Announcement

Collapse
No announcement yet.

E87:n jakoketju venynyt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SpeechMan
    Newbiemmer
    • Dec 2010
    • 14
    • Turku

    E87:n jakoketju venynyt

    On tuo oma 116i vm.08 taas aiheuttanut riemua enemmän kuin tarpeeksi. Kaikki alkoi tuossa viime kuun lopulla, kun olin aamusella lähdössä töihin ja auto päättikin parin kilometrin ajon jälkeen pamauttaa vikavalon palamaan.

    Auto samantien korjaamolle, tuomiona oli imunokan säätösolenoidi kosahtanut. Jostain syystä kuitenkin vaihtoivat nokka-akselin asentotunnistimen. Joka tapauksessa, parin sadan lasku ja takaisin ajoon.

    Tasan kaksi viikkoa myöhemmin aamulla töihin lähtiessä täsmälleen sama tilanne, pari kilsaa ajoa ja vikavalo. Auto uudestaan korjaamolla ja sama tuomio. Odottelin osaa viikon, lopulta korjaus ja laskusta maksoin vain erotuksen.

    Taas kaksi viikkoa alkuperäisen vikakoodien nollauksen jälkeen, eli viikko korjauksen jälkeen, sama tilanne samalla tavalla aamulla töihin lähtiessä. Auto jälleen kerran korjaamolle ja tällä kertaa tuomio melkein pudotti penkiltä, jakoketju venynyt.

    Nyt olisi pari pikku kysymystä teille foorumilaisille, kun itseä hiukan hämmentää tämä tilanne.

    1) Onko oikeasti näin, että jakoketju voi venyä alle 80tkm ajetusta autosta? Itse olen ollut uskossa, että ne kestävät auton eliniän. Aikoinaan omistin 760 Volvon jossa oli 350tkm ajettu jakoketju eikä vielä merkkiäkään vaihtotarpeesta. Sen olen kuullut, että ketjunkiristin on paukkunutainakin alkupään 1-sarjalaisista, mutta nyt on siis kymyksessä ketjun pettäminen. Onko jollakulla tietoa onko noiden ketjujenkin kanssa ollut jotain valmistusvikaa tms.?

    2) Huollossa sanoivat, että ketjua ei tarvitse vaihtaa, vaan riittää että sen asettelee uudestaan paikoilleen ja vaihtaa kiristimen. Olin sen verran pöllämystynyt tuosta viasta, etten tajunnut alkaa sen enempää kyselemään huollolta tästä. Mikäs teidän mielipide on, kannattaisiko vaihtaa samantien koko ketju vai onko tuo yllämainittu mielestänne riittävä korjaus?
  • suppari
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4049
    • Turku

    #2
    Minkä ikäinen autosi on?

    Tyyppivika toi kiristin, ja tuntuu yleistyvän aika nopealla tahdilla nää hypänneet koneet..
    sigpic
    P:0409699000

    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
    huollot/korjaukset!

    BMW E&F sarjaan.
    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

    Comment

    • SpeechMan
      Newbiemmer
      • Dec 2010
      • 14
      • Turku

      #3
      Että semmosta sitten, tänään tuli puhelu korjaamolta, siellä jakokettingissä tai sen kireydessä mitää vikaa ollu. Olivat onnistuneet asentamaan tuon säätösolenoidin väärin .

      Pointsit siitä että sentään tunnustivat virheensä ja sain sentään auton pesun hyvityksenä.

      Comment

      • Chailou
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2009
        • 370
        • Hki

        #4
        No hyvä että vika löytyi!

        Originally posted by SpeechMan View Post

        1) Onko oikeasti näin, että jakoketju voi venyä alle 80tkm ajetusta autosta? Itse olen ollut uskossa, että ne kestävät auton eliniän. Aikoinaan omistin 760 Volvon jossa oli 350tkm ajettu jakoketju eikä vielä merkkiäkään vaihtotarpeesta.
        Uusissa Citroenin thp moottoreissa (bmw valmistama) jakoketjuja on venynyt n. 30tkm jälkeenkin, mutta toi johtuu ketjunkiristin systeemistä. Kylmät kelit alkaa niin alkaa näitä näkymään.

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3452
          • Janakkala

          #5
          Onhan noita ketjuja noista jouduttu vaihtamaan juurikin venymisen vuoksi.
          Ja kiristäjissäkin on ollut vikaa niin nokkien ajoitukset on pomppineet sekaisin. Mutta onneksi kiristimestä on tullut jo aikoja sitten päivitetty versio.
          Toki myös nokka-akselin tunnistimia näihin on mennyt roppakaupalla. Tämä kone on varmastikkin maailmankaikkeuden huonoin BMW moottori kaikkine näine valvetronic vikoineen
          ja kun ne on saatu kondikseen iskee kaikenmaailman suutin viat ym nox katti häiriöt... Noh olkoon, eiköhän tässä ollut "peloittelua" jo kerrakseen
          Missä pajalla pirssisi on ollut laitettavana?
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          • SpeechMan
            Newbiemmer
            • Dec 2010
            • 14
            • Turku

            #6
            Originally posted by Spetke View Post
            Onhan noita ketjuja noista jouduttu vaihtamaan juurikin venymisen vuoksi.
            Ja kiristäjissäkin on ollut vikaa niin nokkien ajoitukset on pomppineet sekaisin. Mutta onneksi kiristimestä on tullut jo aikoja sitten päivitetty versio.
            Toki myös nokka-akselin tunnistimia näihin on mennyt roppakaupalla. Tämä kone on varmastikkin maailmankaikkeuden huonoin BMW moottori kaikkine näine valvetronic vikoineen
            ja kun ne on saatu kondikseen iskee kaikenmaailman suutin viat ym nox katti häiriöt... Noh olkoon, eiköhän tässä ollut "peloittelua" jo kerrakseen
            Missä pajalla pirssisi on ollut laitettavana?
            Tuolla Turun Metro-Autossa on ollut. Kyseisestä paikasta on kyllä kuullut kaikenlaista kommenttia ja nyt omien kokemustenkin mukaan ei taida ihan kaikki kommentit olla tuulesta temmattuja.

            Eikä nyt saa pelotella yhtään, ton auton pitäisi kestää vielä pari vuotta ennen kuin on varaa vaihtaa, tai siis varaa vaihtaa riittävän paljon uudempaan/parempaan.

            Itse olin ostohetkellä siinä uskossa, että tuo vanha N45B16 olisi se kaikkein huonoin ja taas tämä uudempi N43B16 (kuka noi numerot oikein laittaa:think) olisi edes pikkasen parempi. Esimerkiksi juurikin tuo ketjun kiristäjä on kuuleman mukaan lähinnä tuon vanhemman koneen ongelma.

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by SpeechMan View Post

              1) Onko oikeasti näin, että jakoketju voi venyä alle 80tkm ajetusta autosta? Itse olen ollut uskossa, että ne kestävät auton eliniän. Aikoinaan omistin 760 Volvon jossa oli 350tkm ajettu jakoketju ........
              Kun nykyautoissa ne jakoketjut ei ole samanlaisia moottoripyörän ketjun näköisiä mitä ne oli ennenvanhaan. Ja oliko jossain moni-monikymppisessä Volvossa mottivaloakaan joka kertoisi viasta , tai sen vertaa itsediagnoosikykyä purkissa että se tietäisi jos ajoitus on muutaman satkun mettässä ?
              EDIT : Varaosafilmi kyllä näyttää että tossa on ihan perinteisen mallinen ketju.. No , melko hentoisesti mitotettuja ne on monessa nykyautossa (mielestäni) vaikka ketjun pitäisi vetää 16 tapin koneistoa perässään. Kyllähän ne sitte venähtää.
              Last edited by petrolhead; 04-12-2011, 11:56.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Bmw Dreamer
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 2762
                • Kouvola

                #8
                OT: oliko 760:ssä muka ketju? Kaikissa volvoissahan on tähänmennessä likipitäen ollu aina hihna? :think Kuulostaa nyt vähä erikoiselle, yleensä 760 on vaan 900:n keulalla, hyvillä varusteilla ja esim 2.3 turbokoneella, eli B230... Ja se on hihnalla. Siitä en sitte mene sanomaan mitään varmaa, jos on oikeasti ollu kutoskoneella, niihin ei oo tullu tutustuttua, muuta kuin et ymmärtäisin, että nekin on hihnalla...

                Harmittavaa kun nykyajan moottoreissa on kokoajan jotain anturivikoja tai muita, jälkimarkkinointi kohdallaan.
                BMW 520d Touring '06 314tkm
                BMW 530D Touring '99 552tkm
                BMW 320da Touring '02 427tkm
                Volvo V70 D5 '02
                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                Case IH 5140 Maxxum

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #9
                  Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                  Harmittavaa kun nykyajan moottoreissa on kokoajan jotain anturivikoja tai muita, jälkimarkkinointi kohdallaan.
                  Tehoa tullut samankokoisiin moottoreihin aika rutkasti lisää ja kulutuksesta monta kymmentä prosenttia pois...
                  Ja vertaappa millä rahamäärällä esim M20 vie öljyä , suotimia , tulppia ja jakopäänosia 120tkm matkalla , vs. vastaavat jossain N45-moottorissa. -plus vaihtotyön hinta.
                  Ei ne nyt pelkästään huonommaksi ole muuttuneet.
                  Last edited by petrolhead; 04-12-2011, 13:26.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                    OT: oliko 760:ssä muka ketju? Kaikissa volvoissahan on tähänmennessä likipitäen ollu aina hihna?
                    V6:ssa ketju.

                    Comment

                    • Bmw Dreamer
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 2762
                      • Kouvola

                      #11
                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Tehoa tullut samankokoisiin moottoreihin aika rutkasti lisää ja kulutuksesta monta kymmentä prosenttia pois...
                      Ja vertaappa millä rahamäärällä esim M20 vie öljyä , suotimia , tulppia ja jakopäänosia 120tkm matkalla , vs. vastaavat jossain N45-moottorissa. -plus vaihtotyön hinta.
                      Ei ne nyt pelkästään huonommaksi ole muuttuneet.
                      Totta tuokin joo, hyvä että lisäsit, ei itelle tullu mieleen, nuo asiat kun menee "arkiruutiineina".

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      V6:ssa ketju.
                      Ahaa, noihin piinattuihin relluihin kun ei oo tullu tutustuttua.
                      BMW 520d Touring '06 314tkm
                      BMW 530D Touring '99 552tkm
                      BMW 320da Touring '02 427tkm
                      Volvo V70 D5 '02
                      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                      Case IH 5140 Maxxum

                      Comment

                      • Convertible
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2003
                        • 2638
                        • Turku

                        #12
                        Mulla oli sama probleema 120issä herjasi nokka-akselin asentotunnistinta ja kun vika ei poistu sillä on melko varmaan ongelma ketjunkiristin muovihässäkässä. Ketju kulkee näissä koneissa sellaisessa isossa muovilapuskässä, joka sitten halkee ja ketju pääsee liikkumaan.

                        Kiristin on kanssa muuttunut erilaiseksi. Noita koneitahan on vaikka kuinka paljon, eikä ne kaikista hajoa. Kait niissä muoveissa on sitten valmistusvikoja. Tai sitten johtuu olosuhteista, minulla on E46ssa mennyt 50tkm kohdalta ja samoissa kilometreissä tuossa ykkösessä.


                        Last edited by Convertible; 04-12-2011, 14:04.
                        F25 X3 35d
                        E87 118i
                        E46 330ti
                        E46 M3
                        E30 M3
                        E30 M3 Convertible
                        Z3 Roadster

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎