Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jäähdytysjärjestelmä/kierto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Jäähdytysjärjestelmä/kierto

    Mun on tarkoitus käyttää tollasta M42/M40 tyylistä jäähdytintä M10 moottorisessa autossa. M10 jäähdyttimessähän paisuntatilan virkaa hoitaa jäähdyttimen yläosassa tyhjäksi jäävä osa ja siinä on vaan matalapaineinen korkki päällä. M4X syylärissä on taas paisari syylärin päässä ja letkuhässäkkä joka sallii nesteen liikkua paisarin ja syylärin välillä mutta paisarista ei ilman pitäisi päästä kiertoon. Paisariosan pohjassa on letkulle tulo. Nyt jos ymmärsin korjausohjeen oikein niin tämän kautta ei varsinaista virtausta ole, se on olemassa jotta järjestelmästä on reitti painekorkille, ja tietysti tilavuuden muuttuessa (lämpötilan mukana) paisarin pinta nousee/laskee. Eli jos haaroitan vaan alkuperäisestä kierrosta "jonkun" kohdan tuonne paisarille niin kaikki pitäisi toimia, ehkä? Vai olenko ymmärtäny systeemin väärin.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16500
    • Asikkala

    #2
    Joo, m42 ja m52 koneisessa e36:ssa tuo paisarin alareunasta lähtevä/tuleva letku liittyy lämppärin kennolta vesipumpulle/lohkoon tulevaan letkuun molemmissa hieman eri tavalla mutta tuossa m42 http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...m_water_hoses/ ja tuossa m52 http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...m_water_hoses/ joten väitän että tuo paisarin letku pitää liittää m10:ssä (vakio)imusarjalta pumpulle menevään letkuun (= lämppärin paluu) t-haaralla, virisarjalla olevassa koneessa siis lämppäriltä pumpulle menevään letkuun ?

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      No niin. Ilmeisesti ymmärsin systeemin oikein. Ja ei, en tosiaan meinannu rakentaa imuilman lämmitystä .
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • pazq
        BTCF Member
        • Jan 2008
        • 3175
        • 47200

        #4
        http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...m_water_hoses/ siis tossa on M52 kun "jr66" pisti 2xM42 kuvat

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16500
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by pazq View Post
          http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...m_water_hoses/ siis tossa on M52 kun "jr66" pisti 2xM42 kuvat
          No perkele

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Toinen hienoinen engineering problem liittyy öljyn lämmönvaihtimen liittämiseen jäähdytysjärjestelmään. Jostain letkusta pitäisi napata sille jatkuva kierto ja lämmönvaihtimessa kuumennut glykoli johtaa takaisin kiertoon niin ettei se lämpö päädy kaikki takaisin koneeseen, mielellään.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎