Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 320i '87 ei käynnisty... (akkuko?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • myrva
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 44
    • Kotka

    e30 320i '87 ei käynnisty... (akkuko?)

    Moi.

    Tää voi kuulostaa aika tyhmältä kysymykseltä. 30min sitte koitin käynnistää bemaria, pyöräytti kerran/kaksi konetta ja sitte ei enää mitään...

    Onko niinkin yksinkertainen asia kuin, että akku on tyhjä?

    Ainut mikä hämäsi : bensapumppu surisee KOKO AJAN kun sähköt laittaa päälle. Yleensä siis vain surahtaa. Voiko johtua akun tyhjenemisestä (?!?!?!)

    kiitos.

    + antti
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Olet mahdollisesti jo kokeillutkin.... ladata akkua tai ottaa kaverilta kaapeleilla lisävirtaa.

    Vikana voi todellakin olla että akku on loppu. Kun virta on vähissä, saattaa ilmetä kummallisia ominaisuuksia. Eli motronic saattaa silloin tehdä omiaan.

    Jos itselläni nimittäin on akku vähissä ja väännän avaimella virrat pois, niin kajarit "räpsyttää" muutaman kerran isohkosti. En tiedä vielä(kään) liittyykö se radion/mankkan toimintaan vai johonkin muuhun.

    Timo

    Comment

    • myrva
      Bimmer Rookie
      • Mar 2004
      • 44
      • Kotka

      #3
      akku latingissa. huomenna selviää... siis muutenhan oireet on just niinku akku olis loppu mut toi bensiksen surina vähän hämäili.. noooh. katotaan

      Mikähän siitä akusta syö virtaa...? Meinaan eiks tossa pitäis olla kaikki automaattijutut jos takalasin lämppäri tms. jää päälle?

      + antti

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #4
        Jos joku laite on viallinen, se saattaa syödä virtaa kovastikin. Ihan kaikki laitteet eivät ole näiden "virransäästöreleiden" takana, jotka ottavat sähköt pois mm. takalasin lämppäristä, jos virta-avaimen poistaa.

        Etsi searchillä, löydät aiheesta juttua, eli miten paikallistaa virtaa syövä laite.

        Toinen mahdollisuus on että laturi ei lataa, joko ollenkaan tai ei lataa kunnolla. Viallinen säädin on aika yleinen, joko hiilet menneet tai sitten latausjännite liian alhainen.

        Timo

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10077
          • KVLA

          #5
          Originally posted by myrva
          akku latingissa. huomenna selviää... siis muutenhan oireet on just niinku akku olis loppu mut toi bensiksen surina vähän hämäili.. noooh. katotaan

          Mikähän siitä akusta syö virtaa...? Meinaan eiks tossa pitäis olla kaikki automaattijutut jos takalasin lämppäri tms. jää päälle?

          + antti
          Jos akku alkaa olla iltapuolella,niin sen tyhjentämiseen riittää kun radio tai esim. takakontinvalo/sisävalo jää päälle muutamaksikin tunniksi.
          Kokeile akkukaapeleilla kaverilta lainavirralla.Jos pyörittää normaalisti,niin kaiketi uutta akkua kehiin...
          Last edited by Heguli 31; 09-02-2005, 11:17.

          Comment

          • myrva
            Bimmer Rookie
            • Mar 2004
            • 44
            • Kotka

            #6
            sviddan.

            Akua ladattiin yön läpi. Pulttasin hommat kiinni ja innokkaana kävelin autonkoppiin. Avaimet lukkoon ja naps. ei MITÄÄN. Sähköt kyllä menee päälle ja bensapumppu hurisee (koko ajan?!?!?!) mut ei koita edes pyörittää konetta...

            mikässh nyt on tullut... 2pv sitten toimi vielä ihan hyvin kun ajoin sen tohon parkkiruutuun kadulta.

            APUA

            + antti

            Comment

            • Bmw_e30
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2004
              • 1260
              • joutseno

              #7
              koitappas naputella ja lämmitellä solenoidii...
              ex 325i -85 325i
              325i soupe -92 325i

              Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #8
                Kannattaa nyt ekaksi ottaa pois bensarele, ihan varmuuden vuoksi. Sitten tarkistelet muuta. Tämä siitä syystä että jos motronic on syystä tai toisesta kämähtänyt (bensapumppu pyörii kokoajan!!), saattaa olla myös että suuttimet on auki koko ajan => kone täyttyy bensalla. Eli aina kun virta on päällä, bensapumppu pyörii, suuttimet on auki ja .... tietäähän sen minne bensa menee. Näinkin saattaa käydä, pahimmassa tapauksessa.a

                Toi solenoidin tarkistus kannattaa tehdä, kuin myös startin ja akun kaapeloinnin tarkistus. Eli onko startissa kaapelit kunnolla kiinni (onko mutterit kireällä ja kaapeli OK) ja onko herätevirtajohto paikoillaan (abiko liitin 2.5mm2 musta-keltaisen johtimen päässä). Ja akun plus ja miinus kengät kannattaa tarkistaa, onko kunnossa ja kunnolla kiinni. Kostealla kelillä solenoidi ja/tai startti saattaa myös jäätyä, mutta yleensä vain jos se on vanha. Eli se kerännyt paskaa/likaa sisuksiinsa (öljyn paskaa, hiilipölyö yms.) => paska/lika kerää sitten kosteutta itseensä => kostunut paska/lika jäätyy.

                Vika voi toki olla myös virtalukon pohjassa eli herätevirta ei mene startille asti. Onko manuaalivaihteinen vai automaatti?

                Jos automaatti, vikana voi olla myös vaihteenvalitsimen kytkin tai siihen liittyvä startinestorele. Eli automaattihan ei starttaa jos vaihde on päällä. Jos jommassa kummassa vikaa, startin herätesignaali ei pääse releen läpi startille.
                Timo

                Comment

                • myrva
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2004
                  • 44
                  • Kotka

                  #9
                  manuaalivekotin onpi tuo...

                  sitten yks pikku juttu eli hämmästyksellä kattelin justiinsa, että minnehän kaikki jäähdytysnesteet on hävinny... järjestelmä putsattiin joskus kk sitte ja sen jälkeen en olekkaan nesteitä kattonut... vittu.

                  Osa varmaan löytyy kun nostaa öljytikun.

                  + antti

                  Comment

                  • tihuovin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1422
                    • Oulu

                    #10
                    Tai sitten kaikki neste löytyy sieltä öljytilasta. Kone on täynnä vettä => startti ei jaksa pyörittää. Tod. näk. jopa näin, ala pelätä pahinta ja valmistautua järkytykseen.

                    Itselläni kävi näin kun 1. sylinterin pakoventtiili meni poikki ja tipahti männän päälle. Ja tietysti takoi kannen paskaksi ja männän palasiksi. Ko. tapahtumassa "hyttiin" kuulunut ääni oli yllättävän pieni, kenties äänieristys oli kohtuu hyvä (E23/735iA).

                    Timo

                    Comment

                    • myrva
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2004
                      • 44
                      • Kotka

                      #11
                      "Tai sitten kaikki neste löytyy sieltä öljytilasta. Kone on täynnä vettä => startti ei jaksa pyörittää. Tod. näk. jopa näin, ala pelätä pahinta ja valmistautua järkytykseen."

                      Noniinpäniin tietysti. Nestettä tosin oli muutenkin melko vähän koska järjestelmä tyhjennettiin ja vaihdettiin uudet litkut tilalle.

                      Kävin vielä kerran (ennen korjaamolle vientiä) kuuntelemassa tilannetta.
                      Sähköt päälle, pumppu käynnistyy, avain starttiasentoon, pumpun ääni muuttuu hiljasemmaksi.... ekaksi kuulu naksahdus, sitten ei mitään (2 ja 3 yritys..)

                      vittusaatanavittu.

                      + antti

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎