Announcement

Collapse
No announcement yet.

F20 120d, Ilmastoinnin puhaltaman ilman lämpötila vaihtelee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tiik
    BTCF Member
    • Apr 2012
    • 497
    • Vantaa

    F20 120d, Ilmastoinnin puhaltaman ilman lämpötila vaihtelee

    Tutun autossa ilmenee outoa lämpötilaheittelyä, lähinnä matka-ajossa. Välillä auton lämpötila pysyy vakiona ja mukavana, mutta aina ajoittain sisälämpötila alkaa nousta liikaa ja lämpötila-asetuksia joutuu asettamaan useita asteita pienemmälle. (esim 17 astetta normaalin 20 asteen sijaan).

    Autossa on webasto, mutta vielä on epävarmaa, onko näillä kahdella asialla yhteys (eli ilmeneekö vain esim webaston käyttämisen jälkeen).

    Mistä voisi johtua, että sisäilma on liian kuumaa (termostaatti?) Ja miten asiaa voisi lähteä selvittelemään ilman, että autoa pitäisi vielä Bemarille valohoitoon...
  • Tiik
    BTCF Member
    • Apr 2012
    • 497
    • Vantaa

    #2
    Lisätutkimusten jälkeen ei väliä onko käytössä manual vai auto - tila. Myöskään yläventtiilien säätönamiska ei näyttänyt toimivan oikein, vaan 45 min seisonnan jälkeen puhalsi kuumaa asennosta riippumatta.

    Comment

    • 330TIESEL
      Bimmer Rookie
      • Sep 2010
      • 56
      • Uusimaa

      #3
      Itsellä myös ongelmia 118i f20 ilmastoinnin kanssa. Syksyn alettua tuli esille, että ilmastoinnista ei saa lämpöä ulos. En tiedä onko näissä ilmastointiviat kuinka yleisiä? Pitää alkaa tutkia vikaa ennen talven pakkasia.
      *BMW*

      F20 118iA

      ex:
      E61 525iA
      E91 318D
      E46 330D Touring

      Comment

      • 330TIESEL
        Bimmer Rookie
        • Sep 2010
        • 56
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by 330TIESEL View Post
        Itsellä myös ongelmia 118i f20 ilmastoinnin kanssa. Syksyn alettua tuli esille, että ilmastoinnista ei saa lämpöä ulos. En tiedä onko näissä ilmastointiviat kuinka yleisiä? Pitää alkaa tutkia vikaa ennen talven pakkasia.
        Omassa autossa asia korjaantui softapäivityksellä ja osien kalibroinnilla, hintaa tästä ryöstivät 360e Autosalpassa
        *BMW*

        F20 118iA

        ex:
        E61 525iA
        E91 318D
        E46 330D Touring

        Comment

        • melperri
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2011
          • 248
          • espoo

          #5
          Originally posted by Tiik View Post
          Tutun autossa ilmenee outoa lämpötilaheittelyä, lähinnä matka-ajossa. Välillä auton lämpötila pysyy vakiona ja mukavana, mutta aina ajoittain sisälämpötila alkaa nousta liikaa ja lämpötila-asetuksia joutuu asettamaan useita asteita pienemmälle. (esim 17 astetta normaalin 20 asteen sijaan).

          Autossa on webasto, mutta vielä on epävarmaa, onko näillä kahdella asialla yhteys (eli ilmeneekö vain esim webaston käyttämisen jälkeen).

          Mistä voisi johtua, että sisäilma on liian kuumaa (termostaatti?) Ja miten asiaa voisi lähteä selvittelemään ilman, että autoa pitäisi vielä Bemarille valohoitoon...
          Minulla kaikki autot , joissa on ollut automaatti ilmastointi , ovat tehneet tuota samaa. Lämpötilaa ei pysy tasaisena , vaan jatkuvasti saa säätää lämpötilaa ylös-alas. Tyypillistä on sekin , että sahaus voimistuu ensimmäisen pysähdyksen jälkeen. Jos lämpötilan on lähtemisen jälkeen saanut sopivaksi ja sitten pysähtyy kahville , niin lähtiessä talvella samoilla säädöillä pukkaa aivan liian kuumaa ja kesällä taas liian kylmää.

          Comment

          • Janza182
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 4988
            • 013

            #6
            Tuossa tänään huomasin tuoreessa ostoksessa jotain tämän tyylistä.

            Puhaltaa hyvinkin lämmintä vaikka asteet 17. Plus huomasin että asteet molemminpuolin samat mut toiselle puolen jalkoihin työntää kuumaa ja toiselle kylmää. Käytin manuaalilla ja säädin jaloille kylmää niin senjälkeen aut. Asennollakin tuli kylmää jaloille.

            Softabugi?

            Auto 116iA 09/12

            Comment

            • salmol
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2013
              • 244
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Janza182 View Post
              Tuossa tänään huomasin tuoreessa ostoksessa jotain tämän tyylistä.

              Puhaltaa hyvinkin lämmintä vaikka asteet 17. Plus huomasin että asteet molemminpuolin samat mut toiselle puolen jalkoihin työntää kuumaa ja toiselle kylmää. Käytin manuaalilla ja säädin jaloille kylmää niin senjälkeen aut. Asennollakin tuli kylmää jaloille.

              Softabugi?

              Auto 116iA 09/12
              Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9 i6, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

              Comment

              • Janza182
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4988
                • 013

                #8
                Kiitos.
                Pitääpäs käydä jutustelemassa asiasta ja katsella mitä sanoo auton myynyt liike kuluista.

                Comment

                • Janza182
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4988
                  • 013

                  #9
                  Kävin kysäsemässä ja katsoi noi tiedot. Siellä luki että vika ollut sisätilan lämpöanturissa joka on jossain moduulissa ja se on tonnin karkeesti. Sanoi kylläkin että kokeilis ensin päivitystä. Ei oikein sit sanonut mitään siihen ett kukas maksaa jos päivitys on turha ja vika ei korjaannu

                  Tänään kylläkin täysin normaalisti toiminut. Pitää soitella myyntiliikkeeseen ja katsoa mitä ne sanoo

                  Comment

                  • [Snowboarder]
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2008
                    • 2187
                    • Karstula

                    #10
                    Originally posted by Janza182 View Post
                    Kävin kysäsemässä ja katsoi noi tiedot. Siellä luki että vika ollut sisätilan lämpöanturissa joka on jossain moduulissa ja se on tonnin karkeesti. Sanoi kylläkin että kokeilis ensin päivitystä. Ei oikein sit sanonut mitään siihen ett kukas maksaa jos päivitys on turha ja vika ei korjaannu

                    Tänään kylläkin täysin normaalisti toiminut. Pitää soitella myyntiliikkeeseen ja katsoa mitä ne sanoo
                    Kukas maksaa sen tonnin kikkareen jos vika ei olekaan siinä "Samanlaiseen" vikaan kun vian aiheuttaja voi olla eri
                    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                    Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

                    Comment

                    • Janza182
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4988
                      • 013

                      #11
                      Pointti oli että prikulleen samanlainen vika ollut moduulissa. Tarjotaan päivitystä mikä ilmeisesti vielä menee asiakkaan vastuulla eli jos feilaa niin asiakas maksaa lisää.
                      Eli jos päivitys tehdään turhaan niin eikö se ole turhaa työtä ja vika edelleen niin miksi siitä pitäisi maksaa jonkun?
                      Toista moduulia kokeilemalla voitaisi todeta vanhan toimivuus. Uudella ei korjaannu: vanha takaisin ja jotain muuta testaa ja maksetaan työt, jos niitäkään koska korjaus epäonnistui.

                      Tuota tarkoitin sillä että kuka maksaa

                      Kylläkin minä olen niin pihalla näistä saakelin sähköautoista niin eiköhän tuo ekana lyödä piuhaan ja katsella käppyröitä mitä auto haluaa kertoa Pitäs alkaa sisäistää tämä tietokonemaailma

                      Comment

                      • Tomi T
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 3844
                        • Nokia

                        #12
                        Olikos Janzan autossa jälkiasennettu webasto/eberi? Jos on, niin potentiaalisesti ei tule kuntoon kuin webaston poistolla. Tieteellistä selitystä ei ole antaa, vain kokemusta moisesta asiasta.
                        Last edited by Tomi T; 10-05-2018, 00:14.
                        BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                        BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                        ex. 53*BMW

                        Comment

                        • maukka86
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2006
                          • 490
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Omassa autossa on kanssa pieniä ongelmia automaattisen ilmastoinnin kanssa.

                          Eli ilmastointi toimii suurimman osan ajasta ihan hyvin, mutta aina silloin tällöin se alkaa puhaltamaan kuskin ovipuolen keskisuuttimesta kylmää ilmaa suurella voimakkuudella. Tuntuu, että lähes kaikki ilman puhallus suunnataan silloin tulemaan keskisuuttimesta.

                          Ongelma on ainoastaan talvella, kun tarvitaan lämmitystä, ei viilennystä. Ongelma korjaantuu yleensä joksikin aikaa, kun kuskin puolen lämpötilan pyyntiä nostaa korkeammalle, mutta kylmän ilman puhallus palaa taas kun lämpötilan pyynnin palauttaa pienemmälle (yleensä pidän 20,5 astetta pyyntinä). Apukuskin puolella vastaavaa ilmiötä ei tapahdu, vaan siellä puhalluksen lämpötila pysyy vakaana ja ilman virtaus keskisuuttimista suhteellisen pienenä.

                          Vikakoodeja ei ole tallentunut. Jollain tapaa tuntuu, että aurinkoisella kelillä on yhteys ongelmaan, eli onko näissä jokin anturi tunnistamassa auringon uv-säteilyä?
                          f22 220i

                          Comment

                          • Krampus
                            BTCF Member
                            • Nov 2017
                            • 376
                            • Keski-Suomi

                            #14
                            Emännän 118d vm. 2013 ilmasointi lähtee päälle aika omitusesti. Auton käynnistää niin vilkuttaa ilmastoinnin valoa noin minuutin ja sitten valo jää palamaan ja homma toimii. Jos autolla lähtee suoraan ajamaan tai pitää moottorissa paikallaan kierroksia niin ilmastointi ei lähde päälle(valo ei pala ja kylmää ei tule). Tällöin jossain risteyksessä menee sitten päälle kun moottorin kierrokset ovat hetken olleet tyhjäkäynnillä. Ilmastointi on täytetty ja sinne lisättiin kylmäainetta noin 180g. Softat olen viime vuonna päivittänyt autoon. Kenelläkään tietoa, että mikä potilasta vaivaa :think ?
                            E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
                            F39 X2 Xdrive20D, käyttis
                            Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

                            Comment

                            • Petsku333
                              BTCF Member
                              • Jun 2014
                              • 349
                              • Kerava

                              #15
                              Jos siellä on IHKA moduuliin koskettu niin sen jälkeen olisi pitänyt pitää auto käynnissä ilmastointi päällä alle 1500rpm kunnes "kalibroituu" noin 90 sekunttia. Nyt se on jäänyt jotenkin jumiin siihen kalibrointivaiheeseen. Mitä tapahtuu jos auton käynnistää ja jättää tyhjäkäynnille ilmastointi täysille kunnes valo lopettaa vilkkumisen ja sammmuttaa auton? Vilkkuuko taas seuraavalla kerralla
                              Seat Cupra 290

                              Ex. F20 118i MHD Stage 2
                              E60 2006 525i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎