Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tyhjäkäyntiventtiili kuitenkin rikki?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ReiluReiska
    Bimmer Rookie
    • Sep 2008
    • 44
    • Nasaretista muutto Hell sinkiin :)

    Tyhjäkäyntiventtiili kuitenkin rikki?

    E30 Touring 318i M40 automaatti -90

    Viime aikoina auto on alkanut sammumaan satunnaisesti liikennevaloissa ja siihen on auttanut laittamalla vaihteen vapaalle juuri ennen pysähdystä. Samoin myös "puolilämpimänä" (ulkopuolisen mittarin mukaan noin 70c) saattaa sammuilla jopa vaihde päällä esim. peruuttaessa kun lähdetään liikkeelle. Tyhjäkäynnillä ajaessa välillä meno on hieman nykivää ja vaihde vapaalla tyhjäkäynti on hieman seulaavampaa kuin aikaisemmin... ikäänkuin korjaisi enemmän ääripäissä (liikaa kierroksia/uhkaa sammua kokonaan).

    Tuli sitten imuovuotoja etsittyä (ei löytynyt), sähköliittimiä availtua, kurkistettua ilmamassamittarin sisään, tyhjäkäyntimikroa kuunnellessa (ei tosin tullut mitattua että antaako varmasti tietoa)... kunnes lopulta ajattelin vielä ottaa tyhjäkäyntiventtiilistä töpselin irti, jolloin kierrokset nousivat arviolta 1200 päälle kun ei kiekkamittari autossa enään toimi (ei mahdottomasti, mutta kuitenkin selvästi) ja kävi tyhjää tosi nätisti. Ei mitään seilaamista enään.
    No sitten ajattelin että vuosi sitten puhdistetun tyhjäkäyntiventtiili täytyy ottaa irti ja vilkaista crc avulla sisään: Oli lähes puhdas, ei juurikaan irronnut likaa. Hyppyjohdoilla testasin että toimii näpäkästi eli nopeasti liikkuu kun laittaa sähköä ja katkaistaessa palauttaa myös nopeasti. Tein testin useampaan kertaan. Ainut mitä huomasin että tyhjäkäyntiventtiili ehkä palauttaessa (sähkön katkaisu) ehkä pikkuisen jää värisemään about puoleksi sekunniksi ja mahdotonta sanoa onko se normaalia ikäänkuin jousi alkaisi kuoleentumaan kun ei ole uutta mihin verrata? Ja ennenkaikkea voisiko sellainen sotkea säätämistä jos jousi löystyy?

    Korjausoppaan mukaan joissakin tyhjäkäyntiventtiileissä on jokin säätöruuvi, jota voi yrittää säätää ennen korjaamolle menoa. Minulla on mahdollisesti kuusiokoloruuvi kyljessä lähellä "ilmaputkia" ja valmistaja bosch. Ei mitään hajua onko se oikeasti säätöruuvi vai jokin muu purkamiseen liittyvä ruuvi? Onko jollakin tietoa mitä säätöruuvi käytännössä tekee? Kiristää/löysentää palautusjousta? Avaa/sulkee jotain ilmakanavaa (ohivuoto säädön ohitse)? Voiko tyhjäkäyntiventtiili mennä säädön "keskivaiheilla" oikosulku/katkos tilaan pienellä osa-alueella sotkien sitten säädön kokonaisuutta eli on todellisuudessa rikki vaikka hyppyjohdoilla toimii hyvin ääriasennoissa?

    Joten pohjustuksen jälkeen onko tapauksia että vaikka (M40 koneen) tyhjäkäyntiventtiilistä ei ole tutkimisen jälkeen löytynyt mitään vikaa, niin silti uuden vaihtamalla tyhjäkäynti on selvästi parantunut? Ei huvita ostaa noin 200e uutta osaa ja todetakkin että edelleen sama vika päällä... vaikka töpselin vetämällä kone käy hyvin (korkeimmilla kierroksilla) ja tekisi mieli ostaa...

    Alla lisää tietoa mitä kaikkea moottorille on tehty vuosi sitten:

    Last edited by ReiluReiska; 25-04-2014, 22:06.
    "Bob the builder... can we fix it... yes we can!"
Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎