä.
            Huomaako NoX pöntön / anturin hajoamista ajettaessa, vai näkyykö vain päästöissä?

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2567
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Mankeli View Post
              Huomaako NoX pöntön / anturin hajoamista ajettaessa, vai näkyykö vain päästöissä?
              Päästöarvojen ylittymisen lisäksi tyypillisiä oireita ovat lisääntynyt polttoaineenkulutus, moottorin epätasainen käynti ja mahdolliset sytytyshäiriöt ja toisinaan sytyttää myös MIL-valon mittaristoon merkkinä toimintahäiriöstä.
              N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
              Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎