Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 ABS-ongelma!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Benu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 2536
    • Espoo

    E30 ABS-ongelma!

    Ennen ku kukaan edes miettii sen enempää etsi toiminnon mainitsemista ni tiedän että on niin vakio ongelma e30sissä että älä vaivaudu!

    Auto siis on e30 325i, vm 1990!
    Ja katsastus meinaa vähä kusta ku ei absit toimi! ABS-lamppu sytty (ennen ku se kytkettiin muualle, mutta katsastussetä huomas absin olevan paskana koekierroksella) vasta auton liikkeelle lähdettyä. Yks anturi oli paskana joten se vaihdettiin. Mutta ei edelleenkään toimi! Mutta kysymys nyt onki se että voiko ABS-boxi olla paskana vaikka antureissa on vastusta se 1k ohmi?

    Kiitti etukäteen!
    "Fat chicks are like mopeds, they are fun to ride but you dont want your buddies to catch you riding them"
  • Benu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 2536
    • Espoo

    #2
    Tai miten on muuten muutoskatsastaa toi ilman abseja? Onnistuuko miten?
    "Fat chicks are like mopeds, they are fun to ride but you dont want your buddies to catch you riding them"

    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #3
      Jos ABSit ei toimi, vika voi olla joko antureissa tai sitten akseleissa olevissa "pulssihampaissa". Yleensä taka-akselilla olevat "hampaat" on saattaneet ruostua huits hittoon ja siitä syystä ABS boxi ei saa kaipaamiaan signaaleja.

      Eli sinuna tarkistaisin ko. osat. Etuakselin ABS anturi ottaa pulssinsa muistaakseni etunavasta (31 21 1 131 297 (?)), taka-akselin ABS anturi taas joko takanavasta tai vetonivelestä (sen "boorista").

      Hakutoiminnolla löydät aiheesta paljonkin juttua, myös E30 specifistä.

      Timo

      Comment

      • Benu
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 2536
        • Espoo

        #4
        Kiitti!

        Mut mä en sit tiedä olenko se minä joka olen niin tyhmä, mutta ku toi hakukone ei löydä mitään jos etti esim "ABS" tai "e30" jne... pitää olla yli 3 kirjainta kait. Mut en mä sit keksi mitään hyvää hakusanaa... kokeilin jarrut sun muut.... Et jos joku fiksumpi vois vaikka heittää vähä linkkejä kehiin ni olisin kiitollinen
        "Fat chicks are like mopeds, they are fun to ride but you dont want your buddies to catch you riding them"

        Comment

        • Leka
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 7701
          • Vilppula

          #5
          Tuossa muutama:
          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=8161
          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=9440
          sigpic

          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


          Comment

          • Miika Tissari
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 1802
            • Varkaus

            #6
            Mulla on kaksikertaa herenny absit toimimasta. Toisella kerralla oli taka-anturin johto poikki ja toisen kerran rupes toimimaan kun puhdistin paineilmalla absien hammastukse vetareista.
            E28 ///M-tech V8 -83
            E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

            Comment

            • Benu
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 2536
              • Espoo

              #7
              Hmm... joo! No rupee oleen vaan noi hampaat tsekkaamatta! Joten, ei se melkeen voi olla mikääb muu. Tosin mun tuurilla ni ihan varmaan on joku uniikki vika Mutta siis, mitä kaikkee pitää oottaa irti et ne hampaat saa vaihdettuu jne... voiko joku fiksu selostaa mulle miten ne vaihdetaan? Et on sit edes vähä parempi kuva mitä joutuu tekemään... kiitti vastanneille!
              "Fat chicks are like mopeds, they are fun to ride but you dont want your buddies to catch you riding them"

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Unohda nyt heti ne ABS "rattaat"...

                Comment

                • petteriu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 1164
                  • Pori

                  #9
                  Muutama käytännön pointti:
                  - Tarkista ABS järjestelmän rele. Vaikka se "naksahtaa" saattaa silti olla rikki. Itsellä oli juuri näin.
                  - Anturit kannattaa tarkistaa nostamalla pyöriä ilmaan ja mittaamalla ABS-boksille tulevasta liittimestä kyseisen anturin toiminta pyörittämällä rengasta. Tällöin pitäisi liittimelle tulla n. 1V~. Tällä tarkistat paitsi itse johdot, myös anturin ja tuon hammaskehän toiminnan. Jos tuota jännitettä ei löydy, kannattaa siirtyä anturin liittimelle, ellei löydy vieläkään tsekkaa anturin vastus jne.

                  Petteri
                  BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                  Comment

                  • aloittelija
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2005
                    • 26

                    #10
                    Mitä helv...

                    Noniin... ei mitään vastus mittauksia ja yleismittari säätöjä vaan hommaat lainaan (OSKILLOSKOOPIN)! Sillä katselet et onko signaalit samanlaiset kaikissa pyörissä.

                    Nuo muut mittaustavat kun ei ole luotettavia.

                    Jos signaalit on ok niin sit katselet et ne menee varmasti perille ja mittaat myös boxin maadoitukset ja syötöt (skoopilla).

                    Joskus anturien johtimiin on kerääntynyt kosteutta jota saa etsiä kissojen ja koirien kanssa.

                    Comment

                    • petteriu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 1164
                      • Pori

                      #11
                      Originally posted by aloittelija
                      Noniin... ei mitään vastus mittauksia ja yleismittari säätöjä vaan hommaat lainaan (OSKILLOSKOOPIN)! Sillä katselet et onko signaalit samanlaiset kaikissa pyörissä.

                      Nuo muut mittaustavat kun ei ole luotettavia.

                      Jos signaalit on ok niin sit katselet et ne menee varmasti perille ja mittaat myös boxin maadoitukset ja syötöt (skoopilla).

                      Joskus anturien johtimiin on kerääntynyt kosteutta jota saa etsiä kissojen ja koirien kanssa.
                      Kyllä, kyllä - siniaalto oli toisesta takapyörän anturista minunkin autossani vähän säröistä/sahaavaa verrattuna muihin, mutta yleismittari kyllä tässä kohtaa ajaa asiansa vallan mainiosti, eiåpähän tieto lisää tarpeettomasti tuskaa. Ellei vika yleismittarilla löydy, niin sitten lainaamaan oskilloskooppia....

                      Petteri
                      BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                      Comment

                      • tihuovin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1422
                        • Oulu

                        #12
                        Samaa mieltä Petterin kanssa, kyllä yleismittarilla voi tarkistaa onko se kunnossa vai ei, ainakin rikkinäiset sillä löytää varmasti.

                        Sen jälkeen voi oskilloskoopilla ihmetellä signaalin tarkkoja muotoja ja tasoja ja verrata eri signaaleja keskenään. Jos suuria heittoja tasoissa ja muodoissa, jo sekin saattaa sekoittaa ABSit.

                        Mutta yleensä syynä on joko rikkonainen anturi tai sitten ne ABS "hampaat" siellä eri kulmissa. Mutta yleensä taka-akselilta ne ongelmat löytyvät, jos ABS "hampaista" on puhe.

                        Timo

                        Comment

                        • aloittelija
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2005
                          • 26

                          #13
                          Kukin tavallaan... Silti kaivan itse ensin skoopin esille ja sit rupeen etsimään vikaa. Eipähän tarvii moneen kertaan tehdä kaikkia asioita ja saa suoraan oikeaa tietoa.

                          Comment

                          • Benu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2002
                            • 2536
                            • Espoo

                            #14
                            No niin Eiköhän näillä eväillä nyt ainakin päästä alkuun! Ilmottelen ku oon kereny asiat hoitamaan kuntoon. Kiitti neuvoista!
                            "Fat chicks are like mopeds, they are fun to ride but you dont want your buddies to catch you riding them"

                            Comment

                            • HärskiH
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2012
                              • 99
                              • Tampere

                              #15
                              Moro! Mulla on tollanen e30 318is vuodelta 1990, ja rekisteriotteessa lukee jarrujärjestelmän kohdalla "ALB" (anti locking brakes?), mutta anturit puuttuu navoista, ja anturin johdot löytyy irrallaan roikkumasta konehuoneesta, ja takana nippusiteillä vedetty tukivarsiin.
                              Mittaristossa AbS valon vaikka on vaan musta, olisko maalattu vaan ettei katsuri huomaa? Ei kyllä näytä maalatulta.. Meneeköhän tällasella järjestelyllä katsatuksesta läpi? Ja oishan tuo muutenkin hyvä korjata..
                              Missäs tossa autossa sijaitsee se abs boksi?
                              Navoissa on abs kehät.
                              Tänks!
                              www.vh-toiminta.fi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎